Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTrip - förbjuden?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har hört att iTrip är förbjuden i Sverige. Varför detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 12:08

Därför att man inte får starta radiokanaler hur som helst utan man måste betala för att få frekvenser. Nu har ju iTrip en minimal räckvidd men dom förbjuder allt istället för att dra gränsen någonstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 12:10
Ursprungligen av PTS:

Att använda svaga FM-sändare med kort räckvidd som är inbyggda i MP3-spelare kräver tillstånd från PTS. Den som använder en sådan sändare utan tillstånd bryter mot lagen om elektronisk kommunikation.

På senare tid har det blivit möjligt för konsumenter att köpa bärbara MP3-spelare, eller tillbehör till MP3-spelare, som innehåller svaga FM-sändare. Att använda en sådan sändare, vare sig det handlar om en stark eller väldigt svag sändare, kräver dock ett tillstånd från Post- och telestyrelsen. Skälet till detta är att sändarna kan störa mottagning av andra sändningar, sändningar som har tillstånd.

MP3-spelare, eller tillbehör till MP3-spelare, som innehåller svaga FM-sändare och som nu säljs är ofta avsedda för USA-marknaden. Där är det lagligt att använda denna typ av sändare utan tillstånd så länge sändarens effekt understiger en viss gräns. I Europa däremot har det sedan publika radiosändningar började varit statens roll att garantera distributionen och att störningarna minimeras, vilket lett till mindre störningar än i USA.

PTS kommer under våren att testa konsumentprodukter som har svaga FM-sändare för att ta reda på hur mycket störningar de ger.

http://www.pts.se/Nyheter/pressmeddelande.asp?ItemID=3024

typiskt mesiga töntsverige! jag kan inte störa ut en "riktig" radiosändning ens om jag håller min iTrip precis intill antennen till radioapparaten.

vad trött jag blir på sånt här storebrorstänkande!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-10 12:43
Ursprungligen av LimpFish:

typiskt mesiga töntsverige! jag kan inte störa ut en "riktig" radiosändning ens om jag håller min iTrip precis intill antennen till radioapparaten.

vad trött jag blir på sånt här storebrorstänkande!

Chansen för att åka fast när man använder sin iTrip är väll ungifär lika stor som att man skulle få böter för att gå mot röd gubbe... vilket jag gör rätt ofta... även om det står en polisbil framför o väntar på grönt...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 23:23
Ursprungligen av LimpFish:

typiskt mesiga töntsverige! jag kan inte störa ut en "riktig" radiosändning ens om jag håller min iTrip precis intill antennen till radioapparaten.

PTS kommer att göra som vanligt. Jämföra den av dem uppmätta utstrålade energin med de specifikationer som finns för FM. Att det sedan i praktiken är ytterst osannolikt att det ger upphov till störningar kommer att vara fullständigt sekundärt. Finns risken på papperet så kommer förbudet att kvarstå.

  • Medlem
  • 2004-09-10 23:52
Ursprungligen av iPodLeonardo:

PTS kommer att göra som vanligt. Jämföra den av dem uppmätta utstrålade energin med de specifikationer som finns för FM. Att det sedan i praktiken är ytterst osannolikt att det ger upphov till störningar kommer att vara fullständigt sekundärt. Finns risken på papperet så kommer förbudet att kvarstå.

Det kanske jag inte skall nämna eftersom det riskerar att ytterliggare sänka moralen för polisen....men jag studerar till polis och är en flitig användare av min itrip mini (skall ringa pts i dagarna och ansöka) Ve och fasa....min moral är i botten...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 10:38
Ursprungligen av Arkie:

Det kanske jag inte skall nämna eftersom det riskerar att ytterliggare sänka moralen för polisen....men jag studerar till polis och är en flitig användare av min itrip mini (skall ringa pts i dagarna och ansöka) Ve och fasa....min moral är i botten...

Coolt! En snut på forumet :)!

Raptor

Ursprungligen av LimpFish:

typiskt mesiga töntsverige! jag kan inte störa ut en "riktig" radiosändning ens om jag håller min iTrip precis intill antennen till radioapparaten.

vad trött jag blir på sånt här storebrorstänkande!

Håller med! Paragrafryttare som inte ens har förankring i verkligheten är något av det värsta jag vet. Ungefär lika idiotiskt som att säga att vi har hög skatt på bränsle för att värna om miljön. Miljön? Tjurskit! Om det vore sant borde man nog förbjuda det helt eller stänga av hela USA. Tröttsamt är ordet...

Det är inte straffsanktionerat att gå mot röd gubbe längre. Så du får komma med en annan liknelse

Ursprungligen av FredrikB:

Det är inte straffsanktionerat att gå mot röd gubbe längre. Så du får komma med en annan liknelse

jag tror det va så han tänkte också

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-10 18:19
Ursprungligen av Massimilliano:

jag tror det va så han tänkte också

Precis

Då blir det desto roligare att använda iTripen med andra ord...

lika logiskt som att det skulle stå en polisbil och vänta på grönt när man går över på röd gubbe..^^
låter kul det där med fm-sändare, skickar den ut låtarna man spelar upp på ipoden lr vadå?

  • Medlem
  • 2004-09-10 20:39
Ursprungligen av Villsen:

lika logiskt som att det skulle stå en polisbil och vänta på grönt när man går över på röd gubbe..^^
låter kul det där med fm-sändare, skickar den ut låtarna man spelar upp på ipoden lr vadå?

Det är ju alltid en stund då båda är röda

FM-sändaren funkar som en lite radiostation så du rattar bara in kanalen på vilken radiomottagare som helst.

Om du ska ansöka om att få sända så kan du möjligtvis få vissa frekvenser. Var dock beredd på att langa upp den stora plånboken...

varför ringer itne alla in och ansöker? då fattar dom att det inte går och itrip blir laglig....haha

Jag ska beställa en iTrip till min iPod snart. Självklart inte för att använda i Sverige

Det är ju olagligt, och jag bryr mig ju självklart SÅÅ mycket om lagen. Definitivt mycket mer än mina etiska värden.

Ursprungligen av DrRotmos:

Jag ska beställa en iTrip till min iPod snart. [...]

Var??

Ursprungligen av Alphonze:

Var??

kanske på www.theistore.com

Ursprungligen av Alphonze:

Var??

theistore.com

utnytjade mitt sprillans nya MasterCard för första gången

Kan man verkligen köpa Itrip från "vilket land som helst" med tanke på de radiofrekvenser man använder? Eller är det i princip samma frekvenser över hela världen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-11 21:59

Same same.

Ja, det suger lite i mitt schletna gamla Visa-kort också...

va händer om man åker fast för använding av itrip, får man bara böter eller riskerar man fängelse....hm

Böter såvitt jag vet. Men chansen att man åker fast är extremt liten. Saken har en räckvidd på 10 m. Max. Det enda man skulle kunna spåra är bärvågen, men den kan man inte heller spåra särskilt långt. Dessutom så får inte folk som pejlar efter radiosändare visitera dig eller gå in i ditt hem utan en husrannsakan.

Dessutom kan du ju alltid bära med dig en walkie-talkie, och hävda att "Jävla walkie-talkie som glappar!".

Men hur är det om man beställer en från utlandet då?? kan man inte mista den i tullen? och bli av med pengarna.???

Inte olagligt att inneha, bara att använda.

Hur fungerar det med Itrips frekvenser när det gäller inställningen? Är den fast eller kan man välja vilken frekvens man vill sända i?

Bevaka tråden