Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itrip tullavgift

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-22 17:02

Jag fick en faktura idag från ups där dom vill ha 265:- i tullavgift, det är ju nästan vad den är värd. Itripen köpte jag i början av juli men har sålt den.

Är det någon annan som har fått något liknande?

Ska förövrigt betala inom 10 dagar.

irriterande!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-22 17:22

Låter mycket, ring dem och kolla upp det.
Hörde någon som fick tulla, men det var max 100kr.

Tough luck, men du beställde från ett icke-EU-land, och då får du tyvärr räkna med att dom kan komma att ta tullavgift.

  • Medlem
  • 2004-09-22 18:39

Varför har det tagit så lång tid för att få räkningen?
Tror ni dom tar hänsyn till att jag inte har den kvar?

varifrån beställde du LuLo?

  • Medlem
  • 2004-09-22 20:17
Ursprungligen av dempan:

varifrån beställde du LuLo?

jag beställde från Griffin

Ursprungligen av Raptor:

Förstår inte riktigt varför dom inte tar den. Den är ju olaglig i Sverige.?

Det undrar jag också, men eftersom det var så länge sen så har det ändå gått igenom, men jag undrar nu om ayna kommer och knackar på min dörr. Hoppas inte UPS för detta vidare.

Deras beskrivning är "mp3 accessories", fast det kan komma från Griffin.
Lite roligt är dock att dom kallar den för "Istrip"

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 20:04
Ursprungligen av LuLo:

Jag fick en faktura idag från ups där dom vill ha 265:- i tullavgift, det är ju nästan vad den är värd. Itripen köpte jag i början av juli men har sålt den.

Är det någon annan som har fått något liknande?

Ska förövrigt betala inom 10 dagar.

irriterande!!

Förstår inte riktigt varför dom inte tar den. Den är ju olaglig i Sverige.

Raptor

  • Medlem
  • 2004-09-22 20:14
Ursprungligen av Raptor:

Förstår inte riktigt varför dom inte tar den. Den är ju olaglig i Sverige.

Raptor

Det är inte olagligt att inneha en, utan det är olagligt att använda den.

Ursprungligen av LuLo:

Jag fick en faktura idag från ups där dom vill ha 265:- i tullavgift, det är ju nästan vad den är värd. Itripen köpte jag i början av juli men har sålt den.

Är det någon annan som har fått något liknande?

Ska förövrigt betala inom 10 dagar.

irriterande!!

Beställer du varor utanför EU (för ett visst värde) är du belagd att betala 25% moms på varuvärdet och 12% på frakten. (Om inte frakten är betald av leverantören) Ett tips är att be företaget du köper av, är att de skriver ned värdet på tullfakturan till "value for customer purpose only" då kan inte Bosse sno några pengar av dig.

Ibland, men inte alltid så missar dom att registrera tullvärdet...

Vill dom ha mer än ovanstående så ska du ringa och ifrågasätta.

  • Medlem
  • 2004-09-23 14:55

Skickar dom verkligen ut avgifter så långt efteråt? Jag fick min iTrip för en vecka sedan. Betyder det att jag kan få betala tullavgift i efterhand?

/majk

  • Medlem
  • 2004-09-23 15:31

Nu har jag ringt ups och frågat lite om min faktura, och runt om :rolleyes:

Det är nog bara att betala, accepterat..

MEN så frågade jag varför det just kom så sent. Staten & tullen har börjat (iår) att kontrollera mer av det man köpter från ett Icke-EU land så hon jag pratade med sa att jag kan nästan räkna med att betala fler liknande fakturor eftersom jag köper ofta från USA. Men det kanske hon säger för att skrämmas.

Så akta er ni som har beställt från ett Icke-EU land för detta.

Uttläggsersättning ca 100:-
+
Tull ca 10:-
+
Införselmoms ca 130 :-
+
25% i utläggsersättningen

Ändå var det en relativt billig Itrip (då menar jag på er som köpt Ipod/Mini ect. som kostar lite mer)

Vartifrån ska man köpa för att det ska vara från ett EU land då?

Griffin ligger i Usa, vartifrån skickar theistore.com sina saker?

Ursprungligen av minipod:

Vartifrån ska man köpa för att det ska vara från ett EU land då?

Griffin ligger i Usa, vartifrån skickar theistore.com sina saker?

theistore skickar från Usa!

Ursprungligen av dempan:

theistore skickar från Usa!

Belkin då?
eller vad dom heter.

Belkin säljer inte iTrip!

  • Medlem
  • 2004-09-27 07:40

Är det inte skumt att du får en räkning i efterhand över huvud taget? Normalt så får man väl äran att hämta paketet på posten, om det ska tullas, och då betala i samband med att det hämtas ut!

Har aldrig hört talas om någon som ska betala i efterhand...

Var inte paketet uppbrutet när du fick det? Markerat att tullen varit där?

  • Medlem
  • 2004-09-27 11:23
Ursprungligen av yeppe:

Är det inte skumt att du får en räkning i efterhand över huvud taget? Normalt så får man väl äran att hämta paketet på posten, om det ska tullas, och då betala i samband med att det hämtas ut!

Har aldrig hört talas om någon som ska betala i efterhand...

Var inte paketet uppbrutet när du fick det? Markerat att tullen varit där?

Det är normalt att det tar tid innan räkningen kommer.
FedEx kan ta 3-4 veckor på sig ibland. Man har nästan glömt vad man handlat, då fakturan dyker upp.

