Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTrip - varför kontakt i fjärruttaget?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-11-02 15:37

Satt och funderade lite på hur iTripen funkar. Såvitt jag kan klura ut det så är den enda kontakt den behöver ha med iPoden det vanliga hörlursuttaget. Det är ju Mp3:or som ställer in frekvenser osv. Strömmen den får den vägen borde också rimligen räcka. Dock så finns det på de nyare iTrip:arna (alltså, de för G3 och G4) även kontaktbleck på den lilla piggen som sticker ner i uttaget för fjärrkontroll. På de gamla iTrip:arna är väl det bara en plastbit?

Frågan är alltså, varför är det kontaktbleck på piggen som går ner i fjärrkontrollsuttaget? Någon som vet?

  • Medlem
  • 2004-11-02 20:37

Tror det är för att iTripen inte ska snurra runt...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-11-02 23:07
Ursprungligen av 8fps:

Tror det är för att iTripen inte ska snurra runt...

Jo, det är svar på frågan varför det finns en pigg överhuvudtaget, men det jag undrar är varför det är kontaktbleck på den.

För att den kanske inte skall passa andra musik/cd-spelare..?

Ursprungligen av karlzone:

För att den kanske inte skall passa andra musik/cd-spelare..?

Om det skulle vara anledningen så håller inte det. iTripen går även att sätta på sidan, har sätt bild på detta någonstans.... Vet själv inte varför det finns bläck på denna mystiska plupp.

/Hugo

ström kanske... andra går ju på batterier och jag tror inte den kan leverera ström genom hörlursuttaget

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-11-03 08:08
Ursprungligen av hekatomb:

ström kanske... andra går ju på batterier och jag tror inte den kan leverera ström genom hörlursuttaget

Precis. Med generation 1 & 2 så kopplade man fjärren direkt i hörlursuttaget, men fr.o.m. generation 3 så använder fjärren fler kontakter.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-11-03 15:32

Efter lite empiriska studier så är det troligen ström som kommer den vägen liksom en del trodde. Provade utan att ha den piggen i (med lite adaptrar) och då lyser inte ens dioden.

Klart man måste förstå hur saker fungerar! Billigare att fråga än att skruva isär oftast

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-11-03 16:40
Ursprungligen av ceel:

Efter lite empiriska studier så är det troligen ström som kommer den vägen liksom en del trodde. Provade utan att ha den piggen i (med lite adaptrar) och då lyser inte ens dioden.

Klart man måste förstå hur saker fungerar! Billigare att fråga än att skruva isär oftast

Frågar man ingenting, så får man ingenting veta!

Ursprungligen av MacTim:

Frågar man ingenting, så får man ingenting veta!

jag har inte frågat nåt men ändå vet jag allt om det där nu =D

Ibland tror jag att några har lite för långa bussresor eller lite för lång väg hem, för sånna här tankar uppstår bara under extrema situationer och de är sånna tankar världen behöver fler av.

1
Bevaka tråden