Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Koss the Plug / VOICE Pro Eartip

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hörlurar är ett omistligt tillbehör till din iPod. Vi kommer därför att testa olika typer av lurar här på iPod.se. Först ut är The Plug från Koss.

Koss the plug är välkända lurar här på iPod.se. Många rekommenderar dem, varför det känns aktuellt med ett test. Här diskuteras också ofta tillbehöret Pro Eartip. Vi går här till botten med båda.

Koss the Plug
Koss the Plug är slutna lurar som dämpar ut yttre ljud. Pluggarna har lösa rör av plast/gummi och ovanpå dom fäster man skumgummiproppar. Dessa pressas ihop och föres in i hörselgången. Där utvidgar dom sig och utestänger yttre ljud.

Med lurarna följer två olika storlekar skumgummiproppar och fyra proppar i andra storlekar. Dessa är inte formade, meningen är att man ska kunna skära till dom själv.

Skumgummipropparna är ganska stora, så har du smala hörselgångar kan det bli besvärligt att få in dom. Eftersom de pressar kraftigt på hörselgångarna är det lätta att bli trött i öronen. Det gör att i alla fall jag har problem att ha lurarna i länge.

Koss the Plug går förhållandevis djupt in i öronen. Det är lätt hänt att de blir "personliga", alltså att det fastnar skräp m m från öronen på hörlurarna.

Ljudet då? Koss the plug har ett rykte om sig att ha en bra basåtergivning. Jag tycker att basljudet är väl definierat, men inte otroligt starkt. Vad som däremot kan sägas är att mellanregistret och diskanten är otydliga i jämförelse med basen. Ljudet känns något platt, men med en ok bas. Det ska ändå sägas att för de pengar man betalar får man mycket ljud.

Lurarna är robusta, och känslan av att kunna stänga ute yttervärlden är skön. Koss lämnar också livstids garanti för lurarna. Priset för Koss the plug är lågt, enligt Pricerunner 178 kr inklusive frakt.

Problemen med att få lurarna att sitta bra drar ner betyget. Men Koss the plug är ändå en prisvärd lur med ett helt OK ljud.

+
* Stänger ute yttre ljud
* Bra ljud (särskilt basen) för pengarna
* Sitter fast bra, lossnar inte t ex vid jogging

-
* Trycket på hörselgången kan upplevas för starkt.
* Platt diskant och mellanregister

VOICE Pro Eartip
Pro eartip ersätter de svarta skumgummipropparna som följer med Koss the Plug. Pro Eartip har formen hos de populära "granarna", som man ser hos många hörselproppar. De har en grå-beige färg.

Koss the Plugs medföljande proppar är för stora för de flesta öron. Därför var det med förväntning som jag testade Pro Eartip . Men ett stort frågetecken uppstod snart: Hur får man på dessa gummigranar på själva hörlurarna? Hålet i Eartip Pro är på tok för litet.

Jag satte Pro Eartip i press över en dag och gick sedan på uppgiften med våld. Det kändes som den enda framkomliga vägen. Efter en lång stund med gråt och tandagnisslan var granarna på. Men jag fick aldrig Eartip Pro att sitta på helt rätt.

Väl på sitter Pro Eartip bekvämt i öronen. Jag fick dock känslan av att de satt för långt in för att det ska vara riktigt bekvämt. Bärandekomforten ökade ändå många steg med detta tillbehör.

Ytterljud isolerades inte lika kraftigt som vid originalpluggarna. Det kan vara både en fördel och en nackdel.

Jag upplevde bra ljud på vänster öra. Men höger öra var kraftigt dämpat. Och eftersom granarna inte satt rakt och snyggt tog jag av dom. Då fick jag förklaringen: Röret som transporterar ljudet (se bilden) var ihopträngt av det kraftiga trycket från granarna.

Jag tycker det är undermåligt att det ska vara så besvärligt att sätta på detta tillbehör. Om du har turen att få på lurarna på rätt sätt får du ett bra ljud och en bättre bärandekomfort. Men det ska inte vara ett lotteri om man får på pluggarna eller inte.

