Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Utländsk nät/strömadapter

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utländsk nät/strömadapter FAQ.
Ipodmodell: Alla

Du kanske har köpt eller funderar på att köpa din ipod i utlandet men inte vet hu du ska göra
för att kunna koppla in den i Sverige.
Själva piggarna (dom du stoppar i vägguttaget) är löstagbara/utbytbara på nätadaptern, du tar
bort dom såhär:
Placera adaptern såhär.

Dra den biten piggarna sitter på nedåt tills den lossnar (den kan sitta ganska hårt).

Nu kan du stoppa i vilken vanlig aparatsladd du vill.

Eller så kan du ta kontakt med PowerPC i Lidköping så kan dom beställa en original kontakt till dig.
http://www.powerpc.se/
ska även tilläggas att apple säljer hela resekitt med adaptrar som passar i hela världen.
Dock kostar detta paket lite mer men det finns.

Hittar du några fel eller andra saker så kontakta mig så ändrar jag.
/// Martin Einebrant aka. skummis

Bra att du postade den här skummis! Posta dom andra också!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 22:39

Då får vi hoppas vi slipper massor med frågor om det här numera då

Ursprungligen av raZmus:

Då får vi hoppas vi slipper massor med frågor om det här numera då

mjo jag blörjade tröttna.. enbart därför ja skrev den :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 01:38
Ursprungligen av skummis:

mjo jag blörjade tröttna.. enbart därför ja skrev den :rolleyes:

Du har en massa dödtid då du gör bra saker vad?

//C

Ursprungligen av Archduk3:

Du har en massa dödtid då du gör bra saker vad?

//C

en massa är en klar "underdrift" :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-07-20 21:08

Den på bilden..

Den adaptern som är på bilden, är det den här som säljs i iPodstore?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/FQ4yja6C2Ggk2RKiO7j1bIanKuE/3.0.11.1.0.6.25.7.11.1.3

Tacksam för svar...

Ursprungligen av dsSim:

Den adaptern som är på bilden, är det den här som säljs i iPodstore?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/FQ4yja6C2Ggk2RKiO7j1bIanKuE/3.0.11.1.0.6.25.7.11.1.3

Tacksam för svar...

ja det är en sådan... enda skillnaden är att min som är med i guiden hade firewire kontakt istället för usb.

  • Medlem
  • 2005-07-20 21:21
Ursprungligen av skummis:

ja det är en sådan... enda skillnaden är att min som är med i guiden hade firewire kontakt istället för usb.

okej..tack så mycket..då beställer jag en sådan då...men vet du vilka sidor som säljer sådana eller vilka affärer..så man kan kolla var som det är billigast ?

har kommer en till som passar alla typer av hal i vaggen som brukar kallas "kontakter" Intropris.se - Plasma HD TV - MP3 - MP4 - Mobil smycke, fashion & Tillbehör

hihi... ar inte sa jatte dyr heller...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-30 20:50
Ursprungligen av skummis:

ska även tilläggas att apple säljer hela resekitt med adaptrar som passar i hela världen.
Dock kostar detta paket lite mer men det finns.

Enligt Apples hemsida täcker detta kit inte mina framtida resmål, nämligen Argentina och Uruguay. Väldigt tråkigt enligt mig, men det bör rimligtvis gå att lösa?
Är det någon som har varit runt i Sydamerika med sin kära iPod och lyckats få tillgång till en väl fungerande laddare?

Ursprungligen av skummis:

Eller så kan du ta kontakt med PowerPC i Lidköping så kan dom beställa en original kontakt till dig.
http://www.powerpc.se/

Jag har kontaktat Power PC och dom har dessvärre inte haft möjlighet att delge mig någon matnyttig information för tillfället.

Tack för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 18:58

Ingen?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 11:31

Jag har ungefär 50 st vita strömkablar av det slag som visas i artikeln. Någon som skulle vara intresserad av att köpa någon så är det bara att droppa ett mail till mig på
razmus (snabel-a) fyraess (punkt) se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 11:18

Jag köpte en USB Travel Charger från Webhallen, 49 kr. Killen i kassan sa att det skulle fungera till iPhone. Så här ser den ut

Den fungerade INTE till iPhone. iPhone reagerar överhuvudtaget inte när jag ansluter till ström.
(ps. nu använder jag den till en annan apparat, därav den genomskinnliga usb-kabeln - om någon undrar)

Ursprungligen av kia2:

Jag köpte en USB Travel Charger från Webhallen, 49 kr. Killen i kassan sa att det skulle fungera till iPhone. Så här ser den ut

Den fungerade INTE till iPhone. iPhone reagerar överhuvudtaget inte när jag ansluter till ström.
(ps. nu använder jag den till en annan apparat, därav den genomskinnliga usb-kabeln - om någon undrar)

Anledningen till att det inte fungerar är att det inte lämnar tillräckligt med ström, säkert inte mer än 300-400mA, orginalladdaren lämnar 1 A.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 17:48

Jag har följt skummis guide för att använda den medföljande nätadaptern med en vanlig apparatsladd. Det fungerade i två månader, men sedan gick nätadaptern sönder. Den har varit på samma ställe hela tiden, så jag vet inte riktigt orsaken.

