Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bullerdämpande Sony-lurar: MDR-NC20. Test? Åsikter?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var inne i en hifi-butik (Euronics vid Skanstorget) i Göteborg häromveckan och provlyssnade en Sony-hörlur vid namn MDR-NC20. Jag tyckte väl att de lät rätt bra samt att de faktiskt dämpade bullret (vid den trafikerade väg som ligger precis utanför butiken).
Priset var lite väl högt tyckte jag; ca 2500:- om jag minns rätt.

T.ex. har nätbutiken Voxon (Sonic Inside?) samma lur för 1485:-

http://www.sonicinside.com/?7351974

Som sagt, nu är jag intresserad av era åsikter om denna lur samt gärna om någon på ipod.se skulle kunna tänka sig att göra ett litet test av denna lur. Och gärna jämföra med andra bullerdämpande lurar.

Intressant vore det.

mvh/A

Förresten, apropå aktiv bullerdämpning: Är det någon som har en uppfattning om hur mycket batteri den här typen av lur drar?

Just denna lur, som tråden handlar om, använder ett AAA-batteri.

  • Medlem
  • 2004-12-29 16:39

Jag har ett par shure e2c och dom dämpar mer än tillräkligt för mig...

Med dom blir det ju mer en passiv dämpning men det funkar ypperligt för mig.

Min erfarnhet av aktivt bullerdämpande lurar är kanske inte så stor, dom enda jag har testat är ett par Sony-lurar från 97 och jag var inte direkt överförjust, varken i ljudkvalliteten eller dämpningen (aktiv som passiv). Hur som helst, är du säker på att ett par EX-71 inte räcker för dig? Jag klarar mig jävligt bra längs Malmös allfartsleder och på dom ofantligt högljudda Pågatågen med mina.

Jo, jag kanske köper ett par EX-71 också, men jag tycker att stora lurar är bekväma och jag stoppar inte gärna saker i öronen. (Jo, jag har smålurar ibland.) Jag blev faktiskt positivt överraskad av NC20:orna och då jag ofta flyger och åker buss så borde aktiva lurar funka bra. Nu sitter jag med ett par billiga (men ganska bra) Sony MDR-V150 som läcker in som durkslag...

Men som sagt ett jämförande test av denna typ av lurar med aktiv bullerdämpning är intressant. Och då ska man även jämföra kvaliteten när den aktiv bullerdämpningen är avstängd med vanliga hifi-lurar.

Noterar... Kan bli aktuellt!

  • Medlem
  • 2004-12-31 13:10
Ursprungligen av Alphonze:

Var inne i en hifi-butik (Euronics vid Skanstorget) i Göteborg häromveckan och provlyssnade en Sony-hörlur vid namn MDR-NC20. Jag tyckte väl att de lät rätt bra samt att de faktiskt dämpade bullret (vid den trafikerade väg som ligger precis utanför butiken).
Priset var lite väl högt tyckte jag; ca 2500:- om jag minns rätt.

T.ex. har nätbutiken Voxon (Sonic Inside?) samma lur för 1485:-

http://www.sonicinside.com/?7351974

Som sagt, nu är jag intresserad av era åsikter om denna lur samt gärna om någon på ipod.se skulle kunna tänka sig att göra ett litet test av denna lur. Och gärna jämföra med andra bullerdämpande lurar.

Intressant vore det.

mvh/A

Jag har i veckan köpt Sennheisers PX250 med bullerdämpning. Just nu 1.198 kr på HiFi-klubben mot normalpris 1.498 kr. Fått mycket goda recensioner om man söker på nätet. Jag har inte hunnit testa dem så mycket ännu, men kan konstatera att ljudet är mycket bra. Återstår att testa bullerdämpningen på täg och buss, vilket var anledningen till köpet.

Tack för tipset, Mstar. Och tack Erik för din notering.

1
Bevaka tråden