Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Camera Connector

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 11:03

Test av Apple Camera Connector

Utrustning:
iPod Photo 30GB med firmware 1.1
Apple Camera Connector
Sony DSC-F717
Sony DSC-T3

Nu har Apples Camera Connector funnits att köpa några veckor i Sverige och nu ska den testas.
Idén är enkel, istället för att släpa med sig en bärbar dator på resan eller ha flera minneskort att växla mellan så kopplar man sin digitalkamera (med kamerans USB-kabel, medföljer ej) till Camera Connectorn som sitter inkopplad i iPoden via dockkontakten. Sedan kan man tömma minneskortet och är redo att ta nya semesterbilder.

I kartongen, som har den nya designen á la iPod photo (och numera 4G 20GB), ligger endast Camera Connectorn och en tunnt litet instruktionshäfte. På kartongen redogör Apple att tillbehöret endast passar till iPod Photo helt enkelt genom att skriva ”Photo” precis som på iPod Photos kartong.

Camera Connectorn mäter endast ca 31x37x10mm och är därmed väldigt behändig att ta med. I toppen är det en dockkontakt som när den inte används skyddas av ett plastlock och i botten sitter en USB2.0-kontakt. Installationen är därmed nästan idiotsäker.

När en kamera kopplas in visas det i iPoden hur många bilder som finns på kamerans minneskort samt hur stor plats de tar. För att kopiera över bilderna är det bara att klicka på importera.

Medan bilderna förs över visas pågående bild samt hur långt processen har kommit på iPodens skärm. Det går inte särskilt fort men det kunde man ju knappast räkna med, det är ju ändå bara USB. 55 bilder på totalt 80,2MB tog ganska exakt 4 minuter att föra över till iPoden. Här märktes den första nackdelen, att iPodens batteri går åt ganska fort. Om man inte har tillgång till laddare så ska man nog tänka sig för innan man för över 512MB bilder.

När överföringen är klar visas en sammanställning och man får även valet att radera bilderna på kamerans minneskort så att den är tom och redo för att ta flera bilder.

De importerade bilderna lägger sig under en egen mapp (en ny för varje överföring) och kan sedan visas på iPoden. RAW-bilder förs över till iPoden men kan tyvärr inte visas på den. Samma sak gäller för ev. .mpeg filmer som man kanske har tagit med kameran. Även dessa förs över men kan inte visas i iPoden.
De importerade fotomapparna kan man ta bort direkt från iPoden utan att använda iTunes.
För att kunna köra en Slideshow med de importerade bilderna måste man synka med iTunes för att sedan föra över bilderna igen till iPoden. Detta är såklart en nackdel.

Slutsatsen är detta är ett mycket bra och av mig efterlängtat tillbehör. Nu slipper jag släpa med mig min laptop till Egypten i september.

Betyg: 4/5

+ liten
+ billig
+ enkel

- drar mycket batteri från iPoden
- klarar inte att visa RAW-bilder direkt på iPoden
- synkning med iTunes måste ske för att visa på TV

// Michael Holm – xtrem på ipod.se

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-21 09:13

Bra recension !
Hade jag haft min digitalkamera kvar så hade jag köpt en sån här connector. Men är man så dum att man partajar med sin kamera så den försvinner får man väl skylla sig själv :rolleyes:

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-21 21:53

Bra test!
Är dock lite fundersam till hur de har tänkt när det drar ur batteriet så snabbt, för det finns väl ingen möjlighet att ladda iPoden samtidigt som man för över bilder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 21:55

Nej det går inte att ladda medan man för över.

  • Medlem
  • 2005-04-22 10:00

En kanske dum fråga, men hur för man sedan enklast över dessa bildmappar från iPod till en given dator (PC eller Mac), med eller utan särskild programvara installerad? Jag tänker på situationer där man använder sin iPod photo under en semesterresa för att tömma minneskortet men sedan vill säkerhetskopiera bilderna (och kunna tömma dem från sin iPod) så fort man får tillgång till en dator.

