Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hörlur använder du? Varför?

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick en idé om att skapa en hörlursdiskussion. Man är ju nyfiken på vad ni andra använder för hörlurar till era iPods.
Varför använder ni just de hörlurarna?
Själv använder jag Koss KSC50. Perfekta för mig som rör på mig mycket. Vid träning och dyligt är dom perfekta, sitter alltid på plats.
Och ljudet är underbart fylligt enligt mig. Men jag har inte provat så många andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 10:07

Jag varierar mellan de lurar jag har, beroende på vad jag ska göra

När jag tränar använder jag ett par vita Sony MDR EX-71 snäckor. Främst för att de stänger ute allt annat ljud (Eurotechno, flås, stönande... och alla andra ljud man hör på ett gym ) och det är lättare att koncentrera sig på det man gör.
När jag är ute och rör mig på stan så använder jag faktiskt originalsnäckorna från Apple eller ett par Grado SR-80 hörlurar. Här vill jag höra ljud från det som händer omkring mig. Speciellt höra trafiken, när man springer över gatan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 11:46

ett par vita Sony MDR EX-71 snäckor

Hörlurar, vilken ska man ha

Hej! har precis köpt en iPod mini och undrar vilka lurar man ska köpa.
Funderar på Koss the Plugg eller den dom säljer på Hi FI klubben, Argon 4001. Va tycker ni om dessa eller va ska man köpa om man vill ha bra ljud. Någon som har provat att lyssna på musik när man kör mc? vilken lur kan då vara bra?

Original för det mesta men hemma så kör jag med ett par Sony MDR-V300, tyvärr så har dom gått sönder i bygeln (precis som alla andra såna) så dom är tejpade just nu så jag tycker det känns lite fånigt att ha dom på stan.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 11:59

Förut använde jag KOSS THE PLUGG. Men dom var obekväma om man inte fick in dom helt perfekt vilket jag inte lyckades med mer än ett par gånger. Så jag la ner dom för nån vecka sen så nu använder jag hörlurarna som komm med ipoden. Tills jag hittar bätre.

För er som har cashen, släng era pengar på denna hörluren isf...

Ministry of Sound DJ 1001
Ett par riktiga DJ hörlurar med 50 mm element med cobolt magnet, vändbara lurar, stereo/mono switch möjliggör lyssning i en lur, skyddskrets som skyddar mot överbelastning över 3000 mW. 64 Ohm impedans. Känslighet 107 dB/mW. Frekvensomfång 10-28 kHz.

Priset ligger runt 1500 kr, men om ni vill ha nåt som verkligen är top of the line, köp dessa då!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-31 02:24
Ursprungligen av craler:

Ministry of Sound DJ 1001

Priset ligger runt 1500 kr, men om ni vill ha nåt som verkligen är top of the line, köp dessa då!

Tss, top of the line va...

De sparkar nog ministry of sound vilken dag i veckan som helst (men då kostar de 90 000 också...)

Sennheiser "Orpheus". Till och med jag tycker att det är sjukt att betala 90 000 för ett par hörlurar. 2700 för ett par HD650 räcker långt

Ursprungligen av xtrem:

ett par vita Sony MDR EX-71 snäckor

Verkar vara en populär lur. På vilket sätt är den bra? Hur är ljudet i den?

MDR EX71 SL är jättebra hörlurar. De stänger ute allt ljud och har en grym bas. Jag själv har MDR EX71SL och Koss The Plug och kan säga bara en sak att EX71 är bättre. Det bästa med Sonys EX71 är att man får utbytbara proppar totalt 6 st (stora, medel och små), som passar allihopa. dessutom så är de gjorda av ett formbart mjukt plast och därmed lämnar de inga skarvsår eller skador på huden i öronen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 15:20

de är så sköna. och bra ljud/pris

Jag kör med MDR EX71 SL (svarta) av samma anledning som xtrem. Sköna, bra ljud i förhållande till pris.

  • Medlem
  • 2005-05-25 23:23

Har Etymotic Er-6i, mycket nöjd med dem. Valde dem för att de isolerar bra och har bra ljud.
Skulle dock vara sugen på att prova Shure e3c för att höra skilnaden, tror det är lite mer bas i dem, vilket man kan sakna i Er-6i om man lyssnar på "tung" musik.

Är inne på mina andra EX71 nu, dom första gick sönder efter ett halvår och jag hade förlagt kvittot. Grym formgivning och ergonomi, bortsett från den alldeles för långa sladden. Ljudet är väl helt okej för prisklassen.

Vita och svarta EX-71. Gillar de vit bäst

  • Medlem
  • 2005-05-26 11:59

Jag använder Sony MDR-V700 och det är ett ryskigt bra lurar... rekomendar de starkt..
Fint ljud och tar bort ljud utifrån. Du behöver inte ha på specielt högt för att höra bra..
Vilken är en klar fördel för mig eftersom jag har tinitus... Vill även kunna lyssna på musik utan att skada örorna allt för mycket...

Ursprungligen av A2X:

Jag använder Sony MDR-V700 och det är ett ryskigt bra lurar... rekomendar de starkt..
Fint ljud och tar bort ljud utifrån. Du behöver inte ha på specielt högt för att höra bra..
Vilken är en klar fördel för mig eftersom jag har tinitus... Vill även kunna lyssna på musik utan att skada örorna allt för mycket...

Skiiit! 1376kr för ett par hörlurar! Då måste dom verkligen vara bra!..

