Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av AKG K24P

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-09-28 18:57

Ett tips här på forumet om AKG:s nya hörlurar K24P gjorde mig såpass nyfiken att jag gick och köpte ett ex. De fick ett mycket gott mottagande i tidningen HiFi&Musik (nr 6 -05) som bl.a. skrev ”För de här pengarna presterar lilla AKG ett förvånansvärt fylligt och helgjutet ljud.”. Jag har själv inte läst testet, men jag har numera gett bort mina gamla Porta Pro, ett betyg så gott som något.

AKG K24P är en halvöppen hörlur som konkurerrar i samma klass som Koss Porta Pro. Vid första anblicken kan man tycka att det är en ren kopia; den är lätt, är hopvikbar, det medföljer en påse att förvara lurarna i när de inte används och den har dessutom en design som ger en lätt retrokänsla. Själv gillar jag den gula färgklicken, men misstänker att alla inte har samma åsikt. K24P har en något dyrare storebror, K26P, som är en sluten lur och mer diskret i färgen.

Det första jag stöter på när jag packar upp hörlurarna är att sladden är tvinnad, vilket dels gav problem att sätta på sig lurarna, och när de väl var på plats så vred sladden sig ihop under hakan. Lite störande, men förhoppningsvis blir det bättre när man använt lurarna ett tag.

Eftersom lurarna är såpass billiga hade jag kanske väntat mig att passformen inte varit den bästa, men jag blev väldigt förvånad över hur pass behagligt de sitter på huvudet. I jämförelse med t.ex. Koss så sitter AKG:s lurar mycket bättre, och det är knappt man känner av något tryck över öronen alls. Lurarna är vridbara för att kunna vikas ihop, och jag var lite orolig att detta kanske skulle göra dem lite sladdriga, men jag har inte märkt något av det.

Bygeln är av stål och kontakten är guldpläterad. Påsen som är tänkt för förvaring av lurarna är i stretchbart tyg vilket gör det smidigt att få ner lurarna i den.

Ljudet då? Jo, det är med beröm godkänt. Basen är tydlig utan att vara överdriven, men den riktigt djupa basen är svår att få, vilket nog har att göra med att den halvöppna designen. Ljudet är överlag fylligt även om jag nog gärna förstärker det med eq:n. Vid höga volymnivåer tycker jag att diskanten blir lite väl vass, men utöver det finns absolut inget att klaga på, och om man jämför med Koss Porta Pro så tycker jag att ljudet är renare i K24P.

Sammanfattningsvis är AKG K24P en mycket bra lur i den här prisklassen, och det finns inte mycket att klaga på. Den har en design som syns utan att att för den skull tappa i funktionalitet, och den sitter behagligt på huvudet. Jämfört med närmaste konkurrenten Koss Porta Pro så tycker jag att K24P är ett strå vassare.

-
* Vass diskant vid höga ljudnivåer
* Sladden tvinnar sig under hakan

+
* Rent, klart ljud
* Skön passform

Länk till AKG
Länk till AKG K24P på Pricerunner
Länk till vårt test av Koss Porta Pro

Hmm. Lurarna verkar vara prisvärda men dom ser långt ifrån lika bra ut som Porta pro. Är gul verkligen det bästa färgvalet?

Det är ju coolt med gult Hur mycket kostade hörlurarna?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-09-29 00:43

Ca. 350:-
Kolla länken till Pricerunner.

Ursprungligen av Spyder:

Ca. 350:-
Kolla länken till Pricerunner.

Okej.. Ska kolla i fysisk butik oxå...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 09:13

Mycket bra test, men luren ser väldigt lik Sennheisers PX 100.

Sennheisers lurar är överlag bra, och PX 100 är mycket bra som portabel lur. Jag gav en femhundring för mina och är nöjd.

En grej att tänka på med lurar för portabelt bruk är hur de tar vinden som kan vina i luren när man är ute och rör på sig. Värt att fundera på, då detta kan bli ett stort problem på vissa lurar.