/Galex

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-22 11:09

Enda sättet vad jag vet är med ITunes

  • Medlem
  • 2005-04-22 16:00

Picasa 2 och bildspel

Ursprungligen av Galex:

En kanske dum fråga, men hur för man sedan enklast över dessa bildmappar från iPod till en given dator (PC eller Mac), med eller utan särskild programvara installerad? Jag tänker på situationer där man använder sin iPod photo under en semesterresa för att tömma minneskortet men sedan vill säkerhetskopiera bilderna (och kunna tömma dem från sin iPod) så fort man får tillgång till en dator.

/Galex

Förutom iTunes kan du också gå in i iPoden som hårddisk. Jag använder Picasa 2: http://www.picasa.com/ (ett mycket bra program för att hålla reda på sina bilder), när jag importerar mina bilder. Går bara in i mappen på iPoden markerar alla bilder, och när jag fört över så är det bara att radera. Snabbt, enkelt och smidigt, fast synkningen med iTunes är säkert också bra.

Sedan vill jag påpeka att det visst går att se bilderna i ett bildspel där man kan pausa och börja från en viss bild till och med - direkt i podden. Gå bara in där du har bilderna, och "ställ dig" på den bild du vill börja på och tryck play. Funkar i alla fall med bilder överförda från min Belkin Media Reader. Dock kan man inte välja några andra speciella bildspelsfunktioner...

EDIT: Bra test i övrigt.

/Hampus

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-04-22 14:44

Bra test, lagom långt och berättar precis det man vill veta plus för bra bilder också

Får leta reda på denna manick på applestore i soho (New York)... lär väll vara billigare där än här hemma... drar dit den 16e

Mycket välgjort test.
Hade jag haft en photo hade jag garanterat köp den där.

Din kamera har skills!

den funkar bara till photon eller?

  • Medlem
  • 2005-04-22 23:56
Ursprungligen av Herodude:

den funkar bara till photon eller?

Alldeles riktigt. Skarpsynt Herodude!

Ursprungligen av Hampe:

Alldeles riktigt. Skarpsynt Herodude!

bah det är väll inte så jävla självklart????

  • Medlem
  • 2005-04-23 00:10
Ursprungligen av Herodude:

bah det är väll inte så jävla självklart????

Har du läst testet eller?!? Där framgår det tydligt. Apple skriver photo utanpå kartongen för att markera att den endast passar till iPod Photo.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-23 21:13

Lugna ner er lite nu grabbar! Och Hampe, var försiktig med sarkasmen... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-04-24 00:22
Ursprungligen av Spyder:

Lugna ner er lite nu grabbar! Och Hampe, var försiktig med sarkasmen... :rolleyes:

Ok....

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 03:47

Den är alldeles för långsam för att någon nytta av den (ca 300KB/S). har man 1GB kort tar det närmare 1timma att ladda över den. Den borde vara minst 5 gånger så snabb

Jag har raderat lite inlägg som inte handlar om apples camera connector. Det är det tråden handlar om! Vi ska var vänliga mot varandra på detta forum, tänk på det

Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 12:44

Du skriver att du använder en Sony DSC-T3 också. Jag har själv en sån, en camera connector och en iPod Photo och ett 512mb-kort. Sitter i Thailand och har minsann inte fått det att fungera

Vore VÄLDIGT tacksam om du förklarar hur du går tillväga för att få det att fungera. Jag trodde det var något med dockningsstationen som gjorde att det inte fungerade. Hjääälp!

/raZmus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 13:05

Jag gör ingenting särskilt.

Ström i dockan, T3an i dockan, USB från docka till Camera Connector.

Inga problem alls.

Edit: Efter att ha testat och lyckats 5ggr i rad så ville den helt plötsligt inte koppa ihop längre. Men en reset av ipoden löste det.

Det verkar som T3 och Camera Connector inte har 100% kompabilitet, men det funkar.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 10:56
Ursprungligen av xtrem:

Jag gör ingenting särskilt.

