Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som testat Airport?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa mig en trådlös internetuppkoppling (för ADSL). Finns det någon som testat Airport. Är det något att satsa på?

Svar JA...

I och med Airport 2 så är räckvidden bättre (enligt uppgift) samt att du har lite fler finesser gentemot gamla basstationen.

Däremot kanske du bör känna till att standarden 802.11b har fått sin efterträdare med 802.11g som har 54Mbit/s som överföringshastighet gentemot den gamla som var en femtedel (11Mbit/s).

Denna standard finns ännu inte i någon produkt men det kommer garanterat under våren..

Airport är mycket käckt ...

Jag har i och för sig den gamla varianten på kort och basstation, men det räcker gott och väl för att sitta i läsfåtöljen i vardagsrummet med iBooken och småarbeta (och ha tillgång till alla nätverksresurser både hemma och hos arbetsgivare).

Som leverantör har jag BoNet, och det har fungerat finfint. Några trådar här på 99mac beskriver små krux som en del har måst övervinna.

//Mikael

Jag kör Telia ADSL och Airport-station + kort i min iBook. Inga som helst problem.

Använder du dessutom MacIC så håller den anslutningen hela tiden, utan att behöva skriva in UserID och pw varje gång.

Får du fler klienter på Airportnätverket kommer alla ut på samma ADSL-anslutning tack vare "hub"-funktionen i Airport.

Mycket smidigt och enkelt.

Telia ADSL + Airport basstation ger mig snabbt och elegant internet till G4an, iMac,cuben och iBooken samtidigt.

Å det var lätt att konfigurera

Anders

  • Oregistrerad
  • 2001-11-29 12:41

som alla säger, airport är mycket bra och lättanvänt. även räckvidden är grym nu! bor på femte våningen, kan stå nere på gatan och surfa..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-11-29 16:18

Håller med de övriga. Airport är bra. Jag har den gamla varianten men har ändå aldrig upplevt att räckvidden varit för kort. Jag når alla rum hemma i huset och i sommarstugan kan jag sitta på bryggan och surfa Helt nöjd alltså

Jag har kört Airport i 1.5 år ungefär och det fungerar perfekt. Rekommenderas!
Dock ej för större filöverföringar, men det säger väl sig själv.

Hemma har jag BoNet ADSL. Jag rekommenderar dig att beställa den nya Airport basstationen med dubbla ethernet anslutningar så att du kan ha den som router (med DHCP och NAT).

Det är toppen med Airport, visserligen har jag haft lite strul med den, men jag fick en ny.
Inget större fel, tyckte bara att den tog för lång tid att resetta modemet.

Annars så är det så behändigt, har iBooken i knät, och surfar framför TV:n, frugan kan sitta i ett annat rum och surfa på G4:an, samtidigt!
Synd att det inte gick att använda telefonen ut samtidigt

  • Oregistrerad
  • 2001-11-29 23:14

Funkar bra, men min räckvidd med Tibook är ca. 10-12 meter. Till sommaren måste jag flytta 2 äppelträd närmare basstationen så jag kan ligga i hängmattan och jobba

Låter helt enkelt underbart! Jag slår till direkt. Tack allihopa!

Jonas

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2001-11-30 17:58

najs

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Denna standard finns ännu inte i någon produkt men det kommer garanterat under våren..

Garanterat?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 23:56

Har för mig att jag läst man kan sätta ett Airport kort i en Imac t.ex och använda den som en bas station, någon som prövat ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tobbe Sunesson:
Använder du dessutom MacIC så håller den anslutningen hela tiden, utan att behöva skriva in UserID och pw varje gång.

Verkar inte som att det behövs tycker jag. Jag var bortrest i två veckor över jul och nyår och hade Titanen med mig. Samtdigt lät jag AirPort-stationen stå och puttra tillsammans med ADSL-modemet och när jag kom hem så var det bara att fälla upp locket och hämta hem mailen, helt utan inloggning.

Det verkar med andra ord som om AirPort-stationen håller uppkopllingen vid liv åt en. MacIC är dock utomordentligt smidigt om man skulle tappa sin uppkoppling efter ett strömavbrott eller liknande...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jelli:
Har för mig att jag läst man kan sätta ett Airport kort i en Imac t.ex och använda den som en bas station, någon som prövat ?

Jag har provat att använda min iBook som basstation för att dela ut internetuppkopplingar (både modem och ethernet) och det var snorenkelt! Två klick och du är igång (om man kör OS X 10.2 i alla fall).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jelli:
Har för mig att jag läst man kan sätta ett Airport kort i en Imac t.ex och använda den som en bas station, någon som prövat ?

