Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itrip - Kasst

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köpte en Itrip här om dan för jag tänkte lyssna på musik i bilen (Vi har ingen cd-spelare). När jag installerat itrpi på min ipodMini så funkar den men extremt dåligt. Man hör knappt något. Någon som kan tipsa mig om en fri frekvensk? Kasnke se det som är felet för jag har satt volymen på 50% oich gått uppåt..

MVH
Mikael

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2004-05-11 12:05

Visste inte ens att den skulle fungera till Mini... bra om den gör det.
Har själv en nyköpt Belkin Transmitter som jag tycker fungerar utmärkt.
Den kan du även koppla till 12 volts kabeln. vad jag råkade ut för var att säkringen på 2 Amp gick i just den adaptern. själv tog jag frekvensen 88,9. vet ej hur det funkar med Itrip. men med Belkin kan du välja fritt vilken frekvens du vill "sända" på.

lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 15:44
Ursprungligen av Goatsy:

Visste inte ens att den skulle fungera till Mini... bra om den gör det.
Har själv en nyköpt Belkin Transmitter som jag tycker fungerar utmärkt.
Den kan du även koppla till 12 volts kabeln. vad jag råkade ut för var att säkringen på 2 Amp gick i just den adaptern. själv tog jag frekvensen 88,9. vet ej hur det funkar med Itrip. men med Belkin kan du välja fritt vilken frekvens du vill "sända" på.

lycka till!

Ju högre frekvens, desto bättre, men det blir ju svårare i och med att alla kommersiella kanaler vill åt de högre frekvenserna.

Raptor

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-11 16:30

Jag kör oftast på 91,3, 91,7 eller 107,9, och de fungerar bra för mig. Åker mellan norra Värmland och Uddevalla rätt mycket och kan få någon enstaka störning på den sträckan. Annars är jag helnöjd med min iTrip.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 01:04
Ursprungligen av Raptor:

Ju högre frekvens, desto bättre, men det blir ju svårare i och med att alla kommersiella kanaler vill åt de högre frekvenserna.

Raptor

Av vilken anledning skulle det vara bättre att välja en högre frekvens?
/Truls

Ursprungligen av Goatsy:

Visste inte ens att den skulle fungera till Mini... bra om den gör det.
Har själv en nyköpt Belkin Transmitter som jag tycker fungerar utmärkt.
Den kan du även koppla till 12 volts kabeln. vad jag råkade ut för var att säkringen på 2 Amp gick i just den adaptern. själv tog jag frekvensen 88,9. vet ej hur det funkar med Itrip. men med Belkin kan du välja fritt vilken frekvens du vill "sända" på.

lycka till!

Vart får man tag i en Belkin Transmitter, är det någon som säljer den i Sverige?

testat massa olika frekvenser som verkar vara rena nu men ljudet är jätte jätte dåligt

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 18:54
Ursprungligen av MIkael_b:

testat massa olika frekvenser som verkar vara rena nu men ljudet är jätte jätte dåligt

Tack för att du säger detta, tänkte köpa en itrip men nu avstår jag.
Har du någon bild på din mini+itrip på?

hälsningar
Raptor

  • Medlem
  • 2004-05-11 23:41
Ursprungligen av Raptor:

Tack för att du säger detta, tänkte köpa en itrip men nu avstår jag.
Har du någon bild på din mini+itrip på?

hälsningar
Raptor

Min iTrip fungerar bra och ställer man in allt rätt får man rent och klart ljud. Ingen skulle ju köpa den om det var sådana problem med ljudet som du verkar tro.

Ursprungligen av Raptor:

Tack för att du säger detta, tänkte köpa en itrip men nu avstår jag.
Har du någon bild på din mini+itrip på?

hälsningar
Raptor

Asså jag har ju inte fått den att funka ska försöka imon, andyp ska få hjälpa mig i skolan

MEn jag såg på apples hemsida att de hade lite andra alternativ så om du t.ex. ska ha den i bilen så såg jag att man kunde köpa ett kasettband istället osv.. ska testa imorgon och ta en bild så du får se men nu ska jag sova..
natti

Ursprungligen av MIkael_b:

Asså jag har ju inte fått den att funka ska försöka imon, andyp ska få hjälpa mig i skolan