Ström i dockan, T3an i dockan, USB från docka till Camera Connector.

Inga problem alls.

Edit: Efter att ha testat och lyckats 5ggr i rad så ville den helt plötsligt inte koppa ihop längre. Men en reset av ipoden löste det.

Det verkar som T3 och Camera Connector inte har 100% kompabilitet, men det funkar.

Det kanske spelar roll vad man har för T3a, kanske det finns olika revisioner, vad vet jag. Får väl upp å kika samt testa lite på rummet senare dåh. Jag har den svarta "asiatiska" versionen som jag har beställt från Pixmania.

Skumt är det iaf, jag har även provat att testa alla olika "ihopkopplingsmöjligheter" i menyn (PictBride, PTP, Normal). Får väl hålla tummarna, gör det ni också

Hmm, ska kolla vilken mjukvara jag har i podden också, men eftersom det är en med Photo Import så torde det väl vara rätt? Men du gjorde bara en soft reset eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 11:07

Efter att det slutade funka så gjorde jag en soft reset och så funka det.

Jag har en japansk T3a silver.

Normal kör jag på

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 04:53
Ursprungligen av xtrem:

Efter att det slutade funka så gjorde jag en soft reset och så funka det.

Jag har en japansk T3a silver.

Normal kör jag på

Kikade lite min iPod och uppenbarligen har jag 1.0. Kanske inte så konstigt om det inte fungerar då. Ska uppdatera senare idag och testa igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 07:22

Ja, Camera Connector käver minst 1.1. Så uppdatera du till 1.1

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 13:13
Ursprungligen av xtrem:

Ja, Camera Connector käver minst 1.1. Så uppdatera du till 1.3

Japp, det visste jag egentligen. Bara det att jag var sa installd pa att den hade minst 1.1.
Tji fick jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 11:47
Ursprungligen av raZmus:

Japp, det visste jag egentligen. Bara det att jag var sa installd pa att den hade minst 1.1.
Tji fick jag.

Funkade prima nar jag uppdaterade till 1.1. Finns 1.3?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 16:02

Fattar inte vad jag får 1.3 ifrån hela tiden. Är det den senaste till minin?

1.1 är så klart den senaste till ipod photo. inget annat

  • Medlem
  • 2005-04-29 16:45
Ursprungligen av xtrem:

Fattar inte vad jag får 1.3 ifrån hela tiden. Är det den senaste till minin?

1.1 är så klart den senaste till ipod photo. inget annat

Ja det är den senaste till minin. 1.3 ställde till problem för mig, men jag insåg snart att det var 1.1 och att 1.3 måste vara skrivfel.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-04-30 11:06

Och priset? Det står billig som fördel, men vad är billig?

  • Medlem
  • 2005-04-30 11:41
Ursprungligen av Tesa:

Och priset? Det står billig som fördel, men vad är billig?

Det har nog framförallt att göra med om man jämför med den tidigare mediekortsläsaren Belkin Media Reader, vilken jag själv är en ägare av. Den gick på över en tusenlapp och är bra mycket klumpigare.

På Applestore kostar den 275kr:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/vX4XgHmL6I5Q3hrGUfs1gMKlhQ7/1.0.0.11.1.0.6.9.3.19.0.1.0.1.1.0.1.0.15

Hampus

Ursprungligen av Hampe:

Det har nog framförallt att göra med om man jämför med den tidigare mediekortsläsaren Belkin Media Reader, vilken jag själv är en ägare av. Den gick på över en tusenlapp och är bra mycket klumpigare.

På Applestore kostar den 275kr:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/vX4XgHmL6I5Q3hrGUfs1gMKlhQ7/1.0.0.11.1.0.6.9.3.19.0.1.0.1.1.0.1.0.15

Hampus

Hur är Belkin Media Reader hastighetsmässigt i förhållande till Camera connectorn?

Bevaka tråden