Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapar Skal till iPod 4G

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

[FONT="Tahoma"]I den här tråden kommer arbetet med skalet till min iPod 4G 40GB dokumenteras.

Innan jag sätter igång arbetet ordentligt så behöver jag lite information:

Ni som har iPod 4G 40GB
• Radien för scrollhjulet fram till navet (ganska precis info behövs)
• Radien/diametern på innernavet i scrollhjulet
• Avståndet från höger/vänster, botten, och topkant till scrollhjulets närmaste kant
• -------------------------- | | ------------------------ till skärmens närmaste kant
• Likadana avstånd till befintliga kontakter på iPodden

Min pod är för närvarande inte till hands så jag uppskattar lite hjälp från er.
TACK!

[/FONT]

Bilder från modelleringsprocessen....

Får väl bli klart efter min pod kommit hit

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-08-06 21:39

Ett hål med en diameter på 43 mm skulle nog passa perfekt.

Jo, tack så mycket för mätningen. Ska se om jag kan göra något häftigt över hjulet som ett lock. Iom. att jag har fjärr så behöver ju detta inte användas så mycket under vanlig uppspelning.

Fortsättning, nu med lucka för hjulet. Gångjärnslösningar blir ett annat problem :eek:

Nu med mer exakta mått ... En jämnförelse med kreditkort också.

Förslag på material?
Tänkt på antingen 1mm aluminium (borstad eller blank) eller kolfiber. Får först göra försök på vad materialen klarar och hur värmen kommer att cirkulera.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 15:07

Ser intressant ut Ska bli skoj att se slutresultatet! Men det verkar lite krångligt att behöva fälla upp en lucka :(. Scrollen tar inte så mkt stryk iaf.

Nej, men hade först tänkt att inte göra scrollen synlig alls. Men efter lite tankestunder så blev det så iaf. Du kanske har nån idé på något material som man kan sätta över scrollen?, typ mjuplast eller liknande så att det fortfarande går att scrolla.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-07 15:30
Ursprungligen av moodie:

Nej, men hade först tänkt att inte göra scrollen synlig alls. Men efter lite tankestunder så blev det så iaf. Du kanske har nån idé på något material som man kan sätta över scrollen?, typ mjuplast eller liknande så att det fortfarande går att scrolla.

Lajo.biz har ju ett silikonskal som täcker även scrollen, Exo2 heter det.
Så ett tunnt lager silikon lär ju fungera.

  • Medlem
  • 2004-08-07 15:27

Det skulle vara trevligt om det gick att använda klickwheel, men det verkar krångligt att fästa en lucka med gångjärn, annars så är idén med nån slags mjukplast mkt bra!
Aluminium kan blir riktigt snyggt! helst borstad, det kan bli riktigt elegant, hur är det att arbeta med kolfiber? har inte så stor koll?

Du får lägga upp fler bilder på uttvecklingsprocessen

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 15:30

Vet inte riktigt hur scrollen fungerar, men det finns ju helt klart material som går att scrollen genom. Se bara på Xskin eller Lajos produkter. De använder ju silikon. Sen är det en annan historia hur man får plast och aluminium att se bra ut tillsammans

  • Medlem
  • 2004-08-07 15:37

raZmus, plast och aluminium kan ju va jättefint kolla bara på powerbook. iofs så kan det vara svårt att tillverka lika fina saker i hemmet som apple gör, men det är ju värt ett försök

Citat:

Det skulle vara trevligt om det gick att använda klickwheel, men det verkar krångligt att fästa en lucka med gångjärn, annars så är idén med nån slags mjukplast mkt bra!
Aluminium kan blir riktigt snyggt! helst borstad, det kan bli riktigt elegant, hur är det att arbeta med kolfiber? har inte så stor koll?

Kolfiber: Gör modell o arbeta utifrån den.. Sen polera osv. Kunde varit skönt med lite olika detaljer så att den såg "Rejsig" ut .

