Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod shuffle

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-14 16:36

Hur låter den?

Finns det någon som vet om det finns några ljud värden typ 20-20kHz brus mm, kvalitet på lurar typ.

  • Medlem
  • 2005-01-12 17:08
Ursprungligen av grön:

batteritiden är ju ett minus, men jag blir lite glad när den har uppladningsbart batteri så istället för att köpa nya baterier var 3 dag (om det är den med 40timmars batteritid) är ju drygt, det finns väll ingen annan mp3-splare med inbygt batteri?
kan man föra över låtar utan iTunes utan bara kopiera över skiten?

I stort sett ALLA mp3-spelare har inbygt batteri.

Tyckte den var riktigt fin! 1gb bör räcka för ganska många användare... Dock inte folket här som är "experter" och kräsna Det som också väckte stor förvåning var priset! Fan, skitbilligt för 1gb kvalitets Mp3 spelare ju! Mina gissningar blir att det kommer förmodligen snart att bli brist på denna... Har det på känn bara.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 20:37

Alltså, detta är skit. Den där kommer bara sälja för att den bär namnet iPod, skulle någon annan tillverkare gjort en sån här skulle den inte sålt ett piss. Ok, den är ganska snygg och väldigt billig på marknaden, den har säkert bra kvalite också. Men vafan är till exempel skärmen? Det är ju lätt att hitta just den låten man vill ha bland 240 olika, det kanske skulle funkat om man har 10 låtar. Dessutom, om man jämför med andra flashminnes mp3-spelare så får man ju i princip inga funktioner alls. Men visst, apple vill ju som alla andra företag tjäna pengar

Ursprungligen av p1ngu:

Alltså, detta är skit. Den där kommer bara sälja för att den bär namnet iPod, skulle någon annan tillverkare gjort en sån här skulle den inte sålt ett piss. Ok, den är ganska snygg och väldigt billig på marknaden, den har säkert bra kvalite också. Men vafan är till exempel skärmen? Det är ju lätt att hitta just den låten man vill ha bland 240 olika, det kanske skulle funkat om man har 10 låtar. Dessutom, om man jämför med andra flashminnes mp3-spelare så får man ju i princip inga funktioner alls. Men visst, apple vill ju som alla andra företag tjäna pengar

Shuffle, det är inte meningen att man ska hitta den man vill ha.
Man ska "DJa sin dag"

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 20:54
Ursprungligen av minipod:

Shuffle, det är inte meningen att man ska hitta den man vill ha.
Man ska "DJa sin dag"

Precis! Därav namnet Shuffle Tror det kommer fungera utmärkt!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 20:56
Ursprungligen av minipod:

Shuffle, det är inte meningen att man ska hitta den man vill ha.
Man ska "DJa sin dag"

Ja, men någon vill man säkert hitta en speciell låt. Dessutom behöver man inte ens ha shuffle aktiverat, så det är inte meningen att man måste shuffla och i det fallet kanske man snabbt vill hitta den låten man vill ha? Jag vet inte.

Btw, skulle vilja uppmärksamma den här tankeställaren;
Skulle du köpt denna om den inte hade namnet iPod på sig?
Bryr mig inte om ni svarar, så länge ni bara tänker efter ordenligt "och är ärliga mot er själva" :eek:

^^

Ursprungligen av p1ngu:

Ja, men någon vill man säkert hitta en speciell låt. Dessutom behöver man inte ens ha shuffle aktiverat, så det är inte meningen att man måste shuffla och i det fallet kanske man snabbt vill hitta den låten man vill ha? Jag vet inte.

