Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod lockar till Macköp

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dom flesta har noterat att intresset för Mac har ökat i takt med att iPod blivit populärare. På den här sajten är ju hela 80% PC-användare vilket är väldigt intressant.

Nu undrar vi om du blivit mer intresserad av Mac sedan du började med iPod?

Absolut!¡

Den är en av anledningarna till att jag sitter på min PB idag, så ja självklart! Jag tror att det grymma UI:t på iPoden gör att man blir intresserad av OSX också. Men jag kan ju samtidigt inte sticka under stolen med att OSX är en av de större anledningarna..

Men kombinationen, ipod, osx och apples övergripande snygga design är ju det som jag tror får folk att switcha

Helt klart!
Nu är det snack om att jag ska få en iBook i julklapp.
Även om den kommer eller inte, så kommer jag garanterat köpa en Mac inom det närmsta året, kanske till nästa jul, om det behövs dator användning i skolan..

iPod är inkörsporten till en Mac frälsning.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 20:03
Ursprungligen av minipod:

Helt klart!
Nu är det snack om att jag ska få en iBook i julklapp.
Även om den kommer eller inte, så kommer jag garanterat köpa en Mac inom det närmsta året, kanske till nästa jul, om det behövs dator användning i skolan..

iPod är inkörsporten till en Mac frälsning.

Och där kom snobben igen

Nämen om jag sparar kanske man har råd till en iMac innom 1-2 år.

//C

Jag saknar alternativet: Jag är lika intresserad nu som tidigare!

Ursprungligen av Poqapontus:

Jag saknar alternativet: Jag är lika intresserad nu som tidigare!

Jag med!

  • Medlem
  • 2004-11-22 18:15

Tycker det borde funnits ett till alternativ.
Mer intresserad, dock inte i köptankar.
Skulle självklart inte säga nej till en iMac eller en Powerbook, men om jag skulle köpa en dator själv skulle det bli PC.

själv bytte jag till mac efter att jag skaffade min ipod... vet inte riktigt va jag tänkte... dumt vare iaf så ja bytte tillbaka illa kvickt igen

förut hade jag
nu har jag

powerbooks to the people!

Gillar den nya ibooken som kommit. Har två kompisar som den ena sitter på PB och den andra på en iBook. Snart blir det väl att jag också skaffar något liknande........(när jag har pengar....).....

  • Medlem
  • 2004-11-22 19:25

iPod > Mac?

Helt klart mer intresserad, men är ändå fortfarande väldigt skeptisk till Mac.

Skulle vara kul att prova en ny och fräsch iMac eller något, jag har mest använt Mac på skolan och de är verkligen skräp. Mest irriterande är nog musen, bara en knapp?!

Gillar även att jag kan skruva lite själv på min PC (har byggt den själv också), den möjligheten verkar inte finnas på mac.

Helt klart!

Ska köpa en 12" ibook snarast möjligt. Surfa trådlöst på högskolan och hemma i soffan blir oslagbart.

Apple ligger ju långt före alla andra inom designen i alla fall.

Jag är jävligt sugen på en iBook, så en sådan blir det nog att jag införskaffar
inom en snar framtid. Men min stationära dator får nog förbli en PC.

Men jag tror att Apple får ett sjuhelvetes lyft av iPod!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-11-27 20:54

Jag skulle möjligtvis tänka mig en bärbar Mac, men då som ett komplement till en stationär PC. Jag använder för många program och spel som enbart finns till PC, för att ens överväga att byta till en stationär Mac. Dessutom så tycker jag att man fortfarande betalar mer för design än prestanda när det gäller stationära Mac datorer generellt.

Jag gillar inte utvecklingen med pallidium inom framtida MS operativsystem. Så det är möjligt att jag ändrar min ståndpunkt i framtiden. Men det skulle inte förvåna mig om något liknande kommer att utvecklas på Mac sidan.

Jag hade planer att köpa en mac (närmare bestämt en iBook) redan innan jag köpte min iPod. (Har fortfarande planer, men ont om pengar).

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 16:32

Är i valet och kvalet vilken bärbar dator jag ska köpa. Blir troligtvis en iBook 12 tum, men helst vill jag ha en Powerbook, också den 12 tum, mest för designen. Om jag skulle köpa en PC vet jag inte alls vad det skulle vara för någon, finns det någon snygg bärbar PC... tror inte det. iPoden lockar definitivt till Mac-världen

Klart du ska ha en iBook, det vet vi ju alla! :D, en IBM Thinkpad är ju bra kvalité men ack så fula. iBook är det ärnda rätta för dina behov

Ovh du välkommen hit hoppas att du kommer att trivas här!

Mvh Olof Wahlberg

det tog två dagar för mig att beställa en iMac efter att jag fått hem min iPod. jag räknade ut att det faktiskt inte finns nåt särskilt program till PC som jag inte kan leva utan. Macen har ju allt och bättre till och med. det enda är väl spel...men mitt spelande kretsar ändå kring konsoller och vi får hoppas att HL2 portas till mac. dessutom gick det inte att motstå med 10% mecenatrabatt om man är student så...

...nu blir det här ett av mina sista posts på min kassa buggiga windowsmaskin. iMacen anländer vilken minut som helst nu

Jättekul att så många börjar med Mac!

Ett tips är ju vår systersida http://www.99mac.se/ men den kanske ni redan hittat?

  • Medlem
  • 2004-12-02 16:48

För mig var det tvärtom, det var först efter att jag hade skaffat min iBook i september förra året som jag ens uppmärksammade iPoden på allvar.

  • Medlem
  • Hortlax
  • 2004-12-02 20:52

iPod och Creative Nomad Zen Xtra

Har testat båda spelarna. iPoden lättare att komma i gång med, Creatives Nomad har kanske bättre batterihantering genom att det är lättare att byta ut. Menyhanteringen är onekligen lättare på iPod. Sannolikt vänjer man sig med den man mest jobbar med.

  • Medlem
  • 2005-01-25 12:16

Inte en chans

Jag skulle sakna alla program jag använder och jag undviker sekter så långt jag kan.

För att ytterligare svära i kyrkan så blir nästa MP3 spelare förmodligen inte en iPod. När jag köpte min för 1½ år sedan (med 20% rabatt) så var det tveklöst det bästa alternativet men så är inte längre fallet.

'amo - skrivet på en IBM Thinkpad

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 15:29

[QUOTE='amo]Jag skulle sakna alla program jag använder[/QUOTE]

Vore kul att höra vilka program du skulle sakna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-27 08:13

[QUOTE='amo]Jag skulle sakna alla program jag använder och jag undviker sekter så långt jag kan. [/QUOTE]
Vilka program är det dådå? De flesta finns till mac. För övrigt är Micro$oft mer än sekt än vad apple någonsin kommer att bli, apple anpassar sig och gör så att deras datorer och programvara blir kompatibelt med andra....M$ tar fram ny programvara som andra måste anpassa sig till och det är inte alltid det lättaste. För övrigt bygger mac os numera på unix... en betydligt stabilare miljö än windows... och bara som slutklämm så behöver du inget antivirusprogram som segar ner hela datorn när du använder mac... Är man någolunda smart o väger fördelar mot nackdelar så ser man att mac vinner med hästlängder... enda problemet är att folk har fått det här om mac om bakfoten och har massa åsikter om det som inte är rätt... önskar folk kunde ta reda på fakta först innan man sprider massa rykten som inte stämmer... jag vet för jag har varit där... innan jag skådade ljuset hehe

Citat:

För att ytterligare svära i kyrkan så blir nästa MP3 spelare förmodligen inte en iPod. När jag köpte min för 1½ år sedan (med 20% rabatt) så var det tveklöst det bästa alternativet men så är inte längre fallet.

Nee det e sant... för iPoden har ju inte tagit större marknadsandel nu än för 1 och ett halft år sedan... och visst har det kommit fler konkurrenter eftersom marknaden har bokstavligt talat exploderat... MEN iPod är fortfarande det bästa alternativet

Citat:

'amo - skrivet på en IBM Thinkpad

You'r loss :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-01-29 11:09

Får man bara fråga en sak?
Tycker Mac verkar skitgrymma! Funderar på en men jag har precis köpt en ny Notebook!
Frågan lyder: Om man jämför prestandan på Mac och PC så framstår MAc som riktiga surdegar. Slöa och dyra. Det kan tex vara 1,33 Ghz och 256 MB DDR. Jag antar att det aldrig gör att jämföra prestanda på MAc respektive PC, men vad skulle tex en iBook G4 kunna jämföras med på PC-sidan? Mycket nyfiken på MAc:s prestanda! Finns det några generella regler man kan gå efter?

  • Medlem
  • 2005-01-31 15:01

Jag kastade in handsken i Torsdags och införskaffade en Imac. (Har haft Podden i snart ett år). Kan ju säga att jag hittills är absurt nöjd med datorköpet. Airtunes rockar!!!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 00:02
Ursprungligen av Dalle:

Får man bara fråga en sak?
Tycker Mac verkar skitgrymma! Funderar på en men jag har precis köpt en ny Notebook!
Frågan lyder: Om man jämför prestandan på Mac och PC så framstår MAc som riktiga surdegar. Slöa och dyra. Det kan tex vara 1,33 Ghz och 256 MB DDR. Jag antar att det aldrig gör att jämföra prestanda på MAc respektive PC, men vad skulle tex en iBook G4 kunna jämföras med på PC-sidan? Mycket nyfiken på MAc:s prestanda! Finns det några generella regler man kan gå efter?

Det är snarare så att siffrorna inte är jämförbara eftersom de bygger på olika tekniker. En mac som på pappret ser långsammare ut än en PC, kan vara snabbare. Man får en hel del standard i en mac också, kolla de tekniska specifikationerna så ser du en held del gott. Samt det totalt oemotståndeliga program-suiten iLife som lirar så "seamless" att det är snudd på löjligt.

Kika på dessa trådar:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=64380
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=44971

Eller hela switcher-forumet:
http://www.99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=91

1
Bevaka tråden