Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snyggt välljud till iPod eller mac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Concertino är något så unikt som en rörförstärkare, gjord exklusivt för iPod. Förstärkaren och medföljande högtalarna är gjorda av vitmålad aluminium, och formen på själva förstärkardelen påminner starkt om två Cube G4 ställda bredvid varandra. Enligt tillverkaren, Goldster Audio, är detta den första förstärkaren för iPoden som klarar av att leverera ljud av allra högsta kvalitet. 190 watt får man ut, och det finns två guldpläterade ingångar om man även vill koppla in en CD-spelare eller kanske en Airport Extreme.

Kan bli din för ca. 3200 euro, finns inget specifikt pris för intressenter utanför Tyskland utan man ombeds kontakta tillverkaren.

Mer info på Goldster Audios hemsida

Källa: iPod Lounge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 09:53
Ursprungligen av Erik Svansbo:

Enligt tillverkaren, Goldster Audio, är detta den första förstärkaren för iPoden som klarar av att leverera ljud av allra högsta kvalitet. 190 watt får man ut, och det finns två guldpläterade ingångar om man även vill koppla in en CD-spelare eller kanske en Airport Extreme.

Hmmm....
190 watts ut-effekt från en rörförstärkare?
Isåfall är det bara att gratulera...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-16 17:24

3200 euro... hehe... då köper jag hellre en "riktig" anläggning...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 23:53

Det är en riktig anläggning, och för att vara rörförstärkare är den inte superdyr. Man får ju med högtalare.

190 watt är såklart inte uteffekten till högtalarna, skrev ihop artikeln lite hastigt.

Vill även säga att detta är det snyggaste rörsystemet jag någonsin skådat.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 02:07

Nu tar vi det lite lugnt här...

Rörförstäkare råkar vara en av mina hobbies. Uteffekten bör bli runt 8-12 watt:

http://perso.wanadoo.fr/michel.terrier/radiocol/detail2003/philips-h4f74.htm (lite kunskap i franska behövs)

beroende på hur mycket distorision (avsaknad av motkoppling) tillverkaren vill åstadkomma!

Slutrören är nästan identiska med ECL82 triod pentod, en historiskt intressant pryl:

http://www.r-type.org/exhib/aaa0052.htm

Det finns inget sk. 'rörljud' annat än rörens oförmåga att återge 3xn överton. Sant är däremot att det är enklare att bygga högkvalitativa förstärkare med minimum av komponenter. Och att underhålla och laga dem. Jag har en Dynaco SCA35 för 3 papp på Tradera om nu det är rörförstärkare det skall vara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-19 02:29
Ursprungligen av Leftrustle:

Det är en riktig anläggning, och för att vara rörförstärkare är den inte superdyr. Man får ju med högtalare.

190 watt är såklart inte uteffekten till högtalarna, skrev ihop artikeln lite hastigt.

Vill även säga att detta är det snyggaste rörsystemet jag någonsin skådat.

Syftade på en anläggning man både kan lyssna på musik med och ha till film... aldrig i livet jag skulle lägga ner så mycket pengar på en anläggning bara till musik eftersom jag aldrig sitter och "bara lyssnar"... det är sånt sådanna anläggningar är till för... och då känns en anläggning till ipod ändå fel eftersom det är knappast från ipod man får den bästa störningsfria källan till välljud

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:31
Ursprungligen av kainen:

Syftade på en anläggning man både kan lyssna på musik med och ha till film... aldrig i livet jag skulle lägga ner så mycket pengar på en anläggning bara till musik eftersom jag aldrig sitter och "bara lyssnar"... det är sånt sådanna anläggningar är till för... och då känns en anläggning till ipod ändå fel eftersom det är knappast från ipod man får den bästa störningsfria källan till välljud

Helt riktigt. Jag blir faktiskt lite trött av att alla försöker 'hänga på' iPod tåget med den ena omöjliga produkten efter den andra. Denna rörförstärkare är bara ännu en 'grej'. Priset är högt! Förmodligen ligger mesta pengen i transformatorerna till förstärkaren; där skall man omvandla den växlande högspänningen till lågspänning med lite ampere för att driva högtalarna. Rören kostar sällan mer än 150 spänn st.

Till och med Tivoli gör en modell för att locka iPod ägare!

Jag är samlare av David Haflers rörförstärkare Dynaco och har en hyfsat komplett samling. Dessutom reparerar jag dessa. Men några topp HiFi-grejor är det inte!

The unofficial Dynaco homepage

(Gjord med Mac!)

Vi både kan och skall glädjas åt att vi i Sverige har en av världens bästa (om inte DEN bästa!) tillverkaren / designern av väljudande rörförstärkare: pappan till den extremt väl renomerade 'Edison'-serien; Triod Ljud:

Triod Ljud

Han vill inte ha nån mejl, man får ringa! En bra filosofi iofs.

Bara jag som ser bokstäver och ord men absoult inte fattar någonting av vad Robert säger?

Koss The Plug eller??

Det har kommit ut massa nya in-ear hörlurar på sistonde..
jag läste på nån hemsida att koss the plug hade bästa basåtergivningen i "världen".
jag funderar på att köpa nya hörlurar och undrar vilken som är bäst de klassiska apple hörlurarna eller koss the plug eller apples nya in-ear hörlurar...
dela med gärna era egna erfarenheter från olika hörlurar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 21:22
Ursprungligen av belthazar:

Det har kommit ut massa nya in-ear hörlurar på sistonde..
jag läste på nån hemsida att koss the plug hade bästa basåtergivningen i "världen".
jag funderar på att köpa nya hörlurar och undrar vilken som är bäst de klassiska apple hörlurarna eller koss the plug eller apples nya in-ear hörlurar...
dela med gärna era egna erfarenheter från olika hörlurar.

EN mycket vanlig tråd...
Se testlabbet samt sök på koss the plug eller bra in-ear lurar starta jag själv för ngn månad sen.

Kan själv säga att man måste ha ganska stora hörselingångar då pluggen är gigantisk, enligt mig. Sen är det överdriven bas.
Annars en riktigt billig lur...

  • Medlem
  • 2005-07-07 11:33
Ursprungligen av AndreasJ:

EN mycket vanlig tråd...
Se testlabbet samt sök på koss the plug eller bra in-ear lurar starta jag själv för ngn månad sen.

Kan själv säga att man måste ha ganska stora hörselingångar då pluggen är gigantisk, enligt mig. Sen är det överdriven bas.
Annars en riktigt billig lur...

The plug tycker jag är värdelös... medföljande kuddar passade inte i mina normalstora öron, jag köpte silikonpluggarna och det problemet var löst. Men basen... det är inget ljud, bara bas. Nej, ska du ha bra ljud får du lägga på några hundralappar i alla fall...

Ny här

förlåt att jag tar plats, men man måste ju skriva nåt.. så, nu har jag gjort nu!

Ursprungligen av Liljan:

förlåt att jag tar plats, men man måste ju skriva nåt.. så, nu har jag gjort nu!

Ja varför inte presentera dig i presentations delen istället?

1
Bevaka tråden