Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig laddare!?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-09 18:04

Orkade inte med att ladda "minin" i datorn hela tiden, och hade inte pengar till att köpa mig en vanlig ac adapter ämnad för Ipod.

Bästämde mig därför att ordna detta på ett kostnadseffektivt sätt. Resultatet är ingen skönhet, men dock så effektiv.

Införskaffade mig en ac adapter, en gammal skrotdel tillhörande en avlagd telefon. Denna hade en effekt av "7V & 280mA" - kapade kabeln efter önskad längd, i mitt fall ca 10 cm.
Det som sedan behövdes var en usb hona, vilket jag hittade på ett gammalt moderkort. Lödde bort detta, så hade jag en styck usbdel i min ägo.

Till detta behövs dock också ett litet motstånd på 100ohm och en 5.1v zener diod. En usb kontakt matar ut max 5V och 450mA - så om ni hittar en ac adapter med mer effetkt, välj då motsvarande ökning i motstånd/diod. Dessa kan ni hitta på "elfa" - www.elfa.se

Lödde ihop rasket (Daniel), och tryckte sedan in detta i en gammal telefonkontaktskåpa!
Fyllde sedan hela rasket med smältlim - i princip!

Resultatet finner ni nedan, den är hemskt ful - men billig!

Ac adapter - 0kr
Usb hona - 0kr
Telefonkåpa - 0kr
Motstånd/Diod - 8kr
Smältlim/Lödtenn -2kr
..................................
Kostnad - 10KR

FLER BILDER
http://www.stoneshark.se/dump/laddare/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-18 08:26
Ursprungligen av cogo:

Orkade inte med att ladda "minin" i datorn hela tiden, och hade inte pengar till att köpa mig en vanlig ac adapter ämnad för Ipod.

Bästämde mig därför att ordna detta på ett kostnadseffektivt sätt. Resultatet är ingen skönhet, men dock så effektiv.

Införskaffade mig en ac adapter, en gammal skrotdel tillhörande en avlagd telefon. Denna hade en effekt av "7V & 280mA" - kapade kabeln efter önskad längd, i mitt fall ca 10 cm.
Det som sedan behövdes var en usb hona, vilket jag hittade på ett gammalt moderkort. Lödde bort detta, så hade jag en styck usbdel i min ägo.

Till detta behövs dock också ett litet motstånd på 100ohm och en 5.1v zener diod. En usb kontakt matar ut max 5V och 450mA - så om ni hittar en ac adapter med mer effetkt, välj då motsvarande ökning i motstånd/diod. Dessa kan ni hitta på "elfa" - www.elfa.se

Lödde ihop rasket (Daniel), och tryckte sedan in detta i en gammal telefonkontaktskåpa!
Fyllde sedan hela rasket med smältlim - i princip!
[/IMG]

Kanonbra!

Jag har själv haft planer på att göra något liknande men mina kunskaper brister.
Jag har en Nokialaddare som ger 3,7V; 355mA; 1,3VA samt en batterieliminator på 9V; 400mA; 3,6VA
Vilken lämpar sig bäst för att användas till min IPod mini?
Är det lättare att "bromsa" den på 9V eller lättare att "höja" den på 3,7V?

  • Medlem
  • 2005-05-18 10:11
Ursprungligen av Aelrik:

Kanonbra!

Jag har själv haft planer på att göra något liknande men mina kunskaper brister.
Jag har en Nokialaddare som ger 3,7V; 355mA; 1,3VA samt en batterieliminator på 9V; 400mA; 3,6VA
Vilken lämpar sig bäst för att användas till min IPod mini?
Är det lättare att "bromsa" den på 9V eller lättare att "höja" den på 3,7V?

Att höja spänningen är oerhört bökigt. använd den med 9v.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-18 10:27
Ursprungligen av nlj:

Att höja spänningen är oerhört bökigt. använd den med 9v.

