Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk ?? mac - pc

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kommer jag med frågor igen !

Jag har en pc med win2000 pro
och en mac med os 9.2

ska det inte gå att köra nätverk mellan dom med bara en korsad kabel ??

Jovisst, med en korskopplad UTP patchkabel. Men varför köper du inte en HUB istället, du kommer snart att koppla in fler saker på ditt nätverk.

okej, så med en enkel hubb kan jag koppla ihop dom och även komma ut på nätet med mac:en utan problem?
"en burk"
Jag e ganska kass på nätverk!
Jag har en 16 ports switch liggande, går det med den istället för en hubb ?

Det går alldeles utmärkt med switchen också. ge dem interna ip# á la 192.168.0.x(om inte alla ska vara ute på internet, läs då nästa mening ), sen är det bara att ftpa mellan burkarna, komma ut på internet är inga problem heller, din switch har antagligen en speciell utgång mot internet. Tänk på att om du vill surfa med alla burkarna måste du ha fått ip# till alla, ofta får man använda upp till 2 brkar om man har bredband.

Kom ihåg att lägga till "services for Macintosh" och gärna även AppleTalk protokollet på din Windows 2000 maskin. Du hittar det under "kontrollpanelen - nätverk och fjärranslutningar"

Då ser du windows 2000 maskinen i väljaren och kan ansluta till den!

Jag tror Fredrik blandar ihop switch med en router eller gateway. En switch har ingen speciell port för anslutning mot internet (däremot finns oftast en uplink-port för anslutning till andra enheter, som t.ex. andra switchar).

Om du har en switch ska du inte sätta några ip-nummer till något av de för lokalnät reserverade numrena (som t.ex. 192.168.0.1) om du tänkt ansluta till internet också, för såna nummer ska bara användas internt, och en switch skiljer inte av ett lokalt nät och ett externt nät (som en router gör).

Har du flera "riktiga" ip-nummer så är det inga problem att koppla in varje dator till switchen och koppla en av dess portar vidare mot det externa nätet.

Det finns billiga och bra s.k. "internet gateways" från t.ex. NetGear eller DLink, som man kan använda om man vill ha interna nät som använder ett gemensamt ip utåt. Ofta har dom också en inbyggd switch, på den interna sidan. Sen översätter routern trafiken genom NAT. Men det är en annan histora....

Hmm, blev kanske lite virrigt sagt, men så är klockan rätt sent också...;-)

Hursomhelst: ska du *bara* ha nätverk mellan din mac och pc räcker förstås det med den korskopplade ethernet-kabeln.

[ 16-10-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Menade faktiskt switchen och dess uplink-port, men det går ju aldeles utmärkt att sätta burkar som du tänkt använda internt, samt även burken/burkarna du har externt på den. Och använda uplinken mot internet.

Det enda jag vill e att kunna koppla upp mig med macen och komma åt filerna på pc:en!

1
Bevaka tråden