Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Koss Porta Pro och Koss Sporta Pro

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vissa säger att Koss Porta Pro är den ultimata iPod-luren. Det kan man tvista om, men oomtvistat är att Porta Pro är en klassiker inom bärbart ljud. Den har bibehållit sin unika design under lång tid och blivit stilbildande. Här testas även den "sportigare" uppföljaren Sporta Pro.

Dessa lurar är båda vikbara. Det innebär att man kan fälla ihop dom så de tar förhållandevis liten plats. Man får med en liten påse som man med viss möda kan lägga luren i. De tar ändå en del plats i fickan.

Sporta Pro är lanserad som en mer robust modell än Porta Pro. Men det tycker jag inte stämmer. Sporta Pro ger ett sladdrigt och plastigt intryck. Porta Pro ger ett mer gediget och lyxigt intryck. Det som skiljer dom åt annars är Porta Pro:s "Comfort Zone", man kan ställa in hur hårt lurarna ska trycka mot huvudet. Sporta Pro:s båge går också att vika bakåt, så att man kan ha en mössa eller cykelhjälm på sig samtidigt som lurarna.

Vissa säger att Koss Porta Pro är den ultimata iPod-luren. Det kan man tvista om, men oomtvistat är att Porta Pro är en klassiker inom bärbart ljud. Den har bibehållit sin unika design under lång tid och blivit stilbildande. Här testas även den "sportigare" uppföljaren Sporta Pro.

Dessa lurar är båda vikbara. Det innebär att man kan fälla ihop dom så de tar förhållandevis liten plats. Man får med en liten påse som man med viss möda kan lägga luren i. De tar ändå en del plats i fickan.

Sporta Pro är lanserad som en mer robust modell än Porta Pro. Men det tycker jag inte stämmer. Sporta Pro ger ett sladdrigt och plastigt intryck. Porta Pro ger ett mer gediget och lyxigt intryck. Det som skiljer dom åt annars är Porta Pro:s "Comfort Zone", man kan ställa in hur hårt lurarna ska trycka mot huvudet. Sporta Pro:s båge går också att vika bakåt, så att man kan ha en mössa eller cykelhjälm på sig samtidigt som lurarna.

Vad det gäller passformen på Sporta Pro vikta bakåt är den inte särskilt bra. Efter ett tag börjar lurarna skava och det är svårt att hitta rätt läge att sätta lurarna i. Jag har också haft problem med att ha Sporta Pro bekvämt sittande i "vanligt" läge, då mitt huvud är för stort (eller bågarna för små). Det är något bättre med Porta Pro, men dom är då maximalt utdragna.

Om du har ett huvud som är av mer normal storlek bör du finna dessa lurar bekväma och lätta. Men hoppas inte för mycket på den bakåtvikta passformen på Sporta Pro.

Vi närmar oss då det viktigaste: hur låter det? Svaret är att det låter väldigt bra. Det är en enorm skillnad mot de medföljande originallurarna. Det går inte ens att jämföra. Det är också mycket bättre ljud än the plug. Lurarna ger en kraftig bas, en befrielse för många iPod-älskare som saknar "extra bas"-effekten som finns i många andra musikspelare.

Jag tycker att EQ-läget Rock passar bra till dessa lurar. Med denna inställning, lite volym och Metallica-The Shortest Straw i lurarna lyfter vilken trist promenad som helst. Det går även bra att byta ut Metallica mot valfri annan musik.

Ljudet blir luftigt, man får en fin rumskänsla. Jag upplever att lurarna klarar både bas, mellanregister och diskant på ett fint sätt. I alla lägen är detta bra ljud för pengarna.

Lurarna är öppna, det kan ses både som en fördel och en nackdel. En fördel i trafiken, en nackdel på tåget med skrikande barn omkring sig. Det krävs rätt så nära full volym på iPoden för att överrösta trafikljud.