Inget att bli upprörd över eftersom orsaken till förvåningen är att den som beställt inte haft koll på läget och reglerna. Eller hoppats på att komma undan och blir arg för att man blivit "avslöjad".
Däremot kan man bli upprörd över moms och skatter osv...
Och det lär inte bli enklare med tiden ju mer global internethandeln blir.

Staten ser möjligheten att dra in pengar på ännu fler smarta och kreativa...
"Wow, ännu en som gjort en bra affär! Vi går in och tar en del av vinsten"

  • Medlem
  • 2004-09-27 19:52
Ursprungligen av yeppe:

Är det inte skumt att du får en räkning i efterhand över huvud taget? Normalt så får man väl äran att hämta paketet på posten, om det ska tullas, och då betala i samband med att det hämtas ut!

Har aldrig hört talas om någon som ska betala i efterhand...

Var inte paketet uppbrutet när du fick det? Markerat att tullen varit där?

det var inte uppbrutet alls och fick inte hämta ut det heller de kokm till min dörr...
har fortfarande inte betalat, men inte för att vara snål men jag tycker det är skumt bara..

Jag ska köpa en Ipod mini till brorsan från apple men undrar nu om det är någon som har haft samma otur med skatten/tullen? Hur stor kan risken vara att torska på detta 2 gånger

  • Medlem
  • 2004-09-27 21:31
Citat:

Inget att bli upprörd över eftersom orsaken till förvåningen är att den som beställt inte haft koll på läget och reglerna.

Ingen som är upprörd... Men vanligaste torde vara uthämtning och betalning samtidigt. Tull vid internethandel verkar också vara mycket sällsynt även om det existrerar.

Ursprungligen av LuLo:

Hur stor kan risken vara att torska på detta 2 gånger

Risken borde vara minimal! Har beställt en hel del från USA och aldrig behövt tulla. Vissa grejer har iofs haft ett väldigt lågt värde (tullfritt). Har heller aldrig hört talas om någon som behövt tulla mer än en person, och förutom du alltså... :rolleyes:

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-28 09:49
Ursprungligen av LuLo:

det var inte uppbrutet alls och fick inte hämta ut det heller de kokm till min dörr...
har fortfarande inte betalat, men inte för att vara snål men jag tycker det är skumt bara..

Jag ska köpa en Ipod mini till brorsan från apple men undrar nu om det är någon som har haft samma otur med skatten/tullen? Hur stor kan risken vara att torska på detta 2 gånger

Om du beställer från apple så är ju chansen att åka på tull = 0% eftersom du måste beställa från svenska applestore. amerikanska applestore säljer tex bara till usa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-28 16:16

Många privata budfirmor gör så, skickar faktura i efterhand. och som sagt är största utgiften deras egen avgift. samma sak med posten. åkte på 136kr tull+moms på min itrip och då skulle posten ha ca 79 av dem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-05 22:17

Jag fick min iTrip förra veckan i brevlådan. Beställde från theistore. De hade dock skrivit värde $24 på paketet i stället för $35 som den kostar.

$24 = €19

...och på CD-skivor man köper från CD-wow står det förtryckt "Duty/VAT Not Applicable-Value Under 22.00 EURO" Nu skickar ju CD-wow från Europa, men texten är nog där även annars... så då borde jag inte få nåt otrvevligt brev med krav på pengar med tull och moms och skit på iTripen va? ...hoppas jag slipper iaf.

  • Medlem
  • 2004-10-27 20:27

Jag beställde en itrip till min mini fårn audio-outfitters och köpte även en car charger samtidigt. Detta kostade ca 50 dollar + frakt på ca 11; totalt ca 61 dollar. Jag väntade spänt i några dagar och fick plötsligt ett brev från Arlandas postterminal där de skrev att de ville få komplettarande info om mitt paket, såsom innehåll, värde och valuta. Jag erkänner att jag blev aningen svettig när detta damp ned i brevlådan och jag såg min efterlängtade itrip försvinna i horisonten... Jag faxade dock min orderbekräftelse och höll tummarna och hoppades att inte en grå farbror från Post- och Telestyrelsen skulle hälsa på med handklovarna i högsta hugg ;). två dagar senare låg mitt paket på posten och jag fick snällt betala 192 kronor i tull och expeditionsavgifter. Summa: ca 650 kronor!!!!!!!

Nåväl, nu har jag min iTrip och har inte dåligt samvete för att jag bryter mot storebrors löjliga lagar om FM-sändare (som endast räcker ca 10 meter).

Sensmoral: glöm ej räkna in tullavgifter och expeditionsavgifter (t.o.m. moms på exp.avg.!)

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-27 21:54
Ursprungligen av Fexe:

Sensmoral: glöm ej räkna in tullavgifter och expeditionsavgifter (t.o.m. moms på exp.avg.!)

Beror ju på att det du beställde kostade "för mycket" för att det ska släppas igenom. Jag köpte en del DVD-skivor från USA för några år sedan, och åkte på tull och moms en gång - då var det två rätt dyra filmer jag hade beställt. Ligger varuvärdet under 200 spänn är det iaf inga problem skulle jag tro. Troligen lite mer än det går bra också. Och som sagt så skrev theistore att det var $24 på utsidan av paketet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 21:12

om man köper en itrip från tyskland då?? där kostar den 32 euro på ebay! sprillans ny.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 21:32
Ursprungligen av lukke:

om man köper en itrip från tyskland då?? där kostar den 32 euro på ebay! sprillans ny.

Från tyskland är det skattefritt!:)

Raptor

1
Bevaka tråden