Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snäckduell!

iPod.se har fått in lite olika snäckor för test. Det är alltså lurar av samma modell som original-lurarna till iPoden. Finns det anledning att byta? Upp i ringen är Sennheiser MX550 mot Sony E838LP. Båda ligger i prisläget 150 kronor.

Personligen är jag mycket tveksam till den här typen av lurar. Det beror på konstruktionen. Dessa lurar är runda och fästes i öronen med hjälp av "mössor" i skumgummi som dras över luren. Det ger en bra passform, men problemet är att "mössorna" tänjs ut och ramlar av efter ett tag. Då blir det en mycket dålig passform där nästan allt ljud läcker ut.

Dessa lurar testas alltså med skumgummit på. Men som sagt, problemet kvarstår, det kommer att ramla av och då kommer det att låta skit. Med skit menar jag att passformen kommer att försämras och ljudet kommer att blåsa iväg. Sen kan det finnas vissa som uppskattar det...

Jag väger dessa lurar mot iPodens originallurar, då de är av samma typ. Först ut är Sennheiser MX550.

Sennheiser MX550
Denna lur levereras med ett fodral i plast som du kan sätta in lurarna i och snurra in sladden i. Lurarna är svarta och har "vanlig" sladdlängd, dvs lika långt till vänster och höger öra. Där sladdarna delas finns en liten volymkontroll.

Lurarna är svarta och ger ett gediget intryck. I jämförelse med iPodens originallurar ger dessa ett mer stabilt intryck. I originallurarna är ljudet med uppblåst, i dessa mer stabilt och gediget. Basen är OK, inget särskilt, inte för stark, inte för svag. Ljudet är definitivt mer balanserat och stabilt i Sennheiserlurarna. Det är stabilt över frekvensregistret, men jag upplever att diskanten inte är så klar.

Den lilla volymkontrollen vet jag inte riktigt vad den ska vara bra för... Men den kanske kan uppskattas också.

Dessa lurar har också en kantig form som inte känns helt bekväm i öronen. En brukslur med ett jämnt svar över frekvenserna men med en dämpad diskant. Kostar 140 kronor på pricerunner.

-
* Kantig form
* Oklar diskant

+
* Jämn återgivning av ljud, inga förstärkta frekvenser

Sennheiser MX550 på Pricerunner.

Sony MDR-E838LP
Denna lur har samma konstruktion på sladden som MDR-EX71. Det innebär alltså att den högra lurens sladd är mycket längre och att luren hänger i det vänstra örat. När du då möter en bekant på stan kan du bara ta ur pluggen och låta lurarna hänga.

En del rapporterar att man blir trött i vänster öra, då det blir en tyngre belastning på detta.

Sladdarna är svarta, lurarna är gråa med samma plastiga silverdetaljer jag anmärkt på i testet av EX-71. Även dessa lurar levereras med ett fodral i hårdplast. Det är dock något svårt att snurra in lurarna i fodralet, då den ena sladden till lurarna är längre än den andra.

Ljudet då? Här blev det åka av. Det är stor skillnad mot MX550 och de vanliga snäckorna. Basen är fet. Mellanregistret är OK, även om jag upplever vissa tendenser som liknar EX-71, att basen är överdimensionerad på bekostnad av mellanregistret. Diskanten är OK, inget att anmärka på där.

Dessa lurar är något för er som gillar basintensiv musik eller rock... Helt klart prisvärda då de ligger på 160 kronor på pricerunner.

-
* Inga som jag kan komma på förutom de som alla snäckor har.

+
* Fet bas!
* Tilltalande ljudbild.

Sony E838LP på Pricerunner.

Som jag tidigare har nämnt blir det troligtvis problem när muffarna ramlar av efter några veckor, men om dina originallurar har gått sönder kan jag rekommendera dig som vill hålla igen på pengarna att köpa ett par Sony MDR-E838LP. De har ett trevligt ljud och tar sig alltså upp till betyget tre, som är mycket bra för en snäcka!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-12-14 13:38

Det finns extra muffar att köpa på Clasohlsson!

