Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ AV-kabel för TV

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-14 00:27

Undrar om det finns någon alternativ AV-kabel för att använda en G5 med en TV? Den på apple.se kostar 260 med frakt och det tycker jag är för mycket.

Vill gärna också veta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 12:21

Nej, jag tror inte det finns någon annan faktiskt.

  • Medlem
  • 2005-11-14 12:46

Detta är inget svar på frågan, men en annan fråga ang. AV-kabel.
Jag har köpt en AV-kabel till min iPod G5, men när jag kopplar den till TV'en så händer inget. Har testat två olika TV-er och en projektor, men inget händer!
Har ställt inn iPoden på att den skall skicka ut TV-signal, och har testat både PAL og NTCS, men inget fungerar. Någon som har goda råd?

  • Medlem
  • 2005-11-14 15:12
Ursprungligen av no13:

Detta är inget svar på frågan, men en annan fråga ang. AV-kabel.
Jag har köpt en AV-kabel till min iPod G5, men när jag kopplar den till TV'en så händer inget. Har testat två olika TV-er och en projektor, men inget händer!
Har ställt inn iPoden på att den skall skicka ut TV-signal, och har testat både PAL og NTCS, men inget fungerar. Någon som har goda råd?

Ställer du tv:n på rätt kanal då? Jag har så jag kan välja "front" eller liknande, och där syns det. När du startar filmen, syns den då inte på Ipoden, utan bara själva bilden till filmen?

Det känns som om det är det här som du söker: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37283&path=660000,1350000,1710000
49 SEK på kjell.com

Jag har fått intrycket att iPoden är rätt känsligt gällande vilken passande kabel. Sen skriver Apple det själva också:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300270

Men visst kan det vara värt att prova nåt av alternativen. Även nån av de stora kedjorna borde ha den kabeln kjell.com har.

  • Medlem
  • 2005-11-14 21:45

Någon får gärna testa den kjell.com har. Bor i Uppsala så jag har ingen möjlighet att köpa den.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 23:01

Lästa på något USA-forum att nån hade testat med Sonys AV-kabel som ser identisk ut som Apples, och inte fått det att fungera alls...

Apple är ju smått kända för att mer eller mindre "tvinga" folk att köpa så mycket som möjligt i tillbehörsväg direkt från dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 00:05

jag har testat med en från Clas Ohlson och den funkade iaf inte. Köpte original

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 17:00

Ni kan ju testa det härSony AV-Cable for iPod Photo.
För han gick det om man böt plats på den röda kabeln och den Gula videokabeln.
Det är ju värt ett försök iaf, vet ej om det går med iPod Video.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-19 00:31
Ursprungligen av pite_jacke:

Ni kan ju testa det härSony AV-Cable for iPod Photo.
För han gick det om man böt plats på den röda kabeln och den Gula videokabeln.
Det är ju värt ett försök iaf, vet ej om det går med iPod Video.

Jadu, det lät ju rätt konstigt tycker jag.. För om jag inte misstar mig så är GUL ingång för BILD och RÖD/VIT är LJUDET..

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 01:18
Ursprungligen av Tobieaz:

Jadu, det lät ju rätt konstigt tycker jag.. För om jag inte misstar mig så är GUL ingång för BILD och RÖD/VIT är LJUDET..

MM..tycker jag också, men man kan ju alltid testa. Sj så har jag varken iPod Color eller Video, så jag har lite svårt att testa det.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 16:29

Här är det dokumenterat igen AV-cable. De har skrivit om det på macfeber också. Så det borde fungera. Det verkar som att Apple inte följt standarden för hur en sån här kabel ska vara, utan de har istället bytt plats på vissa kablar. Kontaktblecken i iPoden är nog på andra ställen än i en vanlig videokamera, vilket gör att man kan få det att fungera bara man byter plats på kablarna.
VÄLDIGT FRÄCKT SÄTT AV APPLE ATT FÅ SÅLT SINA PRODUKTER!
//Jakob

Ursprungligen av pite_jacke:

Det verkar som att Apple inte följt standarden för hur en sån här kabel ska vara, utan de har istället bytt plats på vissa kablar. //Jakob

Läste också detta från samma källa...
Jag citerar hur kopplingen tydligen skall vara.
"Stoppa bara in den gula kontakten i det vita hålet, den röda i det gula hålet och den vita i det röda hålet." - Roger Åberg, ipodfeber.se
Riktigt knäpp omkoppling... Logisk grad = Noll