MEn jag såg på apples hemsida att de hade lite andra alternativ så om du t.ex. ska ha den i bilen så såg jag att man kunde köpa ett kasettband istället osv.. ska testa imorgon och ta en bild så du får se men nu ska jag sova..
natti

-------------------------------

Kassettband suger, eller ja, vad ska jag säga. jag har testat båda dera och jag kan ju tala om att bara man förstår sig på itripen så är den helt klart överlägsen... två vanliga fel man gör är att man ställer volymen för högt (bör ligga runt 75% - 80%) och att man inte förstår att det e simpelt att byta frekvens om man får störningar, när itripen byter frekvens blinkar den först 3 snabba blink och sen 3 långsamma för att tala om att den har sparat den nya frekvensen, då måste man pausa för att itripen inte ska gå vidare på nästa frekvens/låt.. detta missar många att läsa sig till i manualen....(och jag är en av dem)

hoppas ni inte väljer bort itripen bara för folk är okunniga och inte läser manualen när det inte fungerar...

och för er som söker efter itrip kan jag varmt rekommendera ipod world http://shop.ipodworld.co.uk/iPodWorldSite/pages/search/search.asp?txtSearch=itrip&submitflag=true&ctgry=iPodWorld&x=0&y=0&serial=05070177620761480

  • Medlem
  • 2005-08-10 00:06

iPod i danmark?!

Någon som vet någon affär i Danmark (Köpenhamn) där jag kan köpa mig en iTrip??

  • Medlem
  • 2004-05-11 17:52

Hej Mikael
Testa att justera frekvensen lite på radion samt vänta en liten stund så brukar ljudet bli bra

Högre frekvens ger bättre ljud bästa frekvensen ligger mellan 100-104 tror jag det är

Min Itrip funkar alldeless utmärkt.. okej kanske inte är CD kvalle men fan det duger mer än väl.. o är det någon av 25000 låtar man har som är extra bra kan man väl bränna ut dom på cd då

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-13 10:16

MIkael_b: Naturligtvis är den gamla hederliga kassettadaptern mindre känslig för yttre störningar, men alla har ju inte bandare i bilen längre, eller också vill man ha möjligheten att använda iPoden till flera olika mottagare; hemma, husvagnen, båten, sommarstugan, hos kompisen som har fest, på flygpl... nä stryk den sista. Jag har själv bandare i bilen men föredrar ändå iTrip före kassettadaptern. Har man bara bra mottagning så är det nog ingen större skillnad.

quackpack: Om högre frekvens ger bättre ljud så borde väl 107.9 (max för iTrip) vara bäst?

Jag kan även säga efter att ha testat iTrip i flera bilar att mottagningen är lite olika, eller om det är bilstereon det hänger på. Åkte i en S60 häromsistens och hade kanonmottagning hela tiden, och det var ändå en sträcka på tio mil, inklusive stadstrafik med störande reklamradiokanaler det rörde sig om (körde på 91.3 då).

Jag rekommenderar iTrip varmt, den har revolutionerat mitt musiklyssnande lika mycket som iPoden i sig gjorde.

  • Medlem
  • 2005-06-26 12:50

Vilken frekvens som fungerar bäst beror helt på vart i landet du befinner dig. Kolla upp frekvenserna i din stad/håla/whatever och välj en frekvens som är längst ifrån en befintlig kanal.

i Stockholm provade jag 87,9 (förinställda) och det fungerade väldigt bra, på 88,0 ligger en närradiokanal. Går säkert att få bättre, hade inte tid att utforska det.

Mig veterligen är det ingen skillnad alls i kvalitén på frekvenserna men när staten sålde ut frekvenserna till radiokanalerna trodde man att frekvenserna runt 100 MHz och högre var de som folk mest skulle lyssna på så de var klart dyrare än lägre frekvenser.

