Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycket på video iPod (G5)

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 00:40

Bland de första i Sverige (de första?) ger vi er läsare ett första intryck, hands-on, på iPod med video, även kallad G5 (generation 5). G5:an presenterades den 12:e oktober och började säljas direkt via Apple Store på nätet. Nu har de första levererats till Sverige och undertecknad hade ordernummer 10 på en G5a.
Den finns i svart och vitt precis som Nanon och levereras i 30GB eller 60GB

Mått: 10,4 x 6,1 x 1,1 (30GB)
Vikt: 136g (30 GB)

Testexemplaret är min egna vita 30GB. Den landade idag (tisdag) 06:14 i Sverige och fanns i min hand vid 15 tiden.

Paketet från TNT (som strulade med leveransen)

Paketet öppnat

Storleken på förpackningen har förändrats och har nu samma storlek som Nanons. Väger ca 400g totalt.

Allt som kommer med, USB-kabel, hörlurar, iPod, litet fodral som vi återkommer till, form till univerial dock (säljes separat), CD med iTunes 6.0.
Värt att veta är att precis som med Nanon har G5an inte stöd för firewire längre (endast till laddning). Ingen väggladdare följer med heller (säljes separat).

Framifrån, materialet är samma som på Nanon och den verkar tyvärr vara lika mottaglig för repor.

Sidan, G5 30GB versionen är 30% tunnare än G4 30GB.

Ovanifrån, endast holdknapp och vanlig hörlursutgång, det finns igen utgång för fjärrkontroll som på tidigare "stora" iPods och mini. Därmed passar inte många gamla tillbehör, såsom bluetooth, iTrips, röstinspelare, etc.

Fodralet, den bakre delen är längre än den främre och på fliken är det "pressat" i materialet: iPod. Tillverkat i samma material som iPod nanons armband, någon form av neoprene.

Det är en riktig brottningsmatch för att få in iPoden i fodralet. Jag har ännu inte lyckats.

Om ni har missat det så är kanterna på G5an "raka" på framsidan och "kurvade mot undersidan. På ovansidan sitter ett tjockt genomskinligt material som väldigt lätt repas, detta är nytt för G5an.

2,5" Widescreen, 320x240. Tyvärr kan man inte ställa in ljusstyrkan på den, vilket mycket väl skulle kunna göras, för att spara på batteriet vid tex filmvisning.

Den nya videon menyn. Det känns som om G5an skyndades fram. Ingen mjukvara för att konvertera videoklipp medföljer, hårdvarustöd för andra standarder saknas. Men att titta på en video går ändå över mina förväntningar.

Ljudet:
Flera "buggar" från bla. G4an har fixats. Det statiska och sprakande ljudet som hörde när iPoden läste från hårddisken har försvunnit.
Den dåliga basen har förbättrats.

Extras:
Ljudinspelning finns nu i menyerna. iPoden lagar dem i .WAV format, men tyvärr finns det inte någon mikrofon som passar till G5an.

Mer text kommer

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 05:16

Några saker jag stört mig på är bl.a. att skärmen är så jättebra att den är perfa att se på videoklipp och t.om. film men att batteriet är så kasst att man knappt kommer halvvägs in i filmen innan batteriet är slut. Hade Apple åtminstone sätt dit en batterilucka och låtit oss byta batterie hade detta varit acceptabelt, nu är det bara frustrerande.

En annan sak jag stör mig på är den kantiga formen upptill samtidigt som den är rund undertill. Hade den varit både rund fram och bak, eller kantig både fram och bak hade det varit acceptabelt, men nu skaver framsidan medans man halkar på baksidan och lätt tappar ipoden.

Sedan kan man ju också fundera på hur ett ledande designföretag som Apple är kan tillverka en produkt som så lätt blir både full med fettfläckar och lätt får repor. Visst, utan repor och fettfläckar är den jättesnygg men då får man rama in den och hänga den på väggen. Nä, detta är dålig design helt enkelt.

Men om man blundar för de ovan nämnda nackdelarna så är detta en helt underbar produkt, liten och tunn, riktigt snygg och med en helt underbar skärm.

  • Medlem
  • 2005-10-26 19:19

Video

Har nyss fått min iPod G5 och är mycket imponerad. Har dock problem med att föra över videofiler till min iPod via iTunes, filformatet är mpg. Någon som vet hur det funkar? Några speciella inställningar som bör göras?

Verkar som detta fodralet är lika dåligt som det som medföljde 3G.
Har hört att det även repar spelaren.

  • Medlem
  • 2005-10-26 21:24

Hmm.. lär inte bli köp för min del förrän nästa version, tidigast. Använder själv en PSP för att se på filmer, vilket fungerar alldeles utmärkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 22:37

Monta: Du kan inte bara kopiera över en mpeg fil. Jag postade en länk till ett gratis program i Ipod forumet, i G5 tråden.