Porta Pro och Sporta Pro är båda väldigt bra lurar. Det skiljer ungefär 100 kronor i pris. Sporta Pro går att vika, men den funktionen ger jag inte mycket för. Den är lite plastigare. Porta Pro kostar en hundring mer och ger ett mer gediget intryck. I vilket fall får du som köpare ett bra ljud, och det är det viktigaste

Porta Pro

+
*Kanonbra ljud
*Egensinnig design

-
* Kan upplevas som ömtåliga

Porta pro på Pricerunner

Sporta pro

*Kanonbra ljud

-
*Dålig passform för stora huvuden
*Dålig passform i "vik-bak"-läget
*Plastig känsla i lurarna

Sporta pro på Pricerunner

Vi tackar PCB Distribution som bidrog med lurarna för test.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 15:32

Låter sporta pro och porta pro likadant? Har alltid undrat.
Behöver små lurar som kompletterar mina Grado SR60 och dom ultimata Etymotic ER-4P (fhyfan vad dom låter bra!=)

Raptor

Det är samma element, alltså låter dom precis likadant. Menar du att etymotics-lurarna låter lika bra som shure e5c?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 16:04

Kul vilken skillnad det kan vara...jag var helnöjd med hur mina Sporta Pro satt när jag hade dem...speciellt med bygeln bakfälld...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 16:23
Ursprungligen av svanerik:

Det är samma element, alltså låter dom precis likadant. Menar du att etymotics-lurarna låter lika bra som shure e5c?

Har aldrig testat Shure E5c.

Raptor

  • Medlem
  • 2004-09-18 16:12

Kul test! Men jag rekar verkligen den som är ute efter nya lurar att prova själv i butik med iPoden. Vissa gillar det tunga (ofta odetaljerade) ljudet från typ Koss Porta lurar. Medans andra föredrar mera finlir, som tex någon av Sennheisers modeller. De finns också i portablare varianter.

Beror säkert lite på vilken musik man helst och mest lyssnar på såklart. Helt klart subjektivt.

Ang. Volymen på iPoden, är det inte en mjukvaruspärr i EU-versionen av iPod? Har för mig det, finns inte i den amerikanska. Har hört något sådant....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 17:40

Hur är det med problemet att de fastnar i håret? Läste på något forum om de där lurarna, och alla sa att de var svinbra, MEN att de alltid fastnade i håret och att det gjorde skitont att få lös det. Inget du märkte av?

  • Medlem
  • 2004-09-18 17:45
Ursprungligen av Sawert:

Hur är det med problemet att de fastnar i håret? Läste på något forum om de där lurarna, och alla sa att de var svinbra, MEN att de alltid fastnade i håret och att det gjorde skitont att få lös det. Inget du märkte av?

Jo det där är absolut ett problem. Men bara man är lite försiktig så brukar det inte vara några problem.
Mina Porta Pro är tyvärr trasiga men jag funderar på att köpa ett par nya. Koss KCS 50 kan också vara ett alternativ. Någon som vet om det är samma element i dem som i Porta Pro? Sen är det lite tveksamt hur skönt de sitter på örat också.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=28886

Jag har inte haft problem med att de fastnar i håret.

En sak är säker med båda modellerna, de är så jävla fula att man blir äcklad!

Ursprungligen av minipod:

En sak är säker med båda modellerna, de är så jävla fula att man blir äcklad!

Jaha... Intressant att du tycker det... Och?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 08:36

Jag tycker helller inte om utseendet, inte alls min stil, men bra låter dem.
Andra lurar som oxå låter bra är Sennheisers (lika?) gamla klassiker HD200, de är dessutom väldigt snygga, helt min stil. Kommer det ett test av dem i framtiden måntro? Skulle vara kul att läsa ett!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2004-09-24 14:38
Ursprungligen av Solid:

Jag tycker helller inte om utseendet, inte alls min stil, men bra låter dem.
Andra lurar som oxå låter bra är Sennheisers (lika?) gamla klassiker HD200, de är dessutom väldigt snygga, helt min stil. Kommer det ett test av dem i framtiden måntro? Skulle vara kul att läsa ett!

Instämmer. Själv tyckte jag att ljudet i dem var väldigt detaljerat, men kanske lite tunt, och att de släppte in för mycket ljud utifrån, medan internetrecensioner prisar dem för djup bas och att de inte släpper in omgivningsljud.. heh.

Men i vilket fall är de väldigt intressanta eftersom de låter bra, inte har fantasipris (600-700 kr) och matchar ipodden utseendemässigt.

Ursprungligen av Erik P:

Jaha... Intressant att du tycker det... Och?

nej jag bara sa vad jag tyckte om dom.

de får jag väl? :eek:

porta pro

vill bara säga att dom e riktigt läckra, funderar på att köpa ett par...