Btw, skulle vilja uppmärksamma den här tankeställaren;
Skulle du köpt denna om den inte hade namnet iPod på sig?
Bryr mig inte om ni svarar, så länge ni bara tänker efter ordenligt "och är ärliga mot er själva" :eek:

Jag tror inte den skulle sälja så bra om det inte var en ipod..
Men ipod har gjort den enkel och snygg, tycker den är grym. Jag tror inte nån kommer köpa den just för att det är en ipod utan att när ipod e såpass stora så får man uppmärksamhet för en sådanhär spelare..och folk kan tänka efter om dom verkligen behöver en större ipod eller mp3 spelare med display...
Skulle ett annat märke göra en sådan här skulle folk tänka "vilken skit utan display"utan att tänka.. men om man verkligen tänker efter så är den jävligt schysst spelare och displayen behövs inte..

Sen alla som säger "det e så kasst utan display" varför bryr ni er, den är ändå inte riktad till er..

Man köper inte en iPod shuffle för att det är en vad den är, jag tror det är mest folk som förstår sig på Shuffle funktionen som kommer köpa den.
Inte förstår sig på funktioenen i sig utan bara vill köra shuffle.
Och som komplement till de stora iPodarna kommer säkert 1/3 av försäljningen vara som. tror jag
iallafall jag.

Delade meningar

Som vanligt när Apple släpper nytt är meningarna väldigt spridda. Själv undrade jag också varför den inte hade display först men som andra redan har noterat så låter det bättre hela tiden. Först vill jag också klarlägga för dom som gillar att jämnföra med andra flash spelar att denna kommer sälja pga iTunes inte namnet.

Det roliga för mig är att jag sen ett tag har kört min första generations iPod på 5gb på ungefär samma sätt som iPod shuffle är tänkt att användas. Dels för att spara bateritid har jag haft endast en liten del av min iTunes lista på podden. Dessutom kör jag oftast med en väldigt liten playlist som jag kör på shuffle. Så detta passar mig perfekt.

Sluta gnälla om saknad display, det är hela floppy historien på nytt! När såg du en floppy sist?

Jag ska köpa en till hushållet till sommaren!

Gött liten att ha med när man inte orkar dra med storPoden. Dessutom är 512'an sketbillig så jag kan lika gärna köpa en iPod shuffle istället för nått tillbehör till den vanliga poden.

Tummen upp för denna spelaren!

Laddar Shuffle upp sig via USB-porten? Det är en bra funktion. Jag har en liten 128MB flash-spelare (med display) men den kräver att man har ett AAA-batteri.

De billiga uppladningsbara är inte alls bra då man bara får ut halva speltiden med dem, och att köpa nya Duracell är inte heller så kul. Min kollega har en JOS MP-110 som laddar via USB och han har aldrig haft problem med batteri.

Jag skule gärna ha en men egentligen finns ingen behov hos mig och tjejen skulle bli vansinnig om jag kom hem med en till pryl strax efter jag köpt min iPod Photo

undra om det kommer komma de där skinsen från iskin till denna lilla goding med?

har gjort en liten omröstning för alla tyckare...

Det skulle ju vara bra med en fjärkontroll med in byggd display till den! Som kanske tom kanske passar till den vanliga ipoden!

Ska Mac Mini föreställa nån barebone lr?

  • Medlem
  • 2005-01-13 21:12

Jag ska köpa en, även fast jag redan har en 3G iPod 15 GB. Ska ha den som komplement när jag gymmar. Vanliga iPoden klarar inte av att man joggar med den i fickan, skak skyddet hänger inte med och låtarna börjar hoppa, så det blir till att hålla den i handen medan man springer.. Och den är lite för stor för att vara smidig, och man vill inte gärna råka tappa den i golvet.
Jag lyssnar ändå alltid på en enda playlist (med random och repeat) och den har just nu bara 47 låtar, så 512 mb är alldeles tillräckligt.
Tror Apple har prickat alldeles rätt med iPod shuffle och det dröjer nog inte länge för dom att totalt dominera mp3-spelar marknaden.

  • Medlem
  • 2005-01-13 22:43
Ursprungligen av bOOka:

Tror Apple har prickat alldeles rätt med iPod shuffle och det dröjer nog inte länge för dom att totalt dominera mp3-spelar marknaden.

