Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ipod suger för fotografer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är det någon annan än jag som tycker att det vore dags för en smart picturebridge-kabel för att suga rent kameran från bilder? visst borde det vara enklare än det är? är det kanske rent av så att det redan finns ett sånt tillbehör, så att man kan slippa belkins media reader? jag vet att iriver har en modell som kan snacka direkt med kameror...

sedan, en annan grej - hur svårt vore det egentligen att ordna med stöd för USB1? visst, det är plågsamt långsamt och jag använder själv inte USB1 till något, men det finns en uppsjö kameror som bara har USB1...

apple, vakna! ge oss en ny skön ipod med äkta FW- och USB1/2-portar, så att vi kan använda ipoden som mobil HD samt koppla fler tillbehör!

/ ®

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 02:49

Det handlar inte riktigt om att Apple inte kan göra en spelare med DRM stöd så att det går mounta den som en vanlig HD. Det handlar om ett skydd mot piratkopiering så som jag har fattat det. Så länge det är så lär det inte finnas någon enkel kabel som löser problemet. iPoden är främst skapad för att fyllas med låtar från iTunes Store. Sen att det kanske inte är så som vi vill ha det alla gånger är en annan historia. Det enda du kan göra åt det är att tala om det för Apple eller att välja en annan spelare. Apple är redan vakna, väldigt vakna.

PS. På en av mina datorer här hemma har jag inte "Drivrutiner för höghastighets-USB" installerat. Jag antog då att det gick med USB1. Tankar ungefär i 0,6-0,8mb per sekund på den. Datorn har ju USB2 men det är inte installerat i Windows. Men det fungerar inte alls på en dator som endast har USB1 eller? DS.

Ursprungligen av raZmus:

Det handlar inte riktigt om att Apple inte kan göra en spelare med DRM stöd så att det går mounta den som en vanlig HD. Det handlar om ett skydd mot piratkopiering så som jag har fattat det. Så länge det är så lär det inte finnas någon enkel kabel som löser problemet. iPoden är främst skapad för att fyllas med låtar från iTunes Store. Sen att det kanske inte är så som vi vill ha det alla gånger är en annan historia.

nja, nu menar jag iofs en vanlig picture bridge-funktion, det har väl inget med DRM att göra att dra ner sina egenhändigt tagna bilder från kameran?

Ursprungligen av raZmus:

PS. På en av mina datorer här hemma har jag inte "Drivrutiner för höghastighets-USB" installerat. Jag antog då att det gick med USB1. Tankar ungefär i 0,6-0,8mb per sekund på den. Datorn har ju USB2 men det är inte installerat i Windows. Men det fungerar inte alls på en dator som endast har USB1 eller? DS.

nej, dessvärre går det inte på en XP-burk med USB1.1-hårdvara. vet inte om det funkar på en äldre mac med USB1.1 heller, men antar att det inte gör det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-19 09:21
Ursprungligen av raZmus:

Det handlar inte riktigt om att Apple inte kan göra en spelare med DRM stöd så att det går mounta den som en vanlig HD. Det handlar om ett skydd mot piratkopiering så som jag har fattat det. Så länge det är så lär det inte finnas någon enkel kabel som löser problemet. iPoden är främst skapad för att fyllas med låtar från iTunes Store. Sen att det kanske inte är så som vi vill ha det alla gånger är en annan historia. Det enda du kan göra åt det är att tala om det för Apple eller att välja en annan spelare. Apple är redan vakna, väldigt vakna.

PS. På en av mina datorer här hemma har jag inte "Drivrutiner för höghastighets-USB" installerat. Jag antog då att det gick med USB1. Tankar ungefär i 0,6-0,8mb per sekund på den. Datorn har ju USB2 men det är inte installerat i Windows. Men det fungerar inte alls på en dator som endast har USB1 eller? DS.

Vaddå inte fungerar att mounta som en vanlig hårddisk, fungerar ju hur enkelt/bra som helst så tror inte att det är det som är problemet.

Fungerar alldeles utmärkt med USB1... har det på datorn här på jobbet och det är inga problem att koppla till iPoden genom den.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 03:12

Det har väl antagligen med det att göra ändå. Eftersom ipoden är konstruerad med piratskydd i åtanke. Det drabbar dig trots att du ska göra över "hederliga" filer. Det var så jag tänkte.

iPoden har väl inte direkt utvecklats med fotografer i åtanke. Det är ju först och främst en musikspelare.

Sen finns ju denna som så att säga fyller tomrummet:
http://www.belkin.com/ipod/cameralink/

Funkar dock inte med 4G just nu men det ska tydligen vara på G.

Citat:

Storing digital photos is fast and easy using the Digital Camera Link for iPod. Now you can leave your PC at home and stop worrying about using up your camera's memory. With this portable innovation you'll easily transfer thousands of digital images from your camera to your iPod, and free up disk space to take more pictures. Belkin brings a new dimension to your iPod device - it's not just for tunes anymore.

Simply connect the Belkin Digital Camera Link to your iPod, and connect your USB mass-storage-class camera device. Using software support that's already built into your iPod (with software version 2.1 or later), your pictures transfer quickly and you're ready to start shooting again. When you get home, just connect your iPod to your computer to retrieve the images. It's like having virtually unlimited storage space for all your photos.

Fast jag måste ju säga att det suger ändå eftersom man tvingas släpa på iPoden och en grunka som är lika stor som iPoden för att föra över bilder.

Sen vet jag inte om jag litar så mycket på iPoden för att lagra bilder på den. En iPod 1G jag hade kraschade ett antal ggr och enda sättet att få igång den var att göra en restore på den och då försvann ju alla filer jag lagrat på den.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 17:36

De lagrade ju Sagan om Ringen-filmerna på iPods när de transporterade klipp i London så det ska nog gå bra

  • Medlem
  • 2004-08-15 20:40

Hårdvaran i Ipoden har ju stöd för jpeg, mjpeg, tv ut, digital ut, Usb 2.0 host, etc. Det är bara det att apple inte valt att lägga till det i designen av ipoden. Ipoden mini och G4 är båda baserade på detta chip: http://www.portalplayer.com/products/documents/5020_Brief_0108_Public.pdf
Det som fövånar mig är "More than 15 hours of playback from one AA alkaline battery", vad har apple lagt till i designen som drar så mycket ström ?

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-08-18 10:26
Ursprungligen av elche:

Hårdvaran i Ipoden har ju stöd för jpeg, mjpeg, tv ut, digital ut, Usb 2.0 host, etc. Det är bara det att apple inte valt att lägga till det i designen av ipoden. Ipoden mini och G4 är båda baserade på detta chip: http://www.portalplayer.com/products/documents/5020_Brief_0108_Public.pdf
Det som fövånar mig är "More than 15 hours of playback from one AA alkaline battery", vad har apple lagt till i designen som drar så mycket ström ?

En HD på 4-40Gig

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 11:58

Fungderade som sagt för mig också. Angående DRM så tänkte jag lite fel. Det jag menade var att Apple gör så att man ska använda iTunes etc. och inte utforskaren tex. Sen när det gäller fotografier osv fungerar det naturligtvis att lägga dem hur man vill på poden :). Jag var nog lite trött kl 02:49.

1
Bevaka tråden