Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av PX100

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sennheiser PX100 är en lätt lur avsedd för bärbart bruk. Den är helt öppen och är en värdig utmanare till Koss Porta Pro. Kostar runt 400 kr.

Precis som Porta Pro är denna lur vikbar. Den har ett etui som man med viss möda kan få in lurarna i. Ihopvikta tar de förhållandevis liten plats i fickorna.

Lurarna är fullständigt öppna och isolerar i princip inget ljud alls. Det innebär att du får dra på lite när du går ute i trafiken. Annars är lurarna lättdrivna. I ett tyst rum är det inga problem att få ett lagom ljud.

Dessa lurars passform är mycket fin. De sitter lätt på huvudet, så lätt att det knappt känns. Det är anmärkningsvärt och mycket bra, så här borde lurar alltid sitta.

Och så till själva ljudet. De har en kraftig bas och bra mellanregister. Kanske kunde diskanten vara mer detaljerad. Det känns som membranen sitter direkt på öronen och vibrerar, en häftig känsla. Jag har faktiskt inga större negativa anmärkningar på ljudet, mycket bra.

Sammanfattning
Jag tycker ljudet är fint och passformen är mycket bra. Om du uppskattar öppna lurar tror jag du kommer älska px100, en billig och bra lur med mycket fin passform och dito ljud.

-
* Ljudet blåser bort i trafiken (som med alla öppna lurar).
* Läcker ljud (som med alla öppna lurar).

+
* Jämnt och fint ljud med fet bas
* Gedigen konstruktion
* Mycket fin passform
* Ihopvikbara, tar liten plats i fickan.

PX100 på Pricerunner.

Tack till Sennheiser som bidrog med lurar för test.

Kan inte säga att jag upplever dom minus som har sagt här, jag har haft mina PX-100 i ett par månader nu.. Jag har för vana att alltid spela på låg volym då jag ogärna vill bli överkörd.. jag har däremot upplevt att även på låga volymer så kan lurarna göra en lite döv för bilar, cyklister o annat som e farligt utomhus..
Diskanten e tvärtom väldetaljerad om man ställer in sin equalizer så dom passar lurarnas egenskaper, mellanregister o bas följer upp på ett bra sätt, utan att ta överhand på ljudbilden i det stora hela..

Av mina runt 8 hörlurs par så e det PX-100 jag använder mest..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 16:10
Ursprungligen av NeoTech:

Av mina runt 8 hörlurs par så e det PX-100 jag använder mest..

Är någon av dina 8 andra ett par Porta Pro? Hur är de i jämförelse?

Jag har ett par PX250 Sennheiser och haft ett par Porta Pro och jag upplevde Kosslurarna som mjukare och lite fläskigare i basen medans Sennheiserlurarna var lite vassare och gick högre. De vore ju intressanta om de slår Portorna.

Suck, men mest av allt önskar jag att man kunde ha sina HD600 till iPoden...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 18:42
Ursprungligen av Poddjob:

Är någon av dina 8 andra ett par Porta Pro? Hur är de i jämförelse?

Jag har ett par PX250 Sennheiser och haft ett par Porta Pro och jag upplevde Kosslurarna som mjukare och lite fläskigare i basen medans Sennheiserlurarna var lite vassare och gick högre. De vore ju intressanta om de slår Portorna.

Suck, men mest av allt önskar jag att man kunde ha sina HD600 till iPoden...

Är HD600 för svårdrivna? Testade dom på Estradmusik, helt otroligt vilket ljud! Blev väldigt imponerad.

Till neotech, jag springer omkring stan med mina IEM (In ear monitorer), altså dom blockerar all ljud utifrån. Du vet nog hur de fungerar eftersom du har åtta lurar. Farligt eller?=) Men det är verkligen en härlig känsla att se all oväsen men hör bara min härliga musik.

Hälsningar
Raptor

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-12-20 23:29
Ursprungligen av Poddjob:

Är någon av dina 8 andra ett par Porta Pro? Hur är de i jämförelse?

