Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av iPouch

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 22:09

Denna gång skall jag testa ett mjukt tyg-"fodral" från Moshi, iPouch. Testexemplaret har vi fått från den nystartade svenska butiken iStuff.se (www.istuff.se). Ägarna till iStuff.se är förövrigt aktiva här på ipod.se forum.

Varför ska jag då köpa den här istället för att sy en egen? Skillnaden från tex. en Apple strumpa eller en hemgjord tygpåse är materialt, både på utsidan och insidan (de är olika). iPouch är tillverkad i ett unikt material kallat Terahedron. Enligt tillverkaren skall de unika fibrerna i det innersta lagret (mot iPoden) vara konstruerade för att ta bort smutsfläckar och feta fingeravtryck. Det yttre lagret ska vara smutsavstötande. Materialet är även behandlat för att skydda iPoden ifrån statisk elektricitet.

iPouch passar till alla stora iPods medan miniPouch passar till alla mini-iPods. Jag har testat båda, men då de är identiska (förutom storleken) så ges nedan en gemensam bedömning. Båda finns i olika färger.

Det är alltså ett tygfodral, med en ficka på framsidan där man kan stoppa tex hörlurarna. Fickan är lagom stor för att få ner ett par original hörlurar eller liknande, men ska man försöka få ner en fjärr också så blir det för trångt. Lite synd. Insidan av fodralet är gjort av ett material som ska se till att bli av med fingeravtryck, fettfläckar och liknande. Detta är inte något som sker särskilt automatiskt utan jag fick gnugga runt lite lätt medan iPoden låg därinne, och mycket väl så blev faktiskt iPoden blankare än innan. Enligt tillverkaren så ska detta ske utan att göra en massa nästan mikroskopiska repor som en vanlig trasa/tröjan skulle göra. Om det stämmer kan jag iaf inte se med blotta ögat.

Utsidan ska vara vatten- och smutsavstötande, och jag kan väl säga att den höll sig renare än vad en vanlig vit tygbit skulle göra. Men vit kanske inte är den smartaste (men snyggaste) färgen om man vill hålla den ren. Blir Pochen alltför smutsig så är det bara att slänga in den
i tvättmaskinen så blir den ren igen.

På toppen stängs Pouchen igen av en dragsko anordning som jag inte tycker fungerar helt tillfredställande. Det finns inget som blockerar så att öppningen inte öppnas igen av sig själv.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att är du ute efter ett mjukt fodral att stoppa den iPod i så ska du absolut spana in iPouch.

Betyg:

4/5

+ fack för hörlurar
+ tar bort smuts (till viss mån)
+ kan tvättas i maskin

- facket för hörlurar har inte plats för fjärr
- gräs etc. fastnar lätt i materialet
- lite "billig" konstruktion på snöret

Tack till iStuff.se som försåg oss med testprodukterna.

Fixa storleken på bilderna!

  • Medlem
  • 2005-07-25 10:21

iStuff.se verkar trevligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 23:28

klagar du på 50kb?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-25 23:46
Ursprungligen av xtrem:

klagar du på 50kb?

jag tror han klagar på översta bildens bredd som förskjuter hela sidan och kastar innehållet huller om buller (i alla fall i min firefox)

Fodralet är ganska fult, testet är bra.

jag har en och är nöjd

Hej,

Jag köpte en iPouch (svart) till min iPod (30GB photo).

Jag är helnöjd. Jag ville inte ha ett fodral som sitter på iPoden hela tiden. Jag vill "känner" min iPod och inte ha nån plast runtomkring.

Hade lite strul med beställningen hos iStuff när jag skulle betala med kort. Fick betala förskottsfaktura istället.

/Alex

Ursprungligen av akilian:

Hade lite strul med beställningen hos iStuff när jag skulle betala med kort. Fick betala förskottsfaktura istället.

99% av dem som har problem med att få igenom kortbetalningarna med giltiga kort på iStuff.se missar CVV-koden på kortet. Därför har vi sedan en tid tillbaka lagt dit hjälp just för detta.

Men precis som du säger fungerar det ypperligt med Förskottsfaktura eller Postförskott om man inte vill betala med kort.

/Peter

Bländande hastigheter hos iStuff.se!

Hela igår kväll spenderades letande efter nackdelar med iPouchen i form av recensioner och forumtrådar. Kammade i stort noll i mitt sökande, utan detta verkar vara en riktigt schyst produkt för de som inte vill bepansra sin Pod med tighta skal och kåpor. Att jag inte ser den genom tygpåsen gör att jag uppskattar användandet av den ännu mer! (Rena spekulationer, sitter och väntar på min 20 GB iPod jag beställde i måndags).