*Antecknar Sennheiser HD200*

Jag testar shures snäckor nu... Undrar om det finns något som kan matcha dom? Det är snuskigt bra ljud.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 11:47
Ursprungligen av svanerik:

*Antecknar Sennheiser HD200*

Jag testar shures snäckor nu... Undrar om det finns något som kan matcha dom? Det är snuskigt bra ljud.

Trevligt!

Dessa kanske kan matcha Shures, lite jobbiga att bära med sig bara, och priset kanske man inte ska nämna...
http://www.stereo-karlstad.se/e-xpress/asp/artikel_info.asp?artnr=2481&katid=823&katpage=1

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 10:39

Jag köpte ett par porta pro igår. Och de är förutom ett sjukt bra ljud också jäkligt snygga tycker jag. Riktigt skön 80-tals retro känsla! Passar min stil grymt bra också. Lurarna känns som skapta för Kraftwerk!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 19:29

de är coola :)

jag fick mina koss porta pro för några dagar sedan, är mkt nöjd med dem... när en kompis köpte dem för 4 år sedan eller så, hånade jag honom för deras fula design

men nu tycker jag de är hur coola som helst faktiskt, skönt retrostuk på designen som sagt.

man kan spela mkt högt med dem och det är som sagt "fet bas" och de är i mitt tyckte den perfekta lågbudgetluren till ipod.

jag har även koss the plug men det är ren dynga tycker jag... visst det blir bra bas och så vidare när man meckat i 5 minuter för att få dem att sitta EXAKT rätt... då låter det bra, men även med träning får man oftast bara in dem "halvdant" så att basen inte kommer fram bra och det är väldigt irriternade. de är inte alls sköna att ha i öronen heller. har eartip pro mojängerna till dem också, men de är också ganska svåra att få att sitta helt perfekt, och de är lika obekväma med dessa. ljudet är mycket sämre med eartip pro än med de vanliga svarta skumgummimojarna.

porta pro är iallafall helsköna och det känns som man kan ha dem på sej hur länge som helst jag köpte mina koss porta pro för 395 kronor inklusive frakt och det är ett bra pris tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 19:34
Ursprungligen av mjauone:

jag fick mina koss porta pro för några dagar sedan, är mkt nöjd med dem... när en kompis köpte dem för 4 år sedan eller så, hånade jag honom för deras fula design

men nu tycker jag de är hur coola som helst faktiskt, skönt retrostuk på designen som sagt.

man kan spela mkt högt med dem och det är som sagt "fet bas" och de är i mitt tyckte den perfekta lågbudgetluren till ipod.

jag har även koss the plug men det är ren dynga tycker jag... visst det blir bra bas och så vidare när man meckat i 5 minuter för att få dem att sitta EXAKT rätt... då låter det bra, men även med träning får man oftast bara in dem "halvdant" så att basen inte kommer fram bra och det är väldigt irriternade. de är inte alls sköna att ha i öronen heller. har eartip pro mojängerna till dem också, men de är också ganska svåra att få att sitta helt perfekt, och de är lika obekväma med dessa. ljudet är mycket sämre med eartip pro än med de vanliga svarta skumgummimojarna.

porta pro är iallafall helsköna och det känns som man kan ha dem på sej hur länge som helst jag köpte mina koss porta pro för 395 kronor inklusive frakt och det är ett bra pris tycker jag.

Testade porta pro nyligen. Dom låter jävligt bra. Men fifan såmycket bättre Grado SR60 låter än Porta Pro. Pröva dom om ni får chansen. Ni kommer att bli chockade så bra musik kan låta=).

Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Testade porta pro nyligen. Dom låter jävligt bra. Men fifan såmycket bättre Grado SR60 låter än Porta Pro. Pröva dom om ni får chansen. Ni kommer att bli chockade så bra musik kan låta=).

Raptor

wah! blir förvånad och glad när du skriver att grado ska låta bättre! Finns det nån länk med info/test på lurarna i fråga? Har länge letat efter ett par lättdrivna ersättare till mina portapro.

