Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod nano

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

<p align=left>Foto: Mats Björnström</p>

99mac och iPod.se presenterar det första svenska testet av iPod nano

Det har varit väldigt knepigt att få tag i en iPod mini under dom senaste månaderna - hyllorna har gapat tomma hos landets 120 iPodförsäljare. När Apple avslöjade att någon stort var på gång - det mest revolutionerande sedan den ursprungliga iPoden lanserades var det många som fick höga förväntningar.

Svaret blev iPod nano - tunnare än en penna, 42 gram lätt och utrustad med en knivskarp färgskärm ser den ut som Apple har lyckats överträffa förväntningarna ännu en gång. 99mac har testat nykomlingen.

iPod nano levereras i en traditionellt snygg förpackning i svart. All text och logotypen är skrivet i reflektivt silver och bildytan är präglad så att den sticker ut lite. Lådan är liten och när man öppnar locket tittar nano fram - första reaktionen är att den är mindre än man förväntat sig. Förutom själva musikspelaren medföljer vita hörlurar, en USB dockkabel och en liten plastbrygga som gör det möjligt att docka en nano i en vanlig iPod docka.

Bildskärmen är knivskarp och känns overkligt bra på en så liten spelare. Den har upplösningen 176x132 pixlar och strax under 4 cm stor diagonalt. För dig som provkört en iPod photo är färgskärmen inget nytt men för oss andra är det en rejäl förbättring mot tidigare monoskärmar.

Vi testade både en vit 4GB och en 2GB modell och dom ser identiska ut. Ryktet säger att alla svarta iPod nano är reserverade för AppleStore under dom första två månaderna, vi får se om det stämmer. Ljudkvaliteten är identisk med tidigare iPod mini såvitt vi kan bedöma med originalhörlurarna. Apple anger att 2GB modellen sparar cirka 500 låtar och 4GB modellen upp till 1000 låtar. Det förutsätter att man inte använder flashminnet till att spara foton eller andra filer.

Hörlurarna är i stort sett identiska med tidigare hörlurar och ansluts i nedre högra hörnet av nano. Dockkontakten har inte förändrats så du kan fortfarande använda dina tidigare kablar och eventuell docka med den medföljande plastbryggan.

Gränssnittet är väldigt snabbt och smidigt även för att bläddra genom bilder. En SonyEricsson T630 framstår som en riktig dinosaurie i jämförelse med en nano - intressant hur fort utvecklingen går!

Mats sa "nano sätter direkt ribban för musikspelare, allt annat blir löjligt efter detta" och det är lätt att hålla med.

Steve Jobs menade allvar - nano är verkligen tunnare än en blyerspenna. 6,9 millimeter tunn och 9x4 cm hög/bred.

Apple har tagit fram en hel del nya tillbehör till nano. Roligast är nog hörlurarna med inbyggd snodd som man fäster i dockkontakten. Då hänger själva spelaren runt halsen och du slipper hörlurssladdar som hänger i vägen. Naturligtvis ingår inte detta i förpackningen utan du får investera ytterligare 375 kronor för hörlurarna.

Det ingår inte heller någon laddare utan laddning måste göras från din Mac eller PC med den medföljande USB-kabeln. Detta har gjort att väggladdaren för iPod har blivit en riktig bästsäljare hos landets återförsäljare för cirka 275 kronor.

Ytmaterialet är så blankt att man helst skall bära vita handskar för att göra fingeravtryck - ser inte helt dumt ut med Michael Jackson look trots allt. En iPod mini är betydligt lättare att hålla i fräscht skick genom sin yta av borstad metall, en detaljmiss av Apple?

Tråkigt på bussen? iPod nano är utrustad fyra spel som är halvroliga: brick, parachute, solitaire och music quiz. Du har dessutom en inbyggd kalender, adressbok och världsklocka att använda.

Priset för iPod nano är 1.995kr för 2GB eller 2.495kr för 4GB versionen, priserna inkluderar moms. Spelaren känns välbyggd och ger ett "dyrt" intryck. Priset är något högre räknat i kronor per GB än för iPod mini som nu utgår ur sortimentet.

