Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portabla lurar: PX100, PX200 eller Porta Pro ELLER in-ear.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-14 14:18

OK, jag har nu läst så mycket om dessa lurar så att jag är mer osäker än vad jag var i första början. Det började med att jag ville ersätta mina sunkiga "pluggar" från Koss med andra In-ear-lurar, typ SOnys EX51/EX71 och andra liknande. Sedan velade jag över till riktiga lurar för det verkade som att få pluggar kunde erbjuda det ljud som en del vanliga lurar kan. Jag jag har efter lite letande och läsande slutat i ett val mellan dessa lurar:

Koss Porta Pro: Förefaller få bra kritik överlag, dock lite mycket bas enligt några men enligt andra inte alls. Bekväma och enligt mig själv rätt snygga med lite retro.

Sennheisser PX100: Också öppna men överlag bra kritik, förefaller ha en jämn ljudprofil utan någon tyngdpunkt på just bas. Bekväm och lättdriven.

Sennheisser PX200: Mitt första alternativ från början eftersom det var slutna och jag reser en del. Dock lite dyrare än de två andra och inte heller riktigt lika bra betyg. Svårare att positionera men de som lyckas är lyriska.

Så vad säger ni, HJÄLP MIG! Vill ha lurar för max 500kr, helst mindre. Portorna är ju snorbilliga idag men ett par slutna lurar lockar ändå eftersom jag reser dagligen i ca 3 timmar. Jag lyssnar på ganska blandad musik, från rock till Jazz.
Vad säger ni som har egna erfarenheter av dessa? Bara så jag vet vad jag skall åka ut och leta efter.

PS. Jag har en iPod Mini. DS.

Slutna lurar har ju en tendens att bli jävligt varma om inte annat, på sommaren blir det nog svettigt.

Porta Pro har fått bra kritik av många (jag har inte testat någon av de ovan nämnda lurar)

  • Medlem
  • 2005-03-14 16:01
Ursprungligen av Olof Wahlberg:

Slutna lurar har ju en tendens att bli jävligt varma om inte annat, på sommaren blir det nog svettigt.

Tack för det tipset, har inte tänkt på det.

Ursprungligen av Olof Wahlberg:

Porta Pro har fått bra kritik av många (jag har inte testat någon av de ovan nämnda lurar)

WOW! Som om jag inte visste det. Som jag sa har jag läst en HEL DEL! Problemet är snarast att jag har fått svårare att göra ett val efter detta. Tänk vad skönt om man inte var den rationella konsumenten man blivit.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2005-03-14 16:09

lurae

Ursprungligen av JvD:

Tack för det tipset, har inte tänkt på det.

WOW! Som om jag inte visste det. Som jag sa har jag läst en HEL DEL! Problemet är snarast att jag har fått svårare att göra ett val efter detta. Tänk vad skönt om man inte var den rationella konsumenten man blivit.

Jag använder Koss Porta Pro och är verkligen helnöjd!
Rekomenderas varmt!!!!

  • Medlem
  • 2005-03-14 17:00

Prismässigt så tilltalar portorna mig mycket förståss. Med atnke på vilka fina betyg de fått så förefaller de vara ett bra alternativ. Docks å framstår PX100 sm ett allt mer intressant alternativ efter ha läst ytterligare. Förutom att de läcker både ut och in ljud så verkar det vara portornas tronföljare. Se bla här: http://www.headphone.com/layout.php?topicID=3&subTopicID=26&productID=0020080010
Men så är det ju det här med "läckandet". Eftersom jag reser en del som jag sa så kanske jag måste komplettera min lista med Sonys EX71/51 eller Sharps MD33 (eller vad de heter). Ja ja, väntar på flera erfarenheter här under dagen.

Porta Pro läcker en del dem också... Inte farligt mycket men jag har fått klagomål även i övrigt ganska högljudda rum.

  • Medlem
  • 2005-03-14 20:28

Ja ja, tjöta Portorna är bra men hur är egentligen basen i dessa? Är det "raggarbas" som någon sa? Eller är den bara kraftig men tydlig? Hur är mellanregistret och diskanten? Är det som Erik skriver i recensionen att "lurarna klarar både bas, mellanregister och diskant på ett fint sätt. I alla lägen är detta bra ljud för pengarna".
Alternativet är ju att satsa på dessa för ca 300 pix och sedan ett par in-ear som komplement för andra miljöer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-28 14:38

jag ahde tagit in-ear lurar...tänk på frillan när du är i stan :rolleyes:

1
Bevaka tråden