Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej (hur det blev en iPod)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Goddagens på er.

Tänkte säga hej, och dela med mig en liten historia om hur det blev så att det blev en iPod, istället för någon annan av den uppsjö av spelare där ute.

Hur det började

Jag har länge funderat på att skaffa en MP3 spelare - igen. Jag köpte en 1999 tror jag det var (jag var 19 år då), en Rio 300 med hisnande 32 MB minne, vilken jag kunde klämma ungefär 30 minuter musik på. En timme om jag inte var så petig med kvaliteten. Jag köpte den på Teknikmagasinet på Klarabergsgatan i Stockholm, för 1499 riksdaler om jag inte missminner mig. Den fungerade strålande, och jag var den enda i min bekantskapskrets med en sådan mackapär.

"En em pe-vadåförnågot?"

Jag tror tekniken var fortfarande lite i sin vagga, för jag fick ofta frågor om var CD-skivan var någonstans, eller hur fantastiskt små kassetter hade blivit. En del kan även ha misstagit den för en MiniDisc-spelare. Jag förklarade tålmodigt om hur den inte hade några rörliga delar, och att batterierna därför räcker längre. Att det är små musik-filer jag laddat upp till den från min dator.

Den var perfekt för när jag skulle ut och jogga, bara stoppa ner den i byxlinningen med hjälp av bältesclipen. Bältesclipen. Ja den gick ju naturligtvis sönder, och även om jag förmodligen kunnat beställa en ny för dyra pengar (billig plast fastskruvad med en stjärnskruv) så fick det vara.

Detta ledde dock till att jag använde den mer och mer sällan, och sen så gick ju naturligtvis batteriluckan sönder också, så efter ett år eller två hamnade den på ett bord, och samlade damm.

Nytändning

Jag hade övergav dock aldrig tanken om att skaffa en ny MP3-spelare. Det är ju dock en så smidig uppfinning. Åren gick, och flera gånger varje halvår kikade jag på spelare. Kanske denna modell? Spelar MP3-filer från brända CD-skivor. Nä, för stor. Jag tittade såklart på iPod:en, och följde dess produktutveckling med stort intresse.

iPod såg alltid lovande ut, och designen var tilltalande, men hur var det egentligen med produkten? Apple har alltid varit synonymt med kvalitet för mig, även om jag genom åren vägrat erkänna detta, som en inbiten PC-användare. De har kunnat det här med design, och även om iPod:en såg bra ut, så.. nej. Det var lika bra att vänta. Den var ju ändå rätt så stor.

Jag kikade lite på iPod Mini. Ett steg i rätt riktning, men fortfarande kändes det inte helt rätt.

Jens of Sweden dykte sedan upp som en blixt från klar himmel, och detta såg ju intressant ut. En svensktillverkad mp3-spelare? Nej, den var ju endast svensk-designad, men kritiken var bra. Fast priset? Det fick mig att rygga lite, och vänta ytterligare.

"Oj.. gedigen."

Sen kom ögonblicket då min vän Magnus skaffade sig en iPod 4G 40 GB. Han hade precis hämtat ut den från posten, och eftersom han hade sin dator kvar i Visby där han studerar, så ville han komma över och ladda ner sin musiksamling han hade på CD till sin iPod.

Det var första gången jag faktiskt höll en iPod i min hand. Mina första tankar var, "oj.. gedigen," för den fullkomligt genomsyrade kvalitet, och designmedvetande. Det var som om hela produkten sa till mig, "köp mig, visa upp mig, så kommer du se lika bra ut som jag," vilket naturligtvis är lika fel som att tro att en fräsig sportbil får dig att se intressant ut, när vad som händer är att folk bara uppmärksammar din bil, och glömmer bort dig.

