Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koss The Plug

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Fick min iPod denna veckan och sedan dess har jag gått runt och lyssnat på den med de förskräckliga lurarna (:D). Nu har jag dock bestämt mig för att köpa ett par "ordentliga" lurar att använda istället. Jag har kollat in tre lurar, i tre helt olika prisklasser. Koss The Plug(~150), Etymotics ER-6(~750) och Etymotics ER-4(~1500). De två senare har jag två kompisar som har så de har jag provat och är hyfsat nöjd med ljudkvalitén.

Så till frågan, ni som har The Plug, hur låter den? Det jag är mest intresserad av att veta är hur den hanterar diskant och höga toner, det prioriterar jag framför bra bas eftersom jag mest lyssnar på punkrock och liknande musik.

Alltså.. det finns typ 100 trådar redan om "the plug". kolla dom innan du skickar nått.

Ursprungligen av Evrion:

Alltså.. det finns typ 100 trådar redan om "the plug". kolla dom innan du skickar nått.

Spelar väl ingen roll...

Ursprungligen av Evrion:

Alltså.. det finns typ 100 trådar redan om "the plug". kolla dom innan du skickar nått.

Jo, har redan sökt på det. Men jag undrar lite mer specifikt om ljudet i höga toner och hur diskanten låter. Att basen är bra är mer eller mindre det enda jag har fått reda på när jag har sökt :/

  • Medlem
  • 2004-08-15 20:51

Jag köpte ett par "the plug" veckan efter att jag fick min ipod. En vecka senare använder jag de vita som kom med podden. Tycker inte alls om ljudet på dem, platt och livlöst. Kan hända att jag fått måndagsex, då jag haft ett par förr som jag då tyckte lät riktigt skapligt.

Jag tycker dom låter bra. Jag blir trött i öronen efter ett tag dock, för skumgummit pressar mot hörselgångarna rätt hårt. Bra om man köper de här Eartip Pro som finns till.

Ursprungligen av svanerik:

Jag tycker dom låter bra. Jag blir trött i öronen efter ett tag dock, för skumgummit pressar mot hörselgångarna rätt hårt. Bra om man köper de här Eartip Pro som finns till.

Tjena! Har du något bra tips till hur man får dit dom där pro-eartip? Jag har precis fått hem dom men får inte in den lilla gummi-"slangen" som sitter på The Plug, in i Pro Eartipen. Får ner halvvägs sen blir ju slangen lite tjockare där nere... verkar helt omöjligt. Går bra om man tar av slangarna och sätter eartipen direkt på lurarna men det låter inte så bra. Hjälp?

det enda jobbiga med koss the plug är att man måste sätta dom precis i rätt position för annars blir ljudet helt kasst. Jah har pro eartip till mina och det är skit mycket bättre än gummiskiten som va innan.

  • Medlem
  • 2004-08-16 09:12

Har också Pro EarTip till mina, sitter jättebra i öronen och inte får man ont. Däremot låter ljudet instängt, kan dock förbättras om man leker med en Equalizer vilket inte jag har på min mp3-spelare. Får min mini idag eller imorgon, kan berätta mer hur den fungerar då.

Ja tack

Har en fråga... Upplever ni någon gång att basen spräcker när ni kör the plug på iPoden?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-08-31 09:28

Om du är ute efter BRA ljud rekommenderas INTE koss the plug, de är "baspluggar".

Apple in-ear-headphones fungerar kanon, bra ljud, helt ok bas. Likvärdiga med Sony MD EX71/51, fast billigare och Apple.

Ursprungligen av sEia:

Om du är ute efter BRA ljud rekommenderas INTE koss the plug, de är "baspluggar".

Apple in-ear-headphones fungerar kanon, bra ljud, helt ok bas. Likvärdiga med Sony MD EX71/51, fast billigare och Apple.

Jag har the plug nu, och jag har bra ljud. Du kanske fick ett måndagsexemplar?

PS. lyssnar mest på punk, rock och liknande.

Ehh, mina ligger nånstans... Fick dem aldrig att passa bra i mina öron. Fick dock bäst ljud med de största, kantiga kuddarna. Efter ett tag fick jag värk. Klippte och hade mig i ett sista desperat försök men nu har jag inga kuddar kvar

Ett litet tips för er som haft samma problem: vanliga, gula öronproppar (inte de konformade)! Gör ett hål i mitten och ersätt de svarta originalen och de sitter som gjutet. På mig iaf.

Ljudmässigt så upplever jag dem som bättre än originallurarna. Bra bas men något sämre mellanregister och inte så tydlig i diskanten. Men för den penningen så kan det kanske vara värt ett försök. Inte så stor förlust när de efter en vecka beställer ett par andra

Edit: Hoppsan, det var en gammal unken tråd...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-31 14:47

Håller med många här om att proeartip är ett måste!
Sen beror det på vad du lyssnar på för musik, typ reggae, trance, hårdrock passar utmärkt till the plugg... om man lyssnar på "finare" musik så blir det lätt för mycket basljud. annars är ljudkvaliten helt perfekt!

  • Medlem
  • 2004-08-31 15:13

Jag är nöjd med mina the Plugg. För 200 spänn måste jag säga att det är prisvärda lurar. En sak som stör mig är dock att det blir mycket vindbrus om jag rör mig "fort" t ex cyklar. Jag vet inte om det är lurarnas eller mina örons fel. Nå´n annan som märkt av vindbrus? Är det likadant med andra i-öronen-hörlurar, in-ear, MD EX71 osv?

Hm är dte öfr nån annan än mig som själva lpuggarna man sätte in i öronen har gått sönder typ förmulntat/ blivit sprickor i.. dom är ju skit kassa själv propparna..

Jo, mina proppar är också mindre bra :/ ska köpa ett par Pro Eartip snart dock.

hade precis samma problem som er allihopa innan. Men sedan hittade jag en underbar liten sak... Koss the Plug Latex pluggar... kostar 79 spänn på webhallen. Blir som ett par nya lurar det lovar jag!
Mycket lättare att få plats med i örat o speciellt om man har lite mindre öronkanaler så är detta ett måste.

Ursprungligen av VanDahl:

hade precis samma problem som er allihopa innan. Men sedan hittade jag en underbar liten sak... Koss the Plug Latex pluggar... kostar 79 spänn på webhallen. Blir som ett par nya lurar det lovar jag!
Mycket lättare att få plats med i örat o speciellt om man har lite mindre öronkanaler så är detta ett måste.

Funkar dessa även utan dom där små svarta rören? Jag har nämligen lyckats tappa dessa, och funderar därför på e2c.

EDIT: Läste recensionen av Pro EarTip och såg att dom små svarta rören inte behövdes, snarare tvärtom.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-14 18:30
Ursprungligen av hanold:

Funkar dessa även utan dom där små svarta rören? Jag har nämligen lyckats tappa dessa, och funderar därför på e2c.

utan rören försvinner ju in-eargrejen... hade du tänkt hänga dem vid öronen då eller?

1
Bevaka tråden