  • Medlem
  • 2005-09-30 13:31

Anledningen att diskanten låter lite vass är nog att lurarna inte är helt inspelade. Butiken jag köpte mina av sa att (liksom högtalare) måste hörlurarna "spelas in", dvs användas ca 300 timmar innan de låter riktigt bra. Jag har haft mina några dagar och märker att ljudet blir bättre för var dag, diskanten har blivit mycket bättre (jag tyckte också att den var väldigt vass i början).

Tidigare hade jag ett par Sennheiser, lite större lurar och det var bättre ljud i dem, men smidigheten att kunna fälla ihop lurarna och att man kan ha dem under mössan (gick inte med de gamla) är stora fördelar.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-09-30 13:43
Ursprungligen av punic:

Anledningen att diskanten låter lite vass är nog att lurarna inte är helt inspelade. Butiken jag köpte mina av sa att (liksom högtalare) måste hörlurarna "spelas in", dvs användas ca 300 timmar innan de låter riktigt bra. Jag har haft mina några dagar och märker att ljudet blir bättre för var dag, diskanten har blivit mycket bättre (jag tyckte också att den var väldigt vass i början).

Tidigare hade jag ett par Sennheiser, lite större lurar och det var bättre ljud i dem, men smidigheten att kunna fälla ihop lurarna och att man kan ha dem under mössan (gick inte med de gamla) är stora fördelar.

Se där! Då får man försöka slita lite mer på dem då! Tack för tipset!

hörlurarna är ju hur snygga som helst:'D värsta 80talsvibbarna får man från dom:') vilken är bäst förresten, den blå lr den gula? har tänkt köpa nån av dom. den gula är ju lätt vackrast iallafall.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-10-17 14:34

Jag har inte haft möjlighet att testa den blå (K26P), som är sluten till skillnad från den gula (K24P). Jag skulle gissa att 26:an är lite bättre än 24:an, eftersom den stänger ute ljud från omgivningen - men för egen del så vill jag kunna använda lurarna på stan utan att vara rädd för att inte hör bilar, m.m.

Tycker att 26 P verkar väldigt intressanta, har innan kört med ett par Koss Porta Pro och är nu så jäkla förbannad på servicen från inet.se samt ljudman.se så jag ska önska mig ett par 26 P när jag fyller i november. Synd att du inte testade 26 P men vad är AKG för märke, har aldrig hört talas om dem tidigare

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-10-18 21:10
Ursprungligen av Gurkläsk:

Tycker att 26 P verkar väldigt intressanta, har innan kört med ett par Koss Porta Pro och är nu så jäkla förbannad på servicen från inet.se samt ljudman.se så jag ska önska mig ett par 26 P när jag fyller i november. Synd att du inte testade 26 P men vad är AKG för märke, har aldrig hört talas om dem tidigare

Nä, inte jag heller, men tydligen används de lite här och där, bl.a. på radio och i studios (fast inte just de modellerna).

Har nu vart å köpt ett eget par av dessa AKG 24. Fick faktiskt testa både 24:an o 26:an i butik, creds till Görans Hi Fi i växjö eftersom man annars inte får testa lurar. Måste säga att eftersom jag länge kört med porta pro så blev valet ett par 24 eftersom 26:an satt på örat och det kändes jättelustigt.

