Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RemoteRemote 2 intryck

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 22:56

Skaffade nyligen en iPod G4, som ju inte kommer med fjärr, och eftersom jag behövde/ville ha en beslöt jag mig för att chansa på Engineer Audios RemoteRemote 2 . Eftersom infon om den är förvånansvärt knapphändig på nätet (inkl här och på ipodlounge), tänkte jag att jag kunde ge en liten "sitrep", ifall andra här är nyfikna på den.

Såvitt jag förstår det är det här den enda vettiga fjärren som finns till podden. Det vill säga, till skillnad från Apples egen är den alltså trådlös (vilket ju inte minst är hopplöst om man vill använda den om har podden kopplad till stereon hemma), och till skillnad från Ten Technologys naviPod är den inte ir-styrd utan rf-styrd, vilket på svenska betyder att det inte behöver vara i princip fri sikt mellan fjärr och podd för att man ska kunna använda den (vilket det ju sällan är om man har den t ex i ryggsäcken).

Så är den ok? Visst, förutom att man får hålla till godo med bara det mest elementära, alltså play/pause - mer/mindre volym - framåt/bakåt, så håller den helt enkelt vad de lovar. Dvs den tycks funka alltid och utan fördröjning, precis som man kan önska - med podden inpackad bland bråte i väskan på ryggen, eller hemma vid stereon med åtminstone en fem meters radie, genom väggar och allt (bor i en etta med kök för tillfället, och har inte hittat nåt skrymsle eller vrå där den inte skulle funka, t.o.m inlåst på toaletten hittar signalen rätt ). Själva fjärrdelen är dessutom riktigt liten och lätt, och har ett hål som gör att man kan ha den som nyckelring (den påminner förresten just om en sån där nyckelringsplatta).

Så är det värt det? Tja, den tycks inte finnas på Macoteket åtminstone än (de har den förra modellen för 499,-), så man måste kanske göra som jag och handla direkt från EngineerAudio i USA - de vill ha 45 dollar för den och portot till Sverige är 8 dollar = 53 dollar = 394 kronor. Själva delarna och teknologin är väl egentligen knappast värd mer än några tior, kan jag tänka mig, men om man behöver / vill ha ha en enkel och fullt användbar fjärr så blir det ju lätt värt det i alla fall, särskilt med tanke på att det inte finns mycket till konkurrens för närvarande.

Så vågar man handla från EngineerAudio? Ja, dvs åtminstone tyckte jag det gick som smort: skickade ett mejl och dubbelkollade att den funkar med G4 och lite andra frågor, och fick vänligt svar inom ett dygn. De sade också att de hade några dagars kö, och att försändelsen sedan skulle ta ca 7-10 dagar. Lade in en beställning och två veckor senare damp den ner i brevlådan.

Inte meningen att låta som en reklam, men är alltså nöjd med den här tingesten och ville berätta ifall nån undrar. På nätet hittade jag som sagt nästan ingenting om den. Om ni har specifika frågor kan jag försöka besvara dem.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 23:43

Jag blev också mycket vänligt bemött när jag kontaktade dem. Kändes som en personlig kontakt. Ska förmodligen inhandla en sån här så snart lönen trillar in på kontot.

Första RemoteRemote kändes inte väldigt imponerande vad gäller kvalité, men den gjorde jobbet som den skulle. Knapparna på fjärrkontrollen satt också lite väl tätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 09:25
Ursprungligen av Mr. Mango:

Första RemoteRemote kändes inte väldigt imponerande vad gäller kvalité, men den gjorde jobbet som den skulle. Knapparna på fjärrkontrollen satt också lite väl tätt.

Jo, i ärlighetens namn verkar inte kvaliteten på 2:an heller nånting att egentligen hurra för, men mottagaren är ju lite bättre designad, och det är ju tänkbart att tekonologin är lite utvecklad/avancerad. Knapparna kunde kanske vara lite mer skilda från varandra, som du säger, men tycker inte det har inneburit nåt egentligt problem.

The bottom line: den gör helt enkelt jobbet, och ljudkvaliteten bibehålls definitivt trots att man pluggar in lurarna i mottagaren.

För övrigt: varför imperfekt? Gick den sönder, eller gjorde du dig av med den?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 00:14

Funderar på att skaffa denna, tycker dom ska ta in den på macoteket... dom har ju bara 1an där.
OT: fixade precis egen avatar... nu kan ingen klaga längre iaf

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 00:40

Det var ju alla andra som skulle byta, inte du

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 08:25
Ursprungligen av raZmus:

Det var ju alla andra som skulle byta, inte du

OT: jaja... alla andra lär inte byta, så då gjorde jag det istället

Sålde den efter ett tag. Lite onödigt köp, har aldrig riktigt använt fjärrkontroller.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 10:57

CHAKA!: Hur känns kvaliteten på själva mottagaren är den som en iTrip? Kan du ta lite kort på den? På sidan finns det ju inte allt för många såna

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 17:34

Kan inte jämföra med iTrip eftersom jag inte sett en sån i verkligheten. Mottagaren känns hursomhelst gedigen, och enkel att montera/plocka bort. Bifogar en (mobil)bild framifrån, där man förhoppningsvis får en uppfattning om hur stora mottagaren och fjärren är.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 17:37

PS att jag nånstans läste att det lär vara ganska lätt att sudda bort remoteremote-loggan, om man vill.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-25 22:17

f*n nu blev jag ju sugen!
vart beställer man den?

edit: alltså, vart köper man den i sverige om man inte vill beställa från USA, nån som säljer den?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 09:22
Ursprungligen av kainen:

f*n nu blev jag ju sugen!
vart beställer man den?

edit: alltså, vart köper man den i sverige om man inte vill beställa från USA, nån som säljer den?

