Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hacka iTrip

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För er som inte tycker att iTrip inte är tillräckligt bra så finns det en lösning. Efter ingreppet ska sändningen bli både längre och bättre.

Utförlig beskrivning på: http://www.lemonfridge.com/galleries/itrip/
Mycket nöje!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 09:39

Såg den där också. Den blir dock fulare

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-26 12:19

Tror iofs inte att det blir så mycket skillnad om man inte byter ut hela antennen till en längre... det e ju bara plast i itrippen och radiovågorna går ju utan problem igenom det...

Ursprungligen av kainen:

Tror iofs inte att det blir så mycket skillnad om man inte byter ut hela antennen till en längre... det e ju bara plast i itrippen och radiovågorna går ju utan problem igenom det...

Jag tror att det har samma funktion som när man ställer antennen upp på en radio..... blir ju bättre mottagning än om den ligger ner. Vet inte om det är samma princip med radiosändning.

Den kanske inte behöver sticka ut så mycket.. Du vill inte testa o typ knipsa av koppartråden så att den precis sticker upp? Du kan ju bara byta ut den om det inte funkar.. *puss*

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-27 08:29
Ursprungligen av h.cewers:

Jag tror att det har samma funktion som när man ställer antennen upp på en radio..... blir ju bättre mottagning än om den ligger ner. Vet inte om det är samma princip med radiosändning.

Men FFS! Lägg ipoden på sidan då så står antennen upp, ingen skillnad

Ursprungligen av kainen:

Men FFS! Lägg ipoden på sidan då så står antennen upp, ingen skillnad

Vill inte låta uppkäftig, men tror du att de blir bättre mottagning på en radio om du ställer den på högkant? .... måste ja nästan testa.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-28 01:00

haha, roligt kainen. Tänkte lite av den tanken också, antennen lär ju inte veta att den "står upp" iaf

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-30 10:32
Ursprungligen av raZmus:

haha, roligt kainen. Tänkte lite av den tanken också, antennen lär ju inte veta att den "står upp" iaf

Tur att det finns nån här på forumet med lite humor iaf

Grejen är ju att en FM (Frekvensmodulering)s antenn SKA vara vågrät, eftersom det är frekvensen och inte amplituden (AM) som ändras och ger skillnad (ljud).
Sen att en antenn som ligger ned (t.ex på en bil) ofta blir dold av kaross och annat är en annan grej.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2004-08-30 11:53
Ursprungligen av hjalmar:

Grejen är ju att en FM (Frekvensmodulering)s antenn SKA vara vågrät, eftersom det är frekvensen och inte amplituden (AM) som ändras och ger skillnad (ljud).
Sen att en antenn som ligger ned (t.ex på en bil) ofta blir dold av kaross och annat är en annan grej.

Är det inte så att antennerna på sändaren och mottagaren ska vara parallella för optimal mottagning? *minns svagt från gymnasiefysiken*

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-30 13:53
Ursprungligen av hjalmar:

Grejen är ju att en FM (Frekvensmodulering)s antenn SKA vara vågrät, eftersom det är frekvensen och inte amplituden (AM) som ändras och ger skillnad (ljud).
Sen att en antenn som ligger ned (t.ex på en bil) ofta blir dold av kaross och annat är en annan grej.

För att vara seriös i 1minut då... spelar det nån roll om man meckar upp iTrippen och rätar ut antennen eller bara vrider ipoden så att antennen hamnar i samma position, ingen skillnad borde det vara? om det är skillnad, förklara då varför?

Ursprungligen av kainen:

För att vara seriös i 1minut då... spelar det nån roll om man meckar upp iTrippen och rätar ut antennen eller bara vrider ipoden så att antennen hamnar i samma position, ingen skillnad borde det vara? om det är skillnad, förklara då varför?

Jag vet inte om det är skillnad - har inte testat, men det enda jag kan tänka mig är att du skulle kunna få mindre störningar ifrån kretsarna i iTripen då antennen står rakt upp... (borde vara marginellt i så fall)

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-31 07:33
Ursprungligen av Erik P:

Jag vet inte om det är skillnad - har inte testat, men det enda jag kan tänka mig är att du skulle kunna få mindre störningar ifrån kretsarna i iTripen då antennen står rakt upp... (borde vara marginellt i så fall)

Det är väll det enda isf... men dom borde ju ha i kretsar som inte stör med tanke på vad enheten ska göra, vore ju dumt o man gjorde någonting som stör sig själv

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 13:34

Jag och kainen resonerade inte strikt enligt fysikens lagar utan strikt (någorlunda iaf?)enligt rolighetens lagar. Du har säkert rätt, men jag och kainen har också rätt, på vårt sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-31 08:49

Finns det något liknande för iTrip mini?

1
Bevaka tråden