Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hörlurshjälp!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är sedan två veckor nybliven, stolt ägare till en 20GB iPod... En underbar manick, med ett par fullständigt undermåliga lurar (vilket jag var medveten om innan köp, dock...).

Därför tänkte jag helt enkelt be den samlade expertisen (?) om hjälp med hörlursval. Jag hade tänkt lägga runt tusenlappen (exkl moms) på ett par justa lurar.

1. Jag tycker att det är en smula obehagligt med "in-ear"-lurar, snäckor och dylikt, så det är uteslutet.
2. Jag har sneglat lite på lurar med "antiljud," för att slippa något av grannen på tunnelbanans mobilsamtal och övriga "miljöljud". Är det värt att satsa på?
3. Som sagt; runt tusenlappen exkl. moms är vad jag kan spendera.

  • Medlem
  • 2004-11-27 20:07

Jag har ett par Koss Porta Pro som jag är väldigt nöjd med. De låter mycket bra och de sitter lätt på huvudet. Man kan ha dom på sig länge utan att få skavkänslor. Dessutom går flera delar att byta om de slits ut eller går sönder.

Ursprungligen av CEB:

Jag har ett par Koss Porta Pro som jag är väldigt nöjd med. De låter mycket bra och de sitter lätt på huvudet. Man kan ha dom på sig länge utan att få skavkänslor. Dessutom går flera delar att byta om de slits ut eller går sönder.

Jag har funderat på Kosslurarna, men borde det inte gå att få lite bättre ljud för några lappar till? Kosslurarna ligger ju endast runt 300, om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • 2004-11-27 21:20

Det går säkert att hitta bättre, det gör det ju nästan alltid men jag tycker att man får mycket för pengarna. Annars brukar Sennheiser göra bra lurar, du ju kolla in deras sortiment!

  • Medlem
  • 2004-11-27 21:52

Jag har ett par Sennheiser HD212Pro, de låser ut ljud hyffsat bra, har tryck i basen och klang i diskanten efter ett års användande, har för mig att de då kostade 600:- gå på motsvarande lurar i dagens läge så får du säkert något som är aningen bättre. Lycka till i jakten!

Jag antar att provlyssna är det som gäller före köp... Tips på lämplig butik i Stockholmsområdet mottages tacksamt.

Sennheiser verkar ju som en bra idé annars. Men vid 600,- är det en bit kvar till smärtgränsen, och med lite bättre ljud så...

  • Medlem
  • 2004-11-27 23:44

MÅSTE du spendera pengarna? Provlyssna dig fram bland sennheiserlurar så lär du bli nöjd, jag blev iaf det.
EDIT: Du kan ju alltid skicka resterande 400 som tack för hjälpen ^^

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 00:10

Jag måste bara få göra ett inlägg om ett par hörlurar i en lägre prisklass.

Jag tycker att du ska kolla på Phlips HS900 som jag själv tycker är riktigt bra, använder dom själv till min iPod.

Ursprungligen av ed00d:

MÅSTE du spendera pengarna? Provlyssna dig fram bland sennheiserlurar så lär du bli nöjd, jag blev iaf det.
EDIT: Du kan ju alltid skicka resterande 400 som tack för hjälpen ^^

Näe, pengarna måste naturligtvis inte spenderas, men jag vill ha så bra lurar jag kan få för de pengarna, och för 400.- till borde det gå att få något bättre... Blir det pengar över köper jag nog en docka eller en fjärrkontroll. Men som sagt, jag skall gå och provlyssna så snart tid finnes.

  • Medlem
  • 2004-11-28 17:18

Två lurar jag tycker att du ska provlysna är Grado sr-60 och Beyerdynamic DT531..

Båda finns hos ljudmakarn som har butik i stockholm vid Drottninggatan 90B. Så ta med dig din ipod dit och provlyssna ett gäng lurar och avgör själv om du tycker det är värt att lägga 1000kr på ett par lurar.

Faran finns dock att du blir förälskad i ett par lurar som kostar 2000kr när du bara har en tusenlapp i plånboken.

Om du vill ha ljudisolering är kanallurar (eng. canal phones) ett bra alternativ. Det betyder lurar som sluter till hörselkanalen. Jag tycker du ska ge dom en chans om du vill ha ljudisolering. Jag har hört att aktiv ljudisolering inte funkar så bra.

Rekommenderar då shure e2c eller etymotic er-6i/er-6.

Har du mer funderingar som du inte får svar på här finns det ett forum som heter www.head-fi.org där du kan hitta info.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 15:53

Bang Olufsen eller Akg k66

Jag har både Bang Olufsen in-ear modell och en lur som heter AKG K66.
Super nöjd med båda!

Bang luren är enligt min åsikt inte som andra in ear lurar. Känns som den stänger ute störande ljud från omgiviningen bra oxå!

Rekomenderar båda lurarma varmt!

  • Medlem
  • 2004-11-29 17:45
Ursprungligen av williaml:

Jag har både Bang Olufsen in-ear modell och en lur som heter AKG K66.
Super nöjd med båda!

Bang luren är enligt min åsikt inte som andra in ear lurar. Känns som den stänger ute störande ljud från omgiviningen bra oxå!

Rekomenderar båda lurarma varmt!

Det är ju ganska precis samma sak som t ex Sony EX71 och Shure e2c gör...

Men säger som någon ovanståenden, Philips HS900 är grymma, men du kanske ska prova HS1000 (kanske HP1000), dea ska vara grymma. Kolla pricerunner.

var och provlyssnade på Koss porta pro idag

de låter skitbra+att de är sköna att ha på sig

1
Bevaka tråden