Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FM sändare

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-04 20:42

hej allihop

Har hört att man kan köpa FM-sändare till sin Ipod, (som dock är olaglig i Sverige) . Är inte det lite löjligt? snackade med en försäljare på apple center i Malmö och han sa att FM-sändarna bara hade ca 10 meters räckvidd, ska det då vara nödvändigt att förbjuda dem bara för att de kan störa de vanliga FM kanalerna??

funderar på att beställa från nåt annt land, men undrar om det kan vara så att tullen tar hand om den när de ser att det är en FM-sändare?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-04 21:04

Jag tror knappast att det är nån risk att tullen tar den. Det är trots allt tillåtet att äga en sådan, men inte att använda den, lite bakvänt kan tyckas...

  • Medlem
  • 2005-05-04 21:39
Ursprungligen av Spyder:

Jag tror knappast att det är nån risk att tullen tar den. Det är trots allt tillåtet att äga en sådan, men inte att använda den, lite bakvänt kan tyckas...

ok håller med. funderar på vad som är bäst av itrip och airplay, funderar på airplay för där kan man ställa in vilken kanal man vill ha. nån annan som vet/har testat båda som kan ge tips?

Ursprungligen av Muppo:

ok håller med. funderar på vad som är bäst av itrip och airplay, funderar på airplay för där kan man ställa in vilken kanal man vill ha. nån annan som vet/har testat båda som kan ge tips?

Det går att ställa in vilken frekvens du vill sända på med en iTrip också. Du spelar upp en liten ljudfil i iPoden när iTripen är ansluten och så ställer iTripen in sig på den valda frekvensen.

MVH /Anders Molin

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 12:10
Ursprungligen av kajakmannen:

Det går att ställa in vilken frekvens du vill sända på med en iTrip också. Du spelar upp en liten ljudfil i iPoden när iTripen är ansluten och så ställer iTripen in sig på den valda frekvensen.

MVH /Anders Molin

Det enda negativa då, är ju att du inte kan använda "shuffle" funktionen då kanalen kan bli bytt. Sedan att en massa andra kanaler stör. Men har du billaddare blir signal avsevärt starkare. Sedan beror det på vart iPoden ligger

//C

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-12 16:06
Ursprungligen av Archduk3:

Det enda negativa då, är ju att du inte kan använda "shuffle" funktionen då kanalen kan bli bytt.

Visst kan du använda shuffle-funktionen, låt bara iPoden spela igenom "frekvenslåten" utan att röra den så återställs ju föregående kanal automatiskt. Det är ju därför man ska trycka pause när "frekvenslåten" spelas för att byta frekvens.

Sen får man väl sortera bort de frekvenser som man inte använder, alt. skapa smarta spellistor utan frekvenslåtarna.

Ursprungligen av Spyder:

Visst kan du använda shuffle-funktionen, låt bara iPoden spela igenom "frekvenslåten" utan att röra den så återställs ju föregående kanal automatiskt. Det är ju därför man ska trycka pause när "frekvenslåten" spelas för att byta frekvens.

Sen får man väl sortera bort de frekvenser som man inte använder, alt. skapa smarta spellistor utan frekvenslåtarna.

Ursprungligen av Archduk3:

Det enda negativa då, är ju att du inte kan använda "shuffle" funktionen då kanalen kan bli bytt. Sedan att en massa andra kanaler stör. Men har du billaddare blir signal avsevärt starkare. Sedan beror det på vart iPoden ligger

//C

Yipppi

Nu lärde jag mig två saker om iTripen. Hade int eläst instruktionsboken tillräckligt bra (som vanligt) så jag visste inte det om att man skulle pausa. Förklarar ju varför jag haft lite problem med att byta frekvens hehe.

Samt att jag skall ha laddaren igång så att signalen blir starkare.

Mången tack för tipsen )))))))

vadå är en fm transmitter som sitter direkt i biluttaget och bara en sladd till mp3-spelaren bättre än dom som inte sitter i biluttaget

som denna på https://www.24hshop.se/ för 49kr..

alltså varför skaffar du inte bara en Fm-modulator för 600 spänn?
slår ju "sändare" med hästlängder och du får riktigt bra ljud

monterade en i min bil idag och det tog 25 minuter...
Jag är redigt nöjd

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-05 13:27
Ursprungligen av Fuckface:

alltså varför skaffar du inte bara en Fm-modulator för 600 spänn?
slår ju "sändare" med hästlängder och du får riktigt bra ljud

monterade en i min bil idag och det tog 25 minuter...
Jag är redigt nöjd

Fördelen med en iTrip är att den kan du använda överalt, på dom flesta ställena så finns det ju en radio.

  • Medlem
  • 2005-05-06 10:59

Fm sändare..

Då kan jag rekomndera tradera, blocket, annonsdirekt.
Där finns det flera som säljer fm sändare.
Du behöver inte oroa dig för tullen..

Varför ska du köpa en fm sändare som bara funkar till din Ipod.
Köp en fm sändare som funkar till datorn, tv, mp3 spelare minidisk.