Jag har ingen koll på motstånd så hjälp om vilket jag ska avnända uppskattas!
Måste jag även höja transformatorns 400mA till 450mA eller räcker det med att sänka spänningen?

  • Medlem
  • 2005-05-18 16:00

9v

Ursprungligen av Aelrik:

Jag har ingen koll på motstånd så hjälp om vilket jag ska avnända uppskattas!
Måste jag även höja transformatorns 400mA till 450mA eller räcker det med att sänka spänningen?

Om du tar den med 9v räcker det med min konfiguration - 100ohms motstånd (minst)
och en 5.1 zenerdiod. Dioden är bara till för att sänka strömmen, och motståndet för att inte allt skall kortsluta. Detta fungerar även för ett 9v batteri.

Lycka till!
Mvh
Peter

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-18 16:48
Ursprungligen av cogo:

Om du tar den med 9v räcker det med min konfiguration - 100ohms motstånd (minst)
och en 5.1 zenerdiod. Dioden är bara till för att sänka strömmen, och motståndet för att inte allt skall kortsluta. Detta fungerar även för ett 9v batteri.

Lycka till!
Mvh
Peter

Jag tänkte köpa följande från ELFA:

60-192-51 Motst 100ohm 1% 1206
42-709-14 Hylsdon USB typ A SMD
70-053-82 BZX55/C5V1 zenerdiod
Verkar detta vettigt?

  • Medlem
  • 2005-05-18 18:56
Ursprungligen av Aelrik:

Jag tänkte köpa följande från ELFA:

60-192-51 Motst 100ohm 1% 1206
42-709-14 Hylsdon USB typ A SMD
70-053-82 BZX55/C5V1 zenerdiod
Verkar detta vettigt?

Japp, allt verkar vara i sin ordning!
Om du vill vara på den säkra sidan, köp flera motstånd, men absolut INTE under 100ohm, risken finns nämligen att motståndet ryker. Dom kostar inga pengar, det är mer i frakt på hela kalaset än vad det kostar!

Så köp 2st 100ohm + 1st 200ohm
Annars verkar allt kalas - LYCKA TILL!

PS:
Du måste vara riktigt noga med vilket håll du vänder motståndet & dioden åt - lätt att göra fel! Kolla noga här -----> http://ipod.hackaday.com/entry/1234000520028239/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-19 00:21

Tack för länken men jag förstod inte riktigt hur han hade lött ihop det.
Det ser ut (på sista bilden) att:

*dioden sitter mellan "ström" och "jord" på usb-porten
*motståndet sitter på "ström" med ena benet i ena batterisladden
*andra batterisladden sitter i "jord"

Har jag tolkat det rätt då?

Hur vet man förresten om dioden sitter åt rätt håll?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 12:56

Hej !

Vore det inte bättre att "slakta" en modern mobiltelefonladdare? Den jag har framför mig till Ericsson ger utspänning på 4,9 V.
Då borde det ju räcka att bara koppla in USB honan på den, eller?

/Stefan

  • Medlem
  • 2005-05-20 18:27

Ja, om du har tur!

Ursprungligen av Wahlberg:

Hej !

Vore det inte bättre att "slakta" en modern mobiltelefonladdare? Den jag har framför mig till Ericsson ger utspänning på 4,9 V.
Då borde det ju räcka att bara koppla in USB honan på den, eller?

/Stefan

Om du chansar på att det skulle fungera (tror att det gör det).
Chansen att det inte fungerar är rätt liten, eftersom usb skickar ut med ca 5.1v 500amphere.
Hur många amp e din laddare på?
Testa, kan inte hända mer än att laddaren ryker (ipoden) -

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 12:35

Hej !

450 mAh ger laddaren.

/Stefan

Damn! Kanske inte det snyggaste bygget, men jösses!
Lite småkaxigt att bygga en egen laddare!... Hade man bara själv haft kunskapen så...!

P.S. Hur mycket ska du ha för den?!

1
Bevaka tråden