(Fast själv så änvände jag Koss the plugg )

  • Medlem
  • 2004-12-15 18:51

Sonysnäckorna verkar ju hyfsade iaf

Tänk på att iPod.se inte är ett chatrum utan ett forum

mvh Olof Wahlberg

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 01:21

Om ens orginal gått sönder. Varför inte ringa Apple och ta emot nya?

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 09:31

Det beror väl lite på en kombination av saker: av vilken anledning det gått sönder, hur långt efter man köpte sin iPod det gick sönder och hurdana moraliska och etiska värderingar man har

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 11:54
Ursprungligen av raZmus:

Det beror väl lite på en kombination av saker: av vilken anledning det gått sönder, hur långt efter man köpte sin iPod det gick sönder och hurdana moraliska och etiska värderingar man har

Det har du ju rätt i.

Men Apple ersätter av vilken anledning som helst.

//C

Min kompis ringde och sa att hans kompis, dvs en kille i min klass hade bitit sönder hans sladd, och han fick nya, hans iPod är 2 månader gammal...

Blir ljudet bättre om man använder muffarna på hörlurarna?
Jag får dom bara att ramla ur när jag gör det.

Det är individuellt, jag tycker de sitter bättre när jag har muffar på.

Ang apple och nya lurar: Så länge man är ärlig tycker jag det är OK! Man behöver ju inte finta dom, men om man säger som det är och dom ger nya lurar är det ju kanon.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 03:33
Ursprungligen av Erik Svansbo:

Det är individuellt, jag tycker de sitter bättre när jag har muffar på.

Ang apple och nya lurar: Så länge man är ärlig tycker jag det är OK! Man behöver ju inte finta dom, men om man säger som det är och dom ger nya lurar är det ju kanon.

Fintade de första gången om ajg ska avara ärlig. Efter det har jag sagt som det är.

"basmembranet är spräng för jag lyssnade för högt".

Då fick jag nya. Killen jag talade med båda gångerna (!) sa dock "Vi byter egentligen inte ut de men"

Så det lär väl vara runt 20 kr i produktionskostnad. Men du har rätt.

Systemet ska inte uttnyttjas.

//C

Ursprungligen av Archduk3:

Fintade de första gången om ajg ska avara ärlig. Efter det har jag sagt som det är.

"basmembranet är spräng för jag lyssnade för högt".

Då fick jag nya. Killen jag talade med båda gångerna (!) sa dock "Vi byter egentligen inte ut de men"
Så det lär väl vara runt 20 kr i produktionskostnad. Men du har rätt.

Systemet ska inte uttnyttjas.

//C

Det säger dom alltid ^^ ..
När jag fick ny fjärr också.
Men jag måste ha nya hörlurar snart allstå, mina håller på att bli för oiPodiga alltså svarta.
Jag tror de har räknat med att varje iPod ägare ringer efter ett par nya lurar under först året, så dom ger direkt inte ut något gratis inte.

Någon som har koll på var man kan köpa Sony-lurarna.. ? (förutom Voxon, som finns på pricerunner...)

  • Medlem
  • 2005-01-15 23:01
Ursprungligen av Grodan_Boll:

Någon som har koll på var man kan köpa Sony-lurarna.. ? (förutom Voxon, som finns på pricerunner...)

El-giganten.

tjo... bra recension...

hittade ett par MDR- E828LP på OnOff - hur mycket sämre är dom? nån som vet? dom e lite billigare...

jag har...

... sony lurarna jag köpte dom för dom antagligen va bättre äan apple lurarna och billigare men jag tycker ändå dom har för konstig form dom ser ut som en knubbig vatten drope och gör ont men ja det är väl inget att klaga på när dom var så billiga...

Skit i snäckorna! Köp Feta Slutna Dj Lurar istället!
Skullcandy Hesh tex.

www.skullcandy.com

1
Bevaka tråden