Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire adapter

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-30 22:57

Har en firewire kontakt på min laptop dock är det den lilla firewire kontakten. Firewire sladden som följde med iPoden har ju den stora kontakten.
Så vad jag undrar är om det finns nån adapter så jag kan koppla in iPoden till laptopen för att ladda batteriet och byta musik?

/ Jonas

varför använder du inte usb då ?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 00:01

Va? Jaha så jag kommer inte kunna använda firewire nu heller, har också den lilla kontakten på min dator....well well, börjar ångra att jag köpte något från apple nu, det verkar då ha snålats in maximalt på allt trots att dom tar multum för produkten...borde köpte en iRiver istället

alltså alla datorer sedans typ 1996 eller nånstanns där har väl USB och sedan något/några år tillbaka har väl alla usb2 ?? eller va tusan köper ni för budgetmaskiner egentligen

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 01:09

Jag har USB 2.0, men tror inte att jag kan få ut ström för laddning genom den :/

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-01 15:14
Ursprungligen av cruZZade:

Jag har USB 2.0, men tror inte att jag kan få ut ström för laddning genom den :/

köp ett FW-kort så du får stor FW-port istället
vet iofs inte vad sånt går på.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 16:21
Ursprungligen av erik:

köp ett FW-kort så du får stor FW-port istället
vet iofs inte vad sånt går på.

Mjo skulle man ju visserligen kunna göra, men tillägsslotarna sitter vid sidan där man har musen och jag skulle bli galen om det var en kabel som stod ut därifrån

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-01 08:24

Har USB 2 på laptopen också.. Men jag vill kunna lämna USB 2 sladden hemma och ha Firewire sladden i skolan :).
Men åter till temat. Svara på min fråga

Det finns sådanna adaptrar, jag tror jag har en liggandes nipp0 messa mig på icq så ska vi se vad vi kan ordna.

Men problemet är nog att man inte kan få ström ur fyra pinnars FW (inget jag är bombsäker på dock men det verkar ju lite små troligt)

Usb2.0 ger ström till 4G poddarna iaf. så det ska inte vara några probs.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 09:13
Ursprungligen av Olof Wahlberg:

Det finns sådanna adaptrar, jag tror jag har en liggandes nipp0 messa mig på icq så ska vi se vad vi kan ordna.

Men problemet är nog att man inte kan få ström ur fyra pinnars FW (inget jag är bombsäker på dock men det verkar ju lite små troligt)

Usb2.0 ger ström till 4G poddarna iaf. så det ska inte vara några probs.

Gör alla USB2-utgångar det?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 09:34

"If your computer has a high-powered USB port it can also charge iPod." och hur fan vet man om ens dator har en "high-powered USB port"? :/ Låter ju högst tveksamt att bärbara datorer skulle ha det...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 09:53
Ursprungligen av darijo:

förvirrande med usb 2.0.. så nu finns det ngt som heter usb 2.0, smat usb 2.0 high speed samt med och utan high power? krångligt värre.. så jag kör med hederliga firewire.. det ve jag funkar fint och inga konstiga portar hit och dit

Tja där finns det ju mini samt standard, varvid mini inte kan leverera ström :/

Ursprungligen av darijo:

får man inte med en konverter när man köper ipoden?

ger verkligen usb 2.0 ström så den laddar ipod? jag har 3g, 4g samt mini och ingen laddar via usb 2.0.. antingen är du drucken eler så är det fel på min usb2.0..

inte för det spelar ngn roll då jag kör firewire.. men ändå

Flickan min rockar usb 2.0 så drucken är jag nog inte. Hennes iPod 4G laddar faktiskt bra från usb 2.0

mvh Olof

Cruzzade: Ja mig veterligen iaf, nu kanske laptop usb portar är kinkigare men jag tror att det ska funka...jag kan hålla med dig om att apple skickar med lite få saker till iPoden nu förtiden (4G) till min 3g fick man mycket mer men då kostade den också 1000 sek mer.

Jag tror att det kommer lösa sig så fort du har podden i din hand, det är ren kärlek!

/Olof

ipod mini kan ÄVEN laddas i usb1 så visst klarar den att laddas i usb2... och nej det finns inte olika USB2 versioner.

  • Medlem
  • 2004-12-01 14:47

Det är väl snarare datorn (usb porten) det beror på om det går att ladda från den... Jag kan ladda från min usb2 port framtill och baktill på datorn, men inte från hubben i tangentbordet - för lite ström. Samma sak med andra usb-grejer som kräver mer ström.

Ursprungligen av Beez:

Det är väl snarare datorn (usb porten) det beror på om det går att ladda från den... Jag kan ladda från min usb2 port framtill och baktill på datorn, men inte från hubben i tangentbordet - för lite ström. Samma sak med andra usb-grejer som kräver mer ström.

för att det ändras till usb1 i din hubb i tangentbordet. Hade du haft en mini hade du dock kunna laddat den i tangentbordet också.

  • Medlem
  • 2004-12-02 13:21
Ursprungligen av skummis:

för att det ändras till usb1 i din hubb i tangentbordet. Hade du haft en mini hade du dock kunna laddat den i tangentbordet också.

Ok, visste inte dte var skillnad på mini. Kräver minin mindre ström för att ladda eller e det nåt annat?

hur koplar man firewire til ipoden?
Går det hur aktiverar man allt då?

1
Bevaka tråden