Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av screenprotectors

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 23:45

Martin Fields Overlay Plus iPod 5G 30GB
Alla som har köpt ett displayskydd till en mobil kan tänka sig hur det här skyddet ser ut. Det är gjort i en lite hårdare plast med ett väldigt lätt klister på baksidan, så lätt att det nästan bara känns statiskt.

I förpackning får man med: skydd för framsida, skydd för baksida och ett skydd för klickhjulet samt instruktioner på engelska.
Skyddet täcker alltså inte sidorna på iPoden. I och med det så är det samma modell till både 30GB och 60GB G5.

High-tech plasten är endast 0,2mm tjockt och tillverkas i Japan. På sidan där klistret sitter är det en skyddsfilm för (den sida som har "remove bracking") som man tar bort när man bill applicera skyddet.

De är väldigt exakt skurna och framsidan täcker 100% av iPoden medan baksidan inte kan tänka lika bra med tanke på G5ans rundade hörn på baksidan.
Installationen är ganska simpel. Torka rent iPoden med en trasa som inte luddar. Små putsdukar från optikern eller de som kommer med nyare SonyEricsson modeller är att rekommendera. Det får inte komma damm mellan ytan och klistret, då är det bara att tvätt och börja om. Därför vill man vara i en dammfri miljö. Ett supertips där är att gå in i badrummet, dra på duschen på varmaste och vänta tills det är fullt med imma i hela badrummet. Då minimeras dammet där inne. Därefter lägger man ena kanten exakt där den ska ligga och lägger sedan försiktigt ner plasten bit för bit hela vägen till andra sidan. Under tiden pressar man ut stora luftbubblor med tex. ett kreditkort. Misslyckas man så lyfter man bara upp plasten och börjar om tills man är nöjd. Bubblor kan man sedan pressa ut med ett kreditkort.
Plasten går att tvätta i vanligt vatten och torkas sen med en hårtork. På detta sätt kan man använda skyddet väldigt länge. Plasten är kristallklar och man ser skärmen perfekt.
En nackdel är att plasten reflekterar ljus på ett litet konstigt sätt så man får luta iPoden i en annan vinkel om man råkar ut för det.
Väljer man att ta bort skyddet så lämar det till skillnad från andra "dekalskydd" INGA limrester eller liknande.

Martin Fields tillverkar displayskydd till mobiltelefoner, PDAs, digital kameror, mm. Alla är i samma material och mycket hög kvalité (jag har till både mobil och digitalkamera). Självklart finns det till alla iPodmodeller.

Sammanfattning:
Ett mycket enkelt sätt att skydda fram- och baksidan på iPoden
Pris (G5): 12.99 USD

4/5

+ enkelt att sätta på
+ enkelt att ta av
+ tvättbar

- inget skydd på sidorna

Thanks to the people at Martin Fields for providing us with a sample to test.
http://www.martinfields.com/

---------------------------------------------------------------------------------------------

The invisibleshield iPod 5G 30GB

I förpackningen får man med skydd för framsida (+sidor), baksida (+sidor), klickhjulet, mitten på klickhjulet, och en liten infofolder.

Skyddet är gjort av en mjukplast (tänk slå in skolböcker med genomskinlig bokplast med klister) från 3M som ursprungligen uppfanns för att skydda rotorbladen på USA Arméhelikoptrar, så det krävas mycket för att göra repor på din iPod med den här på.
Tillverkaren har en video på sin hemsida där de demonstrerar hur tålig plasten är. Om du registrerar din produkt på tillverkarens hemsida så erbjuds du livstids garanti. Skulle plasten gå sönder (gäller ej vid själva installationen utan endast efter) så får du en ny utan kostnad.
http://www.theinvisibleshield.com/images/assets/video_small.mov (~1,8 MB)
Skydden ligger i hela ark, färdigskurna ungefär som ett klistermärke på vitt papper. Runt hela skyddet sitter det alltså lite extra plast som man måste dra bort först. En sida av skyddet var inte helt skuren från den övriga plasten och det krävdes lite extra kraft och teknik för att få loss den sidan.

Man får inte med några instruktioner utan tillverkaren hänvisar till sin hemsida för senaste instruktionerna. Så man måste ha tillgång till Internet för att veta hur man ska göra. På hemsidan är det bara text, men det finns en länk till en oberoende site som har många bilder och alternativa tillvägagångssätt.