När min tumme for över klickhjulet - ja herregud, klickljudet, det är så rätt, må de aldrig sätta in polyfoniska struntljud - så var det lite som när jag smekte min första flickväns kind den där soliga julidagen vid tågstationen i Lund, 1996. Lust, och kärlek. Jag sneglade svarsjukt på min vän som gick igenom sina CD-skivor, och funderade på om jag sprang tillräckligt snabbt-- nej, dum idé.

Det får bli en Jens of Sweden

Några månader senare - igår faktiskt, 1 maj - får jag för mig att nu skall det ske. Nu skall jag skaffa en bärbar musikspelare. Jag har gjort research, köpt både tidningen MP3, och den smått gubbsjuka Gadget, och bestämt mig för att det får bli en JoS MP-120. 1GB räcker för mig, ska ju bara ha den till att lyssna på musik. iPod:en då? tänker ni. Ja, ibland glömmer man ju tyvärr bort den där kärleken.. det bör inte hända, men det händer.

Någon timme senare sitter jag på tåget in till sta'n. Sitter och läser inledningsorden till Filip Hammar och Fredrik Wikingsson's bok Två Nötcreme och en Moviebox - Hisnande generaliseringar om vår uppväxt i DDR-Sverige, där Ian Ziering (ni vet, Steve från Beverly Hills) skriver om sin längtan till att uppleva sverige. Äta nötcreme och sådant.

En kille kommer in vid nästa station, och sätter sig mitt emot mig, och jag blir lite irriterad över att få min privata sfär (som på söndagar är ovanligt stor) inkräktad. Jag märker något vitt i utkanten av mitt synfält, och tittar upp för att se vad det är. Hörsnäckorna med tillhörande kabel till en iPod, och i hans hand vilar en silvrig iPod Mini.

Jag kan inte slita min blick från den lilla silvriga tingesten vilandes i hans hand, och såhär i efterhand är jag säker på att han var fullt medveten om detta, och inombords log förnöjt. Det lilla klickhjulet tittar på mig. "Kommer du ihåg mig? Ja, ja jag ser att du kommer ihåg mig.." säger den, och gamla känslor kommer svallandes upp igen.

Återfrälsning

En Jens of Sweden? Vad tänkte jag egentligen. Det är ju en iPod jag velat ha hela tiden, trots att jag föraktar all denna iHysteri som omger Steve Jobs-fenomenet. Jag vill också sitta på tåget och visa upp min silvriga penisförlängare, trots att folk säger show-off, men innerst inne vill ha en, även dem.

Så jag åker in till sta'n, kliver in på Webhallen, och ber om en silvrig iPod Mini 6GB. På tåget hem bryter jag förpackningen, och packar upp den. Det sitter en man till höger om mig, och jag ler förnöjt när jag vänder mitt huvud om och mycket riktigt ser hans blick fixerad vid min silvriga tingest. Jag vet hur det känns. Tro mig. Jag vet.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-02 15:51

Kul läsning! Välkommen hit till den "rätta sidan"!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-05-02 15:59

Hehehehe.. Nice.. skön historia!!!

Bra historia

Jag har faktist också blivit kär i en Ipod Mini silver 6GB... Vill ha en sådan, problemet är vart jag ska köpa den, finns nämligen inga återförsäljare här i staden och dessutom har jag 2 mp3 spelare redan (Iriver 395T flashminne och Iriver H340 hårdiskspelare). Men flashen har bara 512mb minne och H340 känns för stor när man är ute och motionerar. Man måste bära den i handen då den ser så klumpig ut i fickan...

Därför kollat på Ipod Mini. Problemet är väl också mamma och pappa som tycker jag ska lägga pengar på annat.. men vad gör man inte när man blir kär

Får ta mig till en större stad, och slå till... Eller finns det någon billigare affär än ipod store på nätet?

Tack för välkomnandena, kul att vara här

SuperElliz, jag vet inte om du kan få det billigare än på Apple Store där den finns för 2395 inklusive frakt om du vill ha 6GB-versionen - och då ingår även lasergravyr. Kolla även den här länken till Pricerunner och jämför själv.

