Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ska jag köpa en iPod mini, Steve Jobs?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Erik Bergin tycker att Creative Zen Micro är ett bättre köp än iPod mini. Hans skäl är:

Båda är musikspelare med inbyggd hårddisk, men Zen Micro har en gigabyte mer minne än Ipod Mini, fem i stället för fyra.

• Zen Micro har radio, Ipod Mini har det inte.
• Zen Micro finns i tio färger, Ipod Mini i fem.
• Zen Micro uppger sig klara tolv timmars speltid, Ipod Mini åtta.
• Zen Micro har inbyggd mikrofon, Ipod Mini saknar helt inspelning.
• Båda innehåller väckarklocka kontaktbok, kalender, slumpvis uppspelning och liknande funktioner.
• Zen Micro fick du tidigare i veckan för mellan 150 och 500 kronor mindre än var en Ipod Mini gick loss på, enligt flera prisjämförelser på internet.

Det ska sägas att Ipod Mini faktiskt är fem gram lättare än Zen Micro.
Men om det är en liten Apple du går och köper i morgon, vad är det egentligen du betalar extra för?

Läs hela artikeln här:
http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9088482.asp

Känslan klart!

Ta en bil, snabb som fan bästa prestanda men det är inget speciellt märke. Samma sak som med Bang & Olufsen Känslan när du rör hjulet, den stilrena designen allt talar för sig själv enkligt mig. Å andra sidan så är andra mer intresserade av prestandan på spelaren och då kanske det är ett bättre val för dem. Ferrari säljer inte mer bilar än andra märken i första hand för att dom gör bättre bilar. Man köper även känslan, jag gör i alla fall det!

Out!

/Ohrvik

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-02-08 13:39

Jag har inga egna erfarenheter av någon av spelarna, men MikroDatorn gjorde ett test av "små" hårddiskbaserade spelare, gissa vilken som blev testvinnare? Exakt, iPod mini.

Här är utvalda utdrag:

Zen Micro:
Finns i 10 färger (iPod mini i fem)
Knapparna inte lika effektiva och precisa som iPod mini
Långsammare än iPod mini, både vid uppstart och byte av låtar
Endast USB2
Visas inte som flyttbar disk i Windows, utan kräver dels att man partitionerar en del av disken till detta ändamål, dels ett extra program
Utbytbara batterier
Något sämre ljudbild än iPod mini
Radio
Mikrofon
Dålig överföringshastighet

iPod mini:
Menysystemet håller bättre klass, bl.a. kan man bestämma hur huvudmenyn ska se ut
Stöder både USB2 och Firewire

Bägge:
Stöd för smarta spellistor
Kan skapa spellistor direkt i spelaren
Kräver extra program för överföring av låtar till spelaren
Dålig batteritid

  • Medlem
  • 2005-02-08 18:35

Sen kan du lägga till att creative har ganska dålig kvalite på sina mp3spelare av mina erfarenheter plus att dom är långt ifrån lika snygga som ipod och att dom känns ganska plastiga

Jag säger som jag sagt i den andra tråden.

Den pajasen äger varken en Micro eller en Mini, därför har han ingen aning om vad har pratar om.
På pappret kanske Micron ser bättre ut, men ack så fel man kan ha.

Skulle jag sitta och jämföra specar med kompisen skulle nog mitt val bli en Creative, men nu skall jag faktiskt iväg och skall ha lite musik på spårvagnen så därför blev det en iPod…

  • Medlem
  • 2005-02-23 16:34

Nu när den nya minin har kommit behöver vi inte diskutera detta längre.

18 h batteri
6gb
2395:-

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 15:26
Ursprungligen av FIIZ:

Nu när den nya minin har kommit behöver vi inte diskutera detta längre.

18 h batteri
6gb
2395:-

Eller 2203,75 kr om man är student och har CSN-kortet! (vilket de flesta av iPods målgrupp faktiskt är)

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-26 19:55

Sen är ju ipod mini snygg oxå, inget man kan säga om creativs skapelse

Håller med om att Minin är bra mycket snyggare än Zen, dessutom torde väl den nya Minin göra slut på alla diskussioner. Framförallt kan jag tycka att batteritiden är välkommen, som det är nu måste man alltid ha med sig laddaren om man ska någonstans.
Vadå målgrupp förresten, jag är 41. Jag tycker själv att jag ingår i målgruppen vilket bekräftats av att jag äger en. CSN kort var det länge sedan jag hade, men jag har iofs råd att betala fullt pris, så det är ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 11:57

Plus att många Zen Micro pajjar efter ett tag, hörlursingången börjar glappa och det påverkar hela spelaren så den stängs av lite då och då. Men så är det ju inte minin

ääh men kom igen nu, är vi iPod-freaks på denna sidan eller?
iPod mini ÄGER, mkt bra ljud, grymt med klickhjul istället för massa jävla knappar, skön känsla att ha en bara för att den är så grymt snygg.
Tack o hej

jag har erfarenhet av båda spelarna och jag kan säga
att minin är ett bättre köp...jag fick byta micron pga glapp i hörlusrskontakten tre gånger
under de två månader jag hade den

Ipoden har även mycke mer tillbehör, du kan ju hitta nästan va som helst till en Ipod...!