EDIT: Efter kommentar från 8fps här på forumet har det framkommit att det bästa sättet att sätta på dessa pluggar är att ta av den svarta slangen som går inuti hålen i skumgummipluggarna (se bilden). Pro Eartip sitter ändå bra tack vare sin styvhet.

Enligt förpackningen ska man trä Pro eartip utanpå slangen, men gör alltså inte det.

Dessa nya uppgifter förändrar mitt omdöme om produkten så pass att jag höjer betyget.

+
* Ger mycket bra komfort

_
* Oklara instruktioner för monteringen

  • Medlem
  • 2004-09-10 21:25

Inressant recension.
Jag ser gärna en recesion på Sonys MDR-EX71 som jag kör. Väldigt bra lurar men som kostar en del mer.

Ska kolla upp det!

Köpte ett par Koss the Plug, tycker de suger! har lyckats få in en lur å fått den att låta bra en gång, resten av gångerna känns det som du ska spräcka nått i örat när man trycker in dem.

Ska köpa ett par slutna seinnheiser lurar istället!

Ursprungligen av Krokodilen:

Köpte ett par Koss the Plug, tycker de suger! har lyckats få in en lur å fått den att låta bra en gång, resten av gångerna känns det som du ska spräcka nått i örat när man trycker in dem.

Ska köpa ett par slutna seinnheiser lurar istället!

jag gick också på the plug-hypen och köpte ett par på teknikmagasinet i veckan. de sitter förbannat illa och är ett meck att få på plats. skulle antagligen gått på några bättre dyrare snäckor istället. nu lutar det åt att de får bli reservlurar när mina slutna sennheiser blir för klumpiga att släpa med.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 02:52

Koss the Plug suuuuuger! Varning! Kasta inte bort pengarna på dessa!!!

Skumgummimaterialet är av dålig kvalitet som expanderar tillbaka till sin ursprungliga form innan du ens kommit i närheten av ditt öra.

Propparna är STORA, vilket inte direkt hjälper när du snabbt som blixten försöker få in dom i örat...

Jag vet inte direkt hur kvaliten är på ljudet för jag lyckas aldrig riktigt få in dom fullt i örat utan bara en bit, vilket oxå ser enormt fult ut...

Nä, kassa saker är det.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 22:04

Jättebra med test av lurar! Det är det viktigaste tillbehöret. Och så tänker jag själv köpa nya snart.

Det är ju hopplöst att veta hur man kommer att trivas med i-örat-lurar innan man har testat dem själv. Jag ser fram emot ett eventuellt test av MDR-EX71, och gärna även Sennheiser MX 300.

Tummen upp!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 22:05

köpte ett par "pluggar" förra veckan...

Antingen har jag konstiga öron, eller så är pluggarna felkonstruerade. Enligt min mening är materialet i skumgummikuddarna för mjukt, de hinner utvidga sig för mycket innan man fått dem på platsordentligt... vore bättre om de var litestelare så manfick lite styrsel på dem.

Ska införskaffa ett par såna där eartip pro och se om det hjälper...

ja håller med, de är för mjuka!

men jag tror det finns bot!
sedan mitt förra inlägg för en kvart sedan bytte jag till de som är helt runda i båda ändarna, satt å rulla å tryckte på dem i 10 minuter, blöte dem lite lätt också, och efter ett jävla mekande har jag fått dem att sluta.

Låter bra, och basen har kommit fram.

tror tekniken är att man ska mjuka upp dem ett tag innan man börjar använda dem!

Ursprungligen av Krokodilen:

ja håller med, de är för mjuka!

men jag tror det finns bot!
sedan mitt förra inlägg för en kvart sedan bytte jag till de som är helt runda i båda ändarna, satt å rulla å tryckte på dem i 10 minuter, blöte dem lite lätt också, och efter ett jävla mekande har jag fått dem att sluta.

Låter bra, och basen har kommit fram.

tror tekniken är att man ska mjuka upp dem ett tag innan man börjar använda dem!

Jag har oxå ett par "pluggar" o ja tycker att de som är runda på båda ändarna e de helt klart skönaste. Testa dom innan ni köper nåra ear tip pro.

