Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koss Porta Pro eller Sony MDR-EX71?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i valet och kvalet mellan dessa två lurar. Ska man tro Erik Svansbo låter Koss Porta Pro bättre, är det någon som kanske har en avvikande åsikt?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 18:09

hade precis samma dilemma.Fast mer huruvida man skulle välja in-ear eller "stora" lurar.
resultet blev att jag blev överkörd av in-ear-anhängare, vilket ledde till att jag skaffade ett par EX-71 som jag är mycket nöjd med.

läs bataljen här:
http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=43553

Jag hade nog föredragit in-ear också... Känns smidigare, men jag vill samtidigt ha ut det bästa möjliga ljudet jag kan få för under 500 kr. Dilemma!

Det bästa ljudet av de här får du med porta pro... Men om du vill ha slutna proppar ska du gå på EX-71. Om du sitter i ett tyst rum tror jag att du får det bästa ljudet med Porta... Men jag gillar känslan av att bara ha musiken i huvudet, och det får du ju genom EX-71.

Känns som jag inte var till så mycket hjälp!

Jag tycker du ska köpa Porta Pro!

Lätt bäst ljud...

Ursprungligen av williamos:

Jag tycker du ska köpa Porta Pro!

Lätt bäst ljud...

Vad mer ska man säga

Inget...

Erik: Tack! Du slog huvudet på spiken. Springer ju runt rätt mycket och då kanske tätare lurar är viktigare än absolut bäst prestanda i ett tyst rum. Nu ska jag fundera vidare på om Sony-lurarna räcker, eller om jag ska spara lite till nästa månad. Etymotic Er-6i vore inte helt fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 11:13

Hej, ny här...
Om man nu får lägga sig i så måste jag faktiskt säga att porta pro lurarna är världsklass !!
Tycker dom funkar kanon både på stan och buss/tåg/bakluckan-på-en-Mazdabuss
Ditt val...porta pro

Ledsen att göra er besvikna, men det blev faktiskt ett par EX71 á 570 spänn (huga!). Är inte toknöjd med ljudet, det är absolut helt okej, men diskanten blir lite väl toppig ibland. Dom får duga tills jag har råd med ett par bättre. Däremot passformen! Shit Maj-Britt! Glömmer allt som oftast att dom sitter i öronen, sluter perfekt i mina öron.

Ursprungligen av Kristjan:

Ledsen att göra er besvikna, men det blev faktiskt ett par EX71 á 570 spänn (huga!). Är inte toknöjd med ljudet, det är absolut helt okej, men diskanten blir lite väl toppig ibland. Dom får duga tills jag har råd med ett par bättre. Däremot passformen! Shit Maj-Britt! Glömmer allt som oftast att dom sitter i öronen, sluter perfekt i mina öron.

Värt att köpa e2c istället ?

Ursprungligen av Profeten:

Värt att köpa e2c istället ?

Jag vet inte riktigt vad du menar. Menar du om jag skulle rekomendera E2c istället för EX71? Jag antar det... Har inte lyssnat på E2c, men jag förmodar att dom har ett mer naturtroget ljud. Själv siktar jag på att antingen köpa ett par Etymotic ER-4p eller ett par Grado SR-60 att komplettera med.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 13:14

Diskanten ja. är oxå lite sur för att den skär igenom ibland i mina ex71. läste i nån tråd att detta problem uppstår när låtarna är kodade i 128kbit mp3. vet inte om det är riktigt, men i såfall får man försöka hitta nån EQ med mindre treble att lägga på alla låtarna som är kodade i det formatet. lite jobbit

Vad använder du för EQ i dina EX71?

Jag kör faktiskt ingen alls. Ingen av dom som finns i iPodden gör saken bättre, i mitt tycke. Fast jag har inte undersökt det så noga.

128 kbps mp3 kommer att få diskanten att låta dålig på de lurar som är bra nog för att du ska höra det. Det ligger i kodningens natur...

Jag kör porta pro och jag fullkomligt älskar dem de är såpass små att man får med sig dem överallt ändå utan problem. Dock skulle ett par riktigt bra in-ear vara ett bra komplement också..

1
Bevaka tråden