Och Aerosmith har gjort en låt som heter Dream On, Precis så tror jag om Apple:s chanser att slå knock på mp3-marknaden med den spelaren! Men det är ju bara MIN åsikt förstås...

känns fel att kalla den ipod, känns inte som en ipod.

Ursprungligen av dempan:

känns fel att kalla den ipod, känns inte som en ipod.

Halva grejen är ju att den snackar med iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 12:09

Håller med de som tidigare sagt att Apple tänkt till. Känns som Apple hela tiden gör sina produkter utifrån hur de tror användarna vill och kommer använda dem. Känns skönt tycker jag. Det är tillsammans med "Fill iPod"-funktionen som denna spelare fungerar. Härligt att se.

  • Medlem
  • 2005-01-14 18:16

Jag har en 256Mb iRiver men märker att jag använder sällan displayen. Kommer det en låt jag inte orkar med så hoppar jag bara till nästa i hopp om nått bättre. Jag tror den kommer bli en succe. Men den ser lite lång ut när man ser den runt halsen på folk. Får ta och gå ut och kolla in den i helgen.

Alltså Apple har vad jag förstått varit negativa mot en flashbaserad spelare av (främst) två skäl; 1. det ger för lite utrymme 2. stort minne gör den lika dyr som en hårddiskbaserad iPod (se t.ex en JOS 512MB kostar ungefär lika mycket som en iPod mini). Sedan är det rätt svårt att få ett användarvänligt gränssnitt a la iPod på en teckendisplay med 2 rader. Jag tycker det är helt rätt att "strippa" spelaren på funktioner för att göra den billigare, men ändå med relativt mycket minne. Dessutom är den så Apple enkel, play-pause-höj/sänk ljudet-shuffle-byt låt är det som finns, that's it.

finns det ingen "hold"-knapp på den? (en sån som låser knapparna så att man inte råkar trycka när man inte vill)

PS. Jag ska köpa en, oavsett, men ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 23:20
Ursprungligen av Agazzie:

finns det ingen "hold"-knapp på den? (en sån som låser knapparna så att man inte råkar trycka när man inte vill)

PS. Jag ska köpa en, oavsett, men ändå.

Jorå, man håller ner mittknappen i tre sekunder för att sätta den på hold.

Beställde just en shuffle, väldigt söt tycker jag.
Synd på leveranstiden bara, jag föll för en veckas tidigare leverans och beställde en 512'a istället för engiggarn, den som fick mig att vilja ha en.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 23:39
Ursprungligen av kitesurf:

Jorå, man håller ner mittknappen i tre sekunder för att sätta den på hold.

Beställde just en shuffle, väldigt söt tycker jag.
Synd på leveranstiden bara, jag föll för en veckas tidigare leverans och beställde en 512'a istället för engiggarn, den som fick mig att vilja ha en.

Hur lång är leveranstiden? Finns den i butikerna?

Ok, va bra, tyckte väl d hade vart lite konstigt annars. Själv lägger jag nog min beställning imonn, dock på 1GB'an.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 00:21

2-3v för 512'an, 3-4v för 1024'an.

Finns alltså inte i butik än.

Macoteket har 24 dagar innan dom får in den.

Min dotter (10 år ) beställde sin första Apple produkt för 4 dagar sedan. Det blev en 512:a shuffle. En utmärkt produkt för de yngre. Alla favoritlåtarna får plats och man kan spela dom om och om igen. Försvinner den är det inte någon ekonomisk katastrof.

Hon hade börjat spara till en Mini men efter lite prat visade det sig att hon kanske max behöver 50 låtar så hon lånade pappas kreditkort (men hon har betalt mig)...

Smart Apple - en riktig barnspelare!

Får man ingen rabatt på Shuffle när man har CSN-kort..??

Bevaka tråden