-----

Shure verkar också vara ganska så populära, men går det verkligen att få fylligt ljud med bra bas på låg volym med öronproppar? Mina Koss KSC50 är ju mer eller mindre ett par riktiga högtalare. Enda nackdelen med dom är att dom inte är särskilt isolerade utvändigt. På låg volym hör halva bussen min musik...

Har också ett par MDR V700 och de funkar väl men det är DJ lurar vilket gör sig påmint efter en stund. De är rätt tunga och man blir svettig där muddarna trycker. Jättebra DJ lurar men inget jag rekommenderar att gå runt o lyssna på musik med. De är helt klart gjorda för aktivt användande, inte för att sitta stilla på huvut.

Jag använder sennheiser pxc 250 noisegard. De har en väldigt bra ljudkvalité, de stänger ute i princip allt bakgrundsljud och de sitter väldigt skönt och bra på huvudet. Lite dyra kanske(1200 kr), men de är absolut väl värda pengarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-11 21:34

Jag kör med westone um2 som ska vara som shure e5c fast bättre enligt de flesta(på head-fi.org).

Jag använder vanliga standard snäckor för när jag tränar så vill jag höra om det kommer en bil eller när jag är i skolan vill jag höra när lärararen säger att vi slutar... har tänkt på att kanske skaffa ER6i snäckor oxå

Koss porta pro, behändiga och äckligt grymt ljud

  • Medlem
  • 2005-06-15 09:56

Använder Seinheizer HD600 hemma men tycker att dom är lite väl stora att gå på stan med, så där brukar jag gå runt med Koss porta pro. Är dock inte helt nöjd med porta pro så jag beställde precis ett par Westone UM2.

  • Medlem
  • 2005-06-15 13:54

Jag blir så otroligt less på snäckskyddet på orginalsnäckorna som jämt och ständigt trillar av. Sticker iväg utomlands på fredag och funderar på att skaffa mej ett par hörsnäckor innan jag åker men jag vet inte vilka jag bör skaffa. Man får ju höra både det ena och det andra här. EX71 verkar bra men jag läser om dålig kvalité (vilket det också står i ett par recensioner på pricerunner) och dom är faktiskt en aning dyra. Jag är nog beredd att lägga ut ~200kr. Koss the Plug, är dom vettiga? Hifi-klubben har ARGON EP4001 på deras hemsida för 100kr, är de hyffsade för det priset?

Ursprungligen av gein:

Jag blir så otroligt less på snäckskyddet på orginalsnäckorna som jämt och ständigt trillar av. Sticker iväg utomlands på fredag och funderar på att skaffa mej ett par hörsnäckor innan jag åker men jag vet inte vilka jag bör skaffa. Man får ju höra både det ena och det andra här. EX71 verkar bra men jag läser om dålig kvalité (vilket det också står i ett par recensioner på pricerunner) och dom är faktiskt en aning dyra. Jag är nog beredd att lägga ut ~200kr. Koss the Plug, är dom vettiga? Hifi-klubben har ARGON EP4001 på deras hemsida för 100kr, är de hyffsade för det priset?

Tjacka EX 71. Inget snick snack om att de är de mest prisvärda. De både sitter o låter bra.
Koss the plug suger. De sitter kass o ljudet funkar men inte lika bra. Svåra att få på o så lossnar de efter ett tag.

  • Medlem
  • 2005-06-15 14:14

Jag är bara inte så sugen på att pynta 350-400kr för ett par snäckor där det är ovisst om de håller om 2 månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 14:38

Jag använder ett par Koss PortaPro som jag är väldigt nöjd med.

  • Medlem
  • 2005-06-15 21:00

Jag använder mig av:

...Koss Porta Pro för att sköna och spelar bra tungungrock (och snygga).

...Sennheisser PX100 för att de har ett så OTROLIGT bra ljud med klart mellanregister, snärtig bas och fin och tydligt diskant. Bästa lättviktluren utan tvekan. Bästa ljudet under 500kr. (Tänk om ett par plånboksvänliga slutna lurar kunde ge det här ljudet)

...Creative EP 630 (Sharp MD33) för att de ger ett kanonljud och sitter skönt och isolerar bra. Ett mer ärligt sound än EX71, med såväl bas och bra mellanregister. Kanske lite svag på diskanten men helt OK. Nykomling som anligt mig är de bästa öronkanalslurarna under 400kr: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308148&cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C

...Samtliga för att de är portabla/lätta/tar liten plats och ger riktigt bra ljud per krona allihopa.

  • Medlem
  • 2005-06-16 03:02
Ursprungligen av gein:

Jag är bara inte så sugen på att pynta 350-400kr för ett par snäckor där det är ovisst om de håller om 2 månader.

Jag har haft ett par ex-71 och jag måste säga att de är förmodligen de mest prisvärda snäckorna i prisklass runt 2-700:-. Som sagt de både sitter och låter bra. Vad gällande kvaliten så ska du inte vara orolig, jag använde dem flitigt och hade inga problem. Går dom sönder har du dessutom 1 års garanti.

Jag har även haft ett par Koss the Plug, det knepigaste med dem var att få dem att sitta bra. Det är ett jäkla pysslande för att de skall sluta till bra i hörselgången. EX-71 sitter alltid lika bra utan onödigt pyssel.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 23:19
Ursprungligen av gein:

Jag blir så otroligt less på snäckskyddet på orginalsnäckorna som jämt och ständigt trillar av.

Vill du komma riktigt billigt undan: Köp nya snäckskydd på Teknikmagasinet, dom sitter.

Bevaka tråden