Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa stereoljudet - dock eller bara kabel?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snälla hjälp mig med en sak. Jag vill koppla in min ipod till stereon för långvarig lösning men jag blir inte klok på om jag ska köpa en dock (och i så fall exakt vad jag behöver till den) eller om det räcker med en vanlig stereo till RCA-kabel som man kan köpa i vilken affär som helst.

Vad är skillnaden, förutom att den vanliga kabeln går från hörluraruttaget på ipoden? Är det skillnad på ljudkvaliteten?

Om jag köper en dock på Applestore för 375 pix, följer det med en kabel som ska gå från dockan till stereon då? Måste dockan samtidigt vara ansluten till ett eluttag?

Och sen en bonusfråga: Kensingtons dock eller Apples dock? Vilken rekommenderas.

Jag känner mig som ett audio-ufo, men vill bara komma fram till ett beslut.

Tack på förhand.

Applejack

Tro mig, du lär inte höra någon skillnad i ljudkvalitet. En dockningsstation är dock smidigare samt att du får en fast linjenivåutgång till stereon. Kör du via hörlursuttaget måste du köra på max-volym om du vill få optimal ljudkvalitet till förstärkaren.

Jag har en Apple-dock själv och det medföljde ingenting förutom ett extra plastskal för 60 GB-Ipod. Jag har själv en 4G-Ipod 20 GB. En vanlig "minihörlurskontakt till rca" kan du köpa på t.ex. Clas Ohlson för en billig penning. Du kommer inte att höra nån skillnad mot en svindyr från Apple eller Belkin...

Kensington vet jag inte om den har nån extra grej för pengarna. De utgångarna som finns på en docka är en multi-kontakt som är samma som på Ipoden samt en separat minihörlurs-linjeutgång där man pluggar i "Clas Ohlson-sladden".

Tusen tack Alphonze. En dock och en billig stereo till RCA-sladd är alltså det enda jag behöver köpa?

Kensingtons dock kommer med fjärrkontroll och en herrans massa kablar (såg det ut som), men jag tyckte att 940 spänn lät lite mastigt faktiskt. Fast fjärris hade ju vatt kul. Någon annan som har åsikter i detta?

Annika

Räknas inte mina åsikter längre...
Skämt åsido...en fjärris hade jag verkligen velat ha. Du kan skippa resten av alla dina musikspelare om du skaffar fjärr. Satsa på en docka med fjärr. Du kommer nog aldrig att ångra det.

Fast nu när jag tänkt några minuter extra så kanske en fjärr är lite overkill iallafall. Jag brukar oftast bara köra en spellista eller kategori på slumpval sen rullar ju Ipoden bara på...

Det minsta du behöver är egentligen bara en miniplugg/rca-sladd som jag skrev tidigare...

Köp en Apple Universal Dock så kan du köpa en fjärr efteråt om du vill, du lär inte ångra dig! Apple gör även fjärren.

Jag har detta o det funkar bra.

Om man hör skillnad mellan line-out och headphone out? Därom tvista de lärda.
Jag vill yrka att det är en stor skillnad mellan line-out och headphone out. Upplever ljudet som lite mer avslappnat och inte lika påträngande som jag upplever det ljud som levereras via hörlursutgånen.
Om du kör med någon EQ-inställning på iPod:en, då kommer du att uppleva ljusår av skillnad på ljudet. Basen får en helt annan pondus och distorsionen är inget man någonsin behöver uppleva.
Kabel är enklast om du lyssnar dig fram till. Jag har lödit ihop en egen signalkabel för min iPod Dock. Kändes enklast och helt enkelt skönast så.
Så kör via line-out och satsa några hundra på en signalkabel. Det är du värd.
MVH Erik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 00:49

Det finns en adapter som skickar ut line-out signal. Men ni kanske redan ha nämnt det?

Raptor

  • Medlem
  • 2005-11-08 12:44
Ursprungligen av Raptor:

Det finns en adapter som skickar ut line-out signal. Men ni kanske redan ha nämnt det?

Raptor

Raptor,

Vilken adapter är det?

Ursprungligen av evila:

Raptor,

Vilken adapter är det?

http://www.sik.com/ram_din.php
http://www.sendstation.com/us/products/pocketdock/lineout-usb.html

Utmärkt att koppla till en portabel lurstärkare.

  • Medlem
  • 2005-11-11 15:26
Ursprungligen av weldion:

Grymt! Tack!

Ursprungligen av Weldion:

Om man hör skillnad mellan line-out och headphone out? Därom tvista de lärda.
[...]
Om du kör med någon EQ-inställning på iPod:en, då kommer du att uppleva ljusår av skillnad på ljudet. [...]

Jag vill fortfarande hävda (eftersom jag också har öron) att det inte kommer att märkas nån större skillnad mellan hörlursljud och linje ut. Däremot bör du, som Weldion säger, stänga av eq:n. Annars mosar du ljudet rejält...

1
Bevaka tråden