Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är alla FM-sändare olagliga i Sverige?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 22:52

Jag undrar om alla FM-sändare till iPod är olagliga att använda i Sverige. Vad jag förstått så är iTrip olaglig, men är alla det som t.ex. den här Belkin FM-sändaren som är stor och svart (kommer inte ihåg vad den heter exakt).
Undrar bara eftersom de kanske blir "lagliga" om de bara räcker ett kort avstånd.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-26 23:10
Ursprungligen av pite_jacke:

Jag undrar om alla FM-sändare till iPod är olagliga att använda i Sverige. Vad jag förstått så är iTrip olaglig, men är alla det som t.ex. den här Belkin FM-sändaren som är stor och svart (kommer inte ihåg vad den heter exakt).
Undrar bara eftersom de kanske blir "lagliga" om de bara räcker ett kort avstånd.

iTrip är olaglig, men räcker bara ett kort avstånd. utgår från att belkins också är det.
alla sändare utan tillstånd är olagliga.

Jag ska till Usa och shoppa iTrip. Och andra tillbehöv fan vad värt

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-27 08:34
Ursprungligen av pite_jacke:

Jag undrar om alla FM-sändare till iPod är olagliga att använda i Sverige. Vad jag förstått så är iTrip olaglig, men är alla det som t.ex. den här Belkin FM-sändaren som är stor och svart (kommer inte ihåg vad den heter exakt).
Undrar bara eftersom de kanske blir "lagliga" om de bara räcker ett kort avstånd.

Enkelt svar: Ja.

Man får inte sända radio i sverige utan tillstånd, det spelar ingen roll hur svag sändare du har... även om det är som en iTrip eller liknande... däremot kommer du med 99,9999% aldrig få något straff för att du äger en iTrip eller liknande som kan sända radio typ 5m

Enligt en av mina vänner som nu gör lumpen och är väldigt radiokunnig så är det bara olagligt att använda dem, dvs inte att inneha. Men som sagt, det händer inget om du använder dem iaf

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-28 08:30
Ursprungligen av langby:

Enligt en av mina vänner som nu gör lumpen och är väldigt radiokunnig så är det bara olagligt att använda dem, dvs inte att inneha. Men som sagt, det händer inget om du använder dem iaf

Precis
Lite klumpig formulering av mig men det där rättade ju till det sista

Såg en ny variant på FM-sändare hos The Istore (www.theistore.com); Airplay med synlig frekvens i ett litet fönster, knappar för frekvensbyte och förmodligen mer lättanvänd än Itrip.

Nån som har lust att lägga ut ett litet test eller privat "provkörning" här på Ipod.se?

Airplay kostar 39,95 U.S.-dollar... KÖÖÖP!

Ursprungligen av Alphonze:

Såg en ny variant på FM-sändare hos The Istore (www.theistore.com); Airplay med synlig frekvens i ett litet fönster, knappar för frekvensbyte och förmodligen mer lättanvänd än Itrip.

Nån som har lust att lägga ut ett litet test eller privat "provkörning" här på Ipod.se?

Airplay kostar 39,95 U.S.-dollar... KÖÖÖP!

Usch vad ful den var...

Vill du verkligen ha en sån på din iPod?

Näe, jag har en Itrip, men jag gillar inte att frekvensvalen ligger i min spellista. Airplay kanske fungerar bättre. Ful? Ja. Smidigare sändning? Förmodligen.

Jag tycker den var ganska snygg!

jag funderar på att köpa en Itrip i usa. Fungerar de bra ? blir det brus i bakgrunen eller något som är störande ?
Mvh// Carl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-20 07:30

nej vi kan ju såklart inte ha ett test på en airplay/itrip då det är olagligt att använda i sverige.

men jag testade min Airplay i USA ;). och måste säga att jag tycker airplay är bättre än itrip.

  • Medlem
  • 2005-05-20 07:49

Det är ju inte som om någon bryr sig om du sänder piratradio på 100 m.

ELLER kan ta fast dig för det.

Testade min Airplay i Långtbortistan...

Sänder utmärkt, är lättanvänd och nästan FÖR liten och smidig.

  • Medlem
  • 2005-05-21 23:09

Snabbt och enkelt att byta frekvens förstås, men AirPlay har en helt annan fördel. Den täcker inte hold-knappen, så man behöver inte plocka bort sändaren om man vill komma åt den.
Nån som är intresserad av en? PM till mig...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 17:53

Airplay funkar kanon, bra mkt smidigare än iTripen som jag hade tidigare. Dessutom upplever jag att den sänder starkare signal än iTripen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 16:17

Min iTrip funkar helt ok i bilen. Förutsättningen är att man hittar en hyfsat ostörd frekvens och inte är i Sverige. Kvalitén blir motsvarande radio.

Huruvida FM-sändare av det här slaget är lagliga eller ej är en helt annan sak. Lagstiftningen avser givetvis piratradio och vill man sända piratradio kan jag inte rekommendera iTrip... Får du upp den i en tillräckligt hög mast så räcker uteffekten knappt till marken. Lagstiftarna har förmodligen inte räknat med den här typen av prylar.

1
Bevaka tråden