Ställde den frågan i mitt mejl till dem, men de var osäkra på om det redan fanns nån återförsäljare av 2:an i Sverige.

Ursprungligen av CHAKA!:

Ställde den frågan i mitt mejl till dem, men de var osäkra på om det redan fanns nån återförsäljare av 2:an i Sverige.

Men finns det någon återförsäljadre av ver. 1? skulle hälldre vilja ha den!

Ursprungligen av Quiksiver:

Men finns det någon återförsäljadre av ver. 1? skulle hälldre vilja ha den!

macoteket.se tror ja säljer den

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 22:44

Jag ska snart beställa en från USA tror jag. Du kan få köpa den av mig sen kanske?

...alltså om jag köper två, en till dig och en till mig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-26 12:20
Ursprungligen av raZmus:

Jag ska snart beställa en från USA tror jag. Du kan få köpa den av mig sen kanske?

...alltså om jag köper två, en till dig och en till mig.

Skulle vara sweeet!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 23:35

CHAKA!: Vilka forum eller var har du läst om att det är lätt att skrapa bort texten? Är tacksam för allt jag kan få veta om den lilla manicken!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 09:20
Ursprungligen av raZmus:

CHAKA!: Vilka forum eller var har du läst om att det är lätt att skrapa bort texten? Är tacksam för allt jag kan få veta om den lilla manicken!

Här på iPodlounge. Testade på skoj med Vim och toapapper, fick gnugga ett par minuter - nu är loggan som bortrollad

Rev två är ju klart snyggare än den första, men jag kommer inte att byta. Dels för att det kommer se konstigt ut på en mini, dels för att jag inte tror att tvåan funkar ihop med skins. Använder i alla fall min fjärr dagligen. Har den bredvid blinkersen på vespan.

Är hörlursingången på sidan av RemoteRemote prylen? Ser ut som det på din bild. Det känns ju lite ologiskt om man använder hörlurar med "rak" hörlurskontakt.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 09:24
Ursprungligen av alexmork:

Är hörlursingången på sidan av RemoteRemote prylen?

Jepp.

CHAKA!: Jag ska in och beställa en omgående. Först bara en fråga till. När man har RemoteRemote:en inkopplad och har "knapplåset" på i sin ipod. Man kan fotfarande sätta igång samt stänga av ipoden med fjärren. Jag utgår från det, men tänkte dubbelkolla med dig eftesom du troligen har koll på det. För jag tänker ju använda den så att den kommer ligga ett fack i min rygga konstant o så har jag fjärren i fickan.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 18:25
Ursprungligen av alexmork:

CHAKA!: Jag ska in och beställa en omgående. Först bara en fråga till. När man har RemoteRemote:en inkopplad och har "knapplåset" på i sin ipod. Man kan fotfarande sätta igång samt stänga av ipoden med fjärren. Jag utgår från det, men tänkte dubbelkolla med dig eftesom du troligen har koll på det. För jag tänker ju använda den så att den kommer ligga ett fack i min rygga konstant o så har jag fjärren i fickan.

Visst. Brukar själv ha podden i väskan med knapplås på, men detta inverkar alltså inte på fjärren, man kan starta och stänga podden och allt det andra. (Det går att låsa själva fjärren, ifall man är rädd för att i misstag trycka in knapparna på den.)

Ursprungligen av CHAKA!:

Visst. Brukar själv ha podden i väskan med knapplås på, men detta inverkar alltså inte på fjärren, man kan starta och stänga podden och allt det andra. (Det går att låsa själva fjärren, ifall man är rädd för att i misstag trycka in knapparna på den.)

Perfekt. Då ska jag gå in och beställa en direkt...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 12:23

Isåfall är det ju bara att vi delar på frakten och sen att du får den av mig på något sätt. Antingen skickar jag den eller om du har vägarna förbi så kan du ju plocka upp den. Du kan maila mig på
razmus (alfaknas) fyraess (punkt) se , så kan vi komma överens om något.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 21:08

Jag ska beställa så snart jag vet om Kainen ska ha ngn

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-27 08:28
Ursprungligen av raZmus:

Jag ska beställa så snart jag vet om Kainen ska ha ngn

Du bor iofs en bit bort, du har inte vägarna förbi sthlm någonting... för annars så blir det rätt stor chans att frakten blir lika dyr för mig iaf...?
Väntar på svar från macoteket om när dom tar in dessa också...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-27 11:24
Ursprungligen av kainen:

Du bor iofs en bit bort, du har inte vägarna förbi sthlm någonting... för annars så blir det rätt stor chans att frakten blir lika dyr för mig iaf...?
Väntar på svar från macoteket om när dom tar in dessa också...

Det är sant. Jag tänkte mest ifall du var osäker och inte ville beställa från USA. Var egentligen tänkt att ajg skulle ta vägarna förbi Stockholm i sommar, snart. Men det är inte säkert att det blir så. Det kanske är bäst om du beställer själv och jag likaså :).
Slänger iväg min beställning när jag kommer hem. wee!

Ursprungligen av kainen:

Du bor iofs en bit bort, du har inte vägarna förbi sthlm någonting... för annars så blir det rätt stor chans att frakten blir lika dyr för mig iaf...?
Väntar på svar från macoteket om när dom tar in dessa också...

Det är å andra sida ingen fara att beställa prylar från usa. Jag har aldrig haft nått problem. Men OM det skulle bli problem så är det naturligtvis jobbigare.

Bevaka tråden