Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod G4 är här

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 14:41
Ursprungligen av ebrew:

jag funderar på att köpa en ipod g4. jag tänker bara föra över hela cdalbum från min powerbook g3... kan jag göra det utan problem???gillar nämligen inte mp3!

Det skall gå, men tänk på att batteritiden blir kortare ju större filer du har. Detta i och med att hårddisken måste jobba mycket mer att lägga in låtarna i cache-minnet.

Ursprungligen av adamski:

Jag blev verkligen förvånad när G4 kom, jag hade inte hört nåt om den och så plötsligt gick en kille förbi med den på stan. Men, men...
Är det nån som vet om den skiljer sig i storlek från G3? Läste att G4 vägde 1 gram mer, men vet ingenting om storlek.

Undrar detsamma! hur skiljer dom sig storleksmässigt?

  • Medlem
  • 2004-07-20 13:53

Snälla gud låt den här inte suga lika mycket som 3G.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-20 14:28
Ursprungligen av EazyD:

Snälla gud låt den här inte suga lika mycket som 3G.

Gud finns inte o 3G suger verkligen inte, är den bästa spelaren jag har provat och nu äger

Ursprungligen av kainen:

Gud finns inte o 3G suger verkligen inte, är den bästa spelaren jag har provat och nu äger

LOOOOL är Du självaste Gud eller? För det lät ganska bestämt "Gud finns inte"? Tur att inte Du bestämmer saker och ting i detta universum!

Känner mig LURAD! Köpte en g3 den 5/7 på teknikmagasinet för 5199... O nu kommer denna som i stort sett är samma sak med längre batteritid för 1000 kr billigare!!!???

Vad ska jag göra nu? Detta är ju bara skit!

schmunk: Finns ingen anledning av att känna sig lurad. Om du nu inte är nöjd med din 3G 40gb så kan du säkert sälja den på blocket.se för ~4000:- till någon ovetande och sen köpa en 4G 40gb, dock så är det inte så stor skillnad på de två, tycker iaf jag.

  • Medlem
  • 2004-07-20 15:13

Jag vet hur det känns, känner mig också rätt lurad. Köpte en G3 IGÅR!
Men men, jag är ändå nöjd. Jag orkar inte hålla på att klaga och vänta ytterligare ett par veckor på en ny iPod, då jag faktiskt är rätt nöjd, förutom att man betalat överpris.
Både 15GB och 8h batteri räcker för mig, för några direkta andra anledningar finns det väl inte att byta upp sig till G4?

Ursprungligen av Tiger:

Jag vet hur det känns, känner mig också rätt lurad. Köpte en G3 IGÅR!
Men men, jag är ändå nöjd. Jag orkar inte hålla på att klaga och vänta ytterligare ett par veckor på en ny iPod, då jag faktiskt är rätt nöjd, förutom att man betalat överpris.
Både 15GB och 8h batteri räcker för mig, för några direkta andra anledningar finns det väl inte att byta upp sig till G4?

Fast alltså, kollar man inte http://buyersguide.macrumors.com/ innan man handlar så får man skylla sig själv.

  • Medlem
  • 2004-07-20 18:23

Det var ett jäkla tjat? Jag är inte missnöjd med mitt köp, G3:an är ju en kalasbra produkt, som dessutom - enligt mig - är snyggare än G4:an. Det som gör att jag stör mig, är att man betalat "fullpris" för den, när top-of-the-line-produkten kostar lika mycket en dag senare, då den helt sonika släppts.

Och nej, jag tycker inte man skall behöva gå in på någon mac-ryktessida för att göra trygga affärer. Jag tycker helt enkelt att det är jättedåligt av Apple att inte gå ut med detta till återförsäljare, som blir tagna på sängen med en herrans massa "gamla" produkter i lager som de köpt in för 2 veckor sedan. Dumt av Apple att tala om det för återförsäljaren, att det kommer en ny produkt om två veckor?! Är det så viktigt att nyheten skall komma som en överaskning? Missnöjda återfölsäljare och kunder, det är iallafall min erfarenhet av denna affär. Jag blev rent förbannad igårkväll, och återförsäljaren blev minst lika arg och besviken idag då jag ringer och talar om detta, som han inte hört ett ord om. Det hade föresten inte heller inköpsansvarige på denna kedja gjort, liksom resten av världen. Surt.
Så, nu sitter jag med en G3, som är jättebra, men som blev väldigt dyr.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 16:05
Ursprungligen av Tiger:

Det var ett jäkla tjat? Jag är inte missnöjd med mitt köp, G3:an är ju en kalasbra produkt, som dessutom - enligt mig - är snyggare än G4:an. Det som gör att jag stör mig, är att man betalat "fullpris" för den, när top-of-the-line-produkten kostar lika mycket en dag senare, då den helt sonika släppts.