Nu måste jag köpa en ny strömadapter. Fungerar den som finns på Teknikmagasinet, "iPod Reseladdare Vit" art.nr. 100177 för 149 kr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 23:20
Ursprungligen av kia2:

Jag har följt skummis guide för att använda den medföljande nätadaptern med en vanlig apparatsladd. Det fungerade i två månader, men sedan gick nätadaptern sönder. Den har varit på samma ställe hela tiden, så jag vet inte riktigt orsaken.

Nu måste jag köpa en ny strömadapter. Fungerar den som finns på Teknikmagasinet, "iPod Reseladdare Vit" art.nr. 100177 för 149 kr?

Jag svarar på min egen fråga. Svaret är ja!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-19 09:59

såkallat duckhead finns på tradera för några tior har jag noterat...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-18 23:02

går det bra att bara köpa strömadaptern sen koppla den i en vanlig strömuttags konverterare? för har ett sånt kit sen tidigare resor. Känns lite onödigt att behöva köpa "Apple World Travel Adapter Kit"

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 00:05

Thalls fråga: Ja - de flesta adaptrar nuförtiden är gjorda för såväl 110 som 240 volt 50-60 Hz. bara den fysiska kontakten behöver anpassas.

Användbar guide:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_power_systems
Köpt ett flervägsuttag som passar dina laddare (du har väl fler än till ipod?) Ta ett utan jordanslutning.

Klipp av sladden. Koppla till (tvåpolig) sockerbitslist som sitter i hop. På plats så köper du en sladd som har rätt kontakt i änden. Koppla in den i sockerbitslisten. Använd inte jord (för det gör inte laddarna heller), du slipper risken att ta fel tråd. Jord är inte gröngul på andra kontinenter. Isolera med eltejp. Ta med nagelsax och liten skruvmejsel för att byta sladd vid behov.

Förresten kommer du nog att kunna hitta en apparatsladd liknande den skummis visar men med rätt kontakt i änden- och kan då koppla den direkt i laddaren. (Att en laddare gick sönder beror med stor sannolikhet inte på den inkopplade sladden).

för nittioelfte gången: Iphone kan bara laddas från modifierade USB uttag som har en motståndsbrygga som ger referensspänningar till de två mittre kontakterna. Exempel: Philips säljer power packs (LiIon ackar) som kan användas för att ladda telefoner, gps, mpt 3osv bl a via USB uttag. För iphone ipod medföljer en usb till usb adapter som innehåller motståndsbryggan och som gör det möjligt att ladda dessa apparater. Köpte stora Philipspowerpacken igår på Media Markt, 139 euro. Sägs hålla 2 Ah 19 volt 38 Wh), tror dock det är mer vid 5 volt för jag har en annan mkt mindre som också ger 2 Ah (10 Wh).

Datorers USB utgångar ger dessa ref spänningar, inte vanliga nätladdare med 5 v osb utgång. Det kommer dock allt fler som är i-anpassade, Hamas bl a.

Hej jag har så kallade duckhead till Apple AcAdapter till PB G4 / iPhone USB AcAdapter mm

Europa / England / Australien & USA = 4 olika Om du har alla 4 så passar dom de flesta länderna
50:- st eller alla 4 för 150:-

AndersStromberg (at) Netscapet.net Sthlm

EU AC Plug for Apple iBook/MacBook Pro Power Adapter | eBay

Skulle en sådan här fungera till iPad2 från staterna? Är det en sådan ni kallar för "duckhead"? Tacksam för svar!

Ursprungligen av A.K.O.A:

EU AC Plug for Apple iBook/MacBook Pro Power Adapter | eBay

Skulle en sådan här fungera till iPad2 från staterna? Är det en sådan ni kallar för "duckhead"? Tacksam för svar!

Ja och ja.

Tack! Inga problem med spänning och liknande då alltså?

Ursprungligen av A.K.O.A:

Tack! Inga problem med spänning och liknande då alltså?

Nope.

1
Bevaka tråden