Jag följde de alternativa instruktionerna och lekte lite själv. Det man behöver är en skål med vatten + en droppe diskmedel, ett kreditkort och en massa tålamod. Jag fick det nästan 100% bra på 3:e försöket. Det är verkligen trial och error som gäller om man vill ha ett bra resultat. Det är ingen fara, misslyckas man så är det bara att försiktigt dra av plasten, blöta den igen och börja om.
Tekniken är ungefär densamma som att sätta solfilm på bilrutor (hemmafixaren). Man måste ha ett lager med vatten mellan plasten och föremålet.
Sedan passar man in plasten medan vattnet fortfarande finns där. När man är nöjd med positionen så pressar man försiktigt bort vattnet med ett kreditkort och då fastnar plasten så småningom.
Till skillnad från Martin Shields så är risken att få luftbubblor mycket större och de är betydligt svårare att få bort eftersom plasten är mjukare. Jag doppade hela plastbiten i vattenskålen istället för att "fukta den" det blev lättare så tyckte jag.
Tänk på att inte ha för mycket vatten, då kan du självklart förstöra din iPod och garantin gäller såklart inte då.

I början tror man inte att de små kanterna ska fastna (ca 75% av sidorna är på bottenplasten och resterande på frontplasten), men ju mer de torkar desto lättare fastnar de. Det är bara att fortsätta trycka och pressa tills de sitter fast.

Eftersom plasten är lite mjukare blir strukturen på ytorna lite annorlunda, men plasten är 100% genomskinlig så har man lyckats få bort alla luftbubblor så påverkas inte skärmens klarhet.
Invisibleshield lämnar inte heller några limrester eller liknande om man skulle välja att ta bort plasten.

Invisibleshield tillverkar också skydd till digitalkameror, GPS, laptops, mobiler, etc.

Sammanfattning:
Ger ett mer komplett skydd åt din iPod, men mycket svårare att sätta på. För att bli 100% krävs nog mer än 3 försök. Extra plus för "garantin".
Pris (G5): 24.99 USD

4/5

+ täcker hela (98%) av ipoden
+ livstids "garanti"
+ mycket hållbar

- svår att sätta på

Thanks to the people at Invisibleshield for providing us with a sample to test.
http://www.theinvisibleshield.com/

  • Oregistrerad
  • 2005-11-05 00:05

Bra test!

Nu fick man lite mer information om vad fan det är man beställt
Beställde min invisibleshield i förrgår från iStuff.se. Levereras någon gång nästa vecka.

Jag som är perfektionist verkar få ett helv**e att sätta på den, i alla fall om det ska bli
som jag vill ha

Jag håller med, bra test!

Men vart kan man köpa dessa skydd? På istuff.se eller?
Jag tror inte det finns martin fields där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-05 00:19

Båda tillverkarna säljer direkt från sina siter.

  • Medlem
  • 2005-11-05 00:28

Invisible shield verkar ju grymt bra, men blir riktigt skraj ändå när man läser vad som måste göras för att applicera skyddet :(. Jag vet inte om jag skulle klara av det, vågar inte hålla på med massa vatten runt Ipoden sådär. Vilket dilemma, få massa repor eller "plaska" på med vatten

BTW, har du ingen bild på hur det första skyddet ser ut på framsidan?

  • Medlem
  • 2005-11-05 01:04

Nu när jag äntligen fått en helt ny iPod photo på garantin så funderar jag på att skaffa ett invisible shield till den, pod shield levererar ju inte till sverige... Är det någon som vet om "iPod - Full Body Protector (20 & 30 GB)" funkar bra med photons färgskärm? Den borde ju rimligtvis göra det med tanke på att 4G inte finns med 30GB och svartvit skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-05 10:26

Tyvärr fick jag inte med någon bra bild på Martin Fields framifrån, men bild3 visar ganska bra hur genomskinliga de är.

Ello: Oroa dig inte för färgskärmen, sätter du dit den bra så märks plasten knappt

  • Medlem
  • 2005-11-05 13:51

Bra, nu har jag beställt en Full Body Protector till min photo 30GB. Lite dyrt, men förhoppningsvis är det värt det... Hoppas den kommer snart, iPoden repas ju direkt annars.

  • Medlem
  • 2005-11-05 14:14

Det där hjälper ju inte direkt om man har svårt för att bestämma sig.. vilken var mest prisvärd och bäst? (bortse från svårigheten att montera)

kan man beställa invisibleshield från www.theinvisibleshield.com och få den skickad till sverige? nån som vet nått om deras fraktkonstnad och leveranstid?