Själv köpte jag min på Webhallens butik inne i Stockholm för 2495, vilket blev lite dyrt. Mitt köp var ju trots allt ett impulsköp, även om jag hade planerat att köpa en MP3-spelare, dock ej denna

Njo, det blir nog ett köp på teknikmagasinet i Borlänge den 10 juni... kostar 2395:- där tror jag.. Orkar inte skicka efter, skönt att ha garantin där, och även kunna få den direkt.. Ska även köpa en fodral där som heter iSkin mini genomskinlig...

Har du köpt nåt fodral? Nåt tips?

//Elin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 09:37
Ursprungligen av SuperElliz:

Njo, det blir nog ett köp på teknikmagasinet i Borlänge den 10 juni... kostar 2395:- där tror jag.. Orkar inte skicka efter, skönt att ha garantin där, och även kunna få den direkt.. Ska även köpa en fodral där som heter iSkin mini genomskinlig...

Har du köpt nåt fodral? Nåt tips?

//Elin

Det är inte Teknikmagasinet som har hand om garantin. Du måste ändå skicka in den till Apple. Så beställ du från applestore istället.

Har länge suttit och kollat på tradera.com om det kommer nåt bra erbjudande.. Men det är nästan bara de gamla mini som säljs, dessutom är det lite "läskigt" att köpa en begagnad sådan, man vet ju inte hur duktigt de skött batteriet osv.

Alltså, jag KAN beställa på internet, om det finns postförskott Har hittat en sida där 6gb kostar 1995 (ca) och det är ju billigt. Tror man endast kan handla på den sidan med csn-kortet som jag som tur är har

Funderar på att strunta i fodral, men det kan vara bra att ha. Tänkt också på halsband, men kommer man verkligen ha den runt halsen? Kommer kännas som strypning om den är tung
Men nätadapter är viktigt.

Tack för hjälpen gajjs

2399,- tror jag den går på TM, men 4 kronor hit och dit..

Såg i din andra tråd (märkte inte att det var du som skrivit den, så du fick svar både här och där ) att du inte kunde/ville beställa över internet och då är ju butik naturligtvis det enda alternativet, samt att man har säkerheten om produkten slutar fungera att kunna stövla in där och gorma, "hörni, den fungerar inte längre! Fixa!"

Angående fodral så har jag köpt ett mini Skin-Tight från SpeckProducts. Den är vit, och det ser lite grumligt ut, sådär som när gamla människor får gråstarr. Såhär i efterhand borde jag kanske beställt en annan färg - rosa är ju bekant en rätt så universell färg som passar oss grovmuskiga karlar, såväl som damer

Vi får se hur den fungerar, tror det finns ett test här på iPod.se den är med i också, men jag kan ju höra av mig hur som helst och berätta min åsikt. Köpte den dock över eBay, så.. ja det är ju över nätet och eftersom du inte vill/kan göra det så kanske du kan be någon köpa den åt dig, eller något. Billig var den i alla fall, endast 120 kronor inklusive frakt.

Problemet är att jag var dum nog att köpa ett armband i neopren. Tänkte att jag kunde använda min iPod mini när jag joggar. Jag tror nästan det var ett av det dummaste sätten jag kunde spendera 299 kronor, eftersom jag springar i en skog där grenar lätt snuddar vid en - vad händer om en grövre gren dras längst glasdisplayen? Tro inte att jag tänker bli den som tar reda på detta..

Slutklämmen är denna: kommer min fodralklädda iPod Mini fortfarande passa i armbandet? Det är tight nog som det är, så jag tror inte det. Möjligtvis blir jag tvungen att köpa en sådan här mackapär. Suck. Utgifterna kommer aldrig upphöra

haha, klockrent skrivet.

Speciellt delen där du jämför att smeka klickhjulet med att smeka din flickväns kind.

Välkommen, du verkar iallafall kunna bidra med lite passion.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-20 19:22

Nice den första va 32 mb OHHHH :] ^^

1
Bevaka tråden