Jajamensan, funkar finfint. Har kört min G4a som basstation flera gånger. Den ger lite mindre fart än min Netgear 314, men räckvidden är riktigt bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 23:56

Funkar det i 9.1 åsså ????

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-01-12 00:20

Jag har kört airport sen det kom i stort sett, på os 9 till 10.2.3.. klockrent
jag har heller aldrig uppdaterat programmvaran på den, så bra funkar den!
innan körde jag den på BBB Plug and play i stort sett, nu när jag flyttat till Felia ADSL vare lite saker jag behövde ändra, men det tog 10min..

sen funkade det också..
ska förmodligen köpa en Airport Extream snart

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 00:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Buckner:
Jag har kört airport sen det kom i stort sett, på os 9 till 10.2.3.. klockrent
jag har heller aldrig uppdaterat programmvaran på den, så bra funkar den!
innan körde jag den på BBB Plug and play i stort sett, nu när jag flyttat till Felia ADSL vare lite saker jag behövde ändra, men det tog 10min..

sen funkade det också..
ska förmodligen köpa en Airport Extream snart

Har du kört med basstation eller med ett kort
i datorn som station ?

Hemma har jag Airport av urmodellen som går på tre Macar, har kört den sedan tidernas begynnelse och aldrig uppdaterat - jag törs inte.
Behöver inte heller eftersom det fungerar helt perfekt, med OS 9.2.2 och 10.2.3 blandat.

Jag har också den tidiga modellen av Basstationen och kör två macar mot den, har inte heller uppdaterat programvaran (av samma skäl som Nurell)

Funkar jättefint i alla lägen, Mac OS 9.1 och 9.2 samt i X. Det fina är ju att man kan starta om datorn och man är fortfarande uppkopplad (kör modemvarianten).

Funderar lite på hur man gör den dag jag får bredband (i framtiden) måste jag göra något åt programvaran i min station då?
Måste jag använda mig av Inställningsassistenten?
Eller är det bara att plugga in i Ethernetporten på Basstationen och köra?
Nätverksinställningarna står ju redan på Airport!

Har också kört AP hemma sedan urminnes tider. Först "urmodellen" och nu den vita.
Jag har alltid uppdaterat och aldrig haft några problem.

Hur är det med räckvidden, eller signalstyrkan i de nya Airportgrejorna?
Räckvidden är ju usel på TiBook, skulle den bli bättre om man bytte basstation?
Nån som vet det?

Så, nu har jag hjälpt en vän på distans med att få igång en Airport basstation tillsammans med hennes TiBook.

Då hon hade Bredband och jag inte har någon erfarenhet av det tog en stund, det strulade lite.

Men allt går när man har en Mac.


Nu finns det en PC i familjen, enbart utrustad med nätverkskort, hur ska de göra om de vill ha den att fungera också.

Räcker det med att sätta en hubb innan Airporten, eller krävs det något annat. Det pratas om D-link, som jag antar är en sorts hubb, är det det som krävs?

PC:n är tre år gammal, (Millenium) kan man sätta in något liknande det Airportkort som Mac har?

Svårt när man sitter 60 mil ifrån den man hjälper

Kanske, kanske, är det lite bättre räckvidd på den vita basen än på den grå. Jag har inte gjort någon riktig test men jag upplever att jag får någon meter längre nu med den nyare basen.
Räckvidden med TI är så dålig att den fortfarande är värdelös. Väntar med glädje på den nya PBn så att den igen går att använda som sig bör på ett trådlöst nät.

Det behövdes ingen hubb eller Router, det tycks vara inbyggd i den nyare Airporten.
När hon sa att det fanns två uttag baktill på hennes Airport (jag har bara ett på min) så sa jag att pröva att stoppa in Ethernetkablen för PC i det andra uttaget.

Och nu var hon strålande glad, både Macen och PC:n är uppkopplade mot Internet. PC:n går ju förstås inte trådlöst.Men de samsas om samma lina utåt.

Nu har hon en HP Laserjet 5 inkopplad i sin PC.
Finns det någon möjlighet för hennes TiBook att hitta den skrivaren?
Borde väl gå?
Någon som kan förklara hur man går tillväga.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tobbe Sunesson:
Använder du dessutom MacIC så håller den anslutningen hela tiden, utan att behöva skriva in UserID och pw varje gång.

Kan någon berätta för mig vad MacIC är och hur det fungerar och hur man skaffar det?

1
Bevaka tråden