Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Progressiva tråden..

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå.

Kunde inte låta bli att starta en tråd om den lite halvokända (?) genren 'progressiv rock' för att kolla om det finns några proggare här på forumet.

Personligen lyssnar jag på Genesis, Peter Gabriel och Phil Collins. För er som inte 'tycker' att Peter eller Phil hör till progressiva genren, kan jag bara tillägga att dem båda varit frontfigur i Genesis. Därav....

Annars blir det inga andra artister som kan beatraktas som progg, som jag lyssnar. Men tror säkert att det finns Yes, King Crimson, ELP, Pink Floyd (psykadelisk-progg) därute i cyberrymden.

Ordet är fritt (!)

Mvh // Johan

  • Oregistrerad
  • 2005-04-02 10:20

Vad är det för skillnad på progressiv rock och punk?
Själv lyssnar jag mycket på punk och lite på progg, men progressiv rock har jag inte hört talas om.

Ursprungligen av Bertil:

Vad är det för skillnad på progressiv rock och punk?

Punken kom ju som svar på progressiv, symfonisk och svulstig rock, och det borde inte finnas några likheter alls.

mass udda taktarter och oftast mycket skickliga musiker!

Dream Theater, Planet X, Symphony X, Tiles, Mind Key med mera...

Symphony är min personliga favorit i genren

Genesis!

Hallå!

Härligt med fler prog-rockare här på forumet!
Personligen är Genesis den absoluta favoriten.
Bästa med Gabriel bakom micken är väl Selling England eller Lamb, svårt att välja
Med Collins är både Wind & Wuthering och Duke suveräna.

Vad säger ni andra? De flesta har säkert bara hört det mer "poppiga" Genesis, men jag kan rekommendera ALLT deras material!

Är mycket sugen på de nya DVD-släppen för både Genesis och Gabriel, nån som sett/hörd dem?

Annars gillar jag en del Yes (om vi fortfarande snackar prog-rock, och det gör vi ju... )

/Over & out

är det där verkligen progressivt? eller jag kanske tänker ENBART på ny progg.

läste nånstanns att det finns ny och gammal progg.

Ursprungligen av tajroo:

är det där verkligen progressivt? eller jag kanske tänker ENBART på ny progg.

läste nånstanns att det finns ny och gammal progg.

Jopp, det är progressiv rock. Den började i princip med de banden nämda här.
Med "ny progg" kanske man kan snacka om DT, Flower Kings, Spocks Beard osv. De nya banden har många gånger sagt sig vara direkt inspirerade av ex. Genesis och Yes. Bl a har både DT och Spocks Beard spelat Genesis-covers.

Sen har vi ju den svenska proggen också, alltså Träd, Gräs & Stenar, Fläsket Brinner och annat liknande som kom under 60- och 70-talen, men det är nog inte alls vad vi menar med den här tråden.

Hoppas detta gav lite mer info!

/Stefan

Ingen som lyssnar på det svenska Prog Metal bandet Pain of Salvation?
Ett helt underbart band som alla någon gång borde få uppleva.

Annars lyssnas det mycket på bland annat Ayreon, Dream Theater, Evergrey (prog?) och
Liquid Tension Experiment. Fast dem är lite mer Progressiv Metal.

Progressiv rock som lyssnas på är Genesis och Marillion.

Liquid Tension Experiment gillar jag. Basisten (Tony Levin) är en av mina absoluta favoriter.

  • Medlem
  • Höör
  • 2005-04-03 21:29

Dream Theater är ett bra exempel på Progrock. Sen finns det ju gränsfall här och där...
Ett exempel på progressiv deathmetal är Opeth. Dem rekommendar jag mycket varmt! De är otroligt varierade och blir inte lika lätt utjatade och enformigt som viss progmetal/progrock Kan bli.

Planet x då? Virgil Donati måste nog vara den mest tekniska trummisen i vår tid.

Ursprungligen av Vision_of_Genesis:

Hallå.

Kunde inte låta bli att starta en tråd om den lite halvokända (?) genren 'progressiv rock' för att kolla om det finns några proggare här på forumet.

Jodå, jag lyssnar på allt mellan After Crying och Änglagård.

Jag rekommenderar Mellotronen på Kåkbrinken, den enda skivaffär jag hittat som kan nånting om progressiv rock.

  • Medlem
  • 2005-06-10 01:06

Jag tycker om Andromeda. Dom är väldigt melodiska och tunga på samma gång.
Grym gitarrist och keyboardist.
DT är ju klassiker. LTE är grymma med.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-10 10:37

tacka vet jag King Crimson.

http://www.myspace.com/alexargento

Lyfter denna tråden för att pusha för en mindre känd keyboardist från Italien, Alex Argento - kanske den bästa progressiva instrumentala musik jag hört på mycket länge !! Köp skivan - den är löjligt bra !!

1
Bevaka tråden