Har även jag ett par PX100 och är ruggigt nöjd, när jag köpte dom så testade jag även porta samt sporta pro, men dom i kombination med iPoden var ingen höjdare. Jag tyckte Koss lurarna var obekväma samt på tok för mycket bas (raggarklass ) sen saknades den detaljerade diskanten som jag anser PX100 har.

Är som sagt ruggigt nöjd och kan lätt rekomendera dom.

Ursprungligen av Poddjob:

Är någon av dina 8 andra ett par Porta Pro? Hur är de i jämförelse?

Jag har ett par PX250 Sennheiser och haft ett par Porta Pro och jag upplevde Kosslurarna som mjukare och lite fläskigare i basen medans Sennheiserlurarna var lite vassare och gick högre. De vore ju intressanta om de slår Portorna.

Suck, men mest av allt önskar jag att man kunde ha sina HD600 till iPoden...

Jo har ett par portpro lurar med, men upplever att sennheisern har en ljudbild som lämpar sig bättre för.. vad ska man säga "allmänna" daglig bruket.. kanske mycket för att man hör ljudet mkt bra på riktigt låga volymer med.. men även det för att om man vill överrösta kärringarna babbel i ica kön så går det med.

HD600 lurarna borde inte va nåra problem o köra till ipoden.. kompisen har ett par såna o vi körde dom i min pod utan bekymmer.. (notera jag låst upp volym spärren i podden som finns i svenska poddar).

  • Medlem
  • 2004-12-21 13:32
Ursprungligen av Poddjob:

Är någon av dina 8 andra ett par Porta Pro? Hur är de i jämförelse?

Jag har ett par PX250 Sennheiser och haft ett par Porta Pro och jag upplevde Kosslurarna som mjukare och lite fläskigare i basen medans Sennheiserlurarna var lite vassare och gick högre. De vore ju intressanta om de slår Portorna.

Suck, men mest av allt önskar jag att man kunde ha sina HD600 till iPoden...

Jag lyssnade på PX-100 och Koss porta pro på Hifiklubben för några dagar sedan. Jag valde Koss porta pro, för att de lät varmare och fylligare utan equalizer. Med equalizern påslagen lät dock PX-100 lika bra, eller bättre kanske t.o.m.

/babuu

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 17:10

En hake med att springa omkring med en öppen lur som jag ser det är att man stör sin omgivning - man vet ju själv hur irriterande det är när man hör en high hat på spårvagnen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 22:30

Hemma kör jag mina HD600 med separat hörlursförstärkare, en X-Can och har bytt sladd till dem och den är en stenhård, stel rackare så just nu lämpar de sig inget vidare till iPoden. de är förhållandevis svårdrivna om man verkligen ska få ut något men självklart går de att använda om man har originalsladden.

  • Medlem
  • 2004-12-22 15:26

Jag kör med px-100 utan eq och tycker att det låter svinbra! Men då är jag förstås noga med mina filer i podden. Aldrig under 196 kbp, oftast runt 256. Håller inte alls med att de skulle sakna något i diskantregistret. Jag är något av en audiofil så jag hade studsat direkt om de hade saknat en bra diskant. Däremot är diskanten åt det varmare hållet, men det tycker jag om.

Jag har ett par PX200, alltså inneslutna lurar, med nästan samma skepnad som PX100. Jag tror dom skiljer sig väldigt lite i pris då jag betalade 45€ (spanien) och ljudet måste jag säga att är FLÄSKIGT. Dom bästa Sennheiserlurar jag använt på länge som ändå går på ett helt okej pris.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 00:12

Även jag är mycket nöjd med mina px100 som jag haft i ett år nu. Jag använder dem mest till iBooken när jag inte är hemma, därmed har jag ju inte mycket problem med att de är så öppna.

När jag köpte dem så testade jag dem mot i första hand px200 och porta/ sporta pro, och de var enligt mig helt överlägsna dessa. px200 är kanske mer detaljerade, men har en mycket torftigare bas enligt mig.

1
Bevaka tråden