Ursprungligen av mjauone:

jag fick mina koss porta pro för några dagar sedan, är mkt nöjd med dem... när en kompis köpte dem för 4 år sedan eller så, hånade jag honom för deras fula design

men nu tycker jag de är hur coola som helst faktiskt, skönt retrostuk på designen som sagt.

man kan spela mkt högt med dem och det är som sagt "fet bas" och de är i mitt tyckte den perfekta lågbudgetluren till ipod.

jag har även koss the plug men det är ren dynga tycker jag... visst det blir bra bas och så vidare när man meckat i 5 minuter för att få dem att sitta EXAKT rätt... då låter det bra, men även med träning får man oftast bara in dem "halvdant" så att basen inte kommer fram bra och det är väldigt irriternade. de är inte alls sköna att ha i öronen heller. har eartip pro mojängerna till dem också, men de är också ganska svåra att få att sitta helt perfekt, och de är lika obekväma med dessa. ljudet är mycket sämre med eartip pro än med de vanliga svarta skumgummimojarna.

porta pro är iallafall helsköna och det känns som man kan ha dem på sej hur länge som helst jag köpte mina koss porta pro för 395 kronor inklusive frakt och det är ett bra pris tycker jag.

Var köpte du dom för ett så bra pris?
Ja har oxå ett par "pluggar" som ja visserligen e rätt nöjd med men ja har hört flera som älskar sina porta pro!

går det och byta sladd på koss porta pro ? om det går vad kostar de? har ett par och sladden e nästan av går nog av när som helst.

Har inte läst hela tråden, men Porta Pro är väldigt mkt för pengarna, kör dom med min iPod och det låter såååå bra!

Vet någon ungefär hur mycket ljud lurarna släpper ut – går det att använda dem vid tågresor till exempel utan att störamedpassagerarna?
Själv tycker jag det är ganska irriterande när andra sitter och lyssnar på (oftast riktigt dålig) musik så att det dånar i hela vagnen.
Angående designen så har jag gått från att tycka det var det fulaste jag någonsin sett till att drabbas av akut prylbehov varje gång jag ser dem.

Dom här lurarna läcker mycket ljud. Vill du vara diskret - välj in-ear.

  • Medlem
  • 2004-12-08 09:14

Jag är väldigt nöjd med mina Porta Pro som jag köpte efter att ha insett att mina öron är av en annan sort än vad utvecklarna av ThePlug anser vara inom standard för öron... Nu är min hörsel kanske inte den bästa för att konstatera finare nyanser mellan lurar - det har varit för många rockkonserter i ungdomen för slika övningar, men för mina behov är de utmärkta. Visst läcker de ljud, men... Designen är ju originalretro, dvs de har sett likadana ut sedan Moses födelse ungefär och är inte ett utlopp för att bara se ut som om det är gammal design – det ÄR gammal design, och om man gillar den eller inte är ju en smaksak. Jag föredrar att ha tämligen smäckra lurar på skallen istället för att gå runt och se ut som en Musse Pigg-kopia.

Ang iPodens volymbegränsning så stämmer det - iPoden genererar mer ljud än vad som är tillåtet i Frankrike, därav spärren. Men den är en smal sak att plocka väck… det har beskrivits i den här tråden.

Lite mer hackande behövs för att tillåta iPod Download att fungera i iTunes efter senaste uppdateringen, men det är ändå tämligen enkelt. Har själv fixat det med HexEdit. Hardmac beskriver hur

jag har haft mina porta pro i snart ett år och jag är mycket nöjd med dom. jag har precis bytt muddar och nu känns dom som nya. mycket väl värda pengarna.

vad är ipod download?

  • Medlem
  • 2004-12-08 11:45

Ett program som Apple inte tycker om. Det möjliggör att du kan hämta låtarna från iPoden till iTunes. Alltså bakvänt... Apple har tvingat utvecklaren att ta bort programmet från sin site och har i senaste iTunes-uppdateringen spärrat programmet. Men den spärren kan man ta bort...

Ursprungligen av nickodemus:

jag har haft mina porta pro i snart ett år och jag är mycket nöjd med dom. jag har precis bytt muddar och nu känns dom som nya. mycket väl värda pengarna.

vad är ipod download?

Vart kan man köpa/få tag på nya muddar som passar? Mina är inte i särskilt bra skick, till skillnad från resten av luren. Har snart haft dem i ett år och är grymt nöjd. Dock har jag funderat på att köpa ett par in-ear som komplement senare när pengar ramlar in.

edit: passar
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=110024
?

Bevaka tråden