Hursomhelst, idag bestämde jag mig för att beställa iPouchen, och den enda svenska sida jag hittills sett som säljer den (till bra pris dessutom) är iStuff. Efter att jag betalat för den (kortbetalning på sidan) får jag en rad bekräftningsmail, orderstatus och välkomnande som medlem. För att demonstrera hur sjukt snabba de här gossarna är:

Orderbekräftelse 3:40 pm

Ny status: Bekräftad 3:42 pm

Ny status: Paketerad, inväntar leverans 3:44

Jag kan bara säga bravo!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 16:06
Ursprungligen av limerick:

Hela igår kväll spenderades letande efter nackdelar med iPouchen i form av recensioner och forumtrådar. Kammade i stort noll i mitt sökande, utan detta verkar vara en riktigt schyst produkt för de som inte vill bepansra sin Pod med tighta skal och kåpor. Att jag inte ser den genom tygpåsen gör att jag uppskattar användandet av den ännu mer! (Rena spekulationer, sitter och väntar på min 20 GB iPod jag beställde i måndags).

Hursomhelst, idag bestämde jag mig för att beställa iPouchen, och den enda svenska sida jag hittills sett som säljer den (till bra pris dessutom) är iStuff. Efter att jag betalat för den (kortbetalning på sidan) får jag en rad bekräftningsmail, orderstatus och välkomnande som medlem. För att demonstrera hur sjukt snabba de här gossarna är:

Orderbekräftelse 3:40 pm

Ny status: Bekräftad 3:42 pm

Ny status: Paketerad, inväntar leverans 3:44

Jag kan bara säga bravo!

Kan bara säga en sak iSTUFF.SE ÄGER!!!!

passar de till nya g5?? tack på förhand:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 17:06

Funkar perfa med G5

Riktigt nöjd med Istuff.se, suverän affär!

osäker

Ursprungligen av xtrem:

Funkar perfa med G5

G5 är det iPod nano eller ?

  • Medlem
  • 2005-10-27 07:56

Det stod i testet att fjärren inte passar men ett par orginal lurar gör det. Om man har ett par lite större lurar som Koss "the plugg" är det möjligt att få plats med dem då?

//M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 12:29

Jag har inte "The plug" och har inte sett dem IRL, så jag vet inte. Men original lurar + sladd går ner.

Jag köpte en Ipouch till min nano för en månad sedan! Den låg i "nano" avdelningen, och nu ser jag att den nya för Nano har kommit ut! Vafan då köpte jag en Ipouch för Mini!!! Då kunde de väl lagt Ipouchen på minin och skrivit att det snart kommer en Ipouch för Nano men man kan köpa Ipouch för mini om man har panik!!! Jag har lust och ringa och begära att få byta min Ipouch nu!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-04 16:41
Ursprungligen av Wheelie:

Jag köpte en Ipouch till min nano för en månad sedan! Den låg i "nano" avdelningen, och nu ser jag att den nya för Nano har kommit ut! Vafan då köpte jag en Ipouch för Mini!!! Då kunde de väl lagt Ipouchen på minin och skrivit att det snart kommer en Ipouch för Nano men man kan köpa Ipouch för mini om man har panik!!! Jag har lust och ringa och begära att få byta min Ipouch nu!!!

Funderar på att köpa en iPouch till min Nano. På iStuff står det att om man vill ha en mer "loose" fit så ska man köpa iPouch till Mini. Passar den bra till Nano eller rekommenderar du hellre en Nano iPouch? Lägg gärna upp lite bilder om du har möjlighet till det.

  • Medlem
  • 2005-11-04 19:09

några frågor...

Införskaffade mig precis en iPod 30gb när jag var i New York. Självklart vill jag som alla andra skydda godbiten så gott det går. Har några frågor.
1.Invisible shield verkar ju grymt mot repor och liknande, men hur väl skyddar den mot ett fall? Kan man ha den i fickan, bland t.ex. nycklar, om man har applicerat shielden?

2.Att kombinera invisible shield med pouchen, som någon planerar att göra några inlägg högre upp, är inte det lite slöseri? Vad jag har förstått så ska pouchen skydda mot repor och smuts, men om man har shielden uppstår ju inte dessa...Visserligen tycker jag pouchen är snygg o så, men sen landar man ju på uppemot 500spänn om man ska ha båda.

3.Kan tilläggas att jag inte har mycket till övers för silikonskal och liknande,iaf inte utseendemässigt, så förslag på dessa föredrar jag ej. Förresten, den lilla fickan man får med, hur långt räcker den på en skala? kan man kanske kombinera den med invisible shield istället?

svar och kommentarer?

  • Medlem
  • 2005-11-01 21:04

Tänk om apple store var lika snabba som istuff. Beställde iPouch igår vid runt lunch, kom med posten idag :). Blir till att beställa invisibleshield också nästa vecka, troligtvis kommer inte min ipod denna vecka ändå

Hur pass tajt sitter iPouch-fodralet till en iPod Video 30Gb jämfört med fodralet man får med till iPoden?

1
Bevaka tråden