Cappachino: Ja, det kan mycket väl vara så. har redan lyckats få 2 stora repor på min. och den har bara varit i fodralet och i kartongen.

Hampe: har också en psp, men 2gb memory stick är dyyyyyyyyyyrt

Ursprungligen av xtrem:

Monta: Du kan inte bara kopiera över en mpeg fil. Jag postade en länk till ett gratis program i Ipod forumet, i G5 tråden.

Cappachino: Ja, det kan mycket väl vara så. har redan lyckats få 2 stora repor på min. och den har bara varit i fodralet och i kartongen.

Hampe: har också en psp, men 2gb memory stick är dyyyyyyyyyyrt

Du kunde ju köpt ett sånt istället för en ny iPod

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-29 10:24

Länken "läs mer" från recensionen leder ingenstans (ska väl leda till den här tråden antar jag).

Edit: Ja, den gick visst hit nu. Konstigt, jag kom till en "tråden finns inte"-sida förut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 16:42
Ursprungligen av bengan_fbk:

Du kunde ju köpt ett sånt istället för en ny iPod

1000kr /GB tycker jag inte är värt för minneskort...
länken går hit

Jag har några frågor om G5

Vad jag har förståt är att det är svårt att få över sina filmer från datorn till Ipoden ?? Är det bara något jag bara har fått för mig??
Xtrem du snackade något om ett program men jag hittar den inte bland forumet varför inte posta det här ??

Sedan undrar jag om det är nån som har tagit reda på hur lång tid du kan titta på video på ipoden för det var nån som skrev att man inte ens kan se en hel film och det betyder att man ungefär kan se 1 timme är det så dåligt ?? ( jag menar till 30 gigaren som har 14 timmars batteritid )

bah. en ipod ska bara spela musik. less is more.

orka lägga pengar på memsticks som ändå inte kommer upp i 30 gig

Citat:

Ingen mjukvara för att konvertera videoklipp medföljer, hårdvarustöd för andra standarder saknas.

Ang. att konvertera filmklipp... är det så förvånande? Hur lång tid hade det inte tagit?

Och är någon förvånad att Apple inte har stöd för andra format?

Ursprungligen av Andersson:

Och är någon förvånad att Apple inte har stöd för andra format?

Apple kommer ju antagligen uppgradera Firmwaren så att andra format stöds

Kan nån förklara för mig hur man lägger in en film på iPod video (G5) !

  • Medlem
  • 2005-10-31 23:23
Ursprungligen av Hans0n:

Kan nån förklara för mig hur man lägger in en film på iPod video (G5) !

Det står på sid. 32 i manualen.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 11:32
Ursprungligen av Hans0n:

Kan nån förklara för mig hur man lägger in en film på iPod video (G5) !

Tag en befintlig fil innehållandes en styck film, konvertera den i Quicktime Pro alt. Videora. Drag därefter den nyligen skapade Mpeg-4 alt. H.234 filen till din musikkatalog i itunes. Synka tillslut din ipod med din dator och filmen kopieras glatt över till sitt nya hem. Voila!

Roligt att TNT strulade med leveransen till dig med. De var helt värdelösa när de skulle leverera min nya ipod (G5) för några dagar sen.

Hans0n: Dra den till ditt itunes. Och sen är det bara att dra över den till din ipod. Lika lätt som att föra över musik (förutsatt att den är i rätt format)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 10:43
Ursprungligen av minimunk:

Roligt att TNT strulade med leveransen till dig med. De var helt värdelösa när de skulle leverera min nya ipod (G5) för några dagar sen.

Hur då "strulade"?

Jag hängde inte riktigt med i det där testet... Det står:

"Värt att veta är att precis som med Nanon har G5an inte stöd för firewire längre (endast till laddning). Ingen väggladdare följer med heller (säljes separat)".

Vad menas med endast till laddning? Laddning av batteriet? Kan man bara ladda batteriet via firewire? Flytta filer görs numera alltså bara över USB? Och en separat väggladdare (som laddar batteriet via firewire?) följer inte med utan man är beroende av en dator för att kunna ladda batteriet?

Ursprungligen av petson:

Hur då "strulade"?

Jag hängde inte riktigt med i det där testet... Det står:

"Värt att veta är att precis som med Nanon har G5an inte stöd för firewire längre (endast till laddning). Ingen väggladdare följer med heller (säljes separat)".

Vad menas med endast till laddning? Laddning av batteriet? Kan man bara ladda batteriet via firewire? Flytta filer görs numera alltså bara över USB? Och en separat väggladdare (som laddar batteriet via firewire?) följer inte med utan man är beroende av en dator för att kunna ladda batteriet?

