Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Agent18 fodral

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 20:38

Den här gången ska jag testa 3 olika fodral från Agent18 (www.agent18.com); MiniShield och MiniShock(för iPod mini) samt ClickShield (finns till iPod 4G 20GB/40GB och iPod photo 30/60GB).

Agent 18 fodral

Den här gången ska jag testa 3 olika fodral från Agent18 (www.agent18.com eller deras EU-affär). Eller rättare sagt 2 olika sorters fodral, MiniShield (för iPod mini) och ClickShield (för iPod 4G 20GB/40GB och iPod photo 30/60GB) har nästan likadan design och funktion medan MiniShock (för iPod mini) ser lite annorlunda ut och ska tåla lite tuffare tag. Vi börjar med Minifodralen:

MiniShock (för iPod mini)

Precis som de övriga fodralen så består det av två delar, en framsida och en baksida som knäpps ihop utan låsanordning. På baksidan kan man fästa ett armband eller bältesclips. Alla fodralen består av rundade hörn, vilket följer iPodens former och gör att fodralen glider fint ner i fickan. Fodralet är gjort i vit plast med grå gummi i toppen och botten. Gummit ger ett litet utökat skydd mot stötar och slag.

Till skillnad från de övriga fodralen är fram och bakdelen inte lika stora utan MiniShockens framsida är större och går runt kanterna till baksidan. På insidan av fodralet vidrör miniPoden aldrig själv fodralet utan har endast kontakt med gummi som sitter på insidan av
framsidan. Man kan säga att själva fodralet består av framsidan och baksidan bara är en "lucka". "Luckan" på baksidan kläms fast direkt på ipoden och därefter sätter man på framsidan.

I toppen och botten sitter det extra gummi för att skydda. Detta medför att man inte kan koppa in AirPlay/iTrip med fodralet på. Men i gengäld får man lite extra skydd. I botten blir det lite trångt att få in sladden men det går.
Sammanfattningsvis gillar jag designen och extra stilpoäng för luckan på baksidan som dock är opraktisk.

4/5
+ snygg design
+ bra med lite extra skydd
+ skydd för displayen

- lite trångt för kontakten i botten

MiniShield (för iPod mini)

Fodralet är gjort i genomskinlig plast och består av två ungefär lika stora delar. Kanterna på långsidorna är inte raka utan har lite blixtlåsform. Den sätts ihop genom att delarna "klickar" ihop.

Runt klickhjulet lämnar Agent18 på MiniShield inget mellanrum utan fodralet går kant i kant med klickhjulet, till skillnad mot ClickShield.

I botten och toppen går fodralet kant i kant med miniIpoden vilket gör den nästan helt plan både i botten och toppen. Det ger sämre skydd för hörnen, vilket såklart är en nackdel.

3/5
+ helt genomskinlig och snygg design

- skyddar inte hörnen lika bra som storebror

ClickShield (för iPod 4G 20GB/40GB och iPod photo 30/60GB)

Fodralet består av två lika stora delar av genomskinlig plast som knäpps ihop på mitten utan låsanordning. Sidorna är helt raka. Detta gör det lätt att ta ur/sätta in iPoden till skillnad från iSee-fodralen som är gjorda i en del och där iPoden skjuts in, vilket kan orsaka
repor. "Klick"-låset är fullt tillräckligt.

Runt klickhjulet lämnar Agent18 på ClickShield någon millimeters avstånd mellan fodralet och klickhjulet, fodralet slutar alltså en bit ovanför klickhjulet, till skillnad mot MiniShield. Fodralet täcker displayen och på en Photo blir det inga konstiga färger när man tittar igenom fodralet på displayen.

Ovansidan lämnar precis tillräckligt rum för att koppla in en AirPlay. Fodralet går runt en aning om hörnen och ger därmed extra, behövligt skydd. Pluspoäng. Ipoden passar inte i en docka men det är inga problem att koppla in sladden.
Sammanfattningsvis så är det här min personliga favorit på fodralmarknaden för stora iPods. Främst för att det är genomskinligt och har en smart och snygg konstruktion.

4/5

+ helt genomskinligt
+ smart konstruktion

- botten skyddas inte helt

Thanks to Agent18 for providning us with these samples.

// Michael Holm, xtrem på ipod.se

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 11:34

Kostar ju en hel del förstås..

Ursprungligen av opehrson:

Kostar ju en hel del förstås..

Hur mkt?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-22 17:19
Ursprungligen av Apple_Edvin:

Hur mkt?

hur är det med läskunnigheten?
låg länkar i recensionen
http://www.agent18.com
http://www.transaction-one.com/stores/news_stories_view.do?pubID=5449

Ursprungligen av Apple_Edvin:

Hur mkt?

150 kr från USA + frakt:P inte är det dyrt inte...

Bra test.

Fast jag tycker att alla fodral var osmakliga och fula..

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2005-07-08 08:37

Finns på Applestore.se 435:- inkl frakt för den som passar till iPhoto 60Gb (lite väl dyrt kanske)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-08 15:50

349:- för clickshield på macforum.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-09 10:03

såg att det fanns någon på tradera också

Agent18s USA affär skickar inte till Europa. Man måste beställa via http://www.transaction-one.com/stores/news_stories_view.do?pubID=5449.

minipod: fula? hur kan de vara fula när man kan se hela den snygga ipoden?

jag får inte på mitt agent 18 clickshield på min 20 gb. det är som att det saknas några millimeter på sidorna :S någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 10:14

mitt passar perfekt. lite extra kraft?

finns agent 18 till nano och har ett skydd för skärmen?.

Ursprungligen av Alleman:

finns agent 18 till nano och har ett skydd för skärmen?.

Ja. Kolla applestore, där finns den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 20:10

G5 ska också finnas ute nu/snart. kolla länken på affärer i tillbehörsforumet. där finns länken till Agent18s EU affär

Jag tror att jag ska ha en sån till min Ipod nano.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-21 18:04

Finns det till G5?
Vad kostar det?
Kan jag köpa det i en affär i stockholm?

1
Bevaka tråden