Min iTrip hittades på eBay, drygt 280 kr och tre dagars leverans (fredag-måndag).

raptor&quackpack:
Varför skulle högre frekvens ha något som helst med ljudkvaliteten att göra? Så länge man sänder med samma bandbredd, så spelar det absolut ingen roll _var_ det bandet ligger. Skrönor och bluff.
Det som i praktiken kan spela roll är t.ex. om radiomottagaren i bilen är bättre eller sämre på vissa frekvenser (t.ex. en antenn som funkar bättre på >100 än <90MHz), och såklart vilka frekvenser som används av andra sändare.
Ett vanligt problem med såna här sändare är att man har iPod+sändare framtill i bilen, medan radions antenn sitter baktill, utanpå bilen (2-3 meter bort, och på andra sidan av en avskärmande kaross). Sätter man sändarens antenn närmare mottagarens (t.ex. lägger den i bakrutan, med bara en glasruta mellan) får man oftast mycket bättre överföring (halverar man avståndet får man fyra gånger kraftigare signal). Då kan den svaga sändaren t.o.m. ibland "överrösta" andra sändare, så det spelar ingen roll om någon annan sänder på samma frekvens.

Ursprungligen av Stäck:

raptor&quackpack:
Varför skulle högre frekvens ha något som helst med ljudkvaliteten att göra? Så länge man sänder med samma bandbredd, så spelar det absolut ingen roll _var_ det bandet ligger. Skrönor och bluff.
Det som i praktiken kan spela roll är t.ex. om radiomottagaren i bilen är bättre eller sämre på vissa frekvenser (t.ex. en antenn som funkar bättre på >100 än <90MHz), och såklart vilka frekvenser som används av andra sändare.
Ett vanligt problem med såna här sändare är att man har iPod+sändare framtill i bilen, medan radions antenn sitter baktill, utanpå bilen (2-3 meter bort, och på andra sidan av en avskärmande kaross). Sätter man sändarens antenn närmare mottagarens (t.ex. lägger den i bakrutan, med bara en glasruta mellan) får man oftast mycket bättre överföring (halverar man avståndet får man fyra gånger kraftigare signal). Då kan den svaga sändaren t.o.m. ibland "överrösta" andra sändare, så det spelar ingen roll om någon annan sänder på samma frekvens.

Alltså vad jag har läst mig till så ska det vara bäst lixom frekvens o sända på mellan 100 o 103 tror jag det var det skulle vara absolut bäst motakning på det frekvensområdet,.. tror jag läste de på Griffins hemsida bara in där o läsa... Ring nån MHZ nörd o fråga annars

Men jag är nöjd som fan med min Itrip så det är bara köra på ju :)_

Ursprungligen av quackpack:

Alltså vad jag har läst mig till så ska det vara bäst lixom frekvens o sända på mellan 100 o 103 tror jag det var det skulle vara absolut bäst motakning på det frekvensområdet,.. tror jag läste de på Griffins hemsida bara in där o läsa... Ring nån MHZ nörd o fråga annars

Det Griffin skriver är lite halvsanning. Anledningen till att det (enligt dem) funkar bäst på 100-103 skulle kunna vara att itrippens antenn är avstämd för typ 101.5MHz eller så. I övrigt är det inget som helst magiskt med just det frekvensområdet. Kanske bara råkar vara så att just det bandet ofta är ledigt i USA.

Ursprungligen av LucE:

Hej
1) Radiosignalen från en radio son tex iTrip har en frekvensseparering mellan hö o v kanal. Detta gör att man får den bästa separeringen i mittenbandet på sändarens möjliga frekvensomfång. DVS vill man ha det bästa ljudet bör man ligga någonstans i mitten av iTrip's möjliga frekvenser.z

Stereo i FM-radio funkar så att man sänder vänster+höger kanal som vanligt (som en vanlig monosignal), och vänster-höger på en 38kHz "underbärvåg" inuti den vanliga signalen.
Anledningen till att stereoseparationen blir dålig (eller att stereosignalen försvinner helt) är att den lättare påverkas av störningar / dålig mottagning (eftersom den signalen faktiskt är modulerad två gånger om, enkelt uttryckt).

/"MHz-nörd"

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 11:02

Hej
1) Radiosignalen från en radio son tex iTrip har en frekvensseparering mellan hö o v kanal. Detta gör att man får den bästa separeringen i mittenbandet på sändarens möjliga frekvensomfång. DVS vill man ha det bästa ljudet bör man ligga någonstans i mitten av iTrip's möjliga frekvenser. 2) PA (förstärkaren) i iTrip bottnar för vissa signaler om insignalen är för stor (och lite annat - går inte in på det) vilket gör att man får distorsion/förvrängning av signalen för vissa frekvenser (frekvenser av musiken). DVS Man bör inte ställa uteffekten - ställs med volymen, i maxläge. 3) Välj en frekvens som ligger längst bort från annan signal utifrån. Följer man detta bör man få hyfsat ljud, men man bör komma ihåg att Frekvensmodulerad musik FM, inte är den bästa från början, så förvänta dig inte någon CD kvalitet...
/Mr MHz

Vart har alla köpt sin itrip?...