  • Medlem
  • 2004-09-11 09:12

För det första, Pro EarTip heter det... Lite petigt men ändå. Sen verkar ni inte ha provat att sätta på Pro EarTip utan den svarta slangen, jättelätt att få på, de sitter bra, likvärdigt ljud. Sen kan jag hålla med alla om att skumgummiplopparna är på tok för "snabbutvidgande", slutade använda de nästan på en gång. Haft Pro EarTip i drygt ett halvår och fortfarande lika nöjd, även om jag inte tackar nej till ett par Shure...

Ursprungligen av 8fps:

För det första, Pro EarTip heter det... Lite petigt men ändå. Sen verkar ni inte ha provat att sätta på Pro EarTip utan den svarta slangen, jättelätt att få på, de sitter bra, likvärdigt ljud.

Jag testade det, funkade kanonbra!

Men jag citerar bruksanvisningen: "Öronpluggen spännes lämpligen ut med spetsen på en penna så blir den lättare att trä på utanpå SLANGEN på the Plug."

Jag har ändrat i recensionen, beklagar om någon känner sig blåst p g a detta.

  • Medlem
  • 2004-09-11 11:58
Ursprungligen av svanerik:

Jag testade det, funkade kanonbra!

Men jag citerar bruksanvisningen: "Öronpluggen spännes lämpligen ut med spetsen på en penna så blir den lättare att trä på utanpå SLANGEN på the Plug."

Jag har ändrat i recensionen, beklagar om någon känner sig blåst p g a detta.

Glad att man kan hjälpa (stjälpa?) till.
Men det lättaste sättet att få på dem, enligt mig, är att spänna slangen ovanpå hörlurskontakten, den guldiga man får då. När man ser den guldiga spetsen på kontakten trär man på pluggen. Då får man en hård spets vilket underlättar, sedan är det bara att sätta på pluggen på själva hörluren. Det absolut lättaste, att man ska trä över en pennspets är bara svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-11 12:07

Haha. Jag köpte fan pluggen igår kväll.
Visst, de är lite stora och svåra att sätta in ordentligt. Men ljudet är bra, eller rättare sagt; ljudomfånget passar bra ihop med det jag lyssnar på. Hur det låter i andra genres tar jag inget ansvar för. He he

Det som framför allt är bra med dem är att de sluter ute mycket av det externa oljuden. Man behöver t.ex inte bli döv bara för att man inte vill höra rulltrappan man står i för tillfället, eller ofrivilligt hara alla andras tjatter så fort det kommer tystare partier i musiken.

Det är möjligt att de är så mjuka för att de inte skall bli för hårda om t.ex vintern. De flesta hörlurssladdar brukar stelna när de hänger ute då man knallar omkring utomhus i minusgrader.
De flesta hörlurssladdar är helt enkelt inte anpassade för svenskt klimat.
Sen får man vänta i en två-tre månader och se hur dessa står sig mot de starke Januarivind.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 12:19

Jag har också haft problem att få "pluggen" att sitta ordentligt i örat. Trodde att det var fel på mina öron ett tag

Tycker att de låter bra men mina tenderar att låta för mycket diskant om dem! Basen är lite halvklen tycker jag men det kanske är fel på mina?

Lånade ut dem till morsan som också tyckte att de inte sitter riktigt. Får se om man köper Proeartip och testar.

  • Medlem
  • 2004-09-11 12:24

Ett test där du jämför Apples in-ear med Sonys MDR-EX71 skulle uppskattas.

Ursprungligen av Nauga:

Ett test där du jämför Apples in-ear med Sonys MDR-EX71 skulle uppskattas.

Det är uppfattat. *antecknar*

Pro Eartip ger bra komfort, men inte f-n ska det vara så svårt att fatta hur man ska sätta på dom? Det verkar inte ens som om tillverkarna fattar.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 15:55

Har inte provat dessa som testas, men mina favoritlurar efter mycket, mycket testande är Sennheiser PX100, hopfällbara öppna lurar för 350kr ungefär. De stänger dock inte ute mycket av det som är runt omkring.

