Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av YamiPod 0.83

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-10-04 21:59

På senaste tiden har det kommit allt fler tredjepartsprogram till iPoden, varav en del klarar att kopiera låtarna tillbaka till datorn. Jag har tagit mig en titt på YamiPod, ett freeware-program som finns till Windows, Linux och MacOS X och som fungerar för alla generationer och modeller av iPod. Jag har kört det under Windows XP och OS X 10.3, Linux-versionen har jag tyvärr inte haft möjlighet att testa.

YamiPod kräver ingen installation, och kan därför läggas direkt på iPoden och köras därifrån. Enda kravet är att iPoden är inställd på hårddiskläge. Programmet har lånat utseendet från iTunes, men första intrycket är ett ganska plottrigt fönster som visar allt innehåll på iPoden. Jag saknar dock direkt iTunes mappfält.

Programmet hanterar både mp3- och aac-filer. För att föra över låtar till iPoden används dra-och-släpp-metoden, men för att kopiera från iPoden till datorn måste man markera låten och antingen högerklicka, eller gå via menyn.
En sökfunktion finns, men är gömd i menyn och inte lika snabb och smidig som iTunes egen sökfunktion.
Att ändra låtinformationen är enkelt, men det saknas ett snabbkommando för detta. Man kan dock ställa in så att man vid dubbelklick kommer in i låtinfo-fönstret, fast själv föredrar jag att låten spelas om man dubbelklickar på den.

YamiPod kan köras under MacOS X 10.2-10.4, Windows 98SE/Me/2000/XP/2003 samt Linuxdistributioner med GTK 2.0. Tidigare fanns även en version för MacOS 9.2, men enligt hemsidan var den buggig. Eventuellt kan man kontakta upphovsmannen för att få tag på en sådan version.

Som tidigare nämnts så krävs ingen installation, och iPoden hittas automatiskt, men programmet tar ganska lång tid att starta. Första gången jag körde YamiPod fick jag ett felmeddelande som stängde programmet, men lyckades få igång det till slut. Efter kontakt med upphovsmannen konstaterades dock att det berodde på att jag även använder Anapod för att hantera iPoden.

YamiPod stöder spellistor, även On-the-go-listor, och de kan importeras och exporteras som .pls och .m3u. Spellistor och låtlistor kan exporteras till html eller ren text. Man kan dock inte markera en låt direkt i spellistan, utan måste välja 'View song', vilket gjorde mig lite förbryllad till att börja med. Låtar som saknar viss låtinfo får ett 'Unknown' inlagt i det fältet, vilket jag direkt ogillar, då jag väljer att ha albumfältet tomt på vissa låtar, t.ex. singlar. När man hoppar mellan olika artister, spellistor eller album så markeras alltid någon låt, men detta verkar ske utan någon logik. Man tycker ju att översta låten, om någon, skulle markeras men så är inte fallet.
Programmet har stöd för RSS och podcast, funktioner som jag dock inte har testat, och det har en inbyggd musikspelare till skillnad från t.ex. Anapod, som kräver en extern spelare.

YamiPod lägger sig alltid över alla andra fönster, i alla fall på Windows-versionen, och det finns ingen inställning som ändrar på detta. I stället får man minimera programmet om man vill använda det som musikspelare, vilket inte gör så mycket då det vid varje låtbyte kommer en liten popup-ruta som visar vilken låt som spelas.

Programmet har även stöd för låttexter (lyrics) och dessa ska kunna laddas ner automatiskt från internet. Själv fick jag inte denna funktion att fungera på Windows, och det hängde programmet så allvarligt att det krävdes en omstart av datorn.

I YamiPod finns verktyg för att ta bort dubletter bland låtarna, och för att hitta borttappade låtar som av någon anledning försvunnit ur iPodens databas men som egentligen ligger kvar fysiskt på iPoden. Funktioner som kan vara bra att ha om oturen skulle vara framme.

Man kan egentligen göra det mesta med YamiPod, men jag skulle ändå inte rekommendera någon att kasta ut iTunes för det här programmet. Det känns lite knöligt och småbuggigt, och jag tycker inte att jag känner mig hemma i gränssnittet. Det är dessutom förvånansvärt trögstartat för att vara så litet. Det positiva med programmet är dock att det är så smidigt att ta med sig, en enda fil som kan ligga på iPoden och köras direkt därifrån.

+
* Freeware
* Litet, kräver ingen installation
* Stöder kopiering från iPoden till datorn
* Finns till ”alla” operativsystem.

-
* Buggigt, t.ex. lyrics fick Windows att krasha
* Trögstartat
* Knöligt gränssnitt
* Kan inte markera låt i spellista, utan måste välja Show först.