Ursprungligen av MIkael_b:

Köpte en Itrip här om dan för jag tänkte lyssna på musik i bilen (Vi har ingen cd-spelare). När jag installerat itrpi på min ipodMini så funkar den men extremt dåligt. Man hör knappt något. Någon som kan tipsa mig om en fri frekvensk? Kasnke se det som är felet för jag har satt volymen på 50% oich gått uppåt..

MVH
Mikael

En supersäkra frekvenser är ju 88.0 - 88.9... tror bestämt att det inte är nåt där... fasst själv har jag ju inte itrip... fasst skulle gärna vilja ha så... om nån har till salu (3g) så

82,7 funkar perfekt för mig

Ursprungligen av MIkael_b:

Köpte en Itrip här om dan för jag tänkte lyssna på musik i bilen (Vi har ingen cd-spelare). När jag installerat itrpi på min ipodMini så funkar den men extremt dåligt. Man hör knappt något. Någon som kan tipsa mig om en fri frekvensk? Kasnke se det som är felet för jag har satt volymen på 50% oich gått uppåt..

MVH
Mikael

Jag har samma problem med min iTrip fast jag har en vanlig iPod (3g). Vet inte om du hör mycket av musiken men min verkar mest sända en massa brus. Musiken hörs lågt i bakgrunden. Saken är den att den fungerade hur bra som helst men plötsligt började volymen bli lägre och lägre och sen blev det mest bara brus... Gick på 20 sekunder...
Jag har provat med soft-reset, byta frekvens och köra med strömkabeln isatt men inget har hjälpt. Inte kul om den har gått sönder då jag bara har använt den i cirka 1 timme sammanlagt.

http://www.ice-link.com/

En rikitg iTrip dödare.

Brus brus brus...

Alldeles nyss kom jag just hem efter har kört en vända och då lät ipoden med itripen riktigt bra om man körde låtar utan så mkt "effekter". Typ om jag spelade en låt med bara en akustisk gitarr så var det inget brus alls men om jag körde en mer avancerad låt med mkt bas,trummor osv lät det ren ut sagt skit. Är det så får er också eller???

anders h

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 07:29

Hej !

Jag köpte min I-trip i Hong Kong, och jag fick den inte att funka alls när jag kom hem.
Jag provade alla olika tips som jag hittade (bla på denna site), men inget hjälpte.
Skit tänkte jag, där rök dom pengarna samt att jag saknade en FM sändare.

Jag mailade in en fråga till Griffins support om vad som var fel. Jag fick ett svar att jag skulle ringa in så skulle dom hjälpa mig. Jag ringd och berättade mitt problem. Han sa då att det låter som om din I-trip är trasig, jag skickar dig en ny. Han skickade mig en ny utan att jag behövde skicka tillbaks den trasiga eller något.
Jag fick den nya och den funkar kanonbra!

Jag kan bara tipsa er om som har problem med I-trip att ta kontakt med Griffin support. Jag fick i alla fall kanonservice.

/Stefan

  • Medlem
  • 2006-06-26 21:07
Ursprungligen av overlake:

http://www.ice-link.com/

En rikitg iTrip dödare.

Backade över iTripen med bilen och köpte en ny bilstereo med USB ingång....en annan iTrip dräpare

  • Medlem
  • 2005-06-08 09:32

Itrip vart?

Kan man beställa itrip någån stans ifrån vet att de finns i us och australia men man kan inte beställa från ipod store om man inte bor i landet...
Vart kan man få tag på en itrip??

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-08 15:00
Ursprungligen av Payas:

Kan man beställa itrip någån stans ifrån vet att de finns i us och australia men man kan inte beställa från ipod store om man inte bor i landet...
Vart kan man få tag på en itrip??

Kolla med expansys Dom har iTrip i lager.
Jag har själv inte handlat därifrån.

http://www.expansys.se/product.asp?code=119560

Bevaka tråden