Och mina egna erfarenheter av de här lurarna efter 3 dagars flitigt användande med min ipod är. Oerhört bra och välljudande bas, ljudet blir överlag väldigt fylligt när jag kör med Rock EQ:n. Hade mina gamla Porta Pro liggande bredvid och jag jämförde dem med allt från In Flames, Led zepelin, och mando diao. Och basen är ju oerhört mycket bättre i 24:an. Och passformen är ju gjuten, i början när man körde med porta pron var jag ofta rädd att de skulle falla av huvudet men 24:an är ju så otroligt mycket fastare. Det enda jag kanske saknar är väl comfort zone på portan som underlättar vid långa buss resor men om 24:an inte klarar det återstår att se.
Och det har påpekats att diskanten var skarp men det har jag inte märkt överhuvudtaget, kanske är olika från exemplar till exemplar. Och att sladden skulle tvinna sig förstår jag inte heller vad du fått ifrån =D. Det var ju bara vid första användandet det problemet uppstod.
Så sammanfattningsvis tycker jag att du gav en liten orättvis 4:a till dem för jag tvekar inte på att sätta en 5:a på dem. För dem är verkligen bättre än Portan och det är inte dåligt. Och på pricerunner får jag 350 spänn för både Portan och 24:an, och jag skulle rekommendera alla till att köpa 24:an. För mej så har Portan blivit utslagna av AKG.

Service på Ljudman???

Ursprungligen av Gurkläsk:

Tycker att 26 P verkar väldigt intressanta, har innan kört med ett par Koss Porta Pro och är nu så jäkla förbannad på servicen från inet.se samt ljudman.se så jag ska önska mig ett par 26 P när jag fyller i november. Synd att du inte testade 26 P men vad är AKG för märke, har aldrig hört talas om dem tidigare

Du kan nog inte vara sur på servicen från Ljudman, där fick jag för några år sedan lurarna servade samma dag jag lämnade in dem.
De slutade dock att serva Koss för ca 1,5 år sedan när Koss fabriken beslutade sig för att låta diverse olika företag imortera dem så de skulle få större markad. Därav är det säkert ditt skäl att Inet inte fått bra service. Tura, www.tura.se har fått mkt skit för att de servar så dåligt.

Tur att Kossart iPro har kommit, de verkar inte behöva servas, inte ens kuddarna har blivit slitna efter 5 månaders hårt användande. Porta Pro kuddarna slits ju ut på 1-2 månader.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-10-29 10:53

Alltid kul att höra andras åsikter, tack för input! Och kul att höra att du är nöjd, det är jag med, fast jag skulle behöva en längre bussresa så jag fick pröva att använda dem en längre stund.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 01:13

Jag testade dessa i en butik, jämförde samtidigt med Porta Pro, och jag upplevde att AKG hade bättre ljud än Porta Pro. AKG har renare ljud och bättre bas än Porta Pro.

Hur lång sladd har dom?

Ursprungligen av thecrazy88:

Hur lång sladd har dom?

Lite väl lång för bärbart bruk...1,5m.

Ursprungligen av GreedyApple:

Lite väl lång för bärbart bruk...1,5m.

Okej, det var ju inte så bra. Långa sladdar gör mej nämligen hysterisk...

Ursprungligen av thecrazy88:

Okej, det var ju inte så bra. Långa sladdar gör mej nämligen hysterisk...

Det går ju att endera köpa en Sumajin Smartwrap (eller liknande) eller tillverka en själv...

Grymt bra lurar annars!

Ursprungligen av GreedyApple:

Det går ju att endera köpa en Sumajin Smartwrap (eller liknande) eller tillverka en själv...

Haha, jag tänkte det, ska ändå beställa från iStuff efter jul så det får väl bli en sån..

Jag måste slå ett slag för dessa lurar jag med!

Hade gjort lite research innan jag begav mig av för att lyssna på ett antal lurar. Valet stod mellan AKG K 24/26 P samt Senneheiser PX 100/200. Sennheisers PX 100 var väldigt bra, satt skönt och hade ett bra ljud överlag. PX 200 däremot...jag blev så grymt besviken. Burkig så in i he....te. AKG 26 P var helt ok, men även den gav ett lite burkigt ljud. Så var det då AKG 24 P. Jag kan bara säga att jag golvades fullständigt! En sån bas och så klart och rent ljud trodde jag var omöjligt att få på min iPod Mini, men så fel jag hade.

Har ett par Koss Porta Pro sen tidigare och är väl fortfarande nöjd med dessa, men de kommer inte i närheten av AKG K 24 P.