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 17:34
Ursprungligen av daniels:

Läste också detta från samma källa...
Jag citerar hur kopplingen tydligen skall vara.
"Stoppa bara in den gula kontakten i det vita hålet, den röda i det gula hålet och den vita i det röda hålet." - Roger Åberg, ipodfeber.se
Riktigt knäpp omkoppling... Logisk grad = Noll

Grejen varför den är så ologisk, är ju för att kontakterna inne i iPoden inte är densamma som i vanliga videokameror. T ex om det är så att i en vanlig videokamera så betyder kontaktbleck 1.GULKABEL-BILD 2.VITKABEL-VÄNSTERLJUD 3.(längst in på kabeln)RÖDKABEL-HÖGERLJUD.
Medans i iPoden är det kontaktbleck 1.RÖDKABEL-HÖGERLJUD 2.VITKABEL-VÄNSTERLJUD 3.(längst in)GULKABEL-BILD.
Jag antar att Apple var tvungna att göra så här eftersom att man måste ju kunna använda vilka hörlurar som helst.
Men det är ju dålig stil av Apple att säga att deras kabel är specialgjord, och i och med det så fungerar INGEN annan A/V-kabel för iPod.
De hade ju kunnat säga att det går, men då måste man göra så här pga av att det är en mp3-spelare som kan visa video.

Ursprungligen av pite_jacke:

Grejen varför den är så ologisk, är ju för att kontakterna inne i iPoden inte är densamma som i vanliga videokameror.

Okej på så vis... :rolleyes: Tackar för den excellenta tekniska beskrivning.
Logisk grad = 10

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 23:28
Ursprungligen av daniels:

Okej på så vis... :rolleyes: Tackar för den excellenta tekniska beskrivning.
Logisk grad = 10

Hehe

Bra att man kan köpa andra av kablar, så man slipper apples dyra tillbehör

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 00:39
Ursprungligen av wunderbaren:

Bra att man kan köpa andra av kablar, så man slipper apples dyra tillbehör

Jo, det är ju perfekt att kunna betala 80spänn på clasohlson. Istället för att betala 175spänn för en kabel som har vit färg från Applestore.

Så det funkar alltså lika bra med en sån där billig sladd från exempelvis kjell.com som det gör med en dyr sladd från apple.se? Bara att man måste trixa med kopplingen liksom?

(Hej hej. Mitt första inlägg.)

Det var ju någon på forumet som sa när g5 släpptes att man kunde använda Firewire att föra över saker till ipoden om man var lite finurlig... men han kanska fick lite fel info och att han som arbetade där menade AV-kabeln

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 08:08

Det funkar utmärkt med en AVkabel från Claes Ohlsson. Borde vara samma skit dom har på Kjell.com.
Som sagt behöver man bara testa vilken av sladdarna man får bild på.
Inga problem alls!

Har testa själv, så ni får väll helt enkelt lita på mig...

VIDEO Kabel

Hej jag har provat med nextbase kabel video det fungerade inte heller så appels må nog var den rätta dyrt men

funkar iaf inte med s-video ut...

Jag har köpt den nya dockningsstationen till min Ipod Video och på den finns det ju en S-Video utgång. Är det någon som vet om det är någon vits med att köpa en kabel i stil med Monster iTV, som Apple rekommenderar på sin sida. Eller räcker det med att köpa en liknande kabel som rekommederas i den här tråden?

video kabel

Tja jag har fått intrycket av att på ipoden ligger bildöverföringen längst in mott alla andre längst ner

kolla sladdarna video =bild ligger närmast sladden på alla andra i slutet på pluggen
det är väl därför appel inte visar bild på pluggen

video kabel g5

tja jag köpte video kabel på chlasohsson i dag 59 kr funkar hur bra som helst homecinema kabel
en 3,5 mm plug 3 st rca röd gul vit den röda är för bild gul\vit stereo

Jag fick en RCAx3 sladd i julklapp och så skulle jag testa och det funkade inte!!!

den är kjöpt på teknikmagasinet...
testade att omplacera sladdarna men funkade fortfarande inte!

nån som har testat kjells kabel för 49 kr eller va nu den kostade?

Bevaka tråden