Länk till YamiPod

Jag skulle rekommendera PodPlayer istället:
http://www.ipodsoft.com/index.php?/software/podplayer

  • Medlem
  • 2005-10-05 00:18

YamiPod verkar ju vara sådär, inte klockrent precis...?

Jag får snart min nano och skulle vilja ha något enkelt program (samtidigt som jag använder iTunes) som klarar att kopiera över mina låtar till en PC och ev kan spela upp dom också... Programmet ska alltså ligga på iPoden.

Någon som har något tips?

/Jeppe

Skribenten har bra musiksmak!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-10-05 18:39
Ursprungligen av Ligufi:

Skribenten har bra musiksmak!

Man tackar!

  • Medlem
  • 2005-10-17 09:10

Crash

Jaha.. skiten krashar varje gång man försöker starta. Trevligt...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-10-17 14:32
Ursprungligen av opyx:

Jaha.. skiten krashar varje gång man försöker starta. Trevligt...

Jag hade också det problemet - laddar den till 96-97% nånstans? Testa att först starta iTunes och låta den känna av iPoden, sedan stänga av iTunes och starta YamiPod. Mitt problem var att jag använt ett annat program än iTunes för att hantera iPoden innan jag försökte köra YamiPod.

bah! Varken eller funkar.. nåt mer liknande prog?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-11-15 16:43

laddade ner 0.85 till PC. Laggade inte en enda gång,öppnades direkt....hittade inga fel alls

Ursprungligen av tayeh:

laddade ner 0.85 till PC. Laggade inte en enda gång,öppnades direkt....hittade inga fel alls

Funkar fint här också, dock föredrar hag iTunes före.

Spyder: Vilket rekomenderar du av YamiPod och Anapod?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-22 07:57
Ursprungligen av femton:

Spyder: Vilket rekomenderar du av YamiPod och Anapod?

Anapod, utan tvekan, trots att man måste betala för det. Det är värt varenda krona och kostar ju faktiskt inte mycket mer än en vanlig cd-skiva.

Det hänger ju lite grann på hur man tänkt använda programmet också. Behöver man ett program för att bara kunna plocka ut låtar från iPoden så är det ju YamiPod som är bäst, men letar man efter ett alternativ till iTunes så är Anapod det givna valet.

Ah, okej. Tack.
Hehe.. Ja, jag ska bara använda det en gång, när jag plockar låtar från iPodarna tillbaka till datorn igen..

Jag ser ingen vits varför man ska flytta över låtar från ipioden till datorn då de redan finns i datorn från början

sen rekommenderar jag er Ephpod!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-04-04 08:02
Ursprungligen av Orfeous:

Jag ser ingen vits varför man ska flytta över låtar från ipioden till datorn då de redan finns i datorn från början

Det är ju många som väljer att köra med manuell hantering av låtarna på iPoden, och då finns ju ingen direkt anledning att ha låtarna liggandes dubbelt. Och med tanke på att en av de mest frekventa frågorna på forumet handlar om att kunna flytta låtar från iPoden till datorn, ex.vis efter en ominstallation av Windows, så tror jag nog att programmet har ett användningsområde.

Yamipod till de nya Mac datorerna?

Tjoo, jag har precis köpt en ny MacBook med intel coore duo processor. och på macs hemsida står det att man typ ska kolla efter de profram man installerar om de är så kallat universella elle ngt för att de ska funkar på de nya mac:arna. men jag hittar ingen sådan märkning på yamipod's hemsida o misstänker då att programmet endas funkar på G4 o G5.

så nu till poängen. jag vill bara kunna ladda över låtarna från min ipod till min nya mac, då mycket av musiken e från kompisar i bla andra städer. finns det ngt annat prgoarm är yamipod som klarar detta och som funkar till de nya mac:arna med intel processor? tacK på förhand!!! // Lucas

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-08-14 16:33

Varför inte skicka ett mail till skaparen av YamiPod och fråga - det borde vara det enklaste. Annars kanske Senuti finns i nyare version.

Finns det några bilder på hur YamiPod ser ut på ipoden, alltså gränssnittet, eller är det likadant som apples?

du kommer inte åt yamipod i själva ipoden,
utan du lagrar endast filen där,
men öppnar den i datorn du kopplar in ipoden till.

  • Medlem
  • 2007-05-07 02:24

ar det sa att man kan lagga till och ta bort latar, redigera spellistor etc med yamipod ifran en annan dator an ens egen? hur funkar det da nar man kopplar in ipoden i sin egna dator och itune uppdaterar ipoden?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-07 08:33

Jag tror inte att iTunes kommer att tycka om det - låtarna du lagt in "vid sidan om" kommer nog att raderas. Enklaste sättet att komma runt detta är förstås att stänga av autosynkningen, alt. att lägga in de låtarna i iTunes-biblioteket också.

1
Bevaka tråden