Rekommenderas varmt!

Ursprungligen av pynchon:

Jag måste slå ett slag för dessa lurar jag med!

Hade gjort lite research innan jag begav mig av för att lyssna på ett antal lurar. Valet stod mellan AKG K 24/26 P samt Senneheiser PX 100/200. Sennheisers PX 100 var väldigt bra, satt skönt och hade ett bra ljud överlag. PX 200 däremot...jag blev så grymt besviken. Burkig så in i he....te. AKG 26 P var helt ok, men även den gav ett lite burkigt ljud. Så var det då AKG 24 P. Jag kan bara säga att jag golvades fullständigt! En sån bas och så klart och rent ljud trodde jag var omöjligt att få på min iPod Mini, men så fel jag hade.

Har ett par Koss Porta Pro sen tidigare och är väl fortfarande nöjd med dessa, men de kommer inte i närheten av AKG K 24 P.

Rekommenderas varmt!

Helt samma uppfattning. Testade också PX100, PX200 samt någon Sony modell och ett par andra märken, Phillips etc.
PX200 var en besvikelse, lite burkig och "död" på nåt sätt. PX100 gillade jag mycket, men basen var lite väl dominerande. Dom andra lurarna jag provade var inte värda nånting. Tillsist testade jag på 24P och det var kärlek vid första "öronkastet". Otroligt bra balans i lurarna. Inget som var dominerande, men allting fanns där.
Sitter skönt och värmer öronen fint nu när vintern kommer. Snygga är dom också, har fått massor av avundsjuka blickar av t.ex. Porta Pro-bärare. Läcker dessutom inte så mycket ljud som man kunde tro. Får skruva upp volymen ganska högt före det sker. Däremot hörs yttre ljud väldigt bra, vilket inte är helt negativt då man rör sig i trafiken. Vill man låsa ut övriga världen så välj nån annan modell.

Topplur!!!

  • Medlem
  • 2005-12-05 17:33

Grymmt snygga och Smidiga hörlurar !

Ska iväg o köpa nån av 24/26:an imorgon (idag, kl över 12 )! Har testat båda innan, men bara var för sig. När jag testade 26:an har jag för mig att den var gul den med. Har jag minnesluckor eller finns även den i gul? För övrigt tycker jag nog att den ljusblåa versionen (k26?) är den snyggare, men jag kommer välja enbart utifrån ljudet.

Ska lägga till att jag testat båda sennheiserlurarna, jag tyckte dock de var ganska slätstrukna och odetaljerade i ljudbilden jämfört med mina Koss Portapro som jag har nu. Men som sagt, imorrn blir dem troligen utbytta. Tycker att byggkvalitén på dem är riktigt kass, dessutom är ljudet snäppet bättre i akg:orna. Mer lättdrivna tror jag också.

Wish me luck!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-07 08:11

Lycka till! Jag såg bara de grå 26:orna när jag köpte min 24:a, men det är ju inte omöjligt att den finns i fler färger ändå.

Jag har precis beställt ett par från www.cdon.com för 299:- (!!!!!) 50 spänn billigare än billigaste på pricerunner.
De borde komma i veckan som kommer..

Har köpt 26:orna nu! De låter riktigt bra faktiskt, men måste lyssna in mig lite mer innan jag kan komma med nåt mer matigt omdöme. När man väl får dem att sitta bra stänger dem ut annat ljud riktigt bra, och de läcker inte så mkt heller. Har dock märkt att vid lite längre lyssning skaver det lite i örat. Hoppas det är en vanesak!

Jag fick dom idag.. Har inte lyssnat så mycket än men de är väldigt bra än så länge Dock så läcker de väldigt mycket ljud.
Lite väl lång sladd, det får nog bli en smartwrap när jag beställer på iStuff.

Jag köpte ett par 24:or igår.. Så härliga alltså!
Jag har även ett par koss porta pro... Jag gillar båda hörlurarna lika mycket..

Bevaka tråden