Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att välja den ultimata iPod FM-sändaren till bilen

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Jo, jag verkar inte vara den första här som är inne i "cirkusen" i att hitta den rätta FM-sändaren till iPoden. När jag läser inläggen här så är det i de flesta fallen frågan om att skaffa sig en iTrip... Nu är jag inte så säker på om detta är den bästa lösningen för mig..?
Jag är inte intresserad av lösningar typ Densions, utan det är FM-sändare av något slag som gäller.

En vän till mig (boende i Stockholm) skaffade en iTrip för att ha när han bilpendlar till jobbet. Nu säger han att han haft ett jäkla meck med den. Hans bil, liksom min har antennen på taket, och för att få en vettig mottagning i stereon så var det en fråga om att ofta hålla ipoden riktad upp mot taket inne i bilen. Detta är inte någon direkt lösning för min del...

Efter att jag har kikat runt på nätet så märker jag att det finns en hel uppsjö av FM-lösningar til iPoden. De flesta sänder från phone-utgången, medans andra sänder digitalt via iPodens dock-kontakt (vilket de säger skal ge bättre ljud).

Detta tycker jag är viktigast med den produkt jag vill söker:

  • Utmärkt signalstyrka till bilens antenn på biltaket.

  • Kunna skifta mellan flertal radiofrekvenser

Jag har kikat lite på följande FM-sändare :

Nu undrar jag vad ni säger om det hela?
Vad är era personliga erfarenheter av FM-sändare i bilen. Exempelvis, vad händer om det regnar? Fixar FM-sänadarna av att leverera bra ljud??

Tacksam för all input!

Hello!
Jag har ingen erfarenhet av Fm-sändare ännu!

Så jag ger dig design råden, och jag råder dig att köpa AirPlay, Podfreq eller iTrip, dom tre alternativen är helt klart de snyggaste.
Speciellt AirPlay, tycker den är grymt snygg.
De andra modellerna ser för jaevliga ut.
^^

Den stora fördelen med AirPlay är det busenkla handhavandet. Att den dessutom är snygg är ju bara ett plus.

Ursprungligen av jeppemannen:

. . .
En vän till mig (boende i Stockholm) skaffade en iTrip för att ha när han bilpendlar till jobbet. Nu säger han att han haft ett jäkla meck med den. Hans bil, liksom min har antennen på taket, och för att få en vettig mottagning i stereon så var det en fråga om att ofta hålla ipoden riktad upp mot taket inne i bilen. Detta är inte någon direkt lösning för min del...
. . .

Ett sätt att komma till rätta med det är att byta antenn till fönsterantenn, monterad i bakrutan om framrutan redan är upptagen av en GSM-antenn, annans framrutan. I Stockholm är det dessutom väldigt tätt mellan frekvenserna, men jag hittade några slottar som var tomma när jag letade på Terracoms hemsida.

  • Medlem
  • 2005-01-16 18:51

Podgear CarDock FM

Hej!
Skaffade en Podgear CarDock FM som funkar bra, det ser inte så himla snyggt ut men den funkar.... Tändaruttaget på en SAAB 9-5 sitter rätt taskigt så man får använda sig av en av de medföljande extensiondelarna för att kunna använda 5-ans växel., Därav bristen på estetik.

Jag vill därför inte kalla den för den ultimata iPod FM-sändare.

Inlägget syftar mest som produktinformation!

Om nån har en bättre idé om hur man får en iPod att fungera tillsammans med ljudsystemet i en SAAB 9-5 så är alla förslag tacksamma.

  • Medlem
  • 2005-01-17 09:24

Det enda sättet att veta hur bra det funkar med FM-sändare är att testa. Om du har möjlighet att testa din polares iTrip så kan det mycket väl vara så att det funkar kanon i din bil fast det inte funkar i hans (om ni inte har likadan bil förståss...).
Jag har en Passat Kombi av nyaste modell med antenn på taket och jag har kanonbra mottagning. I bland vid långresor måste jag byta frekvens förstås, men det får man räkna med.

Jag tror att det är bilen i sig som påverkar hur bra en FM-sändare funkar, inte modellen på FM-sändaren.

/U

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 08:56

kör med itrip i en audi 80 89:a. Ingen antenn utanpå bilen. Funkar bra. Har även testat med en Soundfeeder (http://www.theistore.com/soundfeeder121.html), men itripen är att föredra.
Även testat i en Clio. Inget att klaga på där heller.

Antenn eller inte har nog mindre betydelse som sagt.

Ett måste är att ta bort volymspärren på ipoden om man inte har en extremt tyst bil...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-26 23:12
Ursprungligen av ulna:

Det enda sättet att veta hur bra det funkar med FM-sändare är att testa. Om du har möjlighet att testa din polares iTrip så kan det mycket väl vara så att det funkar kanon i din bil fast det inte funkar i hans (om ni inte har likadan bil förståss...).
Jag har en Passat Kombi av nyaste modell med antenn på taket och jag har kanonbra mottagning. I bland vid långresor måste jag byta frekvens förstås, men det får man räkna med.

Jag tror att det är bilen i sig som påverkar hur bra en FM-sändare funkar, inte modellen på FM-sändaren.

/U

Ulna vart har du iPoden i bilen har oxå en Passat men tycker inte det finns något bra ställe att ha poden på.

  • Medlem
  • 2005-02-27 18:27
Ursprungligen av adl:

Ulna vart har du iPoden i bilen har oxå en Passat men tycker inte det finns något bra ställe att ha poden på.

I förra Passaten hade jag en hållare från Krusell (http://www.krusell.se/product.php?s=2&product=631) med locket borttaget. Jag satte bältesclipsen i en av luftventilerna i mittkonsollen. Inte så bra för ventilen tror jag men jag hade bara den bilen ett kort tag. Min nya Passat vill jag vara lite mer rädd om så nu har jag en antihalk-matta för 20:- från Jula liggande ovanpå instrumentpanelen. Lite gubbigt, men det får man ta...

/U

itrip

hej du - jag har en itrip som funkar alldeles utmärkt hemma vid min BO anläggning samt i bilen en A6 a 2005 - antennerna ligger inne i karossen på min modell! Lite råddig att ställa in i bland ,men det funkar mycket bra! Skall till US snart och såg dina andra förslag till alternativ - airplay såg intressant ut och kanske lite enklare att ställa in - skaffar nog en sådan oxå!
hälsningar
thompal

Ursprungligen av jeppemannen:

Tjena!
Jo, jag verkar inte vara den första här som är inne i "cirkusen" i att hitta den rätta FM-sändaren till iPoden. När jag läser inläggen här så är det i de flesta fallen frågan om att skaffa sig en iTrip... Nu är jag inte så säker på om detta är den bästa lösningen för mig..?
Jag är inte intresserad av lösningar typ Densions, utan det är FM-sändare av något slag som gäller.

En vän till mig (boende i Stockholm) skaffade en iTrip för att ha när han bilpendlar till jobbet. Nu säger han att han haft ett jäkla meck med den. Hans bil, liksom min har antennen på taket, och för att få en vettig mottagning i stereon så var det en fråga om att ofta hålla ipoden riktad upp mot taket inne i bilen. Detta är inte någon direkt lösning för min del...

Efter att jag har kikat runt på nätet så märker jag att det finns en hel uppsjö av FM-lösningar til iPoden. De flesta sänder från phone-utgången, medans andra sänder digitalt via iPodens dock-kontakt (vilket de säger skal ge bättre ljud).

Detta tycker jag är viktigast med den produkt jag vill söker:

  • Utmärkt signalstyrka till bilens antenn på biltaket.

  • Kunna skifta mellan flertal radiofrekvenser

Jag har kikat lite på följande FM-sändare :

Nu undrar jag vad ni säger om det hela?
Vad är era personliga erfarenheter av FM-sändare i bilen. Exempelvis, vad händer om det regnar? Fixar FM-sänadarna av att leverera bra ljud??

Tacksam för all input!

Tänkte själv knåpa ihop en "itrip" variant av grejer från kjell&co imorgon, någon som har gjort det innan här ?? Dom har ju rubbet till att göra en stationär version. Går säkert att fixa så att den är flyttbar upp till lägenheten.

Jag använder iTrip mini. funkar grymt bra änsålänge, räcker ~15m inomhus om man har bra antenn på stereon.. Fick den igår, så har inte provat i bilen ännu.

Ursprungligen av linusD:

Jag använder iTrip mini. funkar grymt bra änsålänge, räcker ~15m inomhus om man har bra antenn på stereon.. Fick den igår, så har inte provat i bilen ännu.

vart tog du hem den ifrån.. jag hittar bara en massa US siter som har den .. ingen i EU???

En helt ny AirPlay, auktioneras ut på Tradera!

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=10921926

/joeman

Ett alternativ är ju Kjell o Co art.nr. 57133…
Då slipper man sändaren utan får en lokal stark sändare direkt i antennsladden…
(…och det är dessutom lagligt…)

Ipod i bilen

Hej
Jag har köpt denna :Griffin Technology RoadTrip FM Transmitter - Charger IPod - IPod Mini
Fungerar klockrent i olika bilar. Dessutom lätt att använda inomhus med adapter nr 32-4962 från Clas Ohlsonsom jag köpte vid senaste besöket hemma.

Ursprungligen av jeppemannen:

Tjena!
Jo, jag verkar inte vara den första här som är inne i "cirkusen" i att hitta den rätta FM-sändaren till iPoden. När jag läser inläggen här så är det i de flesta fallen frågan om att skaffa sig en iTrip... Nu är jag inte så säker på om detta är den bästa lösningen för mig..?
Jag är inte intresserad av lösningar typ Densions, utan det är FM-sändare av något slag som gäller.

En vän till mig (boende i Stockholm) skaffade en iTrip för att ha när han bilpendlar till jobbet. Nu säger han att han haft ett jäkla meck med den. Hans bil, liksom min har antennen på taket, och för att få en vettig mottagning i stereon så var det en fråga om att ofta hålla ipoden riktad upp mot taket inne i bilen. Detta är inte någon direkt lösning för min del...

Efter att jag har kikat runt på nätet så märker jag att det finns en hel uppsjö av FM-lösningar til iPoden. De flesta sänder från phone-utgången, medans andra sänder digitalt via iPodens dock-kontakt (vilket de säger skal ge bättre ljud).

Detta tycker jag är viktigast med den produkt jag vill söker:

  • Utmärkt signalstyrka till bilens antenn på biltaket.

  • Kunna skifta mellan flertal radiofrekvenser

Jag har kikat lite på följande FM-sändare :

Nu undrar jag vad ni säger om det hela?
Vad är era personliga erfarenheter av FM-sändare i bilen. Exempelvis, vad händer om det regnar? Fixar FM-sänadarna av att leverera bra ljud??

Tacksam för all input!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 09:10

Jag fick tipset Belkin Tunecast av en kille i Mac-affär. Han hade provat iTrip och Belkin.

Ursprungligen av wibell:

Hej
Jag har köpt denna :Griffin Technology RoadTrip FM Transmitter - Charger IPod - IPod Mini
Fungerar klockrent i olika bilar. Dessutom lätt att använda inomhus med adapter nr 32-4962 från Clas Ohlsonsom jag köpte vid senaste besöket hemma.

bestämt mig

Läste precis en Airplay recension på IpodLounge, och Airplay har fått bästa betyg hitills som FM-sändare till iPoden.

http://www.ipodlounge.com/reviews_more.php?id=6266_0_6_0_M

Nu återstår då bara frågan:

Är det lagligt att köpa en FM-transmitter från USA ?

Vad är risken om man beställer en på XtremeMac?
Kan tullen beslagta prylen tro?
Har någon av er någon erfarenhet om detta ??

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 00:31
Ursprungligen av jeppemannen:

Är det lagligt att köpa en FM-transmitter från USA ?

Folk har gjort det. Ring PTS. För jag tvekar att de kommer sätta dig i fängelse för "olaga radiosändning"

//C

Laglighet

Ursprungligen av jeppemannen:

Läste precis en Airplay recension på IpodLounge, och Airplay har fått bästa betyg hitills som FM-sändare till iPoden.

http://www.ipodlounge.com/reviews_more.php?id=6266_0_6_0_M

Nu återstår då bara frågan:

Är det lagligt att köpa en FM-transmitter från USA ?

Vad är risken om man beställer en på XtremeMac?
Kan tullen beslagta prylen tro?
Har någon av er någon erfarenhet om detta ??

Laglighet

--------------------------------------------------------------------------------

Ja det är lagligt att inneha men inte använda radiosändare. Inga problem att importera från USA när det gäller tull en. Tog själv hem från Canada.

Någon som vet om iTrip eller AirPlay går att ansluta till en vanlig 3.5" Phone kontakt på något sätt, altså använda till en gamal CD spelare?

om du kollar på bilder av bägge så ser du att det finns en till grej förutom phone kontakten. det finns annars fm sändare utan sånt som bara använder 3,5 phone kontakten

Ursprungligen av swipped:

Någon som vet om iTrip eller AirPlay går att ansluta till en vanlig 3.5" Phone kontakt på något sätt, altså använda till en gamal CD spelare?

Som Quicksiver redan svarat (men något kryptiskt kanske):
Nope, det går inte. Däremot finns ett gäng andra sändare, t.ex. Belkin Tunecast II, som funkar direkt på 3.5-pluggen.

/Dragan

Själv har jag en Belkin tunecast II som jag köpte när jag var i USA, funkar fint

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-23 20:47

Hittade en ny idag, den här var inte helt ful!

http://www.dvforge.com/podbuddy.shtml

Jag gillar att itripen är liten men har testat och jämför med min Roadtrip och skillnaden i ljudet är enorm. Itripen fungerar bra om man har antennen väldigt nära Itripen medan Roadtripen även fungerar i de bilar som har antennen långt bak på taket. Inga bekymmer även om vädrets makter är emot en.

1
Bevaka tråden