Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bevaka mappar iTunes

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ä det någon som vet ifall det finns någon "bevaka mappar" funktion i iTunes, jag vet att det finns i Windows media player. Alltså att så fort man lägger en låten i tex sin mapp med blandade mp3 låtar så kommer dom upp i biblioteket direkt, utan att man behöver lägga till dom själv.

Kanske skulle tilllägga att jag kör PC.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-06-26 15:57

Jag har letat lite men inte hittat något men jag skulle också bli glad om någon visste om det gick. men jag tänkte ocksp på om det går att ställa in så att den tar bort dubletter av låtar automatiskt för isåfall skulle det funka för mej iallafall, eftersom jag har all min musik under mappen min musik för då e de bara att lägga in hela mappen min musik varje gång

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-26 18:53

Visst vore det en smart funktion.
Men problemet är att för att iTunes ska fungera så krävs det att id3-taggarna är korrekta. Annars sorteras inte låtarna in som de ska. Och då går hela vitsen med iTunes förlorad.
Det finns ju inget sätt att garantera att taggarna är rätt från början i de filer som ni lägger in i den "bevakade" mappen. Alltså skulle det med stor sannolikhet bli en enda stor röra i ert bibliotek, och det resulterar ändå i att ni måste korrigera efteråt.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-06-26 19:03

okej det skulle det nog

Ja fast om man lägger in 5 låtar i mappen så kommer dom in i iTunes, så ser man ju om id3 taggarna är fel och kan då korrigera dom, och då har man ju dem ialla fall där. Hellre låtar med fel namn än inga låtar alls som jag alltid har sagt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-27 09:18
Ursprungligen av BetaOscar:

Ja fast om man lägger in 5 låtar i mappen så kommer dom in i iTunes, så ser man ju om id3 taggarna är fel och kan då korrigera dom, och då har man ju dem ialla fall där. Hellre låtar med fel namn än inga låtar alls som jag alltid har sagt.

Men då kan du lika gärna lägga in dom 5 låtarna i iTunes. Bara ett litet moment mer, och du kan direkt se om taggarna är rätt eller fel och korrigera omedelbart.
Säg till exempel att du skulle lägga in 2 eller flera hela album i den mappen samtidigt och taggarna var helt "fucked up" som jag har råkat ut för att flertal gånger. T.ex att varken artist eller album är inskrivet, och låtnamnet i taggen är "Track 01" osv...

Tänk om det skulle vara så på 2 eller flera album samtidigt, då har du ett problem...

Nej, min strategi är att lägga in ett album i taget till iTunes. Lägger in allt nytt direkt i en egen spellista så att de håll samlade där ifall taggarna skulle vara fel, så att de inte sorteras bort nånannanstans i biblioteket.

usch vad illa att itunes är så sämst.

Ursprungligen av bergmanorama:

usch vad illa att itunes är så sämst.

Fantastisk analys. Det är alltid upplyftande att se folk argumentera väl för sin sak.

Åh jag uttryckte bara min hopplösa besvikelse över att det inte bara kan fungera som man vill Dessutom är det inget jag vill argumentera, endast uttrycka! Ha de fint!

1
Bevaka tråden