Och nej, jag tycker inte man skall behöva gå in på någon mac-ryktessida för att göra trygga affärer. Jag tycker helt enkelt att det är jättedåligt av Apple att inte gå ut med detta till återförsäljare, som blir tagna på sängen med en herrans massa "gamla" produkter i lager som de köpt in för 2 veckor sedan. Dumt av Apple att tala om det för återförsäljaren, att det kommer en ny produkt om två veckor?! Är det så viktigt att nyheten skall komma som en överaskning? Missnöjda återfölsäljare och kunder, det är iallafall min erfarenhet av denna affär. Jag blev rent förbannad igårkväll, och återförsäljaren blev minst lika arg och besviken idag då jag ringer och talar om detta, som han inte hört ett ord om. Det hade föresten inte heller inköpsansvarige på denna kedja gjort, liksom resten av världen. Surt.
Så, nu sitter jag med en G3, som är jättebra, men som blev väldigt dyr.

Ja, men någon gång måste ju vara dagen när man går ut med en nyhet...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 18:31

Du har väl öppet köp?

Det är inte öppet köp på ipod!

  • Medlem
  • 2004-07-21 12:47
  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-07-21 23:14

Koolt! Med mini-countern.

Vad gäller att bli lurad eftersom något nytt kommer, så kan jag inte hålla med er om det. Om Apple går ut med att det kommer en ny modell om så och så länge kommer de ju inte sälja de "gamla" alls under den tiden mellan informationen om släppet och fram tills den nya släpps. Visst, du kan ju argumentera att kunderna blir skadade, men om man tänker så så kan Apple aldrig släppa nya produkter, det skulle bli så stora dippar i försäljningen innan varje nylansering att det skulle bli ohållbart.

Well, kanske lite hårt, men men....

Well, iPod är en klockren produkt och jag är övertygad om att även ni som nyss har köpt en g3 ipod kommer bli nöjda med ert köp när besvikelsen lagt sig.

Beställde nyss en 40GB iPod förresten oii

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 09:45
Ursprungligen av Tiger:

Och nej, jag tycker inte man skall behöva gå in på någon mac-ryktessida för att göra trygga affärer. Jag tycker helt enkelt att det är jättedåligt av Apple att inte gå ut med detta till återförsäljare, som blir tagna på sängen med en herrans massa "gamla" produkter i lager som de köpt in för 2 veckor sedan. [...]Så, nu sitter jag med en G3, som är jättebra, men som blev väldigt dyr.

Håller helt med, äpplet (Apple) smakar mer och mer surt.

Ursprungligen av Arvid:

Visst, du kan ju argumentera att kunderna blir skadade, men om man tänker så så kan Apple aldrig släppa nya produkter, det skulle bli så stora dippar i försäljningen innan varje nylansering att det skulle bli ohållbart.

Jasså? Var går gränsen för vad som är hållbart och ohållbart? Håller helt med de som kritiserar Apple, detta är ett djäkligt surt och för oss konsumenter kostsamt trick.

Ursprungligen av Arvid:

Well, iPod är en klockren produkt och jag är övertygad om att även ni som nyss har köpt en g3 ipod kommer bli nöjda med ert köp när besvikelsen lagt sig.

Beställde nyss en 40GB iPod förresten oii

Talar du nu i egenskap av fanatisk konsument eller girig säljare?

beställde en mini först.
Ändrade mig i tisdags och idag har jag en 20Giggare

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-23 10:48
Ursprungligen av vemsom:

beställde en mini först.
Ändrade mig i tisdags och idag har jag en 20Giggare

Var köpte du din, iom den korta leveranstiden?

varför ändra??

Ursprungligen av vemsom:

beställde en mini först.
Ändrade mig i tisdags och idag har jag en 20Giggare

varför ändrade du dig för, varför duger inte minin?

40GB beställd. En iMac G5 nu bara, så börjar hemmaprylarna se riktigt schyssta ut...

  • Medlem
  • 2004-07-23 01:42

Någon som vet hur lång tid apple store tar på sig att leverera en 4 gen ipod till sverige? Tänkte nämligen köpa en imorgon och behöver ha den senast på torsdag (lång resa väntar).

Den kanske inte ens finns i lager i Sverige *ängslar sig*

Siba däremot... usch, dom får in den vacka 32.

Svenska AppleStore antar jag ... Vars annars?

Jag gjorde min beställning på den nya Ipoden, den 19/7. Men vill gärna avbeställa den. Så undrar ifall ni kanske vet hur AppleStore funkar? Skickar dem dagen efter att man har gjort beställningen?

Gick in och kollade på statusen, står att det är "Open" vilket jag inte förstod riktigt, betyder det kanske att det är öppet för att göra ändringar? Dem har iaf inte "tagit" pengar från kontot, så ännu är inte beställningen klar.