Jag som knappt använder min nuvarande iPod mini 4GB har svårt att inte lägga en order idag. Den som kämpat för att få tag på en iPod mini under sommaren har fått sin belöning för väntandet - den som väntar på något gott...

Vi kan inte ge något annat än högsta betyg för iPod nano.

Köp iPod nano idag från AppleStore:
http://www.ipod.se/ipodnano/

Vill även tipsa om att vi har ett nytt iPod nano forum på iPod.se: http://www.ipod.se/forum/forumdisplay.php?f=142

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-09-12 15:21

Lysande test! Visst ger nanon en underbar vill-ha-känsla!?

  • Medlem
  • 2005-09-12 16:29

Aaahh! sånt här gillar jag. Stilrent och snyggt, men man var ju sjävklart med redan vid releasen

Vem fan spelar spel på sin Ipod? Slopa spelen och alla onödiga batteri-slösande extra-"funktioner" och ge oss mer utrymme istället...snålt av Apple, men så går det när företag får hybris.

Ursprungligen av Deceiver85:

Vem fan spelar spel på sin Ipod? Slopa spelen och alla onödiga batteri-slösande extra-"funktioner" och ge oss mer utrymme istället...snålt av Apple, men så går det när företag får hybris.

Jag tror att dom här nya Flashkorten kostar betydligt mer än hårddiskarna som satt i iPod mini, därav priserna.

Enligt News.com kostar endast Flashkortet närmare 1.500kr och då har du ingen iPod nano, förpackning etc etc.

Läs mer här: http://news.com.com/Apples+iPod+costs+likely+went+up--in+a+flash/2100-1041_3-5853497.html

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 15:10
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror att dom här nya Flashkorten kostar betydligt mer än hårddiskarna som satt i iPod mini, därav priserna.

Enligt News.com kostar endast Flashkortet närmare 1.500kr och då har du ingen iPod nano, förpackning etc etc.

Läs mer här: http://news.com.com/Apples+iPod+costs+likely+went+up--in+a+flash/2100-1041_3-5853497.html

Du har helt rätt när du säger att flashkortet kostar mer. Det kostar ruggigt mycket mer med 4gb flash än 4gb hdd. Väntar för övrigt på en svart 4gb nano.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-15 18:52

Dock adapter

Det som står i testet om dock adaptern stämmer inte alls. Den medföljande plattan kan INTE användas för att docka nanon i en vanlig iPod docka. Plattan är till för framtida produkter och passar inte i någon av de nuvarande dockorna. Iofs kan man sätta nanon i vilken docka som helst, men då hålls den enbart av kontakten och inte av hålet.

Svart-slut!

Köpte en Nano i Tokyo förra veckan...Och den fungerar förstås alldeles utmärkt.

Det tråkiga var att jag var ute efter den svarta-som alla andra- men den var stört omöjlig att få tag på. I princip alla butiker jag var in på hade slut på bägge modellerna, men dagen innan jag åkte hem hittade jag iaf en vit(efter två veckors springande i affärer)!! Måhända endast 2Gb, men ändå!!

Jag får hålla med testmannen oxå- vääldigt lätt att repa och kladda ned den annars så trevliga ytan.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 16:35

Besviken

Hejsan

Jag blev faktiskt riktigt besviken över lagringskapaciteten "bara" 4 Gb, det enda som talar för Ipod nano är designen.
Varför inte göra den en aning tjockare med mer minne?

Nä för mig är 4Gb alldeles för lite....

Over and out...

Helt underbar säger jag

  • Medlem
  • 2005-11-11 09:37

4gb e prefekt.

mer behöver man inte..

o äntligen en iPod som kan konkurera i storlek men som även har nästan allt annat skönt som "vanliga" iPod's har!

om man vill ha mer utrymme å större så satsa på en 5g vanlig iPod!