Citat:

Vet inte riktigt hur scrollen fungerar, men det finns ju helt klart material som går att scrollen genom. Se bara på Xskin eller Lajos produkter. De använder ju silikon. Sen är det en annan historia hur man får plast och aluminium att se bra ut tillsammans

Ja, får väl köra några tester med materialkombinationer.
Ska beställa hem lite aluminiumplåtar och testa det tillsammans med silikon. Lite skeptisk om hur det kommer fästa mot varandra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-07 23:28
Ursprungligen av moodie:

Ja, får väl köra några tester med materialkombinationer.
Ska beställa hem lite aluminiumplåtar och testa det tillsammans med silikon. Lite skeptisk om hur det kommer fästa mot varandra.

Är iofs också lite skeptisk till huruvida det kommer gå att limma silikon mot aluminium/kolfiber.
Fick däremot en idé just nu.
Man skulle kunna göra någon slags ring som liksom klämmer fast ett tunt silikonmembran over scrollhjulet.
Kan återkomma senare med en liten skiss...

Låter mycket bra.
Funderar lite på en strumpa nu också ... Man vill ju inte att podden ska bli större ju. Så ett hårt skal för att bestiga Everest mm. och ett mjuk för morgonjoggen

Finns det inga?

Är nybliven ägare av en iPod 4G. Och det verkar som att jag inte kan få tag på nån case eller nåt typ av skydd till min iPod.

Finns det inga eller har jag bara letat på fel ställen?

HJÄLP!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-08-10 18:33

Jodå, det har kommit åtminstone ett: http://www.marware.com/convertible4G.html

Ursprungligen av moodie:

Låter mycket bra.
Funderar lite på en strumpa nu också ... Man vill ju inte att podden ska bli större ju. Så ett hårt skal för att bestiga Everest mm. och ett mjuk för morgonjoggen

Jag har gjort ett EXTREMT tåligt "fodral" till min mini, gjort utav ett liggunderlag tejp och plastpåsar
Sorry för den dåliga kvaliten.

Ursprungligen av Quiksiver:

Jag har gjort ett EXTREMT tåligt "fodral" till min mini, gjort utav ett liggunderlag tejp och plastpåsar
Sorry för den dåliga kvaliten.

Är detta ett skämt eller?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-29 14:01
Ursprungligen av Fredrikipod:

Är detta ett skämt eller?

Missade du hans smileys och ironin i inlägget herr sur?

Nu med tätning på scrollen. Dettsamma blir på displayn

Nej det finns inga ännu. Det kommer!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-08-10 18:37

Som jag förstått det tillverkas kolfiberprylar av "tygstycken" i kolfiberväv som läggs på varandra runt en form med någon gucka på. Sedan hettas det hela upp och kolfibermaterialet härdar ihop. Sedan polerar man det.

hur tänker du tillverka aluminiumskalet? Formpressning eller? *nyfiken*

Jäkligt kul projekt måste jag säga!

Ok Arvid, men eftersom det där var så fruktansvärt fult och såg ut att vara otymligt så nej tack.

Ja, formpressning på alu.
Precis så me kolfiber.
Därför måste ja skriva ut en modell på en 3d-printer först... Därefter ska allt gå bra.

Så, tillbaka efter en dags semester. Kompis leker med datorn. Tycker virus finns och börjar köra virusscan hänger sig... Kompis tycker formatering utan att rädda data på hdd är lösningen... Startar datorn ... ALLT BORTA förutom min musik ... Ja, blir att börja modellera igen! ... Allt som var klart för utskrift!!! ... Återkommer med mer info

Såja ... Mycket vad fingertoppskänsla och en lyckans 3.5" diskett kan göra

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-26 14:41

Hänt något mer på skal-fronten? *nyfiken*

/a

Jag hade inte heller nåt fodral till min 4g 40gig iPod så jag gjorde också mig en egen.
köpte tyg för 10 kr och sydde den här lilla fickan, fungerar perfect!

Läckert!

Bevaka tråden