  • Medlem
  • 2005-11-05 14:21
Ursprungligen av OveR-:

Det där hjälper ju inte direkt om man har svårt för att bestämma sig.. vilken var mest prisvärd och bäst? (bortse från svårigheten att montera)

kan man beställa invisibleshield från www.theinvisibleshield.com och få den skickad till sverige? nån som vet nått om deras fraktkonstnad och leveranstid?

Jag beställde från www.theinvisibleshield.com och valde "Free Shipping (USPS First Class mail)", alltså kommer det skickas med den vanliga amerikanska posten. Jag har ingen koll på hur snabbt det går från just Invisible Shield, men när jag beställt från USA förut och valt USPS så har det tagit en dryg vecka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-05 14:58
Ursprungligen av OveR-:

Det där hjälper ju inte direkt om man har svårt för att bestämma sig.. vilken var mest prisvärd och bäst? (bortse från svårigheten att montera)

kan man beställa invisibleshield från www.theinvisibleshield.com och få den skickad till sverige? nån som vet nått om deras fraktkonstnad och leveranstid?

Det som skiljer är:
1. priset (dubbelt upp för inivsible shield)
2. hur händig/knåpig du är
3. behöver du skyddet för kanterna

För mig blir först 3, sedan 2 och nästan inte alls 1.

Båda tillverkarna skickar till Sverige från sina resp. hemsidor. var jag förstår är det gratis med vanligt brev från invisibleshield och martin tar endast 2.99USD som brev.

Själv tycker jag att InvisibleShield är ett självklart val. Om den blir repad eller flagar sig får man ju en ny direkt och sedan hur många nya som helst ifall de blir repiga igen. Det blir snyggt också. Verkar riktigt prisvärt tycker jag.

Jag har iaf bestämmt mig - InvisibleShield ska få äran att skydda min nano.

ett stycke invisible shield beställt! hope its worth it.

Visar bilden med hjulskyddet på? Iom att det är matt i färgen så blire ju lite lustigt när allt blir blankt väl?

  • Medlem
  • 2005-11-05 16:02

ja det låter ju vettigt med skydd på sidorna, vad är meningen med ett skydd annars, det är nog sidorna som tar mest stryk i mina fickor

okej då får jag väl beställa direkt från USA, blir 60 kr billigare, hoppas bara den kommer innan jag får min video iPod (står preleminär leverans 15 nov).

är det nån som vet ifall man kan ta bort invisible shield och spara den? Jag menar ifall ens iPod går sönder och man måste skicka den på lagning, vill helst inte pröjsa 200 kr till...

förresten kan man betala med bankkort? med tanke på att jag har kronor på mitt konto, och inte dollar..

Ursprungligen av OveR-:

ja det låter ju vettigt med skydd på sidorna, vad är meningen med ett skydd annars, det är nog sidorna som tar mest stryk i mina fickor

okej då får jag väl beställa direkt från USA, blir 60 kr billigare, hoppas bara den kommer innan jag får min video iPod (står preleminär leverans 15 nov).

är det nån som vet ifall man kan ta bort invisible shield och spara den? Jag menar ifall ens iPod går sönder och man måste skicka den på lagning, vill helst inte pröjsa 200 kr till...

förresten kan man betala med bankkort? med tanke på att jag har kronor på mitt konto, och inte dollar..

Självklart kan man plocka av det. Om det blir repig måste man ju kunna ta av den. Du kanske inte såg det i testet, men där berättas att om skyddet blir repigt är det bara att skicka tillbaka det så får man ett nytt helt gratis.

  • Medlem
  • 2005-11-06 02:51
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Självklart kan man plocka av det. Om det blir repig måste man ju kunna ta av den. Du kanske inte såg det i testet, men där berättas att om skyddet blir repigt är det bara att skicka tillbaka det så får man ett nytt helt gratis.

det var inte så jag menade, jag undrar ifall jag kan återanvända det ifall min iPod pajar och jag får en ny, man skickar ju inte in sin iPod med en invisible shield på..

tog och kikade på leveranskostnader från theinvisibleshield.com, fick upp "UPS Worldwide ExpeditedSM $61.72 5 Business Days
eller UPS Worldwide ExpressSM $66.44 2 Business Days"

är detta ett skämt? 61 dollar för att skicka lite plast som får plats i ett kuvert? skulle det inte vara gratis frakt

Ursprungligen av OveR-:

det var inte så jag menade, jag undrar ifall jag kan återanvända det ifall min iPod pajar och jag får en ny, man skickar ju inte in sin iPod med en invisible shield på..

tog och kikade på leveranskostnader från theinvisibleshield.com, fick upp "UPS Worldwide ExpeditedSM $61.72 5 Business Days
eller UPS Worldwide ExpressSM $66.44 2 Business Days"

är detta ett skämt? 61 dollar för att skicka lite plast som får plats i ett kuvert? skulle det inte vara gratis frakt

finns på http://www.istuff.se/index.php?main_page=index&cPath=75_76_79 där e de gratis frakt..

  • Medlem
  • 2005-11-06 16:01
Ursprungligen av OveR-:

är detta ett skämt? 61 dollar för att skicka lite plast som får plats i ett kuvert? skulle det inte vara gratis frakt

Det går att välja frakt med USPS (som är gratis) också, jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men nåt i stil med other shipping alternatives tror jag det stod. Klickar du där kan du välja USPS istället.

  • Medlem
  • 2005-11-06 18:33
Ursprungligen av Ello:

Det går att välja frakt med USPS (som är gratis) också, jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men nåt i stil med other shipping alternatives tror jag det stod. Klickar du där kan du välja USPS istället.

okej tack, har du beställt där? Jag vet det finns på istuff.se men det är 60 spänn dyrare, så varför inte beställa från USA om det är gratis frakt ändå, om det nu blir gratis.

  • Medlem
  • 2005-11-05 16:46

Att betala med bankkort är inga problem alls, jag använde mitt VISA. Jag har för mej att de tar emot PayPal-betalningar också.

en fråga ja länge undrat över.. varför ligger de alltid en liten lapp där de står ipod.se brevid bilderna..?? för att ingen ska kopiera lr?? bra test btw..-

Jag har nu beställt ett IS till min iPod 30GB.
Hur är plasten utskuren? Alltså är det bara en enda stor bit för hela fram- och baksidan eller är det två (eller fler) delar? Jag gissar på det senare. Är det isåfall inte svårt att få bitarna att matcha rätt då?

Mvh Emil

Jag tycker det är konstigt att apple inte valt att skydda ipodarna bättre redan från början?

Invisibleshield skyddar inte mot spräckt display eller hur? Så om jag vill ha ett bra skydd för ipodens skärm så är det martinshields jag ska satsa på?

mvh

Vad är skillnaden mellan Martin Fields vanliga och deluxe version??? JAg tycker att den verkar shyrre.

  • Medlem
  • 2005-11-06 21:48

Jag beställde body protector till min iPod photo igår, så jag har alltså inte fått den än. Förhoppningsvis kommer den i veckan.

  • Medlem
  • 2005-11-06 23:30
Ursprungligen av xtrem:

OveR-: jag skrev att båda går att ta av. om du väljer DHL (bud) så är det klart det kostar en massa, välj USPS (statliga Posten i USA) så ska det vara gratis

att man kan ta av dem innebär inte att man kan sätta på dem igen efter en vecka/ett par veckors liggande på tork.. Jag valde ingenting, jag såg bara det som kom upp när man tog beställ, såg inga andra alternativ, lite missvisande. USPS lät lite inrikes dessutom, men nu tar jag och beställer en invisible shield, tack för testet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 22:40

OveR-: om du väljer DHL (bud) så är det klart det kostar en massa, välj USPS (statliga Posten i USA) så ska det vara gratis

jaargo: på bilden är det skydd på ipoden och i mitten av klickhjulet. inte på det gråa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-06 23:46

då vänder vi på steken..
att återanvända innebär inte att man ska låta den ligga i solen i ett par veckor.

fäster man den på klisterarket när man tar av den så borde den så att sätta på efter 1v iaf..

Ursprungligen av xtrem:

då vänder vi på steken..
att återanvända innebär inte att man ska låta den ligga i solen i ett par veckor.

fäster man den på klisterarket när man tar av den så borde den så att sätta på efter 1v iaf..

Edit: Någon som har iPod video 60GB och är intresserade av Invisibleshield. kontakta mig

men om jag har fattat det rätt finns inget som helst klister på InvisibleShield? I så fall borde det ju vara lätt (ok, kanske inte LÄTT...) att sätta tillbaka det igen så länge som skyddet fortfarande är rent och man använder samma sida mot iPoden som innan. Eller?

Bevaka tråden