Kass kvalite

Jag måste bara varna de som läser det här och tror att det är super, jag har haft min nano i cirka 3 veckor och självklart lyckades jag ju tappa den i marken i mitt fummel en morgon men man är ju vara människa, tyvärr så kollapsa ju hela skärmen då så jag ser ingenting.

fick höra i butiken att man testat den och att den fortfarande ska funka efter att du kört över den med en bil, ja det låter ju bra men vardagligt användade då? man kanske tappar den i golvet nån gång. ILLA IPOD!

Reserverade modeller?

Någon i tråden sa att den svarta (och väldigt sexiga) modellen av Nano är reserverade för AppleStore?
Vill nån fin själ förklara innebörden av de... Jag vill ju ha den svarta juu!

Man brukar använda sig av uttrycket "Kärlek vid första ögonkastet"...
Nu först vet jag vad de innebär...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 19:14
Ursprungligen av Björnström:

Ljudkvaliteten är identisk med tidigare iPod mini såvitt vi kan bedöma med originalhörlurarna.

...vilket är som att säga att den kan låta minst 30% bättre eller sämre om man använder ett par bra hörlurar. att lyssna på bra mp3spelare med kassa lurar är att förnedra dem!

Vad sägs om det här?
Nån har för mycket pengar eller?
Fast den verkar ju riktigt hållbar...
http://arstechnica.com/reviews/hardware/nano.ars/4

Bra test! Tack för det.

Ursprungligen av Anders_hoffman:

Vad sägs om det här?
Nån har för mycket pengar eller?
Fast den verkar ju riktigt hållbar...
http://arstechnica.com/reviews/hardware/nano.ars/4

Fyfan vilket slöseri! Frustrerande, här sitter jag och väntar på en svart nano och de har sönder en?

mycket bra!

Tack för en lysande recension. Ett extra stort plus för bilderna!

"Ljudkvaliteten är identisk med tidigare iPod mini såvitt vi kan bedöma med originalhörlurarna"

Ja det säger ju mig så mycket när jag aldrig ägt en ipod mini.

Ursprungligen av slipZen:

"Ljudkvaliteten är identisk med tidigare iPod mini såvitt vi kan bedöma med originalhörlurarna"

Ja det säger ju mig så mycket när jag aldrig ägt en ipod mini.

= Ljud kvaliteten är utmärkt!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 08:24

Fast då min blåa iPod mini är snyggare och har en storlek som inte stör mig ett dugg, skönare att hålla i, har 2 GB mer utrymme än iPod nano 4 GB och 3 timmar bättre batteritid så struntar jag nog i iPod nano ett tag framöver (tills den kanske har blivit uppgraderad).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-24 10:50
Ursprungligen av Meroigo:

Fast då min blåa iPod mini är snyggare och har en storlek som inte stör mig ett dugg, skönare att hålla i, har 2 GB mer utrymme än iPod nano 4 GB och 3 timmar bättre batteritid så struntar jag nog i iPod nano ett tag framöver (tills den kanske har blivit uppgraderad).

Eller tills hårddisken i din Mini har kraschat kanske?

lollollollollollollollollollollollollollollol

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 11:59
Ursprungligen av ridax:

Eller tills hårddisken i din Mini har kraschat kanske?

Ja kanske. =D Fast då köper jag nog inte en iPod alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 14:39

ja men det är ju faktiskt inte Apples fel att du tappar den i backen. men jag förstår vad du menar. speciellt med tanke på priset. förutom mobiler (som man väl oftast försäkrar) så är det ju mest elektronik som du inte flyttar runt eller bär med dig som du betalar såpass mycket för. o hade du t.ex. tappat din dvd för 2500:- i backen så hade du ju självklart inte gått med den till inköpsstället o bett dem att fixa den.

med andra ord. en iPod försäkring är inte att tänka på?

Det finns väl försäkring till iPodar väl? Jag menar det finns ju försäkr. till iBooks och Powerbooks.... Kanske lite skilnad ändå, men dock ändå....!! Går väl på hemförsäkringen kanske? Eller för oss SEB kunder har försäkring på allt man äger bara man har ett konto där

1
Bevaka tråden