Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta PC till Airport - hur?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En bekant har 2 macar i huset och använder Airport (första modellen). Nu ska hans fru få hem en Dell Dimension 8200 via jobbet.

Vad stoppar man i en sån PC för att på smidigast sätt bli trådlös även där? Hårdvara/mjukvara?

Internet -> Kabel-TV-modem -> Airport -> 3 datorer (2 mac + 1 PC)

[ 09 Oktober 2002, 20:55: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-09 21:20

Ett valingt 802.11b PCI kort skulle jag nog stoppa i den. T ex ett sånt här. Någon speciell mjukvara behövs inte, det är bara att stoppa i kortet. Installera drivrutiner, om det nu behövs. Sen är det bara att köra. Hmm tror kanske iofs du behöhöver välja basstation, och ev ställa in lösenord och sånt om de har det. (Det är att rekomendera annars)

/arvid

[ 09 Oktober 2002, 21:22: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

Tack för tipset.

Det där med basstation och lösenord var ju bökigt minns jag. Var grottar man ner sig i PCn för detta?

Någon som har koll på någon bra sajt som beskriver det jag frågar om? apple.com/airport har bara säljsnack...

Om du lösenordsskyddar nätet så ska du starta Airport admin och gå in i inställningarna för basstationen. Där klickar du på hänglåset som det står lösenord under. Vips kommer det upp en ruta med den så kallade wep-nyckeln vilken kan användas på datorer som saknar airport-programvaran.
Wep-nyckeln är lösenordet som du sen använder när pc:n ska anslutas.

Ok!

I helgen har jag försökt fixa Airportandet enligt ovan och jag kom lite mer än halvvägs kan man säga. De två macarna hittar ut på nätet via Airport men det var värre med PC:n.

Macarna får ett IP-nr i nummerserien 10.0.1.x men det får inte PC:n. Jag kan från PC:n få kontakt med Airporten och även "logga in" på nätverket så PC:n säger att den är uppkopplade mot det trådlösa nätverket "aaa" men på PC:n får jag sen ett IP som börjar på 169....

Är detta ett PC- eller Airport-problem?

Jag har en hel hög med skärmklipp från PC:n ifall någon behöver se mer.

[ 25 November 2002, 14:19: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-26 00:51

har du stängt av krypteringen ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dp:
har du stängt av krypteringen ?

Ingen aning...

Gör jag det i PC:n eller i Airport-burken?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-26 00:58

båda om ja minns rätt.

Jag har lite erfarenhet av detta:

- Airport basstation
- Flera Macintosh datorer med airport kort
- Bärbar PC med Lucenct WaveLan Orinoco kort

Jag har inte lyckats ansluta PC maskinen till mitt airportnätverk med WEP - kan dock bero på att jag inte har orkat gräva tillräckligt mycket i inställningarna. Själva inställningsprogrammet som medföljer Orinico kortet är inte så himla roligt att klicka runt i så jag har försökt undvika det.

Jag döpte nätverket med airport admin och stängde av WEP. Sedan skrev jag in airport namnet i Orinicos inställningsprogram och fick kontakt.

När du får ett IP på 169... beror det på att din PC inte får kontakt med DHCP servern (som finns i basstationen? har du det påslaget?).

/Martin

Jag stoppade i kortet i PC:n och satte trådlöst som första val för nätverket. Då kunde den direkt "se" det trådlösa nätverket men inget hände. Jag upptäckte då att jag var tvungen att ange PCmaskinens "kod" i Airport-inställningarna. Det är en 6-ställig "kod" av typen nn.nn.nn.nn.nn.nn. När jag knackade in dessa siffror i Airport-burken så hoppade PC-n till och sa att nu hade den minsann anslutit till det trådlösa nätverket.

Airportstationen är inställd på DHCP och macarna får i samma situation ett IP på 10.n.n.n och börjar sen surfa men PC:n får alltså ett 169 nummer och kommer inte ut.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-26 12:44

Är du säker på att du ställt in TCP/IP på PC rätt??

Har du auktoriserat PC-kortet i Airport admin?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: replicant:
Är du säker på att du ställt in TCP/IP på PC rätt??

Har du auktoriserat PC-kortet i Airport admin?

TCP/IP på rätt sätt?
Airport-stationen har DHCP och Macarna ges ett IP när de frågar

Har du auktoriserat PC-kortet i Airport admin?
Det var det jag skrev om i meddelandet ovan. Jag knackade in kortet i Airport admin och då hoppade PC:n igång, men den tilldelas alltså ingen IP när den väl får kontakt med stationen.

I helgen tog jag en titt på det här problemet med PC:n som inte ville koppla upp sig. Krypteringen var påslagen i basstationen och bara genom att stänga av den så hoppade PC:n igång. 2 macar å 1 PC surfar nu tillsammans.

Jag trodde det var frid å fröjd nu men ett nytt problem har visst dykt upp. En av macarna har slutat ansluta sig automatiskt till Airport nät man loggar in. Man måste gå upp i menyn och klicka på Airport-ikonen och ansluta manuellt.

Var ställer man in detta?

1
Bevaka tråden