Jag kommer inte att få tag på dem på telefon, förens på Måndag den 26/7. Då har dem säkert redan skickat produkten och ända sättet är väll returnera vilket jag självklart kommer stå för fraktkostnad, vilket är ganska rätt onödigt... nåja mitt eget fel!
Har ni några egna erfarenheter med AppleStore, vilket jag tror att ni har . Hur pass snälla är dem? Tror ni att jag grejjar att avbeställa?

Tack!

  • Medlem
  • 2004-07-24 01:40
Ursprungligen av GillrocK:

Jag gjorde min beställning på den nya Ipoden, den 19/7. Men vill gärna avbeställa den. Så undrar ifall ni kanske vet hur AppleStore funkar? Skickar dem dagen efter att man har gjort beställningen?

Gick in och kollade på statusen, står att det är "Open" vilket jag inte förstod riktigt, betyder det kanske att det är öppet för att göra ändringar? Dem har iaf inte "tagit" pengar från kontot, så ännu är inte beställningen klar.

Jag kommer inte att få tag på dem på telefon, förens på Måndag den 26/7. Då har dem säkert redan skickat produkten och ända sättet är väll returnera vilket jag självklart kommer stå för fraktkostnad, vilket är ganska rätt onödigt... nåja mitt eget fel!
Har ni några egna erfarenheter med AppleStore, vilket jag tror att ni har . Hur pass snälla är dem? Tror ni att jag grejjar att avbeställa?

Tack!

Om den är "open" så kan du fortfarande avbeställa (en person mindre framför mig i kön )

Länk:
http://www.apple.com/support/store/orderstatus.html

change or cancel your order

Om inte länken fungerar så finns den på store.apple.com > order status > (logga in med konto) > Learn More about Order Status

Ursprungligen av obli:

Om den är "open" så kan du fortfarande avbeställa (en person mindre framför mig i kön )

Länk:
http://www.apple.com/support/store/orderstatus.html

change or cancel your order

Om inte länken fungerar så finns den på store.apple.com > order status > (logga in med konto) > Learn More about Order Status

Tack för din hjälp Obli!

Nåja står inte vilken plats jag ligger på "Order Status", nåja jag skickade ett mail att jag ville "Cancel..." min Ipod

Ursprungligen av GillrocK:

Jag gjorde min beställning på den nya Ipoden, den 19/7. Men vill gärna avbeställa den. Så undrar ifall ni kanske vet hur AppleStore funkar? Skickar dem dagen efter att man har gjort beställningen?

Gick in och kollade på statusen, står att det är "Open" vilket jag inte förstod riktigt, betyder det kanske att det är öppet för att göra ändringar? Dem har iaf inte "tagit" pengar från kontot, så ännu är inte beställningen klar.

Jag kommer inte att få tag på dem på telefon, förens på Måndag den 26/7. Då har dem säkert redan skickat produkten och ända sättet är väll returnera vilket jag självklart kommer stå för fraktkostnad, vilket är ganska rätt onödigt... nåja mitt eget fel!
Har ni några egna erfarenheter med AppleStore, vilket jag tror att ni har . Hur pass snälla är dem? Tror ni att jag grejjar att avbeställa?

Tack!

Vah?! Avbeställa iPoden.. Ja skulle gjort vad som hels (nästan) för att få en..

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 22:38

Ipod G4 är inte här, än...

Fick mail ikväll från Apple Store om att de inte klarar av att leverera när de lovat p g a högre än väntat efterfrågan. Surt att få ett sådant mail precis innan de initialt utlovade fyra dagarna har gått. Borde ha varit rätt klart när jag beställde i tisdags kväll

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-24 18:18

Vi har 4G och Mini i lager.. www.kullander.se

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-24 22:03

Ahhhh, blir galen.
Hur kommer det sig att jag inte får min 4G.
Upptäckte nu att penga-reservationen på mitt konto inte längre fanns kvar, skumt...

  • Medlem
  • 2004-07-25 14:38

Nu blir jag jäkligt lack på Siba.
Sibas policy menar att man har 30 dagars öppet köp om man kommer in med oskadd vara i originalförpackning vilket jag trodde att jag gjorde. Enligt killen bakom disken var den för repig för att de skulle kunna ta emot den. Eftersom jag inte ville bråka just då, sa jag ok och frågade istället vad jag kunde göra för att få den reparerad (det var mitt sista val). Han sa att han kunde skicka in den på service, antingen lagar de den eller så får jag en ny. Men det skulle ta ~10 arbetsdagar. Då blev jag irriterad; efter 10 dagar skulle ju min öppet köp period var över och jag skulle inte kunna lämna tillbaka den.
Dags att ringa en konsumentvägledare.

Bevaka tråden