Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gå från PC till Mac utan problem med iPod

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så har det blivit dags... I dagarna så kommer jag att få en ny Mac (iBook 12'). Jag lämnar den buggiga, virusinfekterade Peze-världen.

Men, hur skall jag få med mig min musik? Hur kommer det att funka? Jag har en kopia på hela mitt musik innehav på en bärbar hårddisk, men den är formatterad för Peze...
Jag känner den dunkna doften av problem.. Tänk om det var så att när jag kopplade in min iPod i min nya Mac så hälsade den välkommen och frågade om jag ville flytta över min musik till Mac:en och använda den som dator. Taänk om.

Istället blir det väl att flytta hårddiskens innehåll till Peze:n och formattera om hårddisken till ngt format som funkar på Mac.. Och sedan..Flytta musiken..eller nåt..

Trusted Banker

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 17:33

Först: Välkommen och grattis till din Mac!

Så här är det: PC kan inte läsa macformaterade hårddiskar men maccen kan läsa pcformaterade hårddiskar.

Du kan alltså koppla in din bärbara hårddisk (såvida den har usb eller firewire) och använda den som vanligt!

Samma med din iPod om den är pc-formaterad. Fördelen blir att du fortfarande kan koppla din HD eller iPod till en PC (om man nu skulle träffa en polare med bra musik på sin pc...)

ps: Kolla även inhttp://www.99mac.se!

Mac's kan väl ändå bara läsa FAT32-formaterade hårddiskar, men inte NTFS-formaterade hårddiskar?

Mac'ar kan läsa och skriva från FAT32-formaterade hårddiskar men när det gäller NTFS-formaterade saker så kan bara mac'en läsa, inte skriva. Så om musiken ligger på en NTFS-disk så borde det funka utmärkt att föra över den till mac'en (även om man kanske ska fundera över att byta format så den blir mer använbar längre fram... )

Ursprungligen av Signhild:

Mac'ar kan läsa och skriva från FAT32-formaterade hårddiskar men när det gäller NTFS-formaterade saker så kan bara mac'en läsa, inte skriva. Så om musiken ligger på en NTFS-disk så borde det funka utmärkt att föra över den till mac'en (även om man kanske ska fundera över att byta format så den blir mer använbar längre fram... )

Tack allihop för bra svar

Ursprungligen av Signhild:

Mac'ar kan läsa och skriva från FAT32-formaterade hårddiskar men när det gäller NTFS-formaterade saker så kan bara mac'en läsa, inte skriva. Så om musiken ligger på en NTFS-disk så borde det funka utmärkt att föra över den till mac'en (även om man kanske ska fundera över att byta format så den blir mer använbar längre fram... )

Just det, Trusted! För över det du behöver till Macen, SEN formaterar du om disken till FAT32 (Windows) eller HFS+ (Mac) så blir den som ny. FAT32 kan du skapa i Mac OS Skivverktyg. Windows kan i standardutförande inte läsa eller skriva till HFS+ (Mac-format).

Det här med FAT32 vs HFS+ är ju samma problem med Ipodens formatering. Om du gör en s.k. Mac-formaterad Ipod så kan vanligtvis inte en Windows-dator hantera Ipoden, men om du istället skapar en Windows-Ipod kan Mac OS-datorer hantera Ipoden också.

Problemet är att HFS+ är tekniskt "bättre" än FAT32 som inte kan hantera filer större än 4 GB (om jag minns rätt). D.v.s. kör du Ipoden (eller annan hårddisk) i FAT32 kan du inte lagra t.ex. en normal DVD där, om du nu skulle få för dig det.

Min iBook har kommit och...

nu sitter jag här och försöker hitta Guidelines för hur jag skall ta mig vidare.

Förutsättningar:
Vi har två iPods i familjen. Dessa två har arbetat mot två olika Peze:s. Båda är formaterade för PC.

Jag har flyttat över den musik jag hade på min externa hårddisk till min iBook. Båda iPods innehåller mer musik än vad jag har i min Mac (fattar ni?)

Vad kommer att hända när jag kopplar in dem mot min iBook?

Trusted_Banker

Ursprungligen av Trusted_Banker:

nu sitter jag här och försöker hitta Guidelines för hur jag skall ta mig vidare.

Förutsättningar:
Vi har två iPods i familjen. Dessa två har arbetat mot två olika Peze:s. Båda är formaterade för PC.

Jag har flyttat över den musik jag hade på min externa hårddisk till min iBook. Båda iPods innehåller mer musik än vad jag har i min Mac (fattar ni?)

Vad kommer att hända när jag kopplar in dem mot min iBook?

Trusted_Banker

Om du har autosynk aktiverat så kommer det inte att bli så bra... då kommer allt du har på iPoden att synkas så det blir identiskt med det som finns i iTunes. Så jag skulle med andra ord rekommendera att du stänger av autosynkningen och för över all musik till iPodarna manuellt istället.

Men annars tycker jag att du ska fortsätta att använda den externa hårddisken som musikbibliotek, då behöver du inte oroa dig över att utrymmet inte räcker för all den musik du vill ha (om nu den externa inte har väldigt minne förståss). Även om jag fortfarande tycker att manuell överföring är det bästa om ni ska använda den båda två, annars är ni ju tvugna att ha precis samma musik... :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 15:09

Min macbook pro hittar inte min ipod nano ( som jag anv på PC)

Hej,
Jag är en ny mac användare. När jag kopplade ihop min ipod nano (tror 2nd gen) så hittar inte itunes min enhet. På min pc laptop funkar det perfekt. Är det någon som vet vad jag kan göra? Jag har inte behov av att i framtiden kunna använda ipoden på pc, eftersom jag har gått över till macens underbara värld..

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 15:16
Ursprungligen av bjhak:

Hej,
Jag är en ny mac användare. När jag kopplade ihop min ipod nano (tror 2nd gen) så hittar inte itunes min enhet. På min pc laptop funkar det perfekt. Är det någon som vet vad jag kan göra? Jag har inte behov av att i framtiden kunna använda ipoden på pc, eftersom jag har gått över till macens underbara värld..

mvh

Om du nollställer den på din PC?

1
Bevaka tråden