Ska själv köpa fm sändare i dagarna. Först tänkte jag köpa en till ipod.
Men varför köpa en fm sändare som bara funkar till Ipod när man kan köpa en som funkar till allt istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 12:04

Itrips och liknande får inte säljas på blocket heller.

Tradera är numera det enda "större" stället man kan köpa dem i sverige.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 01:42
Ursprungligen av xtrem:

Itrips och liknande får inte säljas på blocket heller.

Tradera är numera det enda "större" stället man kan köpa dem i sverige.

En rolig grej som jag upptäckte när jag var inne på en mindre Shell station i Karlstad var att de sålde en variant av fm sändare där. På reklamskylten stod det "Mp3 i bilen! Fm sändare som gör att du trådlöst kan överföra musik till din bilstereoanläggning"

Lite intressant att de vågar sälja sådant på en Shell station.

Ursprungligen av Komf:

En rolig grej som jag upptäckte när jag var inne på en mindre Shell station i Karlstad var att de sålde en variant av fm sändare där. På reklamskylten stod det "Mp3 i bilen! Fm sändare som gör att du trådlöst kan överföra musik till din bilstereoanläggning"

Lite intressant att de vågar sälja sådant på en Shell station.

Vilken shell station??

och på dom som det är dock går det att ha i laddare på itrip?

  • Medlem
  • 2005-10-30 08:48

Håller på och beställer en sådan som länken ovan går till, jag menar 79 med frakt och allt är ju inte så värst dyrt...Men är det någon som vet om den är något att ha,, jag vill ju helst se att pengarna inte är helt botkastade Till saken här också att jag inte har någon ipod annars så skulle jag nog köpt itripen istället...

det som kan hända vid tullen att du måste betala lite för att importera denna vara men det borde inte va något problem om du sriver och säger att dom ska sriva något annat på paketet.

kan säja att om man ska köpa en begagnad itrip så finns de tonnvis på www.allaannonser.se

MEN med en Fm sändare får du så dåligt ljud så det är ju inte värt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 10:40

Fuckface: Nej det är inte sant om man inte är värsta audiofilen. Jag satt precis 11h med en AirPlay och de övriga i bilen undrade var sladden till steron var. De trodde inte på att det var en FMsändare. Men allt beror ju på vad som sitter i bilen också.

Komf: Det är inte olagligt att sälja FMsändare, bara att använda.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 17:52
Ursprungligen av xtrem:

Fuckface: Nej det är inte sant om man inte är värsta audiofilen. Jag satt precis 11h med en AirPlay och de övriga i bilen undrade var sladden till steron var. De trodde inte på att det var en FMsändare. Men allt beror ju på vad som sitter i bilen också.

Komf: Det är inte olagligt att sälja FMsändare, bara att använda.

Jo det e ju sant, konstiga lagar. Men då borde det ju gå att få tag på en affär som säller Itrip i sverige också då?

jag hör en rejäl skillnad men det är ju enkelt och lätt

  • Medlem
  • 2005-05-08 13:03

xtrem: varför får man inte sälja dem på blocket när man får sälja på tradera?
Är det bara är blocket som är lite löjliga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 14:15

a2x: Precis som ipod.se så tycker blocket att man inte ska förmedla dem. då de trots allt är olagliga att använda. tradera tycker väl inte så.
kolla in tillbehörstråden för tips om affärer som skickar till sverige http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=47561

fuckface: sitter man i en bil i 110 så tycker jag inte det märks om man kör line in eller airplay. iaf inte i saab 9-3 '04, men den kanske har optimala antennförhållanden

Jag har en airplay som jag använder i en saab 9-3 men det är hela tiden ett högt vinande ljud i bakgrunden. Var i kontakt med XtremeMac som var vänliga nog att skicka en ny airplay, den lät dock likadant som min första. Någon som har liknande erfarenhet och/eller vet vad det kan bero på?

Ursprungligen av xtrem:

a2x: Precis som ipod.se så tycker blocket att man inte ska förmedla dem. då de trots allt är olagliga att använda. tradera tycker väl inte så.
kolla in tillbehörstråden för tips om affärer som skickar till sverige http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=47561

fuckface: sitter man i en bil i 110 så tycker jag inte det märks om man kör line in eller airplay. iaf inte i saab 9-3 '04, men den kanske har optimala antennförhållanden

  • Medlem
  • 2005-05-12 15:56
Ursprungligen av lindau:

Jag har en airplay som jag använder i en saab 9-3 men det är hela tiden ett högt vinande ljud i bakgrunden. Var i kontakt med XtremeMac som var vänliga nog att skicka en ny airplay, den lät dock likadant som min första. Någon som har liknande erfarenhet och/eller vet vad det kan bero på?

Lindau: beställde du från USA? vad blev det för fraktkostnader?

Ursprungligen av Muppo:

Lindau: beställde du från USA? vad blev det för fraktkostnader?

En kompis köpte grejerna i USA så fraktkostnaden blev noll

men det beror ju på att saaben är så "brummig" hahaha
föresten har du antenn på taket eller i rutan? fan jag borde ju veta detta...kommer ju från trollhättan
har man antenn i rutan så får man asevärt mycket bättre ljud med tex en itrip

Fm sändare är bra men inget för mig...

1
Bevaka tråden