Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plasta in iPoden?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns ju många olika fodral till iPodarna för att skydda de så repkänsliga baksidorna samt displayen men de gör ju oftast iPoden så tjock.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att det ska gå att köpa någon slags självhäftande genomskinlig plast som man kan sätta på iPoden. Är det någon av er som har provat det och var köper man plasten i så fall? Bara i en vanlig bokaffär?
För er som eventuellt har plastat in er iPod; är det några problem gällande klistret på plasten? tänkte om det på något vis kunder förstöra ytan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 16:10

Tror det inte är någon (?) som har använt vanlig "bokplast". De menar nog något liknande PodShield

http://www.ipodessentials.co.uk/products/cases/PodShield.html

Aha! nice. Var ju inte tokdyrt heller... någon som använder PodShield?

Kan man inte köpa skalet på något annat ställe? Svensk återförsäljare kanske?

  • Medlem
  • 2005-04-19 20:39

PodSheilds finns på www.macoteket.se . Vad jag hört ska det komma en ny photo-version snart, men large ska visst passa photo ändå.

Jag använder Pod Shield till min 4gen 40gb och måste säga att jag är överlag nöjd - trots en del små luftbubblor på baksidan. Det går säkert att trycka ut dom oxå och i så fall är det helt genomskinligt.
Skyddet för skärmen är inte exakt utskuret, det går ut lite över kanterna men inte direkt så det stör.
Bubblorna på skärmen gick bort efter lite användande.
Observera att skärmskyddet inte fungerar med Photo poddarnas färgskärm - det förvränger färgerna på nått sätt.
Det mest positiva med Pod Shield är definitivt att man skyddar sin pod mot repor och fettfläckar men samtidigt kan se den i all sin designade skönhet utan tjocka plastfodral och färgade skal ( om man inte vill ha det förstås ). Går att kombinera med andra skydd skulle jag tro, som tex PodSleevz.
Och sist men inte minst - man får ett bättre grepp om sin pod - känns bra att hålla i.
Kostar heller inte så mycket - för en dryg hundralapp får man tre uppsättningar skärm och baksidesplast. Hållbarheten får jag återkomma om, jag har bara haft det på i en vecka.

Fördelar:
- helt genomskinligt och verkligen tunnt, bra känsla i materialet
- prisvärt
- sitter fast med hjälp av antistat-effekt, är inte klistrat fast och ska inte ge några märken när man tar bort det

Nackdelar:
- lite pilligt att sätta dit utan att det blir luftbubblor eller att det fastnar dammkorn eller fettfläckar under ytan
- skyddar inte hjulet, det vita framhöljet, ovansidan eller hörnen på nedersidan
- fungerar inte med färgskärmar
- är inget vidare skydd mot stötar

Ursprungligen av oskarrr:

Jag har för mig att jag har läst någonstans att det ska gå att köpa någon slags självhäftande genomskinlig plast som man kan sätta på iPoden

Här är något som kanske kan intressera er som är lite händiga och är ute efter något som liknar PodShield... Man får dock klippa och passa in själv. men man får nog tillräckligt med material för att misslyckas ett par gånger. Garanterat billigare, men man får säkert plastfilm till ett helt regemente med iPods!! Vet inte om det funkar, så den som eventuellt provar kan ju rapportera resultatet.

http://webstore.xeroxnordic.com/content/store/product.asp?PFam%5FId=386&DGId=166

(Jag fick en otäck känsla i mellangärdet när sindan öppnades, men när jag tog en ordentlig titt och läste vad som stog kända jag mig bättre. Så, macvänner, bli inte rädda )

/T

men nån som vet ifall man kan köpa det någonstans? verkar ju som att man måste ha företag för att handla där?

Ursprungligen av gabbbahey:

men nån som vet ifall man kan köpa det någonstans? verkar ju som att man måste ha företag för att handla där?

Kolla länkarna till återförsäljarna... kanske kan ge något.

/T

Ursprungligen av Takuan:

Kolla länkarna till återförsäljarna... kanske kan ge något.

Förlåt... glömde länken:

http://webstore.xeroxnordic.com/content/store/pages/Contact.asp

/T

  • Medlem
  • 2005-04-28 01:48
Ursprungligen av oskarrr:

Är det någon av er som har provat det och var köper man plasten i så fall? Bara i en vanlig bokaffär?

Ja det funkar fint med bokplast. Har annvänt det i över 2 år men jag köpte den i nån "prylaffär" och den var inte riktigt lika matt och ojämn som den som oftast säljs i bokhandeln. Men jag har bara använt den på baksidan och sidorna på min iPod 2G. Använder orginalfodralet utan bältesklämma.

  • Medlem
  • 2005-04-28 06:36

Dacalgirl hut funkar det? Hur sätter man dit fodralet? Är det nåt som lönar sig?

Ursprungligen av Vikke:

Dacalgirl hut funkar det? Hur sätter man dit fodralet? Är det nåt som lönar sig?

Decalgirls skins kan jag rekommendera om du inte vill ha ett transparent skin.
Materialet är mer som smidigt tyg än plast.
Det är mycket lätt att sätta på, det är bara att trycka dig som ett klistermärke,
inga bubblor och inget kladdigt klister. Går lätt att ta bort igen.

"Tror det inte är någon (?) som har använt vanlig "bokplast". De menar nog något liknande PodShield

http://www.ipodessentials.co.uk/pro.../PodShi...

Jodå, precis så har jag gjort! Vanlig simpel bokplast att klistras fast på min 1G. Var relativt lätt och blev snyggt tack vare den första generationens kantiga design. Plasten kostade mig väl 25-30 kr och då var det en rulle på 2 m.

Innan jag bestämde mig för plast på så betade jag av både ett fodral från Mareware och ett vitt frostat iSkin i silcion material. Nackdelen med fodralen är ju främst att iPod:n blir större än nödvändigt och tar därför mer plats i fickan vilket jag starkt ogillade. Tycker också att det är tråkigt att iPod:ns orginaldesign "göms". Mitt krav på fodral var bara att iPod:n inte ska bli repig.

Jag lade plast på hela ovansidan och skar försiktigt ut hjulet i glipan mellan höljet och hjulet. Plasten på hjulet slängde jag sedan och tog fram en passare och linjal, måttade mig fram till exakt hjulets omkrets och skar en ny bit och det blev mkt bra!

Lade också plast på baksidan av iPod:n men eftersom hörnen är rundade rundade jag även av plasten för att slippa lufbubblor och plastknölar. Blev mkt bra och jag är helnöjd! Har haft plasten i över ett år som den är nu och det funkar fin fint!

1
Bevaka tråden