Tips för framtida test alltså...

Jag rekommenderar som alltid Etymotic ER-6/ER-6i och dissar pluggen. Visst, pluggen är bra mycket billigare men den är också BRA mycket sämre.

MacDailyNews har precis postat ett lyriskt test.
http://www.macdailynews.com/comments.php?id=P3419_0_1_0

"How do the ER-6i's sound? After a week, I can report they sound amazing. I cannot listen to my old Apple iPod earphones anymore because they sound like mud. In fact, after the first 30 seconds of listening to the ER-6i's, my first words were, "wow, wow, and wow!""

Ursprungligen av Roger Åberg:

Jag rekommenderar som alltid Etymotic ER-6/ER-6i och dissar pluggen. Visst, pluggen är bra mycket billigare men den är också BRA mycket sämre.

MacDailyNews har precis postat ett lyriskt test.
http://www.macdailynews.com/comments.php?id=P3419_0_1_0

"How do the ER-6i's sound? After a week, I can report they sound amazing. I cannot listen to my old Apple iPod earphones anymore because they sound like mud. In fact, after the first 30 seconds of listening to the ER-6i's, my first words were, "wow, wow, and wow!""

Var kan man köpa såna då?

Ursprungligen av ajjes89:

Var kan man köpa såna då?

ljudmakarn.se
kostar 1950

Ursprungligen av condon:

ljudmakarn.se
kostar 1950

Eller så beställer man via eBay för $132 (~1000kr)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 10:38
Ursprungligen av piggie:

Eller så beställer man via eBay för $132 (~1000kr)

Eller härifrån
http://www.discountheadphones.com/
detta är samma som idealsound ebay.
Har köpt från honom. Köpet är idiot säkert eftersom paketet är försäkrat och han (säljaren) 100% ärlig. Inget kan gå fel:)

Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 00:19

bättre än Apple orginal?

//C

Shure gör lurar som kan vara ett alternativ till Etymotic. Finns i tre versioner och kostar från 800 till 4000. Säljs av webhallen.com

Ett bra ställe med tester, synpunkter och tips om hörlurar är headwize.com

Ursprungligen av ajjes89:

Var kan man köpa såna då?

De är svindyra i Sverige, köp på nätet. Jag köpte mina här:
http://www.headphone.com/layout.php?topicID=3&subTopicID=26
tillsammans med ett par Grado SR60. Mycket nöjd med båda, Grado-lurarna läcker sjukt mycket så de har ett ganska litet användningsområde.

schyst.. eartip pro får man skaffa..
vad kostar dem?

gillar inte att röra mig med de andra... man känner sig lite svettig på något sätt..
svettig i öronen.

Sen blir det lite klickande ljud när sladden drar

  • Medlem
  • 2004-09-11 15:55
Ursprungligen av vemsom:

schyst.. eartip pro får man skaffa..
vad kostar dem?

gillar inte att röra mig med de andra... man känner sig lite svettig på något sätt..
svettig i öronen.

Sen blir det lite klickande ljud när sladden drar

Har också ett klickande ljud, pratat med fler som har det, men, vad gör man? Jaja, ingen större fara.

Pro EarTip kostar 78:- på webhallen.com

  • Medlem
  • Västervik
  • 2004-09-14 13:48

Skapligt bra, men ändå!

Köpte mina Koss pluggar för cirka två år sedan( 495:- lurad eller?) , skumgummiplopparna försvann ganska fort. Köpte "plastgranar" på Hobbex, lite svårt att få dit dom men det gick bra tillslut. Till min fasa slutade de att funka i förra veckan, verkar vara så att en av sladdarna är av inuti/nere vid kontakten.
Övrigt en mycket bra hörlur, som blev bättre med "granarna".
Ilkka

  • Medlem
  • 2005-10-17 09:21

The plug är helt rätt för mig iaf.. kanske jag ahr rätt form på öronen.. för jag tycker dom är kanon!

Det gäller att få dom så långt in i örat som möjligt.. annars känner man inte av något av den fina basen..

Men jag rekomenderar dom starkt

Bevaka tråden