Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa in-ear lurar för jogging?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-16 10:51

Hej!

Ska främst använda när joggar, men även självklart när jag gör annat också som till exempel resor.

Eftersom de vanliga snäckorna ramlar ut lätt ibland och köpte ett par philips/nike med bygel bakom nacken, men e inte nöjd med dem, man hör för mycket utanför.
Vet att det kan vara lite farligt med in-ear när man är ute med tanke på trafiken och så, men jag ska försöka hålla mig på trottaren.

Så vilken av Sony ex71, shure E2c eller E3c ska jag välja, för det är dessa jag främst jag riktat in mig på. Men kan även ta emot andra förslag.

MVH

Gigel

Ursprungligen av Gigel:

Eftersom de vanliga snäckorna ramlar ut lätt ibland och köpte ett par philips/nike med bygel bakom nacken, men e inte nöjd med dem, man hör för mycket utanför.

Är oxå intresserad av tips, jag har samma problem med lurar som inte sitter kvar, jag använder idag samma lur som du. Ljudet är inte direkt lysande, men åtminstonde sitter luren kvar när man joggar.
Jag köpte efter många rekomendationer Koss "the plug" men blev grymt besviken, jag tycker att ljudet var bumligt och jag upplevde att det var svårt att "positionera" lurarna rätt i öronen. Efter allt bra jag läst om dem kanske jag bara har konstiga öron?
I vilket fall vore tips välkomna!

Ursprungligen av Relayer:

Är oxå intresserad av tips, jag har samma problem med lurar som inte sitter kvar, jag använder idag samma lur som du. Ljudet är inte direkt lysande, men åtminstonde sitter luren kvar när man joggar.
Jag köpte efter många rekomendationer Koss "the plug" men blev grymt besviken, jag tycker att ljudet var bumligt och jag upplevde att det var svårt att "positionera" lurarna rätt i öronen. Efter allt bra jag läst om dem kanske jag bara har konstiga öron?
I vilket fall vore tips välkomna!

Har faktiskt inte hört något bra om "the plug" utom priset då...
Däremot shure har jag bara hört positivt om utom priset då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 23:52

EX-71. vita. min favorit

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 00:04
Ursprungligen av xtrem:

EX-71. vita. min favorit

xtrem, en fråga bara. Hur lyckas du att hålla dina EX-71 vita hela?
Jag har sett att du tycker att de är bra lite varstans på forumet.

Har du läst om mitt missöde med dem? Kolla in detta,
Du hittar mitt inlägg här

Det är även många på Pricerunner.se som haft samma eller liknande problem.

Jag är bara nyfiken på hur du lyckas

  • Medlem
  • 2005-11-17 08:43
Ursprungligen av xtrem:

EX-71. vita. min favorit

Blir nog ett par EX-71 eftersom jag vill inte slänga ut för mycket pengar heller, men jag tar svarta till min svarta nano, även om vitt är coolt , sen så har jag ju läst att vissa tycker att de vita går lättare i sönder.

Allt beror förstås på vilka öron man har, men i mina öron fixar EX71 inte en joggingtur. De lämnar sin position så fort man råkar nudda sladden...

Kan halvrekomender någon av dessa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MDR-ED21LP
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MDR-ED31LP

De håller inte ljudmässigt riktigt samma kvalitet som dem du nämnde, men fullt godtagbar. Plus att iaf 21:an sitter som gjutet i mina öron. Fast om du hade problem med att få dina tidigare in-ear att sitta kvar, så är det nog någon typ av bygel som krävs.

Lycka till...

  • Medlem
  • 2005-11-17 13:12
Ursprungligen av barenfeld:

Allt beror förstås på vilka öron man har, men i mina öron fixar EX71 inte en joggingtur. De lämnar sin position så fort man råkar nudda sladden...

okej, hoppas dom sitter kvar i mina öron då, la en beställning på Jens of sweden idag.

Jag som trodde in-ear verkligen satt kvar ordentligt, de e därför jag beställer de, men men, jag kommer att använda dom i vilket fall.

Ingen annan som vet bra träningslurar då?

Sonys MDR-EX81SL är efterträdaren till EX71, och de skall ha bättre ljud enligt alla tester utan jobbigt hög bas.
De är uppbyggda ungefär som EX71, men har även bygel, vilket är perfekt när man tränar.
Tycker också som dig att de Sony lurarna med bygel som jag har nu när jag tränar är för öppna och släpper in för mycket annat ljud, så jag var på jakt efter några andra.
Jag läste en massa bra om dem, så jag beställde ett par från EBayför några dagar sen, gick på ca 300:-
Verkar vara grymt bra lurar, bara å köp!

edit. Här är en länk till Sonys hemsida: MDR-EX81SL

  • Medlem
  • 2005-11-23 09:52
Ursprungligen av Gigel:

okej, hoppas dom sitter kvar i mina öron då, la en beställning på Jens of sweden idag.

Jag som trodde in-ear verkligen satt kvar ordentligt, de e därför jag beställer de, men men, jag kommer att använda dom i vilket fall.

Ingen annan som vet bra träningslurar då?

Jag joggar med E3C, de funkar perfekt och sitter som de skall (Följer ju med olika strolekar på "öronpropp")

De är ju dyra men ger helt fantastiskt ljud!

  • Medlem
  • 2005-11-21 15:16

Fick mina mdr-ex71 idag, och jäklar vilket ljud de var, dom sitter perfekt i öronen, får nog bli en joggingtur ikväll, det kommer att bli ett sant nöje, även om de är svin kallt ute.

ja kan säga att kosss the plugg funkar rba för mig.. lr dom gjorde iaf det innan det blev kallt ute å dom drog ihop sig lite å trillade ut ur öronen

Fick mina EX81SL idag, och de är verkligen kanon! Tog en joggingtur med dem och de satt som gjutet, man märker knappt att man har de på sig. Annat än The Plug som jag också har som trycker något djävulskt efter ett tag, och ändå trillar de ut när man rör på sig!
Mycket tätare än mina andra sportlurar från Sony, och ljudet är kanon. Hela registret låter bra och basen är tung och fin.
De är dock mer trögdrivna än mina andra lurar, och t.ex. The Plug. Var tvungen att ha ca 30% högre volym i nanon för att få ut motsvarande ljudnivå.
Löste dock detta genom att ta bort volymspärren, så nu är det ungefär som med de andra lurarna, lite känsligare t.om.

Är ni på jakt efter ett par nya lurar så kan jag rekommendera dessa starkt!

hur tar man bort volymspärren?

Någon som testat Koss ksc-9? Borde väl sitta säkert i örat, men hur är ljudet?
Dom har ju dessutom "No-Questions-Asked Lifetime Warranty"

Tveka inte

Idag fick jag mina Shure e3c lurar och provade dom för första gången för två timmar sen å under dessa två timmar har jag upptäckt nya saker i varenda favoritlåt jag har.
Vilken skillnad jämfört med "kass The Plug".
I Shure är det en distinkt och maffig bas men samtidigt hör man mellanregistret och kan urskilja fina diskantljud man aldrig hört tidigare.
För skojs skull jämförde jag Nickelbacks Animal i Koss och Shuren och det som närmast kan beskrivas som gröt med Kossen blir tydliga klara toner, distinkt bas och tydlig fin diskant i Shuren.
För att inte tala om skillnaden när man lyssnar på klassiskt. I Shuren kan man urskilja varenda instrument och får lyssna på en fantastisk detaljrikedom.

Så om ni undrar om Shuren är värd flera gånger så mycket som Koss så kan jag bara svara JAJAJAJAJA för f*n.

1
Bevaka tråden