Du kan bara ladda med firewire inte flytta filer till ipoden. Men du kan även ladda den med USB och flytta filer går bara med USB. Sen finns det en väggladdare som tillbehör att köpa som du då kan ladda ipoden utan att behöva koppla in den i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 19:19
Ursprungligen av petson:

Hur då "strulade"?

Jag hängde inte riktigt med i det där testet... Det står:

"Värt att veta är att precis som med Nanon har G5an inte stöd för firewire längre (endast till laddning). Ingen väggladdare följer med heller (säljes separat)".

Vad menas med endast till laddning? Laddning av batteriet? Kan man bara ladda batteriet via firewire? Flytta filer görs numera alltså bara över USB? Och en separat väggladdare (som laddar batteriet via firewire?) följer inte med utan man är beroende av en dator för att kunna ladda batteriet?

Du laddar ipoden och flyttar filer med den USB2-sladd som följde med. Sedan kan man köpa till både en hållare som man sätter ipoden i och kopplar till datorn eller köper en väggkontakt och laddar ipoden den vägen.

Jag har en gammal ipod G4 och med den följde det med en firewiresladd som man oxå kunde sätta i en väggkontakt och det är denna man nu alltså kan ladda G5:an med trots att man inte kan flytta filer med firewire.

Hoppas jag inte krånglade till det mera nu...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 19:53

Då är jag med!

Jag har beställt en G5 30Gb plus en dockningsstation. Ser fram emot att få fördjupa mig i ämnet mer handgripligt någon dag nästa vecka. Nya lurar samt en fjärr till dockningsstationen har jag skrivit till Tomten att jag vill ha i julklapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 11:28

några snabba tvbilder här: http://www.xtremprod.net/ipod/tv/

lost i 368x208 512kbps med apples originalkabel på en Sony 28" Widescreen
originalet i 624x352

Tjeena, jag har en Ipod g5 Video 30 gig's. Men jag har fixat Quicktime Pro och så nu, men jag kan ändå inte göra om videor i Quicktime. Den går till 8% sen stannar den där. När jag sedan trycker avbryt så precis innan rutan stängs ned så står det 80%. Skulle vara tacksam om någon kunde komma med tips på hur jag kan göra ? Mvh/ Henke

Vänner, den här är bara så bäst

Läser andra kommentarer med förvåning, klagar på att den repas, svårt att få över filer, m.m m.m. Själv är jag BRUTALT imponerad av nya iPod, och samtliga som jag visat det för har varit likaså. Jag är förstås väldigt försiktig med min så det kanske är därför den inte repas, men ändå så är det så att allt funkar väldigt bra, itunes är super och filöverföring hur smidig som helst. Allra högsta betyg från min sida alltså, heja Apple!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-05 01:28
Ursprungligen av Henke_ipod:

Tjeena, jag har en Ipod g5 Video 30 gig's. Men jag har fixat Quicktime Pro och så nu, men jag kan ändå inte göra om videor i Quicktime. Den går till 8% sen stannar den där. När jag sedan trycker avbryt så precis innan rutan stängs ned så står det 80%. Skulle vara tacksam om någon kunde komma med tips på hur jag kan göra ? Mvh/ Henke

Vad har du för dator? Quicktime Pro är väldigt seg så det tar lång tid att konvertera... kör Videora istället, går mycket snabbare.

Ursprungligen av C.K.:

Vad har du för dator? Quicktime Pro är väldigt seg så det tar lång tid att konvertera... kör Videora istället, går mycket snabbare.

Kul att Videora bara finns för Win

Såg dock att man kan göra exakt samma sak som Videora gör med ett enkelt Automator-script. http://automator.us/downloads.html#1012

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 23:40

Henrik_ipod: Uppdatera/ominstallera QuickTime, men det är mera en fråga för Windows/Quicktime så ta det i en annan tråd och inte här.

ehm.. vad va det svåra med att få in iPoden i fordralet? den gled ju in som ja.. nått som glider bra snyggt fordral!

Kom på en annan asbra grej me fordralet, man behöver ba dra upp skärmen över kanten på de så kan man manuvrera clickwheelet igenom fordralet, så slipper man ta ut den o få tummavtryck o repor!

Den får bo i sitt fordral tills jag fått invicible shielden

  • Medlem
  • 2005-11-13 20:29

Någon annan som tycker att firmware suger på denna modell?

För mig så har den hängt sig vid att par tillfällen. Om man spelar video, pausar och sedn aförsöker spela musik så får den hjärnsläpp och spelar både musik samt ljudet från filmen samtidigt. Jämfört med min G3 som jag inte kan minnas att jag haft problem med alls så har den strulat rätt mycket.

Bevaka tråden