Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra nytt nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 17:46

Vet inte var denna fråga skulle placeras, men jag lägger den här

Vi ska byta kontor i sommar och kommer få den nya lokalen HELT renoverad. Detta innebär även att nytt nätverk kommer dras.

Jag undarar UNGEFÄR vad det kostar, vem man pratar med och vilka typer av nät som finns att välja på. Vi kommer sitta i lokalerna minst 7 år (tror jag det var) så lite framtidsutsikt vill vi ha. Det skyfflas en hel del video över nätet också, en sak som ocskå bör has i åtankte...

De två förslag vi fått idag är ett kategori 5 nät för 700 kr per port och ett kategori 6 nät för 900 kr per port. Varje "station" måste ha 2 portar (1st tele + 1st data) så det är 1400:- eller 1800:- per "station". Fiber pratades det om men vi har inte fått nått pris där ännu...

Synpunkter, någon? Rekommendation på firma, någon? Tacksam för svar

Du kan ju lägga "patchkablar" hela vägen mellan switch och dator och slipper då alla skarvar som kan strula. Jag vet att www.kjell.com har färdiga kablar upp till 50 m. En 10 meters kategori 6 kabel kostar 99 kr i tiopack så det finns pengar att spara.

  • Medlem
  • 2003-03-17 18:19

Om ni ska vara där i 7 år så kanske det är värt att investera i att fixa ett Gigabit nätverk vilket också lönar sig i nuläget om ni har flera datorer med Gigabit ethernet på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-17 20:23

Tips på firma i Uppsala: SYSteam Nät. En väldigt begränsad webbplats finns på http://www.udac.se/nat/
De är bäst! (säger jag som jobbar i samma koncern...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 21:27

Vi har flera maskiner som kör Gigabit idag (4 PowerBöcker och 3 G4:or). Vad gäller för speceillt om man ska utnyttja gigabit fullt ut?

Vårt kontor ligger i Stockholm (tyvärr? ) så ett företag som är placerat där vore bättre.

1
Bevaka tråden