Jag hade innan en Creative Muvo2 4GB den höll faktiskt rätt länge för att vara en Creative ca 3-4 månader nu har jag haft min iPod 3G 20 GB i ca 7-8 månader utan det minsta felet kanske nåt litet som man enkelt rättar till! Och sen kan man ju inte ha Linux på creative heller och hur många spel har dom ??

Kul att läsa kommentarerna!.

Jag tycker själv att Ipod är överlägsen I ljudkvalité m.m.
Men lite kul är det, så fort någon ifrågasätter Apple så blir det starka reaktioner. Det är som personer som använder Mac bara måste hävda sig. Varför frågar jag mig?
Jag tänker inte gå in på diskussioner PC vs. MAC eftersom jag själv använder bägge själv.
Men en sak är säker vill man göra Herr Gates lycklig så skall man köpa en MAC, (Heja Microsoft)

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 12:25
Ursprungligen av per_jare:

Men lite kul är det, så fort någon ifrågasätter Apple så blir det starka reaktioner. Det är som personer som använder Mac bara måste hävda sig. Varför frågar jag mig?

Jag tror att det är så därför att som mac-användare blir man ständigt ifrågasatt och tvingas motivera och förklara sitt val av dator.
Jag har aldrig idiotförklarat någon för att de köpt en Dell eller HP, men sen jag köpte en mac så verka många människor ha förutfattade meningar om mig som person pga av min dator.

Till slut tröttnar man nog och ser helt enkelt till att förekomma frågor och ifrågasättanden.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 00:21

Det är ganska simpelt egentligen.

Du har ett val, antingen en otroligt toppad Subaru, eller någon annan asiatisk bil, som har exakt samma prestanda som låt säga en Jaguar, och med lite mera lulllull, men jag menar. Om priset är 2000 kr (i bilpris är det ganska lite) för den lite "snobbigare" Jaguaren, så är valet enkelt.

Du har hellre en sunkig Ferrari än en den grymmaste Citroënen i stan.

//C

  • Medlem
  • 2005-10-30 14:49

Jag hade en Creative Zen Micro men ersatte den med en iPod mini. Funktionsmässigt så tycker jag att Creative var mycket bättre med mikrofon, radio m.m. Man kunde även t.ex ta bort låtar direkt i spelaren.

Apples design är något snyggare och deras spelare är mycket enklare, det är det som är grejen med iPod, stilren och enkel.

iTunes är överlägset jämfört med programmet man fick med Creative Zen Micro.

Zen är väl tjockare än Mini?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 17:30

Min nya IPOD

Hejsan!
Jag har precis kommit hem från Kalifornien och har köpt en IPOD 30 GB för musik, photo och extra hårddisk. Vilka möjligheter denna lilla apparat skapar. Nu skall jag bara koppla den till min musikanläggning hemma som ännu ej är inköpt. Jag är inne på att köpa en Bose. Är det okey?

Ursprungligen av Måns:

Hejsan!
Jag har precis kommit hem från Kalifornien och har köpt en IPOD 30 GB för musik, photo och extra hårddisk. Vilka möjligheter denna lilla apparat skapar. Nu skall jag bara koppla den till min musikanläggning hemma som ännu ej är inköpt. Jag är inne på att köpa en Bose. Är det okey?

Hehe!:D Snacka om malplacerat inlägg, men visst är Bose ok, gissar jag...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 13:47
Ursprungligen av Alphonze:

Hehe!:D Snacka om malplacerat inlägg, men visst är Bose ok, gissar jag...

Det är inte så lätt att vara nybörjare på denna sidan och dessutom uppmanas att göra ett inlägg. Jag ser hur tokigt det blev, men tack för svaret i alla fall.

Men varför finns det ingen inbyggd radio i Ipod? Någon som vet varför Apple valt att inte ha någon inbygd?
Är sugen på en hårddisk spelare då min Meizu E2 flash spelare börjar bli full.
Men avsaknaden av radio i Ipod mini gör att jag funderar på en Iriver H10:

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-17 17:27
Ursprungligen av Cappachino:

Men varför finns det ingen inbyggd radio i Ipod? Någon som vet varför Apple valt att inte ha någon inbygd?
Är sugen på en hårddisk spelare då min Meizu E2 flash spelare börjar bli full.
Men avsaknaden av radio i Ipod mini gör att jag funderar på en Iriver H10:

för att iPod är en mp3-spelare?

Ursprungligen av Cappachino:

Men varför finns det ingen inbyggd radio i Ipod? Någon som vet varför Apple valt att inte ha någon inbygd?

Eftersom Apple inte vill att folk ska ha möjligheten att lyssna på musik gratis...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 13:47

iTunes för fan, iTunes

Programvaran som följer med creative(Zen media explorer) är skräp! Verkligen skräp! Jag vet för jag har haft en creative zen micro, den är läcker och låter bra men att föra över musik till den är ett helvete. iPod och iTunes är ju som bekant gjorde för varann och fan va dom fungerar bra ihop. Därför beställde jag en nano...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-08 15:11

haha, en trådterrorist.

ang tjocklek...
zen micro: 1,9cm
mini: 1,3cm

  • Medlem
  • 2005-08-07 02:05

Ipod är inte bara en väldigt bra mp3-spelare, det är en livsstil

iPod är Mac, Creative är Pece

1
Bevaka tråden