Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hörlursfråga – impedans m.m.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-27 12:54

Hej,

Jag har läst tidigare trådar om hörlurar, och har fått många bra tips men känner att jag saknar lite teknisk kunskap. Det har bl.a. talats om impedans. Har jag förstått saken rätt om jag gissar att detta tal ska vara så _lågt_ som möjligt? Netonnet specar bra för alla lurar, men jag vill veta att jag kollar rätt:-)

Anledningen till att jag vill skaffa nya lurar är att jag vill slippa kring-ljudet när jag åker t-bana. Eftersom jag har tinnitus vill jag kunna spela på så låg volym som möjligt, därför är dämpningen rätt viktig...åtminstone så behöver jag ha mer dämpning än vad originallurarna ger. På sätt och vis skulle jag dock vilja ha några lurar som inte ger fullständig dämpning, vill ju inte bli överkörd vid första bästa gata jag korsar. Velig? Näää...

Jag vill att lurarna ska vara så små och behändiga som möjligt.

Prisklass: billiga lurar! Har ingen lust att lägga en tusenlapp på nya hörlurar. Hälften är nog smärtgränsen. Billigare är bättre.
Själva ljudkvalitén som sådan duger gott med originallurarna.

Någon som har tips att komma med?
Någon som har testat de billigare lurarna som finns på netonnet.se t.ex. ROSS RCB 500, KOSS Ur 18?

Tack på förhand!
/Eva

Jag kommer snart att testa sony ex-71, många säger att dom är bra.

Annars är shure e2c bra, men dom ligger uppåt 800 spänn.

Koss the plug dämpar bra, kostar 200 spänn. Det kanske kan vara något?

  • Medlem
  • 2004-10-27 13:23

Toppen med fler test på gång, då avvaktar jag:-)

Jo, Koss the plug vore kanske något. De faller ju dessutom inom kriteriet "små och behändiga" vilket skulle passa mig utmärkt.

Tack för tips!

  • Medlem
  • 2004-10-27 14:03
Ursprungligen av Eva5:

Toppen med fler test på gång, då avvaktar jag:-)

Jo, Koss the plug vore kanske något. De faller ju dessutom inom kriteriet "små och behändiga" vilket skulle passa mig utmärkt.

Tack för tips!

Kolla också in Sennheiser px-200. De är slutna, billiga och ger mycket bra ljud.

  • Medlem
  • 2004-10-27 14:53
Ursprungligen av Eva5:

Toppen med fler test på gång, då avvaktar jag:-)

Jo, Koss the plug vore kanske något. De faller ju dessutom inom kriteriet "små och behändiga" vilket skulle passa mig utmärkt.

Tack för tips!

PM:a mig om du vill köpa ett par. Har ett par, marginellt använda med Pro Ear Tips.

  • Medlem
  • 2004-10-27 15:02

-->8fps
Hur kommer det sig att du vill sälja? Var de inte bra?

Är det förresten nån som harsvar på impedans-frågan – ska ohm-talet vara så lågt som möjligt för att lurarna ska funka bra ihop med iPod?

  • Medlem
  • 2004-10-27 17:45
Ursprungligen av Eva5:

-->8fps
Hur kommer det sig att du vill sälja? Var de inte bra?

Är det förresten nån som harsvar på impedans-frågan – ska ohm-talet vara så lågt som möjligt för att lurarna ska funka bra ihop med iPod?

Jag kan inte ha dem längre, mina öron är för stora tycker jag. Sen finner jag det inte lika smidigt med dem, gillar originallurarna på det sättet att andra kan lyssna etc. Fast skönt att ha The Plug på tuben t ex så slipper man allt gnäll runt omkring.

Hör bara av dig om du ska ha dem, just nu ligger de bara här nerpackade.

  • Medlem
  • 2004-10-27 17:57

Köp Sony EX-51 från www.outletstore.se för 325kr